Seattle Pipe Club - Potlatch

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Seattle Pipe Club - Potlatch

Bericht door Ribbon »

Potlatch
----------------------------------------------------------------------------------------------
Merk: Seattle Pipe Club
Blender/ fabriek: Joe Lankford
Blend type: Balkan
Ingrediënten: Black Cavendish, Burley, Latakia, Oriëntaals/Turks, Perique, Virginia
Toegevoegde smaken: geen
Snede: ribbon
Verpakking: 2 & 8 oz. blik
Land: VS
Productie: verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/970 ... b-potlatch

Afbeelding

Potlatch is een gebruik onder Indianen uit Canada en het noordwesten van de VS. Het behelst (heel beknopt geformuleerd): het weggeven van bezittingen. Een gewoonte die pijprokers ook niet geheel vreemd is.
Meer overeenkomsten: het gebruik werd ooit verboden door de regering. Of de (pijp)roker ditzelfde lot beschoren is zal de tijd uitwijzen. Ten slotte: zoals Potlatch in de ogen van de beleidsmakers destijds op zijn minst onconventioneel was, is deze blend qua samenstelling misschien wel net zo ongebruikelijk. Latakia, burley, perique in 1 blend, erg vaak kom je dit niet tegen.

Als ik mijn neus in het blik duw ruik ik naast de latakia, iets 'geroosterds' en een miniem zweempje (toegevoegde?) zoetigheid. Van dit laatste is overigens niets terug vinden in de smaak. Het mengsel is fijn van snede en redelijk consistent qua grootte. Makkelijk hanteerbaar, brandt prima.

Gezien de samenstelling kan de typering 'een blend met veel gezichten' welhaast een understatement genoemd worden. Als ik hem rook in verschillende pijpen is de smaakbeleving dan ook telkens anders. Een hogere billiard legt wat meer nadruk op de virginia en burley terwijl bij lagere/bredere koppen de latakia meer naar voren komt. De verschillende tabakken zijn (in meer of mindere mate) onderscheidbaar door de geoefende roker en het geheel is ook redelijk harmonieus.

Toch ben ik wat ambivalent in mijn oordeel. Aan de ene kant is het knap om deze ingrediënten (die zelden bij elkaar in een blend worden gebruikt) toch tot een rookbaar geheel te vormen. Anderzijds krijg ik toch het idee dat hier een kok staat te koken die wat overijverig is met het gebruik van kruiden en specerijen waardoor het eindproduct wat karakter ontbeert. Om nog wat verder te gaan; de aanwezigheid van latakia zorgt er soms zelfs voor dat het geheel wat weeïg aan doet. Vooral bij rooksessies in de hogere ketels valt me dit op.

Wat mij betreft is Potlatch dus geen onverdeeld succes, maar juist dat maakt het wel een interessante blend. Niet de zoveelste balkan met vertrouwde tabakssoorten. Een gewaagde en veelzijdige creatie van meneer Lankford.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Seattle Pipe Club - Potlatch

Bericht door robvoorburg »

Goed verhaal, met aan de ene kant kritiek, maar ook het
voordeel van de twijfel gunnen, een benadering die ik
herken en waardeer.

Zou zoiets zomaar kopen om er kennis van te nemen
om het er het mijne van te denken.

Plaats reactie