Motzek/ TAK - Old School

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Ribbon »

Old School
-----------------------------------------------------------
Merk: Motzek
Blender/ fabriek: Motzek/ TAK
Blend type: Cavendish gebaseerd
Ingrediënten: Virginia's, Black Cavendish, witte Burley, bruine Burley
Toegevoegde smaken: geen (?)
Snede: ribbon
Verpakking: zak 25 gram, zak 100 gram
Land: DE
Productie: verkrijgbaar

Een tijdje terug nam ik (na veel te lang twijfelen) de beslissing om ook in de auto te roken. Dit bevalt prima. Een tasje corncobs en een 'makkelijke blend' zorgen dat de rustige ritten na de late diensten nog net iets aangenamer verlopen. Ik nam me voor op zoek te gaan naar een passende blend die ongeveer 35 minuten (de duur van de rit) in de corncobs meegaat. Geen flakes van SG of baai dus. :D
Mede omdat mijn buurman lovend blijft over zijn favo TAK blend 'Der Neue' vatte ik het plan om om eens wat samples van het enorme aanbod aan Motzek/TAK aan te schaffen. 'Old School' is de eerste blend die ik probeerde. De 25 grams samplezakken lenen zich ideaal om een beeld te vormen van de blends; niet teveel, niet te weinig.

Van de TAK blends die ik geprobeerd heb is me bijgebleven dat er een typisch smaakje aan zit. Niks positiefs of negatiefs, meer een soort TAK signatuur. Het is al wat langer geleden dat ik 'Curly Strang' (van de oude Motzek) probeerde, eigenlijk te lang om te herinneren of die ook dat typische smaakje heeft. Ik heb nog een worst liggen. Binnenkort maar eens de proef op de som nemen. De winkel is inmiddels al een tijdje overgenomen door Tom Darasz die het blenden heeft voortgezet. Ik kan me voorstellen dat een andere blender ook wat verandering in smaak met zich mee kan brengen. Misschien dat anderen hier wat meer over kunnen zeggen...

Enfin, Old School presenteert zich als een 'natürbelassen", ongearomatiseerde blend maar ik kan dit zelf niet onderschrijven. De typische TAK smaak is bij deze blend erg prominent aanwezig. Ik twijfelde regelmatig of het aan mij lag, maar ik kan er niet omheen dat deze blend op me overkomt als een aromaat. Op de site van TAK is te lezen dat het om een nieuwe receptuur gaat, wellicht dat dit er iets mee te maken heeft. De beschreven tabakssoorten die als ingrediënten zijn gebruikt worden verhuld door de 'TAK saus' wat ontleden redelijk onbegonnen werk maakt. Dit betekend echter niet dat het een slechte of tegenvallende blend betreft, zeker niet gezien de voor hedendaagse begrippen toch wel zeer schappelijke prijs. Het is een fijne doorpaffer die niet scherp wordt en een consistente smaak blijft houden gedurende de rooksessie. Of de evt. toegevoegde glycol een rol speelt bij de goede brandbaarheid laat ik even in het midden ;).

Oké, op naar de volgende: Orient Esprex (geen typfout)

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Arno »

Heb ook een keer bij Thomas Darasz een zwik samples besteld. Ze hadden inderdaad allemaal een typisch smaakje. Iets dat ik bij de oude Motzek niet zo merkte. Enne, mijn beste pijpen heb ik in de auto gerookt.. Heerlijk rustig op de rechterbaan al paffend de wereld aan je voorbij laten glijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Pieter »

Ik ben gestopt met in de auto roken toen ik al rokend een ongeluk veroorzaakte.

Of het een met het ander te maken heeft laat ik verder in het midden, maar een airbag in je gezicht terwijl er een pijp in je mond hangt kan ik niemand aanbevelen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Johan86 »

Pieter schreef: 08 dec 2021 16:04 Ik ben gestopt met in de auto roken toen ik al rokend een ongeluk veroorzaakte.

Of het een met het ander te maken heeft laat ik verder in het midden, maar een airbag in je gezicht terwijl er een pijp in je mond hangt kan ik niemand aanbevelen.
Haha lijkt me inderdaad niet fijn, maar als je in beelden denk wel een mooi gezicht

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Arno »

Pieter schreef: 08 dec 2021 16:04 Ik ben gestopt met in de auto roken toen ik al rokend een ongeluk veroorzaakte.

Of het een met het ander te maken heeft laat ik verder in het midden, maar een airbag in je gezicht terwijl er een pijp in je mond hangt kan ik niemand aanbevelen.
Onze wijlen Meindert waarschuwde mij altijd een gebogen pijp te roken in de auto. Nooit een rechte. Een kennis van hem had ooit een auto ongeluk terwijl die een rechte pijp rookte. Ze konden de pijp nog operatief verwijderen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Pieter »

Een goede tip, bij mij was die gelukkig gebogen, maar toch nog best pijnlijk.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Meester W »

Ik rook al decennialang lonsdale sigaren in de auto tot groot genoegen en afgrijzen van anderen, En trek mij daar dus weinig van aan.Vanaf mijn praktijk te Rotterdam tot hier aan de grens deed een Quintero Nationales het perfect. Heerlijk. Ook een M Christo nr 3 was een aangenaam gezelschap. Met de ramen en verluchting dicht uiteraard. De volgende ochtend rook de wagen naar een graf dat met vergeten was dicht te gooien,zo’n maandje geleden,

Maar goed MOTZEK uit Kiel

Ik heb nog ca 100 gram geschnittene Strang in een plastic zakje. Jaren niet gerookt, Is van ca 2016. Puike tabak maar met toch een wat vreemd bijsmaakje dat ik ook wel eens aantref bij de Heinrichs Vapers en de Director’s Cut van HU.

Dan ligt mijn oprechte liefde toch bij Janneman Flake ( ook van HU. )
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Motzek/ TAK - Old School

Bericht door Ribbon »

Pijproken in de auto brengt inderdaad extra risico's met zich mee. Ik zie mezelf dan ook niet zo snel met een straight billiard in de ochtendspits naar een voor mij nog onbekende bestemming reizen.
Maar tijdens de bekende, rustige ritten op de late avond maak ik me niet zoveel zorgen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie