remi

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

remi

Bericht door remi »

Ik ben Remi 19 jaar geen pijproker maar iemand die het voor een keertje wilt proberen hier onder wat meer uitleg hierover.


Beste pijprokers deskundige, Tenminste voor mij bent u dit zeker ik heb namelijk helemaal geen of weinig verstand van een pijp en het roken ervan, Vanwaar dan toch mijn interesse? Mijn opa rookte ooit pijp en helaas is deze al zoon 15 jaar dood maar hij heeft wel iets achtergelaten waar ik toch al heel lang gewoon aanzit al vanaf dat ik klein ben, Mijn oma heeft de tabakspijpen van mijn opa nooit weg gegooit gelukkig en nu wil ik met mijn broertje eens een keer proberen hoe het is om pijp te roken maar wat nu? Deze pijpen zijn al 15 jaar niet mee gerookt wat moet ik doen om ze eventueel schoon te krijgen of iets anders ? graag zal ik van jullie wat tips en informatie krijgen over het roken en schoonmaken van de pijp o ja hij heeft er ongeveer 7 of 8 dus ik ben niet beperkt tot 1 pijp.

Alvast bedankt :wink:

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

hallo

onderaan zie je een speciaal voorsteltopic
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Kijk eens in het forum "pijprokers kennis" van Jan Kusters.

Veel succes gewenst! En welkom.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ha Remi!

Misschien kun je van een pijp enkele detail foto's plaatsen van de binnenkant van de kop en van het mondstuk, dan kun je waarschijnlijk meteen concrete aanwijzingen krijgen over wat er mee moet gebeuren.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Bedankt voor jullie berichten, ik ga of vandaag of morgen even bij mijn oma langs om 1 of 2 pijpen op te halen en dan zal ik gelijk even foto's ervan maken. Al vast bedankt

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Beste mensen,

Mijn broertje is vandaag langs mijn oma geweest en heeft daar de pijpen op gehaalt 6 in totaal, jammer genoeg zijn er een paar bij met schade en een paar waar het mondstuk niet meer goed vast zit op de kop. Ik heb wat foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien wat ik in huis heb en zodat jullie mij tips kunnen geven over hoe ze schoon te maken bijvoorbeeld, het gaat hier om 4 Big Ben pijpen 1 Lindbergh en 1 onbekent en hand gemaakt ding die mijn oma ooit heeft gekregen van een oude buurman welke uit afrika kwam.

Eerste foto van alle 6 de pijpen.
Afbeelding

Big Ben Jumbo mondstuk zit los van de kop geen schade.
Afbeelding

Bovenkant Big Ben Jumbo vol met stof van jaren lang staan hoe schoon te maken?
Afbeelding

Onbekende pijp gekregen van de afrikaanse buurman grappig dingetje.
Afbeelding

Nog keer de onbekende pijp.
Afbeelding

Big Ben DR Key flinke scheur helaas.
Afbeelding

Onbekend met klein scheurtje in de zeikant.
Afbeelding

Onbekend scheur wat meer in detail.
Afbeelding

Big Ben Giant Schade vrij alleen zit de kop niet goed vast mondstuk zn draaistuk draait door wat te doen ?
Afbeelding

Lindbergh Select
Afbeelding

hoop dat ik hiermee genoeg foto's heb laten zien en dat jullie mij kunnen helpen alvast bedankt.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ha Remi,

Verrrry nice! Gelijk een standaardje erbij!

Allereerst:

Basic Pipe Cleaning:


Onderhoud van Pijpen
http://pijprokersforum.forum2go.nl/onde ... n-t18.html
remi schreef: Big Ben Jumbo mondstuk zit los van de kop geen schade.
Afbeelding
Suggestie #1: Een beetje zilverfolie gebruiken tussen mondstuk en schacht.
remi schreef: Bovenkant Big Ben Jumbo vol met stof van jaren lang staan hoe schoon te maken?
Afbeelding
Zie de Youtube video van "The Virtual Smoking Lounge" hierboven.
remi schreef: Onbekende pijp gekregen van de afrikaanse buurman grappig dingetje.
Afbeelding
Vet! Hoop dat 'ie het een beetje doet!
remi schreef: Big Ben Giant Schade vrij alleen zit de kop niet goed vast mondstuk zn draaistuk draait door wat te doen ?
Afbeelding
Suggestie #1: Zilverfolie?


See & Hear ook even:
"Refurbishing pipes" en zie https://www.youtube.com/user/Laughter1099#g/search met zoekopdracht "foundations".
remi schreef: Lindbergh Select
Afbeelding
Ik denk dat ik met die zou beginnen om het roken te leren. Start suggestie voor tabak: Vanilla Cream
Maar da's persoonlijk...

Voor starterstips:
1. 1968Eric's Pipe Smoking 101
2. http://pijprokersforum.forum2go.nl/een- ... n-t14.html

Je wilt natuurlijk snel beginnen, maar: Pijproken is een kunst. Je moet dingen weten voordat je ermee begint. Do's en Don't's zegmaar.
Het is leuk, veelzijdig, en lekker.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Wat schoonmaken betreft moet je inderdaad kijken onder 'pijprokerskennis'. Daar staat alles wat je wilt weten. Dat moet je eigenlijk allemaal lezen voordat je begint met roken.

Wat de losse mondstukken betreft, daar zou ik me niet te druk over maken. Pijpen zijn waarschijnlijk jaren en jaren niet gebruikt en dan gaan de mondstukken los zitten. Zelf pas een 2e hands pijp gekocht waar het mondstuk ook vrij los zat. Na een keer roken was het probleem al over.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

bedankt allemaal voor de snelle reactie's ik heb ze allemaal schoongemaakt met behulp van het draadje op dit forum en het filmpje, straks eens even teste hoe goed ze het doen :D

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Wat ga je er in stoppen?

Heb je ook de pijpragers en het pijpbestek?

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Hoi
Ik heb een pakje Clan gekocht Caramel smaak het merk wat mijn opa het meeste rookte, jeps ik heb ook de raggers en het bestek meteen gekocht en filters :) moet zeggen ze doen t uitstekend alleen t is erg moeilijk moet ik zeggen mja oefening toch ?

drfretboard

Bericht door drfretboard »

remi schreef:Hoi
Ik heb een pakje Clan gekocht Caramel smaak het merk wat mijn opa het meeste rookte, jeps ik heb ook de raggers en het bestek meteen gekocht en filters :) moet zeggen ze doen t uitstekend alleen t is erg moeilijk moet ik zeggen mja oefening toch ?
AU au! Da's nou NET de tabak die m.i. NIET had moeten nemen...
Ik had het er bijna bij gezet bij de vorige aanbeveling (Vanilla Cream).

Heb je die tips van Pipe Smoking 101 gezien?
Filling Your Pipe
Lighing Your Pipe

drfretboard

Clan Aromatic

Bericht door drfretboard »

Ziehier de dualiteit die er op dit forum heerst over deze Clan Aromatic tabak:
http://pijprokersforum.forum2go.nl/clan ... -t272.html

Heeft o.a. ermee te maken denk ik dat het een beetje fijne snit is, shag-achtig bijna. Krulsnede als ik het goed zeg, maar ik laat me graag corrigeren.
Dat brandt gauw hard, en omdat het behoorlijk gearomatiseerd is, brandt het nog harder. Dus oppassen voor tongue-bite! Pijp goed stoppen en zorgvuldig-rustig roken...
Laatst gewijzigd door drfretboard op 21 okt 2009 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Hoezo dan :O wat is er mis met Clan ik vond hem eigenlijk wel lekker, maar zal eens zien of er nog n keer een ander pakje bijkomt maar voorlopig toch alleen deze haha :P aangezien ik astma heb is roken eigenlijk niet super slim mja moest t n keer proberen :oops:

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Kunnen jullie mij vertellen wat de beste manier is een mondstuk schoon te maken ik heb het net geprobeerd, met een heel ligt schoonmaakmiddel soort cif met heeeeeeeeeeeele fijne korrel ma 1 van de mondstukken werd er een beetje dof door kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik ken het probleem :cry:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Is er een manier om dit op te lossen dan :O vind het toch wel zonde? alvast bedankt :P

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik ook heb net een aantal oude pijpen gekocht die nog nieuw zijn (ongebruikt) maar door de ouderdom blinken ze niet meer en zijn de mondstukken verkleurd, ze roken wel zalig
heil Donar god van de donder!

drfretboard

Bericht door drfretboard »

remi schreef:Kunnen jullie mij vertellen wat de beste manier is een mondstuk schoon te maken ik heb het net geprobeerd, met een heel ligt schoonmaakmiddel soort cif met heeeeeeeeeeeele fijne korrel ma 1 van de mondstukken werd er een beetje dof door kan iemand mij helpen?
Na het schoonmaken polijsten met een soort polijst-pasta of korrels...!!!

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Bedankt voor je reactie denk dat ik hier wel iets aan heb, waar kan ik dit soort spul kopen moet ik dan denken aan een tabakshandel of aan een autowinkel? :P of zelf een gamma ofzo ? Ik hoor het wel allemaal al heel erg bedankt ik heb er niet veel verstand van maar door dit forum heb ik vanavond toch al wel een goede rook ervaring gehad.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Goed beste mensen,
Ik ben nu een week bezig met pijp roken en ik vind het erg leuk en lekker om te doen, het is ontspanned en een hele hobbie om alles goed onder de knie te krijgen en schoon te houden. Ik vind het zelfs zo lekker dat ik de sigaar bijna zo goed als aan de wilgen gehangen heb, ik ben dan ook al bijna door mijn 1ste pakje clan tabak heen, een 2de pakje is al gehaald maar ik wil toch ook een keer mac baren vanille proberen de andere variant van clan en een pijp tabak met whisky aroma, ik ben zeer te vrede met de oude pijpjes van mijn opa maar het jeukt toch ook wel om een eigen pijp aan te schaffen, hebben jullie toevallig wat tips of online verkoop punten? Het grote aanbod aan verschilldende smaken tabak maken voor mij de pijp toch wel een lekkerder genot dan een goede sigaar.

Met vriendelijke groeten,

Oja ik heb van mijn oma nog een oude pijp gekregen met een koeie kop en waarschijnlijk een stukje horn eraan, ik zou van de week wel eens een foto maken.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

remi schreef:Goed beste mensen,
Ik ben nu een week bezig met pijp roken en ik vind het erg leuk en lekker om te doen, het is ontspanned en een hele hobbie om alles goed onder de knie te krijgen en schoon te houden. Ik vind het zelfs zo lekker dat ik de sigaar bijna zo goed als aan de wilgen gehangen heb, ik ben dan ook al bijna door mijn 1ste pakje clan tabak heen, een 2de pakje is al gehaald maar ik wil toch ook een keer mac baren vanille proberen de andere variant van clan en een pijp tabak met whisky aroma, ik ben zeer te vrede met de oude pijpjes van mijn opa maar het jeukt toch ook wel om een eigen pijp aan te schaffen, hebben jullie toevallig wat tips of online verkoop punten? Het grote aanbod aan verschilldende smaken tabak maken voor mij de pijp toch wel een lekkerder genot dan een goede sigaar.
Ik zou zeggen: Tik er een op de kop bij Olav Meijer! Via Ebay of Website.

Tjek ook voor tabakken even het Flake Topic!

Mijn aanraders uit ervaring: Troost Slices (!!!), Irish Flake, University Flake. Alleen nog maar goede ervaringen met flakes. It's All About Flakes!

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Niks ten nadele van DrFretboard hoor maar dit zijn volgends mij toch vrij pittige flakes? Heb op jou aan raden de Troost flake gekocht. Bevalt me prima, maar word wel een beetje cultuur shock ( :shock: ) na 2 pakjes Clan denk ik :lol: !

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Remi,

Met vim en vergelijkbare schuurmiddelen krijg je mondstukken normaal gesproeken wel weer heel redelijk schoon, al gaat er inderdaad wel wat ellebogenstoom inzitten. Poetsen met vim en tandeborsteltje, afspoelen, drogen, kijken of het goed is, volgende ronde. Uiteindelijk moet de zaak in elk geval weer redelijk netjes zwart zijn.
Het laatste polijsten om weer een fraai glanzend zwart te krijgen kun je doen met zoiets als tandpasta, maar er zijn ook betere middelen te koop.
Bij de onderstaande link hebben ze van alles en nogwat voor goed pijponderhoud:
http://www.danpipe.de/Reinigungsmittel-K_14276.html
Op de bovenstaande link staat bijvoorbeeld een setje van drie schoonmaakmiddelen die het werk wel doen: de flesjes van Torben dansk bijvoorbeeld. Ik heb geen ervaring met opgeloste pijpen boenwas, maar ik ztel me zo voor dat dat alleen maar handiger is dan mijn doosje uitgedroogde keiharde carnaubawas. Het flesje pipe-clean zou ik, als het leeg is, vermoedelijk gewoon vullen met 95% alcohol van de drogist.
Ik heb zelf geen spullen van hen, in de loop der jaren heb ik hier en daar losse potjes en tubes van van alles en nogwat opgepikt, de meeste merken bestaan niet meer of hebben dat niet meer, maar aangezien die dingen lang meegaan doe ik het daar nog mee.

Groet, Janneman
Laatst gewijzigd door janneman op 29 okt 2009 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Harmen schreef:Niks ten nadele van DrFretboard hoor maar dit zijn volgends mij toch vrij pittige flakes? Heb op jou aan raden de Troost flake gekocht. Bevalt me prima, maar word wel een beetje cultuur shock ( :shock: ) na 2 pakjes Clan denk ik :lol: !

Hahaha! Misschien wel ja. Als de Clan je bevalt... misschien eerst een Neptune proberen.

In mijn geval vond ik de Clan echt Crap. Ik heb 'm nog liggen in een vershoudbakje, wordt niet aangeraakt. Na de Clan (die ik als eerste had), had voor het eerst echt meer succes met Indian Summer (door Amish verbouwd, misschien gaf me dat een positief vooroordeel). Sinds dat ik de "betere" tabakken heb ontdekt vind ik pas eigenlijk dat ik werkelijk vet fun heb ermee. Peterson, WO Larsen, Squadron Leader, MacBaren, Troost.

Met name: Flakes! Robuuste smaak.

Ben nu bezig te proberen Vanilla Cream Flake van Mac Baren te scoren, maar dat wil nog niet zo makkelijk volgens de route die ik wil!

Een leerling van me gaat naar de States (SF) en neemt wellicht nog wat typisch Amerikaans mee. Raspberry Cream hopelijk, hoewel ik betwijfel of mijn Europese papillen daar vrolijk van worden!

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... R&TID=2918
http://www.boswellpipes.com/tobaccoblends.html

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Harmen schreef:Niks ten nadele van DrFretboard hoor maar dit zijn volgends mij toch vrij pittige flakes? Heb op jou aan raden de Troost flake gekocht. Bevalt me prima, maar word wel een beetje cultuur shock ( :shock: ) na 2 pakjes Clan denk ik :lol: !
Btw; het kan ook zo zijn dat zo'n Clan ervaring een "hey, da's geinig" moment oplevert, maar een Flake moment met genoemde varianten een "EUREKA" moment! 8)

Edit: De laatste paar keren pluk ik de flakes voor het gemak helemaal uit mekaar (nog iets kleiner dan als in "ready rubbed" pouches).
Zo vult de bowl netjes en rookt 'ie helemaal lekker door. Opvouwen enzo lukte eerder ook wel, maar dit is voor nu voor mij een succes.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Jammer dat Clan tabak niet goed bevalt bij jullie, Ik zelf vind dit een prima tabak met een heerlijke zoete smaak. Toch wil ik binnenkort ook een mac baren of peterson tabak proberen en misschien ook wel een peterson of big ben pijp aanschaffen ik denk dat ik voor een recht model ga, dit omdat ik alleen nog maar pijpen heb die gekromt zijn en ik toch ook graag een rechte wil hebben. Van de week als mn loon binnen is toch eens even na lensen in nijmegen denk ik. Hebben jullie trouwens goede ervaringen met de mac baren vanille en met de peterson whisky aroma tabak? Al vast bedankt

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

remi schreef:Jammer dat Clan tabak niet goed bevalt bij jullie, Ik zelf vind dit een prima tabak met een heerlijke zoete smaak. Toch wil ik binnenkort ook een mac baren of peterson tabak proberen en misschien ook wel een peterson of big ben pijp aanschaffen ik denk dat ik voor een recht model ga, dit omdat ik alleen nog maar pijpen heb die gekromt zijn en ik toch ook graag een rechte wil hebben. Van de week als mn loon binnen is toch eens even na lensen in nijmegen denk ik. Hebben jullie trouwens goede ervaringen met de mac baren vanille en met de peterson whisky aroma tabak? Al vast bedankt
Over het algemeen zijn de meningen positief over Mac Baren Cream vanilla. Kijk eens in het forum "Tabak"
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Hoi Remi,
Ik heb persoonlijk niks tegen af en toe Clan hoor :P.
T zit alleen al een tijdje niet meer in m'n rotatie, domweg omdat er nog zoveel anders te proberen is.

Ben dr trouwens wel mee begonnen, misschien toch maar weer eens tijd...

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

janneman schreef:Hoi Remi,

.
Het laatste polijsten om weer een fraai glanzend zwart te krijgen kun je doen met zoiets als tandpasta, [
Groet, Janneman
Dus gewoon normale tandpasta moet gewoon werken? gaat dit geen irritante geur geven. Alvast bedankt

Plaats reactie