HU Tobacco - White Horses

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

HU Tobacco - White Horses

Bericht door Pieter »

Bretagne is een bijzonder stuk Frankrijk. De ruige kusten die heel het jaar geteisterd worden door het gure weer in de Golf van Biskaje herbergen een volk met een bijzondere cultuur en een heel andere aard dan de rest van de Fransen. Bretons zien zichzelf als vastberaden, eigenzinnig en ongekunsteld. Het is dan ook geen wonder dat Hans Wiedemann zich door de Bretonse kust heeft laten inspireren voor...

HU Tobacco - White Horses

Afbeelding

Ik ben al jaren liefhebber van meerdere tabakken uit de catalogus van HU Tobacco. Zo ontbreken een blik Director's Cut en Port Latakia nooit uit mijn voorraad, en heb ik al vele van zijn andere tabakken geprobeerd, en was over vrijwel allemaal tevreden (hoewel het niet allemaal blijvers waren). Zo ook verscheen er alweer een hele tijd geleden (najaar 2018 geloof ik) een nieuwe blend, namelijk White Horses. Nominaal een Virginia, maar zoals gewoonlijk bij HU Tobacco wordt er door spaarzaam te doseren met verschillende kruidtabakken toch weer een bijzondere blend gecreëerd. In dit geval dus grotendeels zoete Virginias, op smaak gebracht met Kentucky, wat Perique en een snufje Havana sigarenblad.

In het blik ligt een middelbruine ribbon cut met hier en daar een stukje ready rubbed. De geur uit het blik is zoet, zoals men kan verwachten van een Virginia, de rokerigheid van Kentucky is licht aanwezig, en een heel klein beetje het zuurtje van de Perique. De Havana kan mijn neus hier niet ontwaren.

De tabak stopt makkelijk en vat vlug vlam. De pijp die ik tijdens het schrijven rookte heb ik aangestoken met een enkele lucifer, en ongeveer 10 minuten naar binnen toe nog eens bijgevlamd. Daarna rookt de tabak gemakkelijk en gestaag weg. Met rustig puffen rook je langzaam de pijp leeg zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een scherpe smaak of te hete tabak. Ik benadruk het nogmaals: dit is een zeer gemakkelijke tabak om te roken.

Het smaakprofiel is precies wat je zou verwachten bij de beschreven bestanddelen: lichtzoet, ietwat kruidig. De Virginias geven een zoetigheid van gedroogd fruit, de Kentucky het rokerige aroma van vuur. De Perique voegt een beetje complexiteit toe, maar is hier zeer licht aanwezig. Het Havanablad doet waarschijnlijk wel iets in deze blend, maar ik kan het eerlijk gezegd niet ontwaren. Daarvoor zijn de andere kruidtabakken waarschijnlijk net iets te nadrukkelijk aanwezig.

Behoort deze blend tot de top? Ik denk het niet. Daarvoor mis je tijdens het roken iets te veel spanning en sensatie. Deze blend is echter wel degelijk een meesterwerk. Zoals bij veel van de HU-blends komt ook hier het ambacht van de blender naar voren. Inderdaad proef je hier het Bretonse karakter. Vastberadenheid, waar het smaakprofiel van begin tot eind wordt ondersteund door de solide basis van de Virginia. Eigenzinnigheid, in het gebruik van extra smaken die een subtiele maar unieke dimensie toevoegen aan het smaakprofiel. Ongekunsteldheid, in het harmonieuze geheel waarin de kwaliteit van het product het je toelaat om ervan te genieten zonder gedoe en al te veel moeite.

4/5
Laatst gewijzigd door Pieter op 25 aug 2020 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: HU Tobacco - White Horses

Bericht door The_Undertaker »

Prachtige review! Leest heerlijk weg
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: HU Tobacco - White Horses

Bericht door Sidekickelvis »

Port Latakia? Is dat wat ik denk dat het is? Klinkt goed, ff opzoeken.

Edit: Is wat vroeger de Sweet latakia was. Die staat hier gewoon.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: HU Tobacco - White Horses

Bericht door Pieter »

Sidekickelvis schreef: 25 aug 2020 18:24 Port Latakia? Is dat wat ik denk dat het is? Klinkt goed, ff opzoeken.

Edit: Is wat vroeger de Sweet latakia was. Die staat hier gewoon.....
Er gingen bij mij ook dergelijke bellen rinkelen toen de naam veranderd was.

Maar helaas was juist het idee om de verwijzing naar de smaak *uit* de naam te halen vanwege de destijds nieuwe regelgeving.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
rob1966
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2017 15:12

Re: HU Tobacco - White Horses

Bericht door rob1966 »

Als liefhebber van het prachtige stukje Frankrijk (Bretagne, Normandië met het schitterende Calvados achterland) en al denkend aan de mooie kustlijn met pittoreske haventjes met heerlijke visrestaurants bekruipt me bij het lezen van zo'n mooie recensie het gevoel van heimwee en goesting naar deze tabak.
Dank je !!
wat blijft komt nooit terug

Plaats reactie