Rattray - Red Rapparee

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

Deze van origine Schotse pijptabak wordt tegenwoordig door Kohlhase & Kopp op de markt gebracht.

Toevallig liep ik vanmiddag tegen deze grote oude liefde aan bij de Oude Leeuw in Rijswijk. Vroeger kocht ik deze bij de Graaff in den Haag, toen zij vertelden dat deze tabak in Nederland niet meer werd ingevoerd was ik ontroostbaar.
Waarschijnlijk nu een andere importeur?

Om maar met het meest opmerkelijke te beginnen: er zit geen latakia in, hetgeen velen met mij denken. Verder zit er geen sigarenblad in. Ooit heeft iemand in een verslag omschreven dat de tabak brandt zoals een sigaar brandt.

Wat zit er dan wel in?
Cavendish
Rode Virginia
zwaar op smaak gebrachte Orientaalse tabak.

Het is een gebroken flake die makkelijk, maar rustig brandt en weinig omzien vergt. Het heeft een heerlijke volle zoetige smaak, eigenlijk een complexe smaak.
Een complexe smaak vind ik plezierig, het staat in de regel garant dat de tabak niet gaat vervelen. Medium sterk.

Ik voel me de koning te rijk dat ik mijn tabakje weer kan roken. In de verte doet het me denken aan 2 klassiekers: State Express en de Balkan Sorbrani.

50 grams blikje € 12,50

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Red Rapparee
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Rattray
Blender: Kohlhase, Kopp und Co. KG
Tin Description: Exhilarating and elusive, quaint and seductive. Prepared from choice Red Virginias and heavily flavored with Orientals, giving it a red tinge. It burns in the pipe with the spontaneity of a fine cigar.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Cavendish
Virginia
Oriental
Cut: Broken Flake

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =R&TID=961

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Bericht door culann »

Heej, dat klinkt eigenlijk niet verkeerd, heb 'm wel zien liggen, maar ben voor de black Mallory gegaan toen, die me ook goed bevalt, maar bij de omschrijving van deze, moet ik 'm toch eens snel gaan proberen denk ik.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

culann schreef:Heej, dat klinkt eigenlijk niet verkeerd, heb 'm wel zien liggen, maar ben voor de black Mallory gegaan toen, die me ook goed bevalt, maar bij de omschrijving van deze, moet ik 'm toch eens snel gaan proberen denk ik.
Klinkt inderdaad niet verkeerd. Valt in de gaten te houden
Groeten,
jarnogab

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

flinke sample gehad uit zutphen.. erg lekker, ik vind de tabak zoet, maar niet overweldigend zoet, en wat robv ook zegt complex, complex met iets van stevigheid. zeker voor herhaling vatbaar.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb me wel eens krom gelachen om iemand die deze tabak vooral zo graag rookte omdat hij dan met een zwaar aangezet Schots accent kon zeggen dat hij Rrratttarrray's Rrrred RappaRrrreee rookte...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

janneman schreef:Ik heb me wel eens krom gelachen om iemand die deze tabak vooral zo graag rookte omdat hij dan met een zwaar aangezet Schots accent kon zeggen dat hij Rrratttarrray's Rrrred RappaRrrreee rookte...
Grrreat :D
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:In de verte doet het me denken aan 2 klassiekers: State Express en de Balkan Sorbrani.
Balkan Sobrani?? Daarin zit (veel) latakia.. Over State Express lees ik laatste tijd veel goeds. Had al laatst op ebay wat geneusd :roll:

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Ik heb deze tabak ook nog liggen maar een tijd al niet gerookt.
Momenteel open Rattray' s 3 Noggins en Hal 'o the wynd.
Verder nog liggen Black Virginia, Jock' s mixture en Old Gowrie.
Kwaliteits tabakken die lekker lang roken.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik ben deze tabak wel eens vaker tegen gekomen. Aangezien ik net zo voor de aromatics ben heb ik ze laten liggen. Ik denk nu echter wel wat anders over deze tabak Robvoorburg. Interessant allemaal om te lezen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Arno, jarenlang heb ik deze tabak gerookt in de veronderstelling dat er latakia inzat.
n.b. geen informatie op of in het blikje en destijds geen Tobacco Revieuws. Verder wanneer je naar de inhoud kijkt zie je nogal donkere tabak tussen het goudgeel. Verder brandt de tabak prachtig grijs, zoals ik van latakia weet.
Zo zie je maar, zelfs iemand met een zekere ervaring kan je makkelijk op het verkeerde been zetten, ik ben gelukkig niet de enige kijk maar eens op TR.

Dr. Watson het is een natuurlijk zoete samenstelling, waar de Engelsen zo bekend om staan, het heeft niets weg van een Deense mixture.

robertas

Bericht door robertas »

Fantastische tabak. Volle smaak, tegelijk fruitig.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door dr. Watson »

Inmiddels heb ik er meerdere pijpen van gerookt. Normaal gesproken ben ik niet zo'n liefhebber van Rattray maar was toch door het verslag van Robvoorburg nieuwsgierig geworden. In eerste instantie was ik niet tevreden over de tabak en heb daarom het blikje circa 30 uur geopend laten ademen. Vanmorgen heb ik hem weer gerookt in een andere pijp en eerlijk gezegd hij bevalt wel :)
Als ik niet beter zou weten zou ik ook denken dat er latakia in zit; dit komt door de ruime hoeveelheid orient. Deze tabak maakt het lekker rokerig en vol van smaak. De snede zie ik echter niet als broken flake maar is in mijn blikje mixture/loose cut.
Af en toe proef ik de rode rabarber of zijn het radijsjes :lol:
Bedankt voor de goede tip Robvoorburg!! Normaal zou ik deze tabak nooit gekocht hebben.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door culann »

Sinds gisteren ook een blikje in m'n collectie, aangeschaft bij een pijptabakproefavond in Eindhoven bij Tabakado, daar was ook een vertegenwoordiger van Kopp und co aanwezig uit Duitsland, met allerlei tabakken van Robert McConnel en Rattray's en 2 van Winslow. Ook de Red Rapparee dus... Nou dat was een mooie kans om even uit te proberen :D Beviel goed! En nu een pijp gevuld lekker rustig op de bank en ik ben nog enthousiaster :D Het is nog te vroeg om te oordelen eigenlijk, maar denk dat deze toch wel in de top van mijn favorieten gaat komen! Allerlei smaken die ik nog niet allemaal kan plaatsen, maar valt zeker veel te ontdekken in deze tabak.

Nog een klein feitje over deze tabak, aangezien ik hier gelezen had dat er geen latakia in zou zitten. Er zit wel degelijk latakia in! De vertegenwoordiger van Kopp und Co vertelde het en liet ook de onderkant van een duits blikje zien met de ingredienten, en idd latakia

Nou ja, eigenlijk maakt het niks uit of er wel of geen latakia in zit, voor mij is het in iedergeval een top tabak! :D

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

Nou moe! Volgens TR zit het er niet in.
Ik zou zeggen dat er ietsje inzit hoor. Ik neem aan dat de fabrikant weet wat ze erin stoppen.

Toevallig rook ik nu Black Mallory van Rattray's, hier zit zeker wat latakia in.

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door culann »

Ja, ach... Als 'ie maar smaakt he :)
En idd de Black Mallory, daar is geen twijfel over mogelijk wat betreft de latakia :D Die gaat zeker ook nog in de pijp vanavond.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door dr. Watson »

Vanmorgen weer eens gerookt.. De eerste trekjes zijn lekker, daarna voelt hij heel zwaar...er zit nog steeds te veel vocht in. Dampen van zwavel komen uit de pijp :shock: Ik laat het blikje weer even een tijdje open liggen om de tabak verder te laten indrogen.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door St Patrick »

Geprobeerd maar niet mijn ding, teveel een fruitsmaak en das niet echt mijn type tabak.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Eliminator »

Voor de zoete tabak liefhebber die z'n eerste stapjes in de latakiawereld wilt zetten (zoals ondergetekende) een lekkere tabak !
Afbeelding

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door pipealicious »

Hmm, ik moet 'm ook maar eens gaan proberen. Ik ben gek op old gowrie, ik vind die zo aards en 'musky' en natuurlijk een beetje zoet. Ik moet me gewoon eens wat meer blikken van rattray aanschaffen want ik denk dat het allemaal toppers zijn: hal o the wynd, marlin flake, red rapparee en black mallory...
maar ik heb nu al 16 blikken en pakjes open :cry:
Een hartverscheurend luxeprobleem ...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Ribbon »

pipealicious schreef:...maar ik heb nu al 16 blikken en pakjes open :cry:
Een hartverscheurend luxeprobleem ...
Zó herkenbaar...

Ik heb mezelf een tijdje terug een grens gesteld; 10 tabakken open in de kast. Maar ja, dan krijg je weer een lading samples binnen, en je ruilt is wat. Ik zit nu op 15 geopende tabakken geloof ik, en dan nog een flink voorraadje ongeopend. Red Rapparee is daar 1 van trouwens.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Pieter »

Nu heb ik deze tabak nog nooit gerookt, maar wat betreft de discussie wel/geen Latakia...

Latakia is toch gewoon Oriental die een tijd boven een houtvuurtje heeft gehangen? Van daaruit zou ik het juist vanzelfsprekend vinden dat een Orientaalse melange ergens in de verte aan Latakia doet denken, ook al zit het er niet in!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
eendrieenzestig
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:06
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door eendrieenzestig »

Zojuist een ketel met de red rapparee leeggerookt.
Mijn eerste ervaring en die sluit aan bij die van Eli. =D>
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Voor de zoete tabak liefhebber die z'n eerste stapjes in de latakiawereld wilt zetten (zoals ondergetekende) een lekkere tabak !
Voor de Latakia liefhebber die weleens wat anders wil: een lekkere tabak!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Eliminator »

Weet iemand of deze in, of in de omgeving van, Rotterdam te koop is (vanDalen misschien) ?

Of is het een soort van SG tabak die vrijwel niet te koop is alleen over de grens ?
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door robvoorburg »

De Oude Leeuw in Rijswijk verkoop het, trouwens
de Black Mallory ook.
In deze regio hebben zij de grootste en breedste
keuze aan pijptabak.

Adelante in het Statenkwartier-den Haag heeft het
ook.

Van Dalen heeft het niet. De heren geven mij niet de
indruk dat ze nog 10 jaar verder willen.

Gebruikersavatar
eendrieenzestig
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 aug 2011 21:06
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door eendrieenzestig »

hij is iig ook bij Tabakado in Eindhoven te koop, heb daar een blikje gescoord vrijdag.
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Eliminator »

Jammerlijk dus niet gewoon in Rotjeknor, dan zal ik wat verder moeten rijden, gelukkig dus wel gewoon in verschillende winkels, thanks voor de info heren !
Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door Bert van Hell »

Ik kreeg afgelopen week een sample Red Rapparee van Belgianpipesmoker. Vandaag m'n Bog Ben Passat ermee gevuld en ervan genoten. En ik maar denken dat er latakia in zit. Niet dus en dat verbaast me.

Daarna een pijp met Perfection van SG gerookt.
Ik ga komende week even bij De Oude Tijd in Utrecht langs om een blikje Red Rapparee te scoren. Enkele weken geleden zag ik deze blikjes daar liggen.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Rattray - Red Rapparee

Bericht door jarnogab »

Een paar mede pijprokers hebben mij deze tabak nu al aangeraden maar heb 'm nog niet mogen smaken.
Ik denk dat ik er maar eens ene blikje van aanschaf; even kijken of de lokale tabaksboer deze in voorraad heeft.
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie