Semois

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Semois

Bericht door lestat »

Bij een grotere aankoop geeft verloo makkelijk iets bij of korting.
Heb Frank ook al eens achter de Manil gevraagd toen ook met hetzelfde antwoord. Mede door de blog van Arno als door de 'reclame' op het forum stijgt de vraag naar de semois van Manil wel. Hopelijk lijdt dit ooit tot een vergroting van de productie (Langs de andere kant een vergroting van productie geeft ook een vergroting van de risico's. Nu is het een veilige manier van hobbyproductie wat er voor kan zorgen dat de tabak wel gemaakt blijft worden)
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

Vooral het artikel in de New York Times gaat veel betekenen voor Vincent Manil lijkt me, gezien de interesse die ik nu overal op amerikaanse fora zie opduiken. Maar zelf verstuurt hij niet naar de VS, dus meer Semois voor ons :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Massis schreef:Maar zelf verstuurt hij niet naar de VS
Erg jammer dat hij dat niet doet. Kan hem nu een hoop geld opleveren. Mijn blog is helemaal sufbezocht door Semoiszoekers uit de VS..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Bananabox-Ninja »

OF

Je voorziet in de noodzaak en strijkt wat extra euro's op ;)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

Euro's levert het mij niet op, ik wilde al langer die kant uit en nu voor het amerikaans pijpmakersforum komt het handig uit.

Gul als ze daar zijn hebben ze wel aangeboden mijn bestelling te dekken, dus krijg ik van hen 100gr medium cut, 200gr wide cut, een halve doos bouchons en een kistje Delice de Corbion sigaren :lol:
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Semois

Bericht door Eliminator »

Semois topics samengevoegd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Denis Mac Kie
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2013 19:09
Locatie: Vogezen (Frankrijk)

Re: Semois

Bericht door Denis Mac Kie »

Heb daarnet een interview gehoord over Semois-tabak nu Manil naar de USA exporteert. Er zijn slechts 3 tabakskwekers over in de Semois (en allen op al wat oudere leeftijd) en 3 handelaars (Manil en Couvert beiden uit Corbion) en Martin uit Bohan. Dat is het! Alle andere zgn. Semois zoals Windels, Semois BC en Le Chasseur zijn "valse" Semois-tabakken en steeds gemengd tot zelf bepaalde die helemaal geen grammetje echte Semois bevatten). Zo bvb. ook de Carte d'Or die ik vroeger rookte en overgenomen is door Philip Morris. Die heeft het maar 1 jaar uitgehouden dermate dat de smaak veranderde. Het probleem is dat het woordje "Semois" als tabakssoort niet beschermd is. Dit ter info via Pipes Magazine.
Vriendelijke groeten
Denis
Confrater Pijpgenootschap St.Claude

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois

Bericht door Arclaud »

Interessant, Denis. Heb je soms een link naar het interview? Ik zou het graag helemaal lezen... :)
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Martin Romijn »

the pipe guys verkopen het nu in de V.S. http://thepipeguys.com/
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

oh, dat bespaart mij een hoop gedoe, ging net een 2de ronde doen voor kennissen van het pipemakersforum...

edit: of nog niet, ik zie dat ze bij thepipeguys ook een waitlist hebben, en nog niets op voorraad...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois

Bericht door Paasei »

Hoe ze het regelen weet ik niet, kan me niet voorstellen dat Manil effectief 'exporteert'.
1 ding is wel zeker : heel gelukkig zijn ze niet met de extra aandacht, de andere producenten.
De aanplantingen verminderen ieder jaar, laatste seizoen spreken ze van slechts een of twee plantages van zeer beperkte oppervlakte. Dus hoe meer naar de US gaat, hoe minder er overblijft voor de locale markt. En denk nu niet dat er door de 'verhoogde' vraag ook terug meer tabak gaat aangeplant worden.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Massis schreef:oh, dat bespaart mij een hoop gedoe, ging net een 2de ronde doen voor kennissen van het pipemakersforum...

edit: of nog niet, ik zie dat ze bij thepipeguys ook een waitlist hebben, en nog niets op voorraad...
De voorraad is alweer weg daar. Ze hebben 1 ronde gehad maar die was natuurlijk binnen no-time uitverkocht..
Paasei schreef:Hoe ze het regelen weet ik niet, kan me niet voorstellen dat Manil effectief 'exporteert'.
1 ding is wel zeker : heel gelukkig zijn ze niet met de extra aandacht, de andere producenten.
De aanplantingen verminderen ieder jaar, laatste seizoen spreken ze van slechts een of twee plantages van zeer beperkte oppervlakte. Dus hoe meer naar de US gaat, hoe minder er overblijft voor de locale markt. En denk nu niet dat er door de 'verhoogde' vraag ook terug meer tabak gaat aangeplant worden.
The Pipe Guys importeren geheel volgens alle wetten en regels de tabak van Manil in de VS. Maar ik heb inderdaad ook gehoord dat de rest van de Belgische producenten er niet al te blij mee is.. Ook heb ik ergens gelezen (weet verdorie niet meer waar..) dat Manil wat andere tabakken mengt bij zijn Semois. Maar dat kunnen jaloerse kwaadsprekende tongen zijn.
Ik weet niet of er meer tabak aangeplant gaat worden. Perique hebben ze in de VS kunnen redden omdat de vraag hoger was en de producent de boeren meer geld kon geven om het te verbouwen zodat het voor hun financieel interessant werd. Als Manil dus meer geld van zijn opbrengsten aan de boeren kan geven komen er misschien nieuwe bij..

Maarre, dit jaar weer een Semois-run? :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois

Bericht door Paasei »

Sure, why not !

Afspraak aan het kasteel...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

Nou het zou kunnen hoor, dat Manil is beginnen exporteren.

Ik ben vorig jaar bij hem langs geweest vlak na het artikel in de NY times. Ik kwam toen voor zo'n €2000 tabak halen voor de mensen van pipemakersforum.
Manil en ik hebben toen heel wat op en af gemaild en erover gesproken. Oorspronkelijk zag hij al die buitenlandse aandacht zelf ook niet zitten omdat hij al die administratie met exporteren niet zag zitten.
Hij verzond dus alleen naar België en niet naar het buitenland.

Echter toen hij begreep dat het mij als particulier prima lukte om legaal tabak de exporteren naar de VS leek hij toch wel interesse te hebben om het zelf ook te proberen. Dat zal dan wel geen echte export zijn, gewoon het aannemen van buitenlandse bestellingen.

Verder lijkt het me érg sterk dat hij andere tabak zou mengen in zijn afgewerkt product. Ik zou uberhaupt niet weten wààr hij dat zou doen. De tabak komt bij hem binnen als puur product, waarna hij hem zelf terug bevochtigd en dan droogt in zijn droger en rechtstreeks verpakt in zijn typische goudkleurige pakken.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Massis schreef:Nou het zou kunnen hoor, dat Manil is beginnen exporteren.
Nee, het zou niet kunnen, hij exporteert al naar de VS, feit: http://pipesmagazine.com/blog/pipe-news ... uary-2014/
Massis schreef:Ik ben vorig jaar bij hem langs geweest vlak na het artikel in de NY times. Ik kwam toen voor zo'n €2000 tabak halen voor de mensen van pipemakersforum.
Manil en ik hebben toen heel wat op en af gemaild en erover gesproken. Oorspronkelijk zag hij al die buitenlandse aandacht zelf ook niet zitten omdat hij al die administratie met exporteren niet zag zitten.
Hij verzond dus alleen naar België en niet naar het buitenland.

Echter toen hij begreep dat het mij als particulier prima lukte om legaal tabak de exporteren naar de VS leek hij toch wel interesse te hebben om het zelf ook te proberen. Dat zal dan wel geen echte export zijn, gewoon het aannemen van buitenlandse bestellingen.
Je kan als particulier niet zomaar legaal tabak naar de VS exporteren. Je moet daar aan allerlei regels voldoen ivm. accijns enzo. Natuurlijk kan je wel, al dan niet discreet, pakketten verzenden met daarin tabak maar dat is iets heel anders als 100% legaal exporteren.

Dit trouwens is een mail van Manil met daarin de redenen waarom hij niet verstuurde naar de VS. Zijn "American partner" zijn dus de Pipe Guys.

---------- Forwarded message ----------
From: Manil vincent <tabacmanil@skynet.be>
Date: Fri, Aug 9, 2013 at 12:16 PM
Subject: Belgium Semois Tobacco

Dear Sir, Dear Madam,

First of all, I would like to apologize for not being able to fulfill your request on time.
I had multiple reasons for not sending you my tobacco :
- the shipping price would have been expensive
- the means of payment were uncertain
- the bank would have taken a percentage of the money you would have paid me
and last but not least, it wasn't even sure that you would get the tobacco due to the US custom office.

Second, I'm glad to tell you you won't have to face any of those problems above. The Manil Semois Tobacco products will be available in the US.
You shall buy it directly from the United States.
We are, me and my American partner, currently waiting the TTB approval to sell my unique tobacco oversea. It shall be accepted soon.
So it is with a great pleasure that I'm writing this e-mail to inform you to be ready to taste an old Belgium tobacco.

Yours faithfully
Vincent Manil

Massis schreef:Verder lijkt het me érg sterk dat hij andere tabak zou mengen in zijn afgewerkt product. Ik zou uberhaupt niet weten wààr hij dat zou doen. De tabak komt bij hem binnen als puur product, waarna hij hem zelf terug bevochtigd en dan droogt in zijn droger en rechtstreeks verpakt in zijn typische goudkleurige pakken.
Ik heb het stuk gevonden waarin Manil zegt dat zijn Semois 85% echt is en 15% andere tabakken bevat. Dit blijkbaar vanwege de brandbaarheid: http://www.fumeursdepipe.net/artsemoiserwin.htm
Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

Arno schreef:
Je kan als particulier niet zomaar legaal tabak naar de VS exporteren. Je moet daar aan allerlei regels voldoen ivm. accijns enzo. Natuurlijk kan je wel, al dan niet discreet, pakketten verzenden met daarin tabak maar dat is iets heel anders als 100% legaal exporteren.

...

Ik heb het stuk gevonden waarin Manil zegt dat zijn Semois 85% echt is en 15% andere tabakken bevat. Dit blijkbaar vanwege de brandbaarheid: http://www.fumeursdepipe.net/artsemoiserwin.htm
Vreemd ivm dat exporteren. Ik heb hier 3 dozen buitengestuurd met elk voor zo'n 800 USD aan tabak in. Op de douaneformulieren heb ik ook gewoon netjes aangegeven wat erin zat incl gewicht en geldwaarde, met foto's erbij ivm de ebouchons.

Zijn stuk voor stuk binnen de 2 weken aangekomen in de VS, en gecontroleerd en doorgelaten door de douane.

Wist niet dat ik daarmee iets illegaals deed. Heb ook de douaneformulieren en info die ik kon vinden voor zowel België als de VS nagekeken, maar nergens gevonden dat het niet mocht.
Wel dat er een hoop extra tax op te betalen is bij aankomst in de VS, maar die is dan ook netjes betaald door de ontvanger.

Heb je misschien ergens documentatie ivm dat verboden zijn? Ik ben wel benieuwd naar de exacte regelgeving daaromtrent...

Betreft het mengen met andere tabak: nou dan heb ik weer iets bijgeleerd! Maar het is dus wel nog steeds puur tabak zonder toevoegingen begrijp ik, alleen niet enkel lokale semois-tabak?
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Massis schreef:
Arno schreef:
Je kan als particulier niet zomaar legaal tabak naar de VS exporteren. Je moet daar aan allerlei regels voldoen ivm. accijns enzo. Natuurlijk kan je wel, al dan niet discreet, pakketten verzenden met daarin tabak maar dat is iets heel anders als 100% legaal exporteren.

...

Ik heb het stuk gevonden waarin Manil zegt dat zijn Semois 85% echt is en 15% andere tabakken bevat. Dit blijkbaar vanwege de brandbaarheid: http://www.fumeursdepipe.net/artsemoiserwin.htm
Vreemd ivm dat exporteren. Ik heb hier 3 dozen buitengestuurd met elk voor zo'n 800 USD aan tabak in. Op de douaneformulieren heb ik ook gewoon netjes aangegeven wat erin zat incl gewicht en geldwaarde, met foto's erbij ivm de ebouchons.

Zijn stuk voor stuk binnen de 2 weken aangekomen in de VS, en gecontroleerd en doorgelaten door de douane.

Wist niet dat ik daarmee iets illegaals deed. Heb ook de douaneformulieren en info die ik kon vinden voor zowel België als de VS nagekeken, maar nergens gevonden dat het niet mocht.
Wel dat er een hoop extra tax op te betalen is bij aankomst in de VS, maar die is dan ook netjes betaald door de ontvanger.

Heb je misschien ergens documentatie ivm dat verboden zijn? Ik ben wel benieuwd naar de exacte regelgeving daaromtrent...

Betreft het mengen met andere tabak: nou dan heb ik weer iets bijgeleerd! Maar het is dus wel nog steeds puur tabak zonder toevoegingen begrijp ik, alleen niet enkel lokale semois-tabak?
Dat is erg vreemd inderdaad, dat jij zoveel kan versturen zonder problemen. En nog hebt aangegeven dat er tabak in zat! Ooooh wacht, de ontvangers hebben belasting erover betaald. Ja dan kan het wel.

Ik denk meer dat de kneep erin zit als je als Europese tabaksmaker tabak naar de VS exporteert om daar te verkopen via een tussenhandelaar/importeur/winkel. Dan gelden er hele andere regels en wetten. Bij jou had iedereen de tabak al gekocht in feite in België en jij deed de verzending.

In zoverre ik het lees (mon Francais est tres inferieur) inderdaad, pure tabak zonder toevoegingen, alleen niet alles 100% Semois.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Massis »

Klopt denk ik wat je zegt, als handelaar commerciëel naar de VS verzenden zal vast stukken lastiger zijn dan een privé verzending :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois

Bericht door semois »

De productie is nu dermate laag is (maximum 2 hectare).
Enkel uit passie wordt nog wat tabak verbouwd door telers die al een vrij gezegende leeftijd hebben. Van geldgewin is al jaren geen sprake meer.

Weet ook dat vele droogschuren neigen in te storten door hun respectabele leeftijd. Ze worden niet afgebroken wegens hun erfgoedwaarde, maar grondig herstel wordt niet systematisch uitgevoerd. Enkel de 3-tal schuren waar nog tabak in droogt, worden wat opgelapt zodat er geen regen insijpelt.

Ik hoop dat we nog jaren kunnen genieten van deze natuurtabak. Deze moet blijven bestaan als streekproduct en mag geenszins aan commercie ten prooi vallen. Het zal een evenwichtsoefening zijn tussen enerzijds blijven bestaan en anderzijds dat de telers niet afhaken door overconsumptie. Misschien dat men best werkt zoals de paters in West-Vleteren. Als de voorraad op is, is het wachten tot de volgende lichting. Geduld loont.

De tabak die je koopt in de semoisvallei is de beste van allemaal. Iedere fabrikant heeft z'n typische eigenheid en is het proberen waard. Niet enkel deze van Manil, maar ook de andere fabrikanten hebben een product waar ze terecht fier op mogen zijn.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

semois schreef:De productie is nu dermate laag is (maximum 2 hectare).
Enkel uit passie wordt nog wat tabak verbouwd door telers die al een vrij gezegende leeftijd hebben. Van geldgewin is al jaren geen sprake meer.

Weet ook dat vele droogschuren neigen in te storten door hun respectabele leeftijd. Ze worden niet afgebroken wegens hun erfgoedwaarde, maar grondig herstel wordt niet systematisch uitgevoerd. Enkel de 3-tal schuren waar nog tabak in droogt, worden wat opgelapt zodat er geen regen insijpelt.

Ik hoop dat we nog jaren kunnen genieten van deze natuurtabak. Deze moet blijven bestaan als streekproduct en mag geenszins aan commercie ten prooi vallen.
Normaal gesproken zou ik het helemaal met je eens zijn, geen commercie. Maar aangezien de telers al op leeftijd zijn en de droogschuren op instorten staan kan commercie wel eens de redding zijn. Ik haal weer even het voorbeeld van perique aan. Die tabak wordt ook in een relatief klein gebied geteeld en werd eind jaren '90 met uitsterven bedreigd. Echter, een grote sigarettenfabrikant wilde het spul wel en wij pijprokers nemen natuurlijk ook wat af. Zodoende was de vraag dermate hoog dat de paar perique-fabrikanten (Ray Martin en Mark Ryan) de telers/boeren meer geld konden geven voor de tabaksbladeren. Hierdoor werd het ook voor andere boeren interessant om de tabak die voor perique nodig is te gaan verbouwen.

Waarom zou dit scenario niet ook kunnen werken voor de Semois? Denk je in, Manil krijgt flinke orders binnen uit de VS. Hij heeft daardoor meer geld waardoor hij zijn telers een betere prijs kan geven waardoor andere landbouwers ook in Semois geïnteresseerd raken. Het telen van Semois wordt rendabel. Voordelen: Manil (en de andere fabrikanten) krijgt hierdoor meer tabak ter beschikking en kunnen groeien, er wordt meer Semois verbouwd waardoor het niet verloren gaat en meer mensen kunnen genieten van deze geweldige rustieke tabak. Dat zou toch mooi zijn?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois

Bericht door Paasei »

Ik hoop het met je mee, Arno.
Koninklijke Eikel Des Forums.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois

Bericht door semois »

Ik hoop inderdaad ook dat er opvolging gegarandeerd is om deze aloude productie verder te zetten.
Semois is uniek in de hele wereld en dat moet zo blijven. De multinationals moeien zich tegenwoordig met alles, wat meteen de reden is dat heel wat plaatselijke producten naar de verdoemenis gaan. Het beleid steunt al jaren die tendens, dit ten koste van de authentieke producten waar een ziel wordt ingestoken, waarbij de natuurlijke processen gerespecteerd worden en die eerlijk weergeven wat ze zijn (de natuurlijke smaak van semois). Daarvoor heb ik enorm veel respect.

De echte semoistabak geplant in de vallei verkopen ze hoofdzakelijk enkel in de semoisstreek (Bouillon tot Bohan).
Een extra afzet naar andere regio's is zeker positief, maar een stijging van de productie zal dan nodig zijn om de grotere vraag op te vangen.
De vraag blijft of de laatste kwekers het zien zitten om hun areaal te vergroten of dat andere landbouwers willen overschakelen op het kweken van een beetje tabak. Kwaliteit mag geenszins verloren gaan ten koste van kwantiteit.

Het zal naar mijn mening een evenwichtsoefening moeten zijn.Te weinig aandacht is slecht, teveel aandacht is eveneens slecht.

Onderstaande foto is prachtig. Zet deze naast een lichtbak van marlboro en je weet onmiddellijk wat ik bedoel met authenticiteit en bezieling :wink: https://www.google.be/search?q=vieux+pl ... 1019%3B689

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois

Bericht door Paasei »

Gisteren met Arno over gehad : nog mensen die zin hebben in een rondje Semois?

Planning : een zaterdag ergens half mei.

Opzet zou hetzelfde zijn als bij de eerste Semois-expeditie : samenkomst op het terras van het café aan de parking van Le Chateau de Godefroi De Bouillon, en van daar, op ons gemak, een paar plaatsen aan doen : Manil om te beginnen, misschien ook Martin in Bohan (is dan wel een iets langere rit) en Didot in Rochehaut.

Die laatste hebben we eigenlijk vorige keer schromelijk over het hoofd gezien. Op 100 meter van het restaurantje waar we geëindigd zijn heeft die namelijk zijn winkeltje. Ik dacht, die verkoopt gewoon Manil, maar nee, het is weldegelijk een andere fabrikant, en heeft de voortreffelijke 'langue de chien' - gemaakt van kleinere bladen (zowat de maat van een grote hondentong) die alle Semoiskarakter heeft, maar veel romiger, zachter, ook wat minder vitamine N.

Dus, eerst datumpje prikken dan maar?

zaterdagen 10 mei / 17 mei / 24 mei ?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

Paasei schreef:Gisteren met Arno over gehad : nog mensen die zin hebben in een rondje Semois?

Planning : een zaterdag ergens half mei.

Opzet zou hetzelfde zijn als bij de eerste Semois-expeditie : samenkomst op het terras van het café aan de parking van Le Chateau de Godefroi De Bouillon, en van daar, op ons gemak, een paar plaatsen aan doen : Manil om te beginnen, misschien ook Martin in Bohan (is dan wel een iets langere rit) en Didot in Rochehaut.

Die laatste hebben we eigenlijk vorige keer schromelijk over het hoofd gezien. Op 100 meter van het restaurantje waar we geëindigd zijn heeft die namelijk zijn winkeltje. Ik dacht, die verkoopt gewoon Manil, maar nee, het is weldegelijk een andere fabrikant, en heeft de voortreffelijke 'langue de chien' - gemaakt van kleinere bladen (zowat de maat van een grote hondentong) die alle Semoiskarakter heeft, maar veel romiger, zachter, ook wat minder vitamine N.

Dus, eerst datumpje prikken dan maar?

zaterdagen 10 mei / 17 mei / 24 mei ?
Keileuk! :D

- Arno: 17 en 24 mei.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Semois

Bericht door robvoorburg »

Ik bewaar hartstikke leuke herinneringen aan de vorige trip naar de
Ardennen, echter om na het eten nog eens 400 km. terug te rijden
staat mij wat tegen.
Mogelijk dat anderen hier hetzelfde over denken. Kunnen we niet
een aardige plek regelen/bespreken om te overnachten?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Ik bewaar hartstikke leuke herinneringen aan de vorige trip naar de
Ardennen, echter om na het eten nog eens 400 km. terug te rijden
staat mij wat tegen.
Mogelijk dat anderen hier hetzelfde over denken. Kunnen we niet
een aardige plek regelen/bespreken om te overnachten?
Tsja, ik ben nog jong en zo gek als een deur dus voor mij is terug rijden een optie. Maar ik kan me inderdaad indenken dat in de buurt overnachten wel zo relaxed is. Ik weet zelf niet of ik weer bij Nekker zou kunnen overnachten (mits die zou meegaan) maar anders is een vakantiehuisje voor zoveel man voor 1 nacht wel een optie. Dan delen we de kosten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Semois

Bericht door Sidekickelvis »

In Leuven is een goed hostel-achtig hoteletje waarvan ik de naam ff kwijt ben maar daar hebben ze plek zat gok ik. Op kruipafstand van de grote markt alwaar je goed kan drinken!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Semois

Bericht door Bananabox-Ninja »

Condo Gardens Leuven wellicht?
Daar hebben Moonhowler en ik vorig jaar ook verbleven.
Je huurt in feite een klein appartement met eigen ingang, keuken en badkamer.
Geen klagen over...nou ja het gigantische dakraam wat mij inziens teveel licht binnen liet, maar ja ik slaap graag in het hele donkere :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Winslow Collector

Re: Semois

Bericht door Winslow Collector »

Heren Semois-reizigers,

Meegaan doe ik waarschijnlijk niet, maar misschien kunnen jullie Denis Mac Kie een PB hierover sturen. Hij organiseert binnenkort een tripje voor Franstaligen. Misschien heeft hij oren naar een vervolg in het Nederlands. Hij heeft daar al goede ingangen bij 2 van de 3 tabaksfabrieken.

Niet geschoten....

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois

Bericht door Paasei »

B & B, huisjes, en stacaravans ten overvloede in de buurt.

Als we snel een aantal deelnemers weten kan er wel wat worden geregeld.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie