G.L. Pease - Union Square

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

G.L. Pease - Union Square

Bericht door Ribbon »

Union Square
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Merk: G.L. Pease
Blender/ fabriek: Gregory Pease
Blend type: Straight Virginia
Ingrediënten: Virginia
Toegevoegde smaken: geen
Snede: flake (sliced cake)
Verpakking: 2 & 8 oz. blik
Land: VS
Productie: verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/334 ... ion-square

Afbeelding

Smaakbeleving staat bij mij hoog in het vaandel en daarom ben ik nogal kieskeurig in het uitzoeken van de juiste tabak voor het juiste moment. Sommige blends staan bekend als 'all day smoke', anderen worden door velen liever op bepaalde momenten gerookt; de nicotinebom na een stevig diner, de zware latakia als 'nightcap' enzovoorts. Union Square zou prima de hele dag gerookt kunnen worden, maar aan het einde van de dag na meerdere rooksessies heeft zijn smaakbeleving daar m.i. onder te lijden. Deze pure virginia haalt zijn kracht namelijk uit subtiliteit, die na het voorafgaand roken van andere tabakken onherroepelijk verloren gaat. Daarom zie ik Union Square als een 'tea time blend'; voor mij persoonlijk de eerste van de dag, als 'ie over zijn middelpunt heen is...

De geur uit het blik is lastig te beschrijven. Verder dan de termen fermentatie, donker, aards en zoetig kom ik niet. Een veelbelovende geur in ieder geval. De beschrijving op het blik omschrijft de snede als 'sliced cake'. Wat ik in het blik aantref is een soort gebroken flakevorm. Hoe dan ook; hij is makkelijk te stoppen en desgewenst zonder veel kracht fijn te wrijven. Verwacht geen strakke flakes die je kunt vouwen en draaien.

Virginia is de uitgelezen tabak voor uitgesteld genot. Union Square lijkt bijna te zijn gemaakt voor jarenlange rijping. Nergens is deze blend scherp en voor een rauwe tong moet je echt je best doen. Geen prikkeling in de neus, maar een geleidelijk ontwikkelende pure tabaksmaak die steeds dieper van karakter wordt. Waar FVF van SG groots en aards smaakt vindt Union Square zijn kracht in souplesse en romigheid. Alle elementen worden gekanaliseerd naar de natuurlijke zoetheid waar virginia om bekend staat. Heerlijk bij een potje Engelse zwarte thee. De nuances zijn subtiel, complex maar toch ook niet.

Dat Mr. Pease kan blenden staat al een tijdje vast, maar dat zijn kunsten zich niet alleen beperken tot latakia's wordt door Union Square eens te meer bewezen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door robvoorburg »

Wat een prachtig verhaal, een van de mooiste die ik
ooit las, zou er zowaar zomaar een pijp van roken,
omdat ik je oprechtheid herken en waardeer.

Je hebt talent en daar kan je een boterham mee
verdienen, het lastige is dat het dan kan voorkomen
dat je positief moet zijn over iets, een product en
daar zie ik je niet voor aan wanneer je daar andere
gedachten bij hebt.

Bedankt voor de tijd die je in dit verslag stak, las het
graag!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door Arno »

Zeer mooie review! Ik mocht in Heukelum een pijp van deze Union Square roken. "Heb je al wat gerookt? Nee? Rook deze dan als eerste." zei Ribbon wijselijk. Een paar jaar geleden had ik een jongere versie van Union Square gerookt. Die was heerlijk, maar deze was absoluut zalig! Het blijft me soms verbazen wat aging met een blend kan doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door Ribbon »

Bedankt voor het compliment Rob.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door George Bertram »

Mooie review van een tabak.
Zeer aangenaam om te lezen ook..
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door Asmodeus »

Prachtig verhaal en helemaal waar. Wat een hemelse virginia. Opvallend mild en wat een rijkdom aan smaken en nuances. Dit is er niet een om bij windkracht 8 op het strand te roken.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door Sidekickelvis »

Asmodeus schreef: 06 nov 2019 17:36 Dit is er niet een om bij windkracht 8 op het strand te roken.
Dat is Schippers tabak! Die is al goor maar dat maakt bij 8 Beaufort op het strand in de zeikregen toch niet uit. Dan heb je toch al een kutdag!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door Tobias Tobit »

Sidekickelvis schreef: 06 nov 2019 17:49
Asmodeus schreef: 06 nov 2019 17:36 Dit is er niet een om bij windkracht 8 op het strand te roken.
Dat is Schippers tabak! Die is al goor maar dat maakt bij 8 Beaufort op het strand in de zeikregen toch niet uit. Dan heb je toch al een kutdag!
:D :D :D :D
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door NoneNicer »

SKE you made my day!

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: G.L. Pease - Union Square

Bericht door Huub »

Hallo Robin

The G.L. Pease Union Square is al heel lang een favorite tabak van mij.

Ik heb nog 2 blikjes in mijn voorraad en zal er maar weer eens gaan open maken.

Plaats reactie