Sail - Aromatic

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Sail - Aromatic

Bericht door metaltommy »

Afbeelding

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... S&TID=1227


Omschrijving
Tabakssoorten: Air-cured Orient, Virginia
Aroma: Kruidig,zoet, vanille/caramel
Snede: Ready rubbed, middel
Pijpenkop: Middelgrote kop

zeker caramel, vanille proef ik minder waarschijnlijk omdat de smaken opelkaar lijken, lakatia heel vaag op de achtergrond, weet je het niet dat het erin zit zul je het niet proeven . heel mild, geen tongbite. door de ready rubbed brand het langzaam en blijft ook goed branden, weinig moeite nodig om het branden te houden afentoe even tampen. deze tabak is hard opweg mijn eerst tabak van de dag te worden vind het zeer geschikt als dagelijk brood zoals janneman gezegt zou hebben. *EDIT* Sail Aromatic heeft een opvallende noot van donkere chocolade en zoete drop. vandaag gevonden de drop en chocolade smaak zij het op de achtergrond.

tekst op het pakje:
sail aromatic combines oriental tobacco with bright virginia leaves. the result is a round and delicate blend. a few latakia leaves is added to give balanced flavor and taste.
Laatst gewijzigd door metaltommy op 14 jun 2011 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Smaken verschillen dan, Metalhead. Ik heb jarenlang met genoegen de gele Sail gerookt. De groene vond ik te aromatisch. Ik kon de smaak niet waarderen. Maar nu ik baairoker ben en zo af en toe een mixture rook, vind ik de gele Sail niet lekker meer. Hoe vreemd kan het gaan. Ik zal toch nog weer eens een pakje groene Sail kopen. Eens kijken of ik de smaak nu wel waardeer. Maar eerst heb ik nog drie mixtures leeg te roken: Havezathe Minstreel (vind ik iets te zoet), Borkum Riff Whiskey (kan ik wel waarderen) en Neptune (ook best lekker). Ik rook de laatste tijd één à twee pijpen per dag met mixture.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik denk wel dat de smaak wat veranderd kan zijn sinds het overgenomen is en het niet meer gemaakt word door theodorus niemeyer

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Die smaakverandering kan er natuurlijk ook zijn bij de gele Sail. Vandaar misschien dat ik die niet meer zo waardeer. Toch de groene eens proberen. Vroeger vond ik de groene veel te aromatisch. Dat kan dus ook veranderd zijn.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer ik vroeger Sail rookte eveneens de gele, Bert. De groene was het net niet.
Raar dat Sail nog steeds in de handel is, terwijl de Ierse en Schotse blikjes van Niemeyer veeeel lekkerder waren. (inderdaad niet zo Nederlands)

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Ja Rob, die blikjes Royal Niemeyer, Scottisch blend, Irish blend en Danish blend. Heerlijke tabak was dat. Toen de blikjes uit de handel gingen, heb ik bij diverse zaken de laatste blikjes weggekocht. Ik had op zeker moment zo'n 30 blikjes in huis. Maar ja, dat raakt op. Later had Hajenius blikjes met Irish mixture die qua smaak wel vergelijkbaar was. Ik weet niet of Hajenius nog in de handel is. Erg lekker, maar wel wat duurder.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Vandaag voor het eerst groene sail gerookt,moet zegen viel me niet tegen.
Mijn eerste indruk was drop achtige smaak,van caramel of vanille merkte ik niets van,misschien morgen nog eens uitproberen.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik ben vandaag eens op pad gegaan om een pakje van dit spul te soren, en vervolgens blijkt dat ze 'm hier in de stad nergens hebben. :cry:

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Je zou natuurlijk kunnen verhuizen, Mus.
Een stad waar ze geen Sail verkopen? Hier in de omgeving heeft elke Vivant de Sail in huis.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Helmond is een stad met 89.000 inwoners, maar zover ik weet bestaat er, afgezien van de onvermijdelijke Primera's, maar één tabaksspeciaalzaak (Evers-Vos, Mierloseweg 12) waar ze ook pijpen, pijptabak en benodigdheden verkopen. Alle andere zaken die zichzelf "tabaksspeciaalzaak" durven te noemen beperken zich qua rookartikelen tot sigaretten, shag en wat sigaren. Waarschijnlijk moet ik binnenkort toch eens in Eindhoven gaan kijken.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Je zou ook in Maastricht kunnen kijken bij Haddocks. Of is dat te ver?

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Een slordige 80 km enkele reis, helaas niet echt naast de deur. :(

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Mus schreef:Helmond is een stad met 89.000 inwoners, maar zover ik weet bestaat er, afgezien van de onvermijdelijke Primera's, maar één tabaksspeciaalzaak (Evers-Vos, Mierloseweg 12) waar ze ook pijpen, pijptabak en benodigdheden verkopen. Alle andere zaken die zichzelf "tabaksspeciaalzaak" durven te noemen beperken zich qua rookartikelen tot sigaretten, shag en wat sigaren. Waarschijnlijk moet ik binnenkort toch eens in Eindhoven gaan kijken.
De Primera-winkels kunnen Sail (elke kleur) zó voor je bestellen! :D
Dit merk komt voor op hun lijst van te leveren tabakken die ze van hun groothandel/vertegenwoordiger hebben; evenals de onvolprezen Troost Slices!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik heb inmiddels een pakje weten te bemachtigen, en deze tabak bevalt me zeer goed. De smaak is zoet, maar niet opdringerig of overheersend, en doet me denken aan een vleugje krenten en anijs. Deze tabak is hard op weg mijn "dagelijks brood" te worden, en in mijn ogen ook zeer geschikt voor beginners.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Inmiddels heb ik dit pakje ook in mijn bezit. De tabak ruikt in het pakje fris en fruitig. Tijdens het roken merk ik dat de tabak zeker body heeft. Doordat de tabak naar mijn mening nog veel te vochtig is vind ik hem nog niet fijn roken. De temperatuur in de ketel wordt namelijk te hoog. Als hij wat meer gedroogd is kan ik hem beter beoordelen.
Overigens is het geen ready rubbed (broken flake) maar meer een loose cut tabak. Alleen niet van dunne snede zoals baai of iets minder, zoals bij Clan.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Inmiddels heb ik dit pakje ook in mijn bezit. De tabak ruikt in het pakje fris en fruitig. Tijdens het roken merk ik dat de tabak zeker body heeft. Doordat de tabak naar mijn mening nog veel te vochtig is vind ik hem nog niet fijn roken. De temperatuur in de ketel wordt namelijk te hoog. Als hij wat meer gedroogd is kan ik hem beter beoordelen.
Overigens is het geen ready rubbed (broken flake) maar meer een loose cut tabak. De draden zijn echter niet van dunne snede zoals baai of iets minder dun, zoals bij Clan.

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Sail - Aromatic

Bericht door The_Cigar »

Nu officieel gebombardeerd tot mijn officiele dagelijksbrood tabak :)! De Sail smaak bevalt me we,l en tussen alle Latakia hoogvliegers cq aromatische juweeltjes door had ik toch dringend de behoefte aan een lekkere basic tabak die me niet tegen zou gaan staan en voor de omgeving lekker ruikt. Dat is de Sail Groen geworden! Er staat een slof in bestelling bij mijn plaatselijke tabakwinkeltje, waarvan ik er minimaal 3 pouches van moet afnemen omdat hij er geen andere klandizie meer voor heeft. Geen probleem waarschijnlijk neem ik de hele slof mee, lekker hamsteren ;)

Zomaar een bekentenis op een druilerige Dinsdagmiddag
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Wowbagger »

The_Cigar schreef:Nu officieel gebombardeerd tot mijn officiele dagelijksbrood tabak :)! De Sail smaak bevalt me we,l en tussen alle Latakia hoogvliegers cq aromatische juweeltjes door had ik toch dringend de behoefte aan een lekkere basic tabak die me niet tegen zou gaan staan en voor de omgeving lekker ruikt. Dat is de Sail Groen geworden! Er staat een slof in bestelling bij mijn plaatselijke tabakwinkeltje, waarvan ik er minimaal 3 pouches van moet afnemen omdat hij er geen andere klandizie meer voor heeft. Geen probleem waarschijnlijk neem ik de hele slof mee, lekker hamsteren ;)

Zomaar een bekentenis op een druilerige Dinsdagmiddag
Nou ja, het is in ieder geval toepasselijk bij je avatar.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Sail - Aromatic

Bericht door jarnogab »

Ik denk dat ik me een deze dagen dan ook eens zal wagen aan de Sail Aromatic
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Sail - Aromatic

Bericht door The_Cigar »

Wowbagger schreef:
The_Cigar schreef:Nu officieel gebombardeerd tot mijn officiele dagelijksbrood tabak :)! De Sail smaak bevalt me we,l en tussen alle Latakia hoogvliegers cq aromatische juweeltjes door had ik toch dringend de behoefte aan een lekkere basic tabak die me niet tegen zou gaan staan en voor de omgeving lekker ruikt. Dat is de Sail Groen geworden! Er staat een slof in bestelling bij mijn plaatselijke tabakwinkeltje, waarvan ik er minimaal 3 pouches van moet afnemen omdat hij er geen andere klandizie meer voor heeft. Geen probleem waarschijnlijk neem ik de hele slof mee, lekker hamsteren ;)

Zomaar een bekentenis op een druilerige Dinsdagmiddag
Nou ja, het is in ieder geval toepasselijk bij je avatar.
Klopt die meneer op mijn avatar speelt een havenmeester in een krimifilm :)
metaltommy is volgens mij nog een grotere fan want die heeft het hele assortiment van Sail in zijn Avatar :D
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Sail - Aromatic

Bericht door metaltommy »

er is altijd wel een sail variant in mijn collectie, behalve sail black.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Wowbagger »

Vandaag eens een pakje van gescoord om uit te proberen. Verwachtingen vooraf: een soort van Neptune, maar dan anders.
U hoort nog van mij...

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Wowbagger »

Zo, net de eerste pijp met deze sail variant op. Hoewel de omstandigheden om goed te proeven afwezig waren moet ik zeggen dat de eerste indruk niet verkeerd is. De verwachting is niet helemaal uitgekomen, hij is toch voor mij in ieder geval een stuk zoeter dan Neptune. Heel in het begin meende ik de latakia wat te proeven, maar daarna ging het van boterig naar chocola, naar anijs en weer terug. Geen hoogvlieger, maar zo tussen de Black Mallories, Early Morning Pipes en Squadron Leaders van deze wereld een leuke afwisseling.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Sail - Aromatic

Bericht door robvoorburg »

Die weg volg ik ook Wowbagger, zo nu en dan voor de afwisseling,
maar ook om de hoge kwaliteit van dat gene dat je gewoon bent
te roken te blijven waarderen.
Het bevalt.

mclambo

Re: Sail - Aromatic

Bericht door mclambo »

Deze groene vriend heeft voor mij de neptune van zijn voetstuk gestoten.

meestal heb ik een zak of 3/4 verschillende tabak liggen, maar ALTIJD een groene sail.
Heerlijk als ik een paar dagen niks gerookt hebt, en de vlam gaat in de Sail.. Dat is pas echt genieten!

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Mus »

In het begin was ik aardig onder de indruk van deze tabak, maar bij de derde pouch begon-ie me te vervelen en was ik mijn interesse kwijt. Ik was blij toen het pakje leeg was en ik heb sindsdien niet meer overwogen om hem nog aan te schaffen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Sail - Aromatic

Bericht door teunis »

Op aanraden van Metaltommy eens een pakje gerookt.
Drop, anijs, vanille en caramel .... Ehhh hebben we het over dezelfde tabak?

In het begin proef ik een hint van de latakia en er zit zeker een zoetje in. Wat ik vooral ervaar is een volle mondvullende smaak van iets kruidachtigs, heel aangenaam. Sail wordt in de supermarkttabakken ingedeeld, maar volgens mij doen we dan deze tabak daarmee te kort. Voor sommigen is deze tabak een tussendoortje voor de hoogstaande tabakken die we vaak roken, maar ik vind dat deze bij elke Primera verkrijgbare tabak een eigen plek verdiend tussen de betere tabakken. Met een prijs van onder de 9 euro voor een pakje van 50 gr is er zeker een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Gradje »

De laatste dagen smaakt de Neptune me op de één of andere manier niet meer. Dit was altijd een favoriet voor als ik eens zin had in iets zoets maar om de één of andere reden rookt hij niet meer lekker weg, al kan ik niet precies zeggen waarom. Hoe dan ook, de laatste paar Neptune-sessies waren telkens een teleurstelling. Omdat ik toch af en toe behoefte aan zoetigheid heb op zoek naar een vervanger, en al lezend was mijn oog hier op het commentaar op de groene Sail gevallen. Toen ik vanochtend bij de plaatselijke Bruna was zag ik hem daar staan en dacht, ach, waarom zal ik hem niet eens gewoon proberen.

Vandaag een paar pijpjes ervan gerookt, rustig aan tafel met een lekkere bak koffie erbij, maar ook eentje vanmiddag tijdens een lange wandeling (na een uur wandelen gestopt voor wat water en pijpje stoppen, met nog twee uur stappen voor de boeg :mrgreen: lekker hoor, zo'n part time dag). Na enkele pijpjes is het natuurlijk wat voorbarig om hem al meteen tot favoriet te bestempelen, maar ik vind het in ieder geval nu al een heel sympathiek tabakje.

Ja, het is zoet, maar veel meer dan dat. Om te beginnen is het tot mijn genoegen een niet-specifiek soort zoet; als iets bijv. herkenbaar naar caramel, vanille of één of ander herkenbaar fruit ruikt weet ik van te voren dat ik er halverwege de buil al genoeg van heb. Verder vind ik het zoet uitzonderlijk vol, rond en krachtig. Maar vooral is het niet alleen zoet, maar heeft het daarbij ook een heel kruidige, volle aardsheid die ervoor zorgt dat er behalve zoet ook wat te beleven valt. Naarmate je verder rookt worden die kruidige aardse noten steeds nadrukkelijker. Daarbij geeft hij een heerlijk "vette", romige bevredigende rook; misschien heeft het vleugje Latakia daar wat mee te maken, dat erin schijnt te zitten.

Rookt verder heel gemakkelijk, pas na driekwart pijp een keer bijvuren nodig. Brandt gemakkelijk en gelijkmatig, en opvallend droog. Totaal geen condens in de kop na het roken. Ook een tabak die heel geschikt is om buiten te roken als je wandelt of bezig bent, niet alleen omdat hij zo weinig aandacht vraagt, maar vooral ook omdat smaak en geur zo vol en krachtig zijn dat je er ook in minder gunstige omstandigheden van geniet, waar een subtielere tabak al helemaal verwaait. Nou ik erover nadenkt typeert hem dat wel aardig, trouwens: zoet, vol, kruidig en krachtig, maar niet subtiel. Maar wel erg lekker.

Kortom, hier nog één bij wie de Neptune het afgelegd heeft tegen deze "groene vriend". Voorlopig is dit mijn eerste keus voor de zoete trek.

Groet,

Gerard

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Johan86 »

Is dit nu SAIL original geworden?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Sail - Aromatic

Bericht door Bommel »

Johan86 schreef: 30 jan 2021 20:23 Is dit nu SAIL original geworden?
Dat klopt.
Afbeelding

Plaats reactie