Skandinavik - Regular

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Skandinavik - Regular

Bericht door Gradje »

Toasted Cavendish and mild Virginia tobaccos.

Brand Skandinavik
Blended By Peter Stokkebye
Blend Type Cavendish Based
Contents Cavendish, Virginia
Flavoring None
Cut Ribbon
Packaging 50g Pouch
Country DK
Production Currently available
Product Image
Strength
Mild to Medium
Flavoring
Very Mild
Taste
Mild to Medium
Room Note
Pleasant
2.7
32 reviews Reviews
4 star: 3
3 star: 17
2 star: 11
1 star: 1

Toen ik vorige week op weg terug van mijn werk bij "Het Rokerspaleis" in Nijmegen langsliep om een buil Voortrekker te halen heb ik deze ook meegenomen. Was door ervaringen met Virginia flakes en baai nieuwsgierig geworden naar tabakken met weinig of geen toegevoegde aroma's en smaakstoffen. Nou, dit is eigenlijk een cavendish mixture, maar dan zonder enige casing, topping of wat dan ook. Dat leek me eigenaardig (dacht altijd dat mixtures bijna per definitie gearomatiseerd zijn) en aangezien het op Tobacco Reviews ook aardige recensies kreeg dacht ik, wie weet.

Nou, dat viel me niet mee. De tabak ziet er na openen van de pouch inderdaad als een typische mixture uit, maar heeft een vale tabaksgeur. Roken geeft nauwelijks enige smaakbeleving. Mooi dat er geen aroma's en smaakstoffen inzitten, maar jammer dat er ook geen smaak in zit. Totaal vlak en oninteressant, het stoppen van de pijp niet waard. Niet speciaal vies of zo, maar smaak en aroma zijn zo vlak, afwezig eigenlijk, dat ik hem gewoon niet kan beschrijven. Na een driekwart bowl geloofde ik het wel, kwam tot de conclusie dat er in het laatste kwart qua smaak ook niet veel meer te verwachten wal en heb mijn pijp leeggemaakt. Tabak bleef in de asbak nog een kwartier nasmeulen, tot mijn verbazing. Brandt buiten de pijp beter dan erin :mrgreen:

Om een lang verhaal kort te maken: als ik een pijp opsteek wil ik ook wat proeven en ruiken, anders kun je het net zo goed niet doen, lijkt me. Omdat ik me niet voor kan stellen dat ik hier iemand blij mee kan maken heb ik hem gewoon weggegooid. Achteraf wel spijt van, want misschien had iemand het wel leuk gevonden het te proeven, maar ja... :oops: Was een beetje impulsief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Skandinavik - Regular

Bericht door Ribbon »

Volgens mij gaat het hier om de (huidige) Orlik versie, en niet zoals vermeld op TR die van Peter Stokkebye. Zelf heb ik nog aardig wat Regular in een pot staan van een 'sample' die ik van smoking-rob ontving. Ik schat dat de tabak uit de jaren 80 of 90 komt (en wellicht dus wel bij Stokkebye vandaan), en het als ik bovenstaande bespreking zo is lees, is dit een wereld van verschil.

De Skandinavik die bij mij staat is wel degelijk een aromatic te noemen. Geen snoepwinkel, maar een subtiele vanille-achtige romigheid met genoeg ruimte voor het herkennen van de onderliggende virginia en cavendish. Geen complexe tabak, maar een zeer degelijke doorstomer voor de zoetige trek.

Misschien is een klein sampletje ruilen Gradje? :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Skandinavik - Regular

Bericht door Gradje »

Oei, Ribbon,
Ruilen zal niet gaan helaas, zie laatste regel van mijn post...

Zal het nooit meer doen :oops:

Wat betreft de producent heb ik geen idee, op de buil stond geloof ik alleen dat het door STG geproduceerd wordt. Maar Orlik en Stokkebye worden beiden door STG gemaakt dus dat helpt niet echt.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Skandinavik - Regular

Bericht door Ribbon »

Verdomd, daar had ik even overheen gelezen.

Volgens mij produceert Stokkebye momenteel niks meer zelf. Alles onder die naam komt geloof ik tegenwoordig bij STG/Orlik vandaan.

Pb je adres maar even, dan stuur ik je een sample.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Skandinavik - Regular

Bericht door rivulus »

Toen ik bij Schimmel in Zutphen liet vallen dat ik met Neptune inrookte werd me verteld dat die wel wat heet rookt en werd me deze tabak aangeraden als inrooktabak voor een non-aromatic roker.

Nu is inroken misschien niet het moment om een tabak te beoordelen. In het begin had ik bijna een sigaretten indruk, maar zo halverwege de sessie kwam er toch wel wat smaak los. Maar inderdaad, een smaakexplosie is het niet. Ik ga er nog even mee door, kijken of ik nog kan vastpinnen waar het op lijkt.

Achterop het pakje staat trouwens tegenwoordig:
Body 2
Aromatic taste 1
Room note 1
met 1=low en 5=high
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Skandinavik - Regular

Bericht door Sidekickelvis »

Ik heb van Dinck een blik Vintage Skandinavik Regular gekregen en deze rook ik erg graag. Zo graag dat ik me afvroeg hoe de huidige tabak zich tot de vintage verhoud. Bovenstaande commentaren beloven helaas niet veel goeds...... En om een pouch nou eerst 25 jaar te laten liggen...... Ik sta nou niet direct bekend om mijn geduld.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Skandinavik - Regular

Bericht door Beginneling »

1 van de eerste tabakken die ik rookte zoon 30 jaar geleden. Zat in een prachtig blik.
Laatst weer eens gekocht. In een afschuwelijke plastic pouch nu helaas.
Maar nog steeds (h)eerlijke tabak naar mijn smaak! Rook het graag en verveelt me niet.

Plaats reactie