Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Godfrey59

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Godfrey59 »

Nee er is niets mee aan de hand behalve dat ze maanden achterlopen op de productie ervan . Gezien het een klein familie bedrijf is en John Germain zich door niemand laat haasten . ( ook door Butera USA niet waarvoor de Esoterica lijn eigenlijk exclusief geproduceerd wordt) .

Er zijn andere wegen waarvan ik o.a Timmy het blik Penzance heb gegeven maar die komen op een volgende meeting wel ter sprake .

Godfrey

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dinck »

Timmy schreef me inderdaad dat hij wat Penzance van jou had. De eerstvolgende meeting is Schimmel toch?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Godfrey59

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Godfrey59 »

dinck schreef:Timmy schreef me inderdaad dat hij wat Penzance van jou had. De eerstvolgende meeting is Schimmel toch?
Klopt.

Godfrey

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
Robb schreef:Tja, toch moet ik zeggen dat ik Penzance in de praktijk slecht sporadisch rook. Het is zeker een kwaliteitstabak, dat staat buiten kijf. Een zeer eigen smaak en karakter heeft hij ook. De 'fanbase' die deze blend heeft is dan ook zeker terecht in mijn ogen.
Toch hoor ik zelf niet bij die fanbase. De smaak is me soms iets te overweldigend; net iets teveel van het goede, misschien zelfs over the top. Het komt me voor als 1 krachtige brok smaak, en zelf vind ik het lastig de nuances eruit te halen. Je rookt Penzance, punt.
Bij de zwaardere latakiablends van G.L. Pease ervaar ik die heel anders en zal dus eerder voor die kiezen dan Penzance. Dit geld bijvoorbeeld ook voor een andere ET blend: Pembroke (Stonehaven nog nooit gerookt)

Het heeft uiteraard met persoonlijke voorkeur te maken. Ik pluis een blend liever uit en krijg daar bij Penzance door de overweldigende smaak minder de kans voor heb ik het idee.

Even een wat kritischer noot dus bij deze over het algemeen bejubelde blend. :)
Ik herken wat je zegt. Bij mij heeft het erg lang geduurd eer het "kwartje" viel met Penzance. In het begin vond ik het ook overweldigend en voor ik grip kreeg op de rookbeurt was de pijp alweer leeg. Wat hielp was dat ik erachter kwam dat Penzance (naar mijn mening) het het beste deed in wat kleinere pijpen (Dunhill group 2 en 3). Toen kon ik de tabak echt "uitpluizen" en nu kan ik Penzance ook in wat grotere bowls roken en er genot van hebben. Niet dat dat ik vaak doe overigens, in een Group 2 ben ik al 1,5 uur aan het roken..
Zou ik het dan nog meer tijd moeten geven? :-T

Ik heb nu bijna 50 gram Penzance gerookt, in kleine en grotere koppen, allemaal prince-modellen. De kleine koppen kwamen bij mij ook beter uit de verf. Ik blijf het lastig vinden. Ongeveer 1 op de 4 rookbeurten met Penzance waren waar ik op hoopte. Nu kan dit met meerdere dingen te maken hebben, maar van Penzance had ik toch net wat meer verwacht.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

Robb schreef:
Arno schreef:
Robb schreef:Tja, toch moet ik zeggen dat ik Penzance in de praktijk slecht sporadisch rook. Het is zeker een kwaliteitstabak, dat staat buiten kijf. Een zeer eigen smaak en karakter heeft hij ook. De 'fanbase' die deze blend heeft is dan ook zeker terecht in mijn ogen.
Toch hoor ik zelf niet bij die fanbase. De smaak is me soms iets te overweldigend; net iets teveel van het goede, misschien zelfs over the top. Het komt me voor als 1 krachtige brok smaak, en zelf vind ik het lastig de nuances eruit te halen. Je rookt Penzance, punt.
Bij de zwaardere latakiablends van G.L. Pease ervaar ik die heel anders en zal dus eerder voor die kiezen dan Penzance. Dit geld bijvoorbeeld ook voor een andere ET blend: Pembroke (Stonehaven nog nooit gerookt)

Het heeft uiteraard met persoonlijke voorkeur te maken. Ik pluis een blend liever uit en krijg daar bij Penzance door de overweldigende smaak minder de kans voor heb ik het idee.

Even een wat kritischer noot dus bij deze over het algemeen bejubelde blend. :)
Ik herken wat je zegt. Bij mij heeft het erg lang geduurd eer het "kwartje" viel met Penzance. In het begin vond ik het ook overweldigend en voor ik grip kreeg op de rookbeurt was de pijp alweer leeg. Wat hielp was dat ik erachter kwam dat Penzance (naar mijn mening) het het beste deed in wat kleinere pijpen (Dunhill group 2 en 3). Toen kon ik de tabak echt "uitpluizen" en nu kan ik Penzance ook in wat grotere bowls roken en er genot van hebben. Niet dat dat ik vaak doe overigens, in een Group 2 ben ik al 1,5 uur aan het roken..
Zou ik het dan nog meer tijd moeten geven? :-T

Ik heb nu bijna 50 gram Penzance gerookt, in kleine en grotere koppen, allemaal prince-modellen. De kleine koppen kwamen bij mij ook beter uit de verf. Ik blijf het lastig vinden. Ongeveer 1 op de 4 rookbeurten met Penzance waren waar ik op hoopte. Nu kan dit met meerdere dingen te maken hebben, maar van Penzance had ik toch net wat meer verwacht.
Bij mij kostte het zo'n 8 ounce zak eer ik het idee dat ik Penzance redelijk kon waarderen. Met afstand de tabak waar ik het meeste tijd over heb gedaan om te kunnen waarderen. Normaal gesproken haalt een tabak het niet bij mij als ik na 50 gram iets heb van, mwah.. Maar om de een of andere reden ben ik toch Penzance blijven doorroken en ben daar, vind ik, voor beloond.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dinck »

Robb, hoewel die klik met Penzance er voor mij wel is ervaar ik het ook weer niet als het summum. Ooit heb ik van Flakey behalve wat Penzance ook een sample voor drie pijpen Stonehaven gehad en toen had ik daar - hoewel een heel erg andere tabak - wel een Aha-Erlebnis bij.

Maar misschien verandert dat bij mij ook wel... Eerst maar eens een 8oz zak scoren. :?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ribbon »

Dat zou goed kunnen heren. Wat Arno zegt; meestal geldt die 50 gram-grens ook wel voor mij. Misschien toch maar even doorzetten dus.

Stonehaven staat ook nog hoog op m'n lijstje trouwens.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ribbon »

Gisteren weer Penzance gerookt in een kleine pijp. Het was een heerlijke rooksessie. Geen overweldiging, maar een volle smaak. Ik blijf het merkwaardig vinden dat niet iedere rooksessie zo is...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door robvoorburg »

Blijkbaar is pijproken afhankelijk van veel factoren waar je
geen invloed op kan uitoefenen, bij herhaling is mij hetzelf-
de gebleken, op zich is dit iets dat mij steeds weer doet
verlangen de volgende pijp nog verder te vervolmaken.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arclaud »

Vanavond kreeg ik van een Amerikaanse webshop live bericht dat Penzance weer op voorraad was. Onmiddellijk mobiel naar de website proberen gaan, doch de server reageerde niet. Dan maar naar de computer hier op het werk gerend, mijn bestelling in de winkelmand gegooid... Maar bij het afrekenen bleek alles uitverkocht.

Hoe snel moet iemand zijn om deze tabak te kunnen bemachtigen? :shock:
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
dArtagnan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:35
Locatie: Haarlem

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dArtagnan »

Ik heb dezelfde vraag idd. Maar vrees dat het een kwestie zal zijn van dom geluk...
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

Als je het bericht krijgt is het eigenlijk al te laat. Mijn ervaring is dat het pas wordt verstuurd als hetgeen waar het om gaat er al een paar minuten op staat. En dan is het vaak al uitverkocht.. De nieuwe Balkan Sobranie bijvoorbeeld was na 3 minuten al uitverkocht.. Dus wat dArtagnan zegt, het is stom geluk hebben..
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door robvoorburg »

Anders dan eerdere keren is het mij nu gelukt de flakes grotendeels
heel te laten hetgeen niet alleen het genot, maar ook de rookduur
aanzienlijk ten goede is gekomen.

Wat een fijne tabak!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ribbon »

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie