Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ignoro Iste »

Nee niet Guernsey maar Jersey.

stefano
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 sep 2013 21:46

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door stefano »

Eliminator schreef:
stefano schreef:Gut, gut heren: ik bespeur een ietwat geïrriteerde ondertoon. Sorry als ik jullie 'toorn' heb opgewekt.

En als je er niet tegen kunt dat ik deze opvatting met je deel: jammer dan.
Los van je mening, die je uiteraard altijd mag geven, vind ik je houding erg vijandig Stefano,... als ik zo vrij mag zijn.

We delen onze kennis hier op dit forum en daar mag een ieder mee doen wat hij wil, niemand wordt verplicht over de landsgrenzen te shoppen. Niemand wordt in diskrediet gebracht, de winkelier niet en de klant niet,.... we sommen slechts op wat een ieder die een beetje kan googlen ook elders op het internet kan vinden.
Doe er je voordeel mee, of niet, mij om het even, maar als er ergens een 'geïrriteerde ondertoon' bespeurt wordt is het in jouw laatste paar posts !

Back on topic ! Als je je ei kwijt wilt mag dat per PB, hier gaan we back on track !
Point taken. Schwamm drüber

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Dukdalf »

Ignoro Iste schreef:Nee niet Guernsey maar Jersey.
Bedankt, I.I. Krijgt Dinck er nog koeien bij ook. 't schijnt dat ze lekkere biefstuk geven.... :wink: .

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dinck »

Dukdalf schreef:
Ignoro Iste schreef:Nee niet Guernsey maar Jersey.
Bedankt, I.I. Krijgt Dinck er nog koeien bij ook. 't schijnt dat ze lekkere biefstuk geven.... :wink: .
Zo, het wordt steeds aantrekkelijker! Ik meende echter dat Penzance maar mondjesmaat gemaakt werd, dus voor ik het verhuisbedrijf bel wil ik wel zeker zijn...
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Pieter »

Neem jezelf maar vast voor om ook één of twee logeerkamers klaar te maken voor de bezoekers...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door robvoorburg »

Ik had de eigenaar van de Oude Leeuw vorige keer beloofd de zak Penzance
mee te nemen. Vanmiddag was het dus zover.
Hij wist me over te halen de zak te openen, omdat hij erna het geheel lucht-
dicht kon sluiten.
Tjonge wat ruikt dat veelbelovend!
Weet je wat stelde ik voor, we halen er 2 samples uit, dan kunnen we beiden
eens proeven hoe het rookt, zo gezegd, zo gedaan.
In plaats van de Brullende Leeuw vanavond Penzance in de pijp, daar kijk ik
naar uit.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Ik had de eigenaar van de Oude Leeuw vorige keer beloofd de zak Penzance
mee te nemen. Vanmiddag was het dus zover.
Hij wist me over te halen de zak te openen, omdat hij erna het geheel lucht-
dicht kon sluiten.
Tjonge wat ruikt dat veelbelovend!
Weet je wat stelde ik voor, we halen er 2 samples uit, dan kunnen we beiden
eens proeven hoe het rookt, zo gezegd, zo gedaan.
In plaats van de Brullende Leeuw vanavond Penzance in de pijp, daar kijk ik
naar uit.
*kucheweckpotkuche* :wink: Dit omdat de zak niet perfect luchtdicht is..

Geniet ze, in een kleinere bowl vind ik dat Penzance het beste tot zijn recht komt. Heb deze nu al een paar keer uit de forumpijp gerookt en dat matcht bij mij ge-wel-dig :)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door robvoorburg »

Voor deze Penzance heb ik mijn favoriete meerschuimen pijp tevoorschijn gehaald.
De flakes vind ik opvallend soepel en laten zich makkelijk in de kop stoppen, het
steekt redelijk eenvoudig aan en het blijft goed branden een fraaie wit/grijze as
achterlatend.
Ik ben er mij op bedacht met een flake van doen te hebben en hanteer de tamper
met zachte hand.
Alle verhalen over deze tabak kloppen wat mij betreft, een ware luxe van genot
zoiets te mogen roken.
Het is een geruststellend vooruitzicht te weten dat ik nog een nagenoeg volle zak
van dit lekkers te gaan heb.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dewitte »

Moest er ooit iemand wat penzance willen verkopen (de kans is wss klein), u mag me altijd op een eventuele wachtlijst zetten.

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Calinero »

Vandaag een sample ontvangen van Flakeroker, ik ben benieuwd!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door robvoorburg »

Bewaar het voor Kerstavond of zo, de moeite waard.

Net als veel SG's tabakken komt deze ook aan de vochtige kant
uit het pak/blik.
Ten opzichte van SG was ik verrast zo snel als Penzance droogt.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dinck »

Calinero schreef:Vandaag een sample ontvangen van Flakeroker, ik ben benieuwd!
Genieten! Ik heb net een pijpje ervan gestookt, ook een sample van Flakeroker! Gelukkig heb ik nog genoeg voor een tweede pijp. Mijn sample was inderdaad wat vochtig, iets vaker moeten bijvlammen dus, maar wat is het lekker!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Robert »

dinck schreef:
Calinero schreef:Vandaag een sample ontvangen van Flakeroker, ik ben benieuwd!
Genieten! Ik heb net een pijpje ervan gestookt, ook een sample van Flakeroker! Gelukkig heb ik nog genoeg voor een tweede pijp. Mijn sample was inderdaad wat vochtig, iets vaker moeten bijvlammen dus, maar wat is het lekker!
Is het ook in Nederland verkrijgbaar? Ben toch ook wel nieuwsgierig geworden naar Penzance.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Sidekickelvis »

Calinero schreef:Vandaag een sample ontvangen van Flakeroker, ik ben benieuwd!
Wat moet jij daar nou mee? Da's niks voor jou toch?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Calinero »

Sidekickelvis schreef:
Calinero schreef:Vandaag een sample ontvangen van Flakeroker, ik ben benieuwd!
Wat moet jij daar nou mee? Da's niks voor jou toch?
Klopt, SKE! Niet mijn ding, bah!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

discus123 schreef:
dinck schreef:
Calinero schreef:Vandaag een sample ontvangen van Flakeroker, ik ben benieuwd!
Genieten! Ik heb net een pijpje ervan gestookt, ook een sample van Flakeroker! Gelukkig heb ik nog genoeg voor een tweede pijp. Mijn sample was inderdaad wat vochtig, iets vaker moeten bijvlammen dus, maar wat is het lekker!
Is het ook in Nederland verkrijgbaar? Ben toch ook wel nieuwsgierig geworden naar Penzance.
Nope, het is een tabak die speciaal is gemaakt voor de Amerikaanse markt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

Ik heb trouwens nog wat achtergrondinformatie over Penzance:

Forumlid Ignoro is bij Germain zelf geweest en heeft bij Robert Germain natuurlijk wat los proberen te peuteren. Het grote geheim van Penzance volgens Robert Germain is tijd. Penzance blijft namelijk namelijk 14 dagen in de pers staan. Ik heb een foto van de pers maar volgens mij mocht ik die niet in de openbaarheid delen van Robert Germain, toch, Ignoro?

Die pers is overigens afkomstig van de oude Sobranie fabriek. Sobranie maakte vroeger de huistabakken van de Smokers Haven winkel. Toen Sobranie werd overgenomen door Gallaher werd de Sobranie-fabriek in Edmonton gesloten. Germain werd benaderd om de productie van de Smokers Haven tabakken over te nemen wat ze deden. Maar ze namen nog meer over, apparatuur en personeelsleden van Sobranie. Een van de Smoker Haven tabakken was Krumble Kake:
Afbeelding

Ok, nu komen we bij de Esoterica lijn. Deze is opgezet door Steve Richman, de eigenaar van de Piedmont Tobacconist in Oakland, ergens halverwege de jaren '80. Hij contacteerde Germain om deze lijn van tabakken te gaan maken. In het "panel" om de tabakken die ontwikkeld werden te beoordelen zat ook GL Pease, van wie ik deze info heb. Penzance werd gemodelleerd naar Krumble Kake van Smokers Haven (die dus al door Germain gemaakt werd) met als enige verschil dat er in Penzance iets meer latakia zit. Later vond Steve Richman dat hij genoeg had aan het runnen van zijn zaak en hij wilde een betere en grotere distributie voor de Esoterica lijn. Dus hij verkocht alles aan Mike Butera, die volgens Pease niets aan de recepten veranderde.

Dus eigenlijk is Penzance het broertje van Smokers Haven Krumble Kake. Ik heb ze allebei gerookt en ik moet inderdaad zeggen, als er 1 tabak is op deze wereld die in de buurt komt van Penzance, dan is het Krumble Kake. Qua uiterlijk bijna exact hetzelfde en qua smaak ook bijna. Je kan inderdaad proeven dat Penzance meer latakia heeft. Helaas is Krumble Kake al jaren niet meer verkrijgbaar.. Het blikje wat ik heb gerookt heb ik van e-bay geplukt. Sinds vorig jaar is een gedeelte van de Smokers Haven lijn (nog steeds gemaakt door Germain) weer terug maar Krumble Kake zit daar niet bij..
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dinck »

Wat is het toch met de Amerikaanse markt en Britse producten? Ik kan me bij een beperkte productie nog wel voorstellen dat die tabakken van/voor Smokers Haven en/of Piedmont een grootschalige distributie in de weg staan, maar het valt mij wel op dat er in de VS blijkbaar een levensvatbare markt oor Britse traditie is. Volgens mij is dat niet eens recent en is het niet eens beperkt tot pijpen en tabak.

Ik heb er geen uitgebreide studie van gemaakt, maar van twee oude en eerbiedwardige pijpmerken weet ik dat het grootste deel van de productie naar Amerika ging en alleen de seconds wijdere erspreiding lijken te hebben gekregen. Bij Charatan heeft dat geleid tot deelname van en uiteindelijk overname door de Amerikaanse importeur Lane. Van alle Charatan's (uit oude productie) die ik de afgelopen negen maanden op Ebay en andere internetaanbieders heb gezien, komt ongeveer 75% uit de VS. Van Sasieni heb ik zelfs op één na pijpen uit oude productie uit de VS gezien. (Ik heb het over oude productie omdat beide merken in de jaren '70 in vreemde handen zijn overggaan en sindsdien niet meer in het topsegment opereren.) Ik weet niet hoe het met andere merken zit, maar sommige zijn dan ook zo zeldzaam dat je ze uiterst zelden tegenkomt.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ignoro Iste »

Arno schreef: Penzance blijft namelijk namelijk 14 dagen in de pers staan. Ik heb een foto van de pers maar volgens mij mocht ik die niet in de openbaarheid delen van Robert Germain, toch, Ignoro?
Ja Arno, publicatie van die foto is inderdaad verboden!


Leuk verhaal overigens!

Zoals Penzance het broertje is van Krumble Kake is Eighteen Twenty en vooral Margate een broertje van Germain's Balkan Sobranie.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

Toch een foto gevonden van de Penzance-pers in een oude uitgave van Pipes & Tobacco Magazine:

Afbeelding
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door robvoorburg »

Toevallig kwam ik erachter dat de zak Penzance die luchtdicht bij de
Oude Leeuw was afgesloten blijkbaar op een plekje niet gepakt had,
want de zak voelde niet meer als luchtdicht.
Wat te doen? Morgen teruggaan met het verzoek de exercitie nog
eens te herhalen, of maar overdoen in de weckpot?
Ik heb voor het laatste gekozen en ben zodoende in de gelegen-
heid vanavond aan deze traktatie te beginnen.
Ik sla me er wel doorheen. :lol:

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ribbon »

Sterkte Rob. :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Dukdalf »

Mocht het je toch te veel worden dan kom ik met alle plezier even helpen, hoor... :wink: .

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

My precioussssss Penzance

Afbeelding

Lang leve weckpotten ^^
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door magicmarcello »

...gollem...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door janneman »

Arno schreef:My precioussssss Penzance

Afbeelding

Lang leve weckpotten ^^
=D> =D> =D> Fantastisch Arno :D :D :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door magicmarcello »

...inderdaad, brilliant!!! :mrgreen: =D>
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Ribbon »

Tja, toch moet ik zeggen dat ik Penzance in de praktijk slecht sporadisch rook. Het is zeker een kwaliteitstabak, dat staat buiten kijf. Een zeer eigen smaak en karakter heeft hij ook. De 'fanbase' die deze blend heeft is dan ook zeker terecht in mijn ogen.
Toch hoor ik zelf niet bij die fanbase. De smaak is me soms iets te overweldigend; net iets teveel van het goede, misschien zelfs over the top. Het komt me voor als 1 krachtige brok smaak, en zelf vind ik het lastig de nuances eruit te halen. Je rookt Penzance, punt.
Bij de zwaardere latakiablends van G.L. Pease ervaar ik die heel anders en zal dus eerder voor die kiezen dan Penzance. Dit geld bijvoorbeeld ook voor een andere ET blend: Pembroke (Stonehaven nog nooit gerookt)

Het heeft uiteraard met persoonlijke voorkeur te maken. Ik pluis een blend liever uit en krijg daar bij Penzance door de overweldigende smaak minder de kans voor heb ik het idee.

Even een wat kritischer noot dus bij deze over het algemeen bejubelde blend. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door Arno »

Robb schreef:Tja, toch moet ik zeggen dat ik Penzance in de praktijk slecht sporadisch rook. Het is zeker een kwaliteitstabak, dat staat buiten kijf. Een zeer eigen smaak en karakter heeft hij ook. De 'fanbase' die deze blend heeft is dan ook zeker terecht in mijn ogen.
Toch hoor ik zelf niet bij die fanbase. De smaak is me soms iets te overweldigend; net iets teveel van het goede, misschien zelfs over the top. Het komt me voor als 1 krachtige brok smaak, en zelf vind ik het lastig de nuances eruit te halen. Je rookt Penzance, punt.
Bij de zwaardere latakiablends van G.L. Pease ervaar ik die heel anders en zal dus eerder voor die kiezen dan Penzance. Dit geld bijvoorbeeld ook voor een andere ET blend: Pembroke (Stonehaven nog nooit gerookt)

Het heeft uiteraard met persoonlijke voorkeur te maken. Ik pluis een blend liever uit en krijg daar bij Penzance door de overweldigende smaak minder de kans voor heb ik het idee.

Even een wat kritischer noot dus bij deze over het algemeen bejubelde blend. :)
Ik herken wat je zegt. Bij mij heeft het erg lang geduurd eer het "kwartje" viel met Penzance. In het begin vond ik het ook overweldigend en voor ik grip kreeg op de rookbeurt was de pijp alweer leeg. Wat hielp was dat ik erachter kwam dat Penzance (naar mijn mening) het het beste deed in wat kleinere pijpen (Dunhill group 2 en 3). Toen kon ik de tabak echt "uitpluizen" en nu kan ik Penzance ook in wat grotere bowls roken en er genot van hebben. Niet dat dat ik vaak doe overigens, in een Group 2 ben ik al 1,5 uur aan het roken..
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Esoterica Tobacciana - Penzance

Bericht door dinck »

Onlangs van Timmy een sample gekregen en weer bevestigd gezien dat ik aan een sample niet genoeg heb!

Wel jammer dat zo langzaerhand niet alleen de Esoterica's moeilijk leverbaar zijn maar ook de 'echte' Germainlends bijna overal zijn uitverkocht... Zou er wat aan de hand zijn?
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Plaats reactie