BennieBang

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BennieBang
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mei 2019 18:11
Locatie: Leidschendam

BennieBang

Bericht door BennieBang »

Het moet zo ongeveer 1979 zijn geweest. Ik studeer en geniet daarbij van alles wat er op de markt te vinden is, voor zover niet officieel geestverruimend. Bijna dagelijks pastis in de middag, bier welhaast klokrond, eten wat zich maar voordoet, maar ik rook niet. Om me heen worden voornamelijk sjekkies gedraaid.
Naar de dokter gaan deed ik alleen als dat echt moest en dat was meestal als ik een lijstje kwaaltjes in één keer kon laten afhandelen. Zo zit ik een keer bij de huisarts in Scheveningen en werk ik mijn lijstje af. Als laatste kwaaltje noem ik, omdat ik er nu toch ben, dat ik vaak aften in mijn mond heb, van die vervelende witte pijnlijke puntjes. De vriendelijke oude dokter glimlacht wat en zegt: “Jongen, jij moet gewoon af en toe een fijne sigaar roken”. Ik volg het advies op en heb sindsdien geen aft meer gehad!
Sindsdien ben ik dus aan de sigaartjes. Ik ga in militaire dienst en achter de bar zijn de Wilde La Paz (“Tikkeltje te wild, amigo?”) volop voorhanden. Elke twee weken afrekenen met een Eurocheck. Niet lang daarna komt er een zwarte gesandblaste kromme pijp bij. Budgetvriendelijker dan de sigaren en nog beter passend bij mijn imago van “hoort er toch al niet helemaal bij”. Volgens mij rookte ik vooral Amphora, Zephyr en Neptune, maar ook wel Three Nuns en Erinmore. Ik herinner me dat ik niet van Troost hield en verder experimenteerde met iets meer exotisch spul, zoals de Balkan Sobranie, die wel enige mutaties in mijn vriendenkring teweeg heeft gebracht. Al met al rook ik dus nu zo’n kleine veertig jaar pijp.