Mullingar's - Knockbrack

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Mullingar's - Knockbrack

Bericht door smoking-rob »

Had dit blikje al een tijdje als deel van een partij pijptabak die ik eens opgekocht had.
Ik heb deze tabak ook gerookt toen hij nog gewoon verkrijgbaar was (nu dus niet meer) zo'n dertig jaar geleden alweer...
Andere in de range van Mullingar's waren Kenmare en Old Scariff.
Mijn ervaring met hele oude aromatische tabakken zijn niet altijd positief, ze kunnen naar gist en muf smaken dus had ik dit blik al enige jaren ongeopend liggen.
Maar toen ik hem openmaakt kwam de bekende zoet-kruidige geur mij tegemoet dus dat was hoopgevend!
Leuk om hem nu weer eens te kunnen roken, lekker zacht en zoet met ook in de verte wat muffigheid van de ouderdom.

Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mullingar's - Knockbrack

Bericht door Ribbon »

Leuk :D
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mullingar's - Knockbrack

Bericht door Bommel »

Stapje terug in de tijd is leuk als het smaakt.
Paf ze. :lol:
Afbeelding

Godfrey59

Re: Mullingar's - Knockbrack

Bericht door Godfrey59 »

Prachtig blik zonder storende anti rook reclame .
En mooi dat het nog rookbaar is , niet te droog ?

Geniet ervan.

Godfrey

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mullingar's - Knockbrack

Bericht door smoking-rob »

Vacuum was nog intact en vochtigheid, hoewel wat laag, verder prima!
Maar er zat ook geen accijnszegel op, misschien toch import?
Ik meen me te herinneren dat deze blikken, toen ik ze nog rookte ergens in de 80 jaren, iets anders waren dus wellicht is ie niet zo ontzettend oud.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

nostalgicsmoker
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2016 19:22

Re: Mullingar's - Knockbrack

Bericht door nostalgicsmoker »

Ik meen dat het destijds in kleine ronde trommeltjes met een schroefdeksel verkocht werd. Ik heb er ook goede herinneringen aan......

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mullingar's - Knockbrack

Bericht door Ribbon »

Knockbrack
--------‐‐----------‐‐---‐----------------------
Merk: Mullingar
Blender/ fabriek: Theodorus Niemeyer
Blend type: Straight Virginia
Ingrediënten: Virginia
Toegevoegde smaken: anders, fruit (?)
Snede: ribbon
Verpakking: 50 grams blik
Land: Ierland/ Nederland
Productie: niet verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/116 ... knockbrack

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondanks het 'Ierse karakter' van deze blend gaat het hier om een product van de onvolprezen Theodorus Niemeyer. Het behoeft niet veel speurwerk om er achter te komen dat het adres op de verpakking hoogstwaarschijnlijk verwijst naar de fabriek van Imperial Tobacco die het daar in 2016 voor gezien hield. In dat laatste feit schuilt toch nog wel wat tragiek aangezien deze fabriek naar verluid de enige 'grote werkgever' in Mullingar was. Mullingar pijptabak verdween vele jaren ervoor al van het toneel.

De blend houdt zich op in het schemergebied tussen een 'straight Virginia' en een aromaat. Het frissige, fruitige smaakje doet denken aan Erinmore flake en mixture en een andere van Niemeyer; Irish blend. Het betreft qua smaak een moeilijk definieerbare saus die de tabak zelf geenszins in de weg zit. Het is eerder een toevoeging die het zoetige karakter van de Virginia's extra kracht bijzet.

Het blijft natuurlijk eeuwig zonde dat Niemeyer geen pijptabak van formaat meer produceert. Dat ze konden blenden bewijst deze tabak maar al te goed. Het is een prettige, lichtzinnige tabak die zijn kracht vindt in de verschillende soorten Virginia die zijn gebruikt. Er ontstaat een soort volronde gelaagdheid die door de jaren heen steeds beter in elkaar haakt, een van de beste eigenschappen van Virginia wat mij betreft.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie