Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door The_Cigar »

Deze variant van Troost maakte mij ook wel nieuwsgierig na de goede ervaringen met Troost Slices.
De smaak de Special Cavendish is makkelijk te omschrijven: hij smaakt bijna exact hetzelfde als de Slices.
Chocola en krenten.
De snede is alleen anders. Vergelijkbaar met de oudere melanges van Mac Baren.
Dus wil je 100 gram Troost tabak kopen, moet het hetzelfde smaken als Slices maar hoeft het geen slice te zijn: dan is dit je tabak.
van Tobaccoreview:
Brand: Troost
Blender: Van Rossem
Tin Description: Special Cavendish Mixture.
Country of Origin: NL
Curing Group: Air Cured
Contents: Cavendish
Black Cavendish
Flavoring: Other / Misc
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Pouch

Strength: Mild to Medium
Flavoring: Mild
Taste: Mild to Medium
Room Note: Pleasant
Recommendation: Recommended

Plaatje:
Afbeelding
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Kynikos »

Degelijke tabak maar om een of andere reden grijp ik er niet vaak naar. Niet interessant genoeg, denk ik.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Pieter »

Ik weet niet. Krijg toch de indruk dat de Slices anders smaken dan deze tabak (hoewel de laatste rookbeurten respectievelijk een flinke tijd uit elkaar liggen). Ik meen te herinneren dat ik de Special Cavendish maar niks vond, deed me een beetje goedkoop aan qua smaak. Slices echter een toptabak.

Zou er hier sprake kunnen zijn van een onbewuste overwaardering van flake-tabakken?
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door metaltommy »

flakes zijn wel compater misschien dat dat er iets mee te maken heeft. deze nog niet gerook, wel al met de blauwe omranding die vond ik wel erg lekker.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Mus »

Ik heb van Arno een pakje van deze tabak mogen ontvangen, en ik moet me aansluiten bij wat Kynikos zegt. Met deze tabak is niks mis - hij ruikt, brandt en smaakt prima - maar op de een of andere manier vind ik 'm minder boeiend dan Troost Slices, wat niet wegneemt dat het een tabak is die ik toch regelmatig pak.

De tabak bestaat uit stukgewreven flakes met een noot-achtige geur. Stoppen, aansteken en brandend houden is een makkie. Ook valt me op dat de tabak erg vergevingsgezind is, ik heb het niet voor elkaar gekregen om 'm scherp te laten roken, zelfs met een duidelijk te hete pijpenkop en zonder filter. Dit zou zo maar eens een tabak kunnen zijn die ik een beginnend pijproker aanraad, al zou ik zelf eerder voor de smaakvollere Troost Slices kiezen.

Gebruikersavatar
Japa
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2011 16:54
Locatie: Utrecht

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Japa »

Voordat ik Troost slices kon vinden heb ik deze eens geprobeerd.
Lekkere aromatische tabak, maar kort daarop stuitte ik toch op de slices, die ik inmiddels boven deze tabak verkies.

Desalniettemin een prima tabak, bij gebrek aan slices of voor lieden die geen flakes willen roken.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Heb deze tabak gekocht bij de primera. Hetgene dat ik hier neer pen is een impressie van de kennismaing van deze tabak. Ik vind het lekkerder ruiken dan slices en is tijdens het roken lekkerder dan slices. Stopt makkelijker hoewel het vouwen makkelijker is. Nictine rush is fijnere dan met slices als ik de rush tenminste krijg. Al met al lekkerder dan slices. Ruikt lekkerder en zoeter.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Nekker »

pijpliefhebberrobin schreef: Stopt makkelijker hoewel het vouwen makkelijker is.
Kan je dat eens beter uitleggen, Robin?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Nekker schreef:
pijpliefhebberrobin schreef: Stopt makkelijker hoewel het vouwen makkelijker is.
Kan je dat eens beter uitleggen, Robin?
ZUcht (niet neer jou) weer die melding gehad.

Het vouwen is makkelijker in voorbereiding van het in de pijp stoppen. IK heb met flakes het probleem dat ik het vaak te diep in de pijp stop waardoor het te vast in de pijp zit. Daarom vind ik deze tabak makkelijker met stoppen omdat ik de duitse methode kan gebruiken en het dan precies goed gestopt heb.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Nekker »

Die tabak is geen flake, het is mij zelfs een raadsel hoe je over het vouwen van die tabak kunt spreken, het is namelijk een gewone losse standaard snede. Daarom dat ik ook wat in de war was. Heb je niet gewoon de Troost slices gerookt?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Nekker schreef:Die tabak is geen flake, het is mij zelfs een raadsel hoe je over het vouwen van die tabak kunt spreken, het is namelijk een gewone losse standaard snede. Daarom dat ik ook wat in de war was. Heb je niet gewoon de Troost slices gerookt?
Maakte een vergelijking met slices. Ik heb deze gerookt en vergeleken met mijn ervaring met de slices. Dit is volgens mij een "versnipperde" variant van slices. Daarom maakte ik de vergelijking. Laat ik het zo zeggen deze tabak is makkelijker te stoppen dan slices.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Pieter »

Met die laatste zin zat je na zeven sloten eindelijk in de goede, Robin.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Roytje »

Hoe is deze smaak vergeleken met Neptune? Heb 1 pakje neptune gehad, maar op de een of andere manier is er iets dat me niet bevalt hier aan. Koel roken lukt, heet roken lukt ook etc. Het pijproken an sich snap ik, maar de smaak van Neptune vind ik niet super-overtuigend om te blijven pijp roken.

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Roytje »

Gisteren deze tabak gekocht, maar nog niet echt getest. Pakje kostte overigens €6,90. Hoe lang heeftie dan gelegen?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Arno »

Roytje schreef:Gisteren deze tabak gekocht, maar nog niet echt getest. Pakje kostte overigens €6,90. Hoe lang heeftie dan gelegen?
Pfoei, toch wel eventjes. Paar jaar? Nu is de prijs €8,90.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Roytje »

Dacht ik al. Tabak was wat droog. heb het pakje open gedaan en ff vanaf de handen wat waterdruppels in het pakje laten lopen. Het rookte wat heet. Smaak was overigens wel goed. Lijkt toch ook wel een beetje op neptune, maar toch anders. Ik proef iig de "cacao" die wel eens aangeduid wordt. Heb je wel wat fantasie bij nodig, maar het is er idd. Nu heb ik ook vergelijking. Ik ken Neptune nu redelijk. Volgende stap wordt weer wat anders.

Laafke

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Laafke »

Dan raad ik je Troost slices aan....dan gaat er een wereld voor je open.....

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Roytje »

Die zoek ik ook, maar de standaard tabakstoko's hier hebben het niet. Primera's niet en tabakszaak in Borculo ook niet. Cigo ben ik nog niet geweest. En anders ga ik een keer naar de Oude markt Enschede. kijken of ze het daar hebben

Laafke

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Laafke »

Als jouw tabakshandel de Cavendish kan leveren kan hij ook de slices voor je bestellen....is alleen een kwestie van wil van de winkelier...sommigen zijn zelfs zo wantrouwend dat 5 blikjes tegelijk moet afnemen.

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door eka_nl »

Ik vind dit een goed tabakje.Hij ruikt heerlijk in het pakje. Als je hem rookt ervaar je geen gigantische smaak sensaties maar toch erg lekker tot het einde. Geen nr 1 maar rook hem toch vaak :-) Niet te snel puffen want dan kan het vrij "heet" worden. Goede tabak om rustig te leren roken :-D (Voor mij wel in ieder geval) Ben er mijn Chacom pijp mee aan het inroken.

Ik heb ook het probleem dat ze geen troost slices bestellen omdat ze er 5 moeten afnemen en dan bang zijn dat die blikjes te lang staan. Ik hoef niet gelijk 5 blikjes van iets wat ik nog nooit gerookt heb. Mischien maar eens bij de oude leeuw bestellen ofzo.
Heb ook die aromatic cavendish gekocht maar die blijft nog ff dicht omdat ik teveel tabak open heb liggen :-)

Gebruikersavatar
Roytje
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mei 2013 19:23

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Roytje »

Precies. Ik ga geen dingen laten bestellen waarvan ik niet weet of het wat is. Heb de tabak bevochtigd. Hij was zo scherp als een scheermes en heet als een frituurpan. Had het weer iets te nat gemaakt dus de pouche een halve dag open laten liggen. Nu gaat het beter. Het was iig véél droger dan Neptune. En heet worden doet het idd, maar dat leert alleen maar.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Sidekickelvis »

eka_nl schreef:Ik vind dit een goed tabakje.Hij ruikt heerlijk in het pakje. Als je hem rookt ervaar je geen gigantische smaak sensaties maar toch erg lekker tot het einde. Geen nr 1 maar rook hem toch vaak :-) Niet te snel puffen want dan kan het vrij "heet" worden. Goede tabak om rustig te leren roken :-D (Voor mij wel in ieder geval) Ben er mijn Chacom pijp mee aan het inroken.

Ik heb ook het probleem dat ze geen troost slices bestellen omdat ze er 5 moeten afnemen en dan bang zijn dat die blikjes te lang staan. Ik hoef niet gelijk 5 blikjes van iets wat ik nog nooit gerookt heb. Mischien maar eens bij de oude leeuw bestellen ofzo.
Heb ook die aromatic cavendish gekocht maar die blijft nog ff dicht omdat ik teveel tabak open heb liggen :-)

Ff adres pb-en, stuur ik je een paar slices op!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door eka_nl »

Roytje schreef:Precies. Ik ga geen dingen laten bestellen waarvan ik niet weet of het wat is. Heb de tabak bevochtigd. Hij was zo scherp als een scheermes en heet als een frituurpan. Had het weer iets te nat gemaakt dus de pouche een halve dag open laten liggen. Nu gaat het beter. Het was iig véél droger dan Neptune. En heet worden doet het idd, maar dat leert alleen maar.
wat bij mij goed werkte bij mijn kurk droge Clan was in een weckpot doen met een bevochtigings muntje. Is weer mooi vochtig geworden alsof hij vers uit het pakje komt.

Nou, dat sla ik niet af Sidekickelvis! Ik ben al een tijdje op zoek omdat ik er zoveel veel over hoor. Kreeg zelfs van iemand uit Canada de vraag of ik er aan kon komen want daar is het helemaal niet te krijgen en hij vind het verschrikkelijk lekker. Volgens hem alleen in Nederland te krijgen.

Kan ik jou nog ergens mee van dienst zijn?
http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=48&t=6033
mijn collectie tot nu toe.

Laafke

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Laafke »

Heb nu de slices en de cavendish op één dag gerookt. De slices in perfecte conditie de cavendish aan de droge kant, beide 4-5 jaar oud. Ik vind beide tabakken de kenmerkende Troost smaak hebben. Alleen de slices zijn voller van smaak en de nasmaak blijft langer hangen. De cavendish rookte een tikkeltje heter maar dat wijt ik aan 2 dingen: ik heb al jaren geen mixture meer gerookt en de tabak was aan de droge kant. Ik ben hem nu aan het bevochtigen en wil als ie weer "vers" is de test nog eens doen. Beide tabakken rookten droog en het was bij beiden een teleurstelling toen de pijp leeg was. Bij beide heb ik een meerschuimen pijp gebruikt.

Kortom een ideale tabak voor hem/haar die aan het begin staat en nog niet aan een flake durft te beginnen. Maar kan me ook goed voorstellen dat er ervaren rokers zijn die deze tabak als all-day hebben.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Wowbagger »

eka_nl schreef:Ik vind dit een goed tabakje.Hij ruikt heerlijk in het pakje. Als je hem rookt ervaar je geen gigantische smaak sensaties maar toch erg lekker tot het einde. Geen nr 1 maar rook hem toch vaak :-) Niet te snel puffen want dan kan het vrij "heet" worden. Goede tabak om rustig te leren roken :-D (Voor mij wel in ieder geval) Ben er mijn Chacom pijp mee aan het inroken.

Ik heb ook het probleem dat ze geen troost slices bestellen omdat ze er 5 moeten afnemen en dan bang zijn dat die blikjes te lang staan. Ik hoef niet gelijk 5 blikjes van iets wat ik nog nooit gerookt heb. Mischien maar eens bij de oude leeuw bestellen ofzo.
Heb ook die aromatic cavendish gekocht maar die blijft nog ff dicht omdat ik teveel tabak open heb liggen :-)
Volgens mij heeft Siemelink op de hoofdstraat in Velp meestal wel slices op voorraad. Heb er daar zelf vorig jaar ook al 2 keer een blikje meegenomen.

Gebruikersavatar
eka_nl
Berichten: 413
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:43
Locatie: Arnhem

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door eka_nl »

Wowbagger schreef:
eka_nl schreef:Ik vind dit een goed tabakje.Hij ruikt heerlijk in het pakje. Als je hem rookt ervaar je geen gigantische smaak sensaties maar toch erg lekker tot het einde. Geen nr 1 maar rook hem toch vaak :-) Niet te snel puffen want dan kan het vrij "heet" worden. Goede tabak om rustig te leren roken :-D (Voor mij wel in ieder geval) Ben er mijn Chacom pijp mee aan het inroken.

Ik heb ook het probleem dat ze geen troost slices bestellen omdat ze er 5 moeten afnemen en dan bang zijn dat die blikjes te lang staan. Ik hoef niet gelijk 5 blikjes van iets wat ik nog nooit gerookt heb. Mischien maar eens bij de oude leeuw bestellen ofzo.
Heb ook die aromatic cavendish gekocht maar die blijft nog ff dicht omdat ik teveel tabak open heb liggen :-)
Volgens mij heeft Siemelink op de hoofdstraat in Velp meestal wel slices op voorraad. Heb er daar zelf vorig jaar ook al 2 keer een blikje meegenomen.

Geweldig! Ik ga eens kijken. Dank je

Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 sep 2015 15:41
Locatie: uithoorn

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Peter79 »

Even een flinke schop omhoog hier in het topic .

De van Rossem Troost Aromatic Cavendish vandaag gekocht op de de dijk in volendam waar een klein winkeltje zit met een aantal pijpen van bigben en wat andere merken nog .
winkeltje is niet erg groot en je zou er zo voorbij kunnen lopen .
Ze verkopen er dus een aantal pijpen en tabakken en sigaren en wat souvenirs(rommel)

Prijs van de Tabak € 10,- 50gram
:mrgreen: Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90° :mrgreen:

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door evertrookt »

deze Troost is stilaan mijn favoriet geworden
als je vraagt waarom denk ik de rustige smaak
wellicht komt dat ook omdat de tabak als vanzelf doorgloeit :D
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Beginneling »

Laatst weer een pakje gekocht. De lokale primera heeft het (evenals neptune overigens) altijd op voorraad. Blijft lekkere tabak voor mij. Minder uitgesproken van smaak dan de slices, maar beetje gewoner is ook wel eens lekker.
Goed mengsel vind ik, mooi in balans. Met een soort nasmaakje dat in de verte doet denken aan boterbabbelaar. Lekkere, ongecompliceerde tabak. Nix mis mee.

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Van Rossems - Troost Special Cavendish

Bericht door Gradje »

Na jaren geen pijp aangeraakt te hebben kwam ik onlangs bij wat rommelen in een kast een vergeten blikje Rattray's Old Gowrie tegen. Kon het niet laten om die wat te bevochtigen en in een pijpje te stoppen en heb zo voor het eerst sinds jaren weer eens lekker met een pijpje in de tuin gezeten. Heerlijk.

Daarom maar weer eens wat tabak gekocht om met de vakantie in aantocht toch wat in huis te hebben maar de Old Gowrie weet ik zo één twee drie lokaal niet te vinden. Deze Troost wel en ik vond het ook altijd een lekkere en gemakkelijke tabak. In tegenstelling tot velen hier vond ik hem altijd lekkerder dan de slices, waar ik altijd wat mee worstelde en me ook net iets teveel nicotine-rush gaf, wat voor mij als (ook toen al) onregelmatige roker niet prettig is.

En lekker vind ik hem nog steeds. Rook hem nu uit een vrij klein oud W.O. Larsen bulldog pijpje dat ik hier misschien wel tien jaar geleden van een mede-forumlid overgenomen heb. Een goede combinatie, ik vind het nog steeds een prettige en lekker zoetige tabak, zonder dat de aromatisering teveel overheerst. Brandt heel regelmatig, echt een prettige tabak en ik vind de geur heerlijk. Als ik weer eens blikje Old Gowrie kan bemachtigen zal ik het zeker niet laten maar tot die tijd is het hiermee ook genieten geblazen.

Plaats reactie