Murray's - Erinmore Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Ribbon »

Erinmore Mixture
-----------------------------------------------------------------

Merk: Erinmore
Blender/ fabriek: Murray's & Sons
Blend type: Aromatic
Ingrediënten: Virginia, Cavendish (?)
Toegevoegde smaken: Citrus, 'Lakeland' (?)
Snede: vrij grove ribbon
Verpakking: 50 gr., 100 gr. en 200 gr. blik
Land: VK
Productie: niet verkrijgbaar

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de inhoud van mijn tamelijk 'verweerde' 200 grams blik overbracht naar een viertal ball jars. Bij het openen van een van deze potjes bleek de inhoud nog goed op vocht en de geur de me tegemoet kwam bracht de cube cut weer vers in het geheugen. De onmiskenbare Erinmore geur (en smaak) is eigenlijk niet te vergelijken met iets anders dan een van de andere 'expressies' van deze reeds decennia gevestigde naam in pijprookland. Het lijkt me aannemelijk dat de blend door de jaren heen meerdere malen van receptuur is veranderd, mede door het wisselen van fabrikant. Op tobaccoreviews wordt er ook geschreven over een 'ready rubbed' variant. Ik weet het niet zeker, maar ik ga ervan uit dat hiermee de mixture wordt bedoeld, mede omdat ik online geen blikken tegenkom met de woorden 'ready rubbed' op het deksel.

Deze mixture is net als de cube cut een aromaat met een ongenuanceerde doch karaktervolle smaak. Deze overeenkomst doet me dan ook vermoeden dat mijn blik in ongeveer dezelfde periode in de winkels lag als de korte tijd waarin de cube cut verkrijgbaar was. Qua smaak lijkt hij dus enorm op deze versie; een sterke eenduidige citrus achtige smaak die nauwelijks ruimte laat voor andere impressies. Waar bij de flake de topping/casing minder prominent aanwezig was en derhalve wat ruimte liet voor de virginia en burley, is daar hier wederom totaal geen sprake van. De cavendish lijkt als smaakdrager voor de saus dienst te doen. De virginia (ik neem aan dat dit er in zit...) is amper te detecteren. De snede is vrij grof voor een ribbon, met flink wat 'broken flake' aandoende stukken. Qua nicotine is de mixture (gelukkig) was minder heftig dan de cube cut, wat de rookbaarheid (in mijn geval) aanmerkelijk verbeterd.

Ook deze versie is een snoepje voor de liefhebbers van oude Britse aromaten. Murray's is reeds lang ter ziele, maar in tegenstelling tot andere vintage klassiekers is deze met enige regelmaat nog te krijgen via kanalen als Marktplaats. De Erinmore's zijn al decennia lang in het Nederlandse taalgebied beschikbaar waardoor een vintage blik relatief makkelijk te bemachtigen is. Met wat geduld en zoekwerk komt er best eens een blik flake of mixture voor een leuke prijs voorbij, misschien zelf eentje van 200 gram.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

Mooie review van 'n tabak die me steeds heeft weten te plezieren. Eén van mijn eerste sinds ik pijproken in 2005 voor de zoveelste keer oppakte. Flake toen waarvan 't bereiden an sich al als 'n fijn en prettig riueel voelde. Ik kan gemakkelijk jaren zonder maar 't blijft iets van thuiskomen iedere keer weer. Wanneer 't op de keuze flakes of ready rubbed aankomt heeft de eerste mijn absolute voorkeur. Deze lijken me ietwat meer in staat 't aroma te behouden.

Jammer genoeg de lege blikjes zonder de waarschuwingen toen kwijtgeraakt zoals zovele mooie blikjes.

't Is en blijft 'n glimlachtabakje voor mij.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Ribbon »

Even voor de duidelijkheid; het gaat hierboven wel om de oude versie van Murray's, niet de huidige van STG.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

Ribbon schreef: 17 jan 2022 13:51 Even voor de duidelijkheid; het gaat hierboven wel om de oude versie van Murray's, niet de huidige van STG.
Ik heb 2005 tot 2012 de nodige blikjes flake genoten. Ik moet nog beginnen aan 'n onlangs aangeschaft blikje flakes. De vergelijking is dus bij mij alleen via mijn geheugen zééér subjectief danwel onmogelijk te maken. Ik vond 't toch 'n leuke ervaring je recensie te lezen omdat ik Erinmore ken(de) waarvoor dank nog.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Dukdalf »

Leuk om dit te lezen naast het bestaande topic over deze tabak: viewtopic.php?t=2478. Er wordt wat gemopperd over ghosting en ondertussen komen allerlei geesten als drfretboard, WC, Maelduin, Oscar Lucite en nog veel meer voorbij.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

Bedankt voor de link Dukdalf. De meningen bleken toen al zeer verdeeld maar dat heb je met iedere tabak volgens mij. De ananas heb ik in ieder geval wel altijd kunnen ervaren.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Dukdalf »

oehoe schreef: 17 jan 2022 17:47De meningen bleken toen al zeer verdeeld maar dat heb je met iedere tabak volgens mij.
Da's waar. Iedereen en ikzelf liep altijd te foeteren op Clan, tot ik hier een Vlaamse Witte Rasta vond die me verloste van vijf pouches omdat hij het geweldig lekker vond. Nog zo'n geest, trouwens: iemand ooit nog iets van hem gehoord?

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

Ik ken 'm niet maar ik steek nog geregeld 'n pijpje Clan op.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Pieter »

*proest*

Na al die jaren weer deze discussie... Er zit geen ananas in!! Zie ook de topic over Erinmore Flake... De ananas is in de tijd waaruit het etiket stamt simpelweg een embleem dat vaker werd gebruikt voor importgoederen uit de nieuwe wereld.

Je hersens houden je simpelweg voor de gek. Je ziet op het etiket een ananas, dus denk je: ananas.

Straks gaan jullie ook nog beweren dat er in de Erinmore Balkan Mixture ananas zit!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

Ik denk 't te proeven...........de Victor Mids der tabak dus deze fabrikant. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Ribbon »

Dukdalf schreef: 17 jan 2022 17:20 Leuk om dit te lezen naast het bestaande topic over deze tabak: viewtopic.php?t=2478. Er wordt wat gemopperd over ghosting en ondertussen komen allerlei geesten als drfretboard, WC, Maelduin, Oscar Lucite en nog veel meer voorbij.
Mooie 'trip down memory lane' inderdaad.
Ik twijfelde of ik verder moest gaan in dit bestaande topic, maar omdat het toch wel een andere 'incarnatie' van een andere fabrikant is heb ik er toch maar een eigen topic over gestart.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

'n Wijze en verstandige stap. Laat ik stellen dat 't opfrissen van herinneringen vaak beter werkt dan 't proberen op te diepen daarvan.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door oehoe »

Koetjesrepen bevatten geen cacao ook. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Murray's - Erinmore Mixture

Bericht door Chris »

Ananas aroma detecteren hoeft niet per sé te betekenen dat de smaakstoffen van ananas (bepaalde esters) zijn toegevoegd. Ook andere verbindingen die in de smaakstoffenindustrie worden toegepast kunnen aan het aroma bijdragen. Een voorbeeld in dit geval is furaneol. Ondanks het fruitige karakter as such, dient deze verbinding ook als basis voor hartige aroma's. Er moet dan nog wel een chemische modificatie worden toegepast.

Plaats reactie