Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door Ribbon »

Erinmore Cube Cut
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Merk: Murray's Sons & Co. Ltd.
Blender/ fabriek: Murray's Sons & Co. Ltd.
Blend type: Aromatisch
Ingrediënten: Black Cavendish, Virginia
Toegevoegde smaken: Citrus (?), 'Lakeland'
Snede: (gebroken) flake
Verpakking: blik, 2 oz.
Land: Groot-Brittannië (Noord-Ierland)
Productie: niet verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/108 ... e-cube-cut

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; dit is heftig spul. De blokjes flake lijken welhaast jaren gedrenkt in een occult aromatisch mengsel wat heden ten dage bekend staat als 'Lakeland essence'. Er is werkelijk waar geen ontkomen aan de florale 'zepigheid' die alle andere mogelijke smaaknuances meesleurt naar de afgrond. Het blikje stamt uit de periode tussen ongeveer 1960 en 1975, al is deze Erinmore waarschijnlijk veel korter op de markt geweest. Een oude tabak dus waarbij het aromatische wellicht wat verflauwd is door je jaren heen? Nee hoor, deze ouwe gek staat na ruim 40 jaar nog steeds keihard te shinen op het Lakeland bal. Geen concessies, geen smaakverlies, wat bij de Erinmore Flake uit dezelfde fabriek wel het geval was.

Qua nicotine blinken de kubusjes ook niet bepaald uit in subtiliteit. Wat dat betreft zit deze zeker aan de zware kant van het spectrum. Verafschuw je 'lakeland' tabakken? Blijf hier dan ver vandaan. Ben je wel te porren voor wat Britse potpourri? Dan is dit zeker een standaardwerk.

De vraag is echter of men nog makkelijk tegen een blikje aan zal lopen. Deze minst bekende Erinmore verwierf de laatste jaren vooral bekendheid vanwege zijn zeldzaamheid, onder andere door een blik wat op eBay voor het bescheiden bedrag van 900 dollar werd aangeboden. Gelukkig zijn er nog Lakelandhaters als Arno die graag van dit soort zaken af willen ;).

Mijn eigen oordeel? Deze blend is zo enorm 'in your face' dat hij respect afdwingt. De ghost gaat nooit meer uit de pijp en de smaak blijft langer in mijn mond hangen dan welke tabak dan ook. De volgende ochtend proef ik zelfs na het ontbijt nog wat ik de vorige avond gerookt heb. Een zeer intense ervaring.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door roocker »

Gadver ! De kriebels in mijn buik . Zeker niet mijn ding die lake land's .... :cry:

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door Dukdalf »

Leuke review. "Occult aromatisch mengsel" is wat mij betreft een blijvertje in de termen van smaakbeschrijving. Welke van je pijpen heb je geofferd aan dit "standaardwerk van Britse potpourri" (nog een blijvertje)?

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door NoneNicer »

De kleur ziet er wel mooi uit, van de tabak. Lekker donker gerijpt, maar blijkbaar ook zo vol gesausd. Ben benieuwd of deze net zo heftig is als de Can(n)on Plug. Die wilden velen ook niet en heb ik uiteindelijk met plezier in het zonnetje op vakantie genoten. Heel anders, qua smaak beleving, maar best fijn op z'n tijd.
Geniet er van!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door Ribbon »

Dukdalf schreef: 11 okt 2020 22:01 Leuke review. "Occult aromatisch mengsel" is wat mij betreft een blijvertje in de termen van smaakbeschrijving. Welke van je pijpen heb je geofferd aan dit "standaardwerk van Britse potpourri" (nog een blijvertje)?
Het is uiteindelijk een 'stubby' Nording pot geworden. Een handig pijpje, maar wel een met een beginnend doorbrandplekje aan de onderkant. Ik ben bang dat hij vroeg of laat verder gaat doorbranden, en daarom vond ik hem wel geschikt voor dit soort heftige blends ;).
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door Ribbon »

NoneNicer schreef: 11 okt 2020 22:17 De kleur ziet er wel mooi uit, van de tabak. Lekker donker gerijpt, maar blijkbaar ook zo vol gesausd. Ben benieuwd of deze net zo heftig is als de Can(n)on Plug. Die wilden velen ook niet en heb ik uiteindelijk met plezier in het zonnetje op vakantie genoten. Heel anders, qua smaak beleving, maar best fijn op z'n tijd.
Geniet er van!
Dank je. Ik heb nog een blikje Cannon plug staan en ben best nieuwsgierig hoe die gaat bevallen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Murray's - Erinmore Cube Cut

Bericht door Arno »

Lakeland...

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie