Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

Afbeelding

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... H&TID=2680
Brand: Mac Baren
Blender: Henrik Halberg
Tin Description: The base of the blend, a little under half of the volume, is a smooth and yet powerful Latakia from Syria. This tobacco gives the blend the overall smoky taste, a powerful taste and yet without any tongue bite. To add a spicy note to the blend, Turkish Oriental has been added. A mix of different Virginia tobaccos from 3 continents adds a sweet natural taste. To complete the taste with depth and body, we added a little Dark Fired Kentucky from the US. The HH-Vintage Syrian Latakia is a loose cut tobacco, which guarantees a smooth and steady burn. It does not get hot which means you will find extremely little bite on your tongue. When you empty your pipe after smoking, you will find only fine grey ashes, the sign of a slow and dry smoke.
Country of Origin: DK
Curing Group: Fire Cured
Contents:
Kentucky
Virginia
Latakia
Oriental
Turkish
Cut: Coarse Cut
Packaging: 100g Tin
Blend Notes: Introduced in 2006.


Deze latakiatabak van McBlahren schijnt zowaar nog te roken zijn ook. Laatst wat dingen over gelezen. Hij heet trouwens Vintage Syrian maar zeg maar liever Present Day Cyprian of Very Bad Quality Syrian. Hieronder een korte review van de Clan-slayer:

HH VINTAGE SYRIAN

MacBaren is known for their spuncuts and mild Danish Aromatics, some sauced, some top-cased. They are not at all known for doing anything daring with Latakia or Orientals. Their previous foray into wife-repellent was ‘Latakia Blend’ (met maar 10% latakia...), which despite the name failed to deliver the promised punch, though it was a decent cut roll-cake Cavendish . Not a bad smoke if you expected typical MacBaren tobacco, but a Syrian would not have recognized it.

The Vintage Syrian is different. Indeed, there’s a hefty measure of Latakia in it – by MacBaren standards. And Oriental. But it should not be considered a full blend, being more on the cross-over point between mild English, light Balkan, and Scottish-Oriental. The grassy component in the tin aroma indicates some air-cured leaf.
By my guess, roughly forty percent Latakia, about twenty percent Oriental, ten percent fire-cured American, and the remainder a mild-medium base of Virginias. All steamed to meld. It is not tinned wet, and can be smoked with little or no drying once the tin is opened.

It does not smoke particularly richly, being a pleasant old-fashioned European mixture with Oriental leaf. Which is shockingly new for the Danes. It is affordable and will not scare away women and children. There is a nice touch of sweetness. By Danish standards it is both risqué and balanced; no mean achievement.

Recommendation: buy a few tins to mature for a few years, but don’t go wild.
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door AlbertE »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar deze tabak. Vind alleen jammer dat je er zo'n vooringenomen stukje van hebt gemaakt en ook dat je een review van Tobaccoreviews hebt gekopieerd waardoor het lijkt alsof dit niet zo'n goede tabak is, terwijl het gemiddelde oordeel toch 3 sterren en recommended is. Ik dacht dat dit onderdeel vooral was voor eigen ervaringen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

De review komt niet van tobaccoreviews en ik zeg nog dat deze tabak best te roken schijnt (zie de link van tobaccoreviews). Ook de review van de Clan-slayer is best positief. En onder mijn post (en die van jou) kunnen mensen hun eigen ervaring neerzetten. En ja, ik ben best vooringenomen, dank je :)
Waar ik vooral over val met deze tabak is dat MacBaren pretendeert "Vintage Syrian" erin te hebben terwijl dat helemaal niet het geval is. Goede Syrische latakia wordt al lang niet meer gemaakt omdat het beetje wat ze aan bos hebben in Syrië eraan ging. Tabaksbladeren (Shek-al-Bint) werden namelijk gehangen in de rook van brandend hout en nog wat kruiden en zo kreeg je de Syrische latakia. De enige voorraad ter wereld lag nog in 2 warenhuizen. Eentje van McClelland en eentje van Cornell & Diehl (die ook de tabakken van GL Pease produceren). Door een brand is het warenhuis van Cornell & Diehl finaal in de as gelegd. De Syrische latakia van McClelland wordt nu opgemaakt in 2 blends: Wilderness en Three Oaks Syrian. Geschat wordt dat deze tabakken eind 2012, begin 2013 niet meer gemaakt kunnen worden omdat dan ook de voorraad Syrische latakia van McClelland op is..
Er wordt nog wel mondjesmaat Syrische latakia gemaakt maar veel van de kennis is verloren gegaan dus het enige wat ze produceren is vaak latakia van inferieure kwaliteit. Maar goed, het heeft dan wel de naam en mensen willen graag bedot worden..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Dubois »

Toevallig gisteren nog op de kop kunnen tikken in Brussel.
Nog niet geprobeerd maar ben wel uiterst benieuwd.
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

Zou ik misschien een sampletje mogen Dubois? Dan krijg je van mij een sample van of Wilderness of Three Oaks Syrian :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door smoking-rob »

Toen deze tabak in 2006 verscheen heb ik hem besteld bij 4Noggins.
Als Mac Baren fan van het eerste uur moest ik hem hebben.
Ik vind het een Deense variant op de Engelse mixture: hij heeft de typische rum topflavour die je ook terugvindt in Plumcake en in meerdere mate in The Solent Mixture.
Verder zit er ook nog wat donkergroene tabak in, de Orientals waarschijnlijk.
Niet bijzonder rokerig of met veel body is het toch een lekkere tabak geworden met een wat droge "afdronk" en bijna geen nasmaak.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Dubois »

Arno schreef:Zou ik misschien een sampletje mogen Dubois? Dan krijg je van mij een sample van of Wilderness of Three Oaks Syrian :)
Ok, graag !
Een keer geopend laat ik je iets weten.
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

Thnx! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door smoking-rob »

Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

Lang heb ik getwijfeld of er echte Syrische latakia in deze tabak zat maar een stukje uit de nieuwe "Ask GL Pease" laat er geen twijfel over mogelijk zijn:

GL Pease: I cannot speak to the blends produced by most manufacturers, but I’ve had conversations with friends at McClelland and MacBaren, and can say without a doubt that they are, indeed, using vintage Syrian Latakia where they claim to be, so if you enjoy the blends they’re making with it, you’re still in luck, at least for the time being. But, enjoy it while it lasts; when it’s gone, it’s gone.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Dubois »

:cry:
Net nu ik de smaak te pakken heb...
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door PhilipV »

Ik heb nu reeds enkele pijpen met deze blend gerookt en ik moet persoonlijk toegeven dat ik hem best lekker vind.

Toen ik het blik openmaakte vond ik de tabak op eerste instantie best vochtig. De typische reuk voor een latakia-houdende blend (hoewel niet overheersend) komt je ook tegemoet. Na enkele minuutjes te laten "chambreren" kan ik de tabak best vlot stoppen en ook het aansteken gaat met 2 lucifers vlot (hoewel ik soms moet bijvuren maar dat komt denk ik door mijn - nog steeds - beperkte pijprokerservaring dan iets anders). Eenmaal aangestoken gaat het zeer vlot, te tabak verwacht eigenlijk in mijn ervaring niet al te veel werk/onderhoud.

De smaak zelf is zeer zacht en soms zelfs op het zoete af. De latakia is niet te overheersend en globaal is het zeer aangename tabak. Hij straft me ook niet af als ik iets te snel rook, dit itt andere aromatische blends van hetzelfde huis.

Globaal vind ik het (als reformerend aromaatroker dus neem gerust met een korrel zout) een blijver. Een zeer lekkere en zachte latakiablend met een kleine zoete ondertoon, die voor mij zeer welkom is :mrgreen:
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door robvoorburg »

Met dank aan Wowbagger, heb ik vanmorgen het blik van zijn lucht-
loosheid ontdaan.
Apart, iets van dit merk te ruiken waarbij de zoetigheid niet over-
heerst.

Aangezien de tabak nog ietsje aan de vochtige kant was, heb ik de
benodigde hoeveel een uurtje buiten de verpakking laten drogen.
Aansteken gaat makkelijk en zonder horten of stoten leeg gerookt.

Het is een prettige soepele mixture, waarbij (misschien omdat ik het
weet) ik zo nu en dan ook die typische smaak van MB op de achter-
grond waarnam, maar dat heb ik niet als hinderlijk ervaren.

Vermoedelijk zal deze maar relatief kort op de markt zijn en dat geeft
wat extra franje.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Wowbagger »

Ik heb deze destijds bij Arno op de bank leren kennen. Het is geen bombastische latakia maar eerder een kruidige mixture.
Arno heeft er op zijn blog ook een mooi stuk over geschreven : https://dutchpipesmoker.wordpress.com/2 ... ks-syrian/

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Meester W »

Ik heb twee belangrijke adviseurs wat betreft tabakken die ik niet ken,zelfs na 48 jaar pijperij:

Heer Arno en Heer Upperten

Arno wees mij op deze McB,en ik moet zeggen zeer smakelijk Reeds enkele blikken opgestookt

Waarvan akte
I wasn’t born to follow..

Godfrey59

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Godfrey59 »

robvoorburg schreef:Met dank aan Wowbagger, heb ik vanmorgen het blik van zijn lucht-
loosheid ontdaan.
Apart, iets van dit merk te ruiken waarbij de zoetigheid niet over-
heerst.

Aangezien de tabak nog ietsje aan de vochtige kant was, heb ik de
benodigde hoeveel een uurtje buiten de verpakking laten drogen.
Aansteken gaat makkelijk en zonder horten of stoten leeg gerookt.

Het is een prettige soepele mixture, waarbij (misschien omdat ik het
weet) ik zo nu en dan ook die typische smaak van MB op de achter-
grond waarnam, maar dat heb ik niet als hinderlijk ervaren.

Vermoedelijk zal deze maar relatief kort op de markt zijn en dat geeft
wat extra franje.

Hoi

Volgens Per van MB ( vorig jaar met Arno op de beurs gesproken)Had Mac Baren nog voor ongeveer 6 jaar Syrian Latakia . Daarna is het op en hopen ze dat het vanuit Syrie weer te krijgen is .

Godfrey

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door robvoorburg »

Hoop van harte dat Per gelijk krijgt.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

Slecht nieuws, zat laatst op een Amerikaans forum en heb mijn blog moeten updaten: EDIT 08-08-2015: I just read at the Pipes Magazine forum that someone spoke with Per Jensen of MacBaren at the IPCPR and there he said their Syrian stock would last for about 4 years..
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door smoking-rob »

Ja, maar jij hebt ook pas een fors aantal blikken ingeslagen :mrgreen:
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Godfrey59

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Godfrey59 »

We gaan het hem vragen Arno :D

Godfrey

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:Ja, maar jij hebt ook pas een fors aantal blikken ingeslagen :mrgreen:
:roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door junksculp »

Hier is deze tabak nog te krijgen in 100gr blikken:
https://www.cigarworld.de/pfeifentabak/ ... 6544_16428

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1163
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door cipke »

Wel op meerdere plaatsen, alleen zit er geen Syrische Latakia meer in :(
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Hans1 »

Volgens mij wel hoor. Het zijn alleen de laatste blikken. Maar in de blikken Vintage Syrian zit Syrische latakia.
Na het opraken van deze voorraad Syrische tabak is men overgegaan op Vintage Latakia als naamvoering op de blikken. Daar zit geen Syrische tabak meer in en smaakt ook flink anders.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door junksculp »

cipke schreef: 25 jan 2019 18:39 Wel op meerdere plaatsen, alleen zit er geen Syrische Latakia meer in :(

Oke, dan heb ik het verkeerd begrepen. Dacht dat in de vintage latakia geen Syrische tabak meer zat.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - HH Vintage Syrian

Bericht door Arno »

junksculp schreef: 25 jan 2019 18:43
cipke schreef: 25 jan 2019 18:39 Wel op meerdere plaatsen, alleen zit er geen Syrische Latakia meer in :(

Oke, dan heb ik het verkeerd begrepen. Dacht dat in de vintage latakia geen Syrische tabak meer zat.
? In Vintage Latakia zit ook geen Syrische latakia meer, het verhaal van Hans klopt.
Afbeelding

Plaats reactie