remi

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Kan iemand toevallig ook een paar goede tabaks winkels geven in de buurt van Nijmegen tot aan Den Bosch ? Als ik een pijp koop ga ik toch liever na een winkel dan op een site bestellen, en is het aanbod in duitsland toevallig hoger dan hier in Nederland? Ik vind de peterson pijpen erg mooi en weet dat Lensen in nijmegen ze verkoopt maar kunnen in peterson pijpen ook 9mm filters van Big Ben of weer iets anders al vast bedankt mensen :D

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

In Duitsland roken veel meer mensen pijp (percentage) dan in Nederland.

Maar ik kan je niet verder helpen, sorry. Probeer http://www.ilocal.nl/
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Als je een Peterson pijp zoekt dan zou ik voordat ik naar een bestaande winkel ga, eerst bij een internetwinkel kijken wat de pijp daar kost. Mijn ervaring is dat er soms wel 100 Euro verschil in kan zitten! Je kan natuurlijk ook lekker in de winkel rondsnuffelen en de pijp dan alsnog online kopen. Alleen vind ik dat niet helemaal fair ten opzichte van de tijd die de winkelier aan je besteed heeft... Een site met volgens mij niet te dure Petersons zou kunnen zijn Estervals Pipe House. http://www.tecon-gmbh.de/index.php

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Bedankt voor jullie antwoorden, nu heb ik ook nog een vraagje ten opzichte van het roken van de pijp zelf, Ik merk dat soms tijdens het roken de pijp erg warm word is dit normaal of moet ik hiermee oppassen? Ik ben nog niet ervaren genoeg om de eventuele gevaren in te zien, ik zou het wel heel erg vinden als 1 van mijn pijpen kapot gaat omdat ze van mijn opa zijn geweest.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Als de pijp erg heet wordt, dan rook je waarschijnlijk veel te snel. Leg de pijp dan even weg. En als de pijp dan weer een beetje afgekoeld is rustig verder roken.

Ik heb één pijp die altijd erg heet wordt in de bocht. Een Stanwell H.C. Andersen. Deze heeft een hele dunne wand op die plek.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Sommige pijpen hebben een lak laagje. Als die te heet word, kan het gaan "bubbelen"/blaren.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Joey Peters schreef:Sommige pijpen hebben een lak laagje. Als die te heet word, kan het gaan "bubbelen"/blaren.
Gelukkig nog nooit gezien of meegemaakt!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Oh ik wel. Bij een goedkope stefanus pijp uit Duitsland... Erg jammer.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Wat is de beste manier van roken om dit te voorkomen dan?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Je moet een soort gevoel ervoor ontwikkelen. Niet te snel, niet te langzaam, niet de slap en niet te sterk trekken. Use the force ;) Als een pijp drijgt uit te gaan, even aanstampen en zachtjes kleine tuigjes nemen. Daarna een paar flinke trekken, en daarna weer rustig door roken etc etc.

Maar echt, het moet vanzelf gaan.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Oke thx man, maar of te wel dit leer ik allemaal wel met de tijd? Dit gaat zeker een leuke en lekkere hobby worden :)

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Vooral op het forum blijven bijdragen :D

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Dat zal ik zeker doen.

Ik ben ook een tijdje redelijk actief geweest op het sigarenplatform, maar dit vind ik niet meer zo interessant omdat ik nu de pijp heb voor mij is dit veel relaxter en lekkerder om te doen ook omdat ik binnen mag roken (mijn moeder vind dit namelijk erg lekker ruiken) en het is toch een stukje nostalgie voor mij. Ik gebruik namelijk pijpen die van mijn opa afkomen welke al bijna 16 jaar dood is en ik nog maar 19 ben.

Toch nog even snel een vraagje, Als ik de pijp leeg gooi haal ik alles zo goed mogelijk eruit, meestal gebruik ik ook een stukje keukenrol om het achtergebleven as eruit te vegen is dit een goede manier of beschadig ik hiermee de kool laag die in de kop zit? Al vast bedankt maar weer, Jullie hebben me gelukkig al zoveel geholpen dat ik lekker van deze mooie pijpen en tabak kan genieten. :wink:

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

remi schreef:Toch nog even snel een vraagje, Als ik de pijp leeg gooi haal ik alles zo goed mogelijk eruit, meestal gebruik ik ook een stukje keukenrol om het achtergebleven as eruit te vegen is dit een goede manier of beschadig ik hiermee de kool laag die in de kop zit?
Uitvegen is niet echt nodig. Belangrijk is wel dat koollaagje, maar dat mag je ook niet te dik laten worden : max. 1,5 mm.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Hey,

Bedankt voor je snelle reactie, hoe kan ik zien dat de koollaag te dik is 1,5mm lijkt niet veel maar zoals ik al gezegd heb ik heb nog erg onervaren is er een manier om dit makkelijk te zien?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Remi,

Zo snel gaat dat niet, doorgaans kun je een pijp wel een paar jaar roken voordat het nodig wordt om die koollaag bij te werken. Het is ook geen precisiewerk, je hoeft gene proefboringen te doen om bast te stellen he dik de koollaag is. je merkt het echt vanzelf wel, langzaam wordt je kop van binnen steeds kleiner...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik rook nu 3 jaar pijp en heb pas een keer mijn nieuwe pijpenruimer gebruikt. Dus was janneman zegt!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Kijk dit is dus iets te veel van het 'goede'! Deze 'bluespot' van Rooymans Muller uit Eindhoven moet ik dus nog opknappen.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

En kijk eens aan, ook die Bluespot is dus nog niet door de koollaag uit elkaar gedrukt... Dat is namelijk de voornaamste reden waarom een koollaag af en toe wat geruimd moet worden: de kool zou een kop wel eens kunnen laten splijten. Ik heb dat in heel mijn leven maar een keer gezien, en de scheur liep keurig met de nerf mee; toch een zwakke plek in het hout misschien?

Ik heb er altijd spijt van de ik de meest spectaculaire dingen die ik op pijprokers gebied ben tegengekomen niet gefotografeerd heb. Ik schreef ergens anders al eens over de man met pleisters op zijn pijp, en ook op het gebied van 'wat laat met ruimen' ben ik ooit een spectaculair figuur tegengekomen. Een Noor. We stonden op de Lofoten op een veerpond te wachten, raakten aan de praat, en de man rookte ondertussen pijp. Ik was nogal verbaasd dat hij telkens na 10 minuten zijn pijp leegklopte en weer van nieuwe tabak voorzag. Hij liet me de kop van zijn pijp zien. De pijp was van een normaal formaat, met een boring van ongeveer 20 mm wijd en 30 mm diep. En de koollaag was zo dik, dat hij een ketel over had die dunner was dan een potlood. 7 of 8 m, gat, meer was het niet. De man kon ongeveer evenveel tabak in de pijp kwijt als een sigaret van 2 centimeter... De pijp was ook niet gebarsten trouwens. Blijkbaar kunnen pijp op die manier dan toch wel weer heel wat hebben.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Bedankt voor jullie informatie allemaal, maar dit zijn geen nieuwe pijpen die ik rook ze zijn allemaal al jaren door mijn opa gebruikt maar de koollaag is nog niet zo erg als op die foto in tegendeel. Nja goed om te weten he, toch keer zoon setje om die koollaag uit te dunnen aanschaffen.

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Welkom op het forum, Remi. Goed te zien dat je zo enthousiast bent!

Groet, Werner

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Gisteren een nieuw pakje tabak gehaald, Alsbo Whisky erg goede tabak, kennen jullie deze en wat is jullie ervaring hiermee. Alvast bedankt mensen :D

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Remi, je bent nu echt lid :D
Vragen over tabaksoorten dus beter onder het hoofdstuk tabak stellen, is ook leuker voor de andere leden !
Veel plezier :D

Gebruikersavatar
Chris Bogaert
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:31
Locatie: BRUGGE (B)

Re: remi

Bericht door Chris Bogaert »

Beste Remi
Een loszittende steel kun je gemakkelijk herstellen met kleurloze nagellak.
Breng deze in de holte van de pijp(waar de steel in gaat) aan in een hèel dun laagje.
Goed laten drogen en daarna testen.Indien nodig herhalen of indien te veel lichtjes afscheuren.
Hopelijk helpt je dat
Groeten
Chris
KEN UZELVE

Gebruikersavatar
Chris Bogaert
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:31
Locatie: BRUGGE (B)

Re: remi

Bericht door Chris Bogaert »

Na het verder lezen over je vraagjes over ruimen.
Na elke rookbeurt ruim ik de steel en de ingang van de pijp.
De kop ruim ik met een tandenborstel,zo blijft de koolstoflaag intact en de pijp is weer netjes voor een volgende gebruik.
KEN UZELVE

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: remi

Bericht door Sidekickelvis »

Chris Bogaert schreef: 11 nov 2019 21:12 Beste Remi
Een loszittende steel kun je gemakkelijk herstellen met kleurloze nagellak.
Breng deze in de holte van de pijp(waar de steel in gaat) aan in een hèel dun laagje.
Goed laten drogen en daarna testen.Indien nodig herhalen of indien te veel lichtjes afscheuren.
Hopelijk helpt je dat
Groeten
Chris
Remi zal niet zo snel reageren Chris. Het laatste comment voor het jouwe is namelijk 10 jaar oud.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: remi

Bericht door Ribbon »

Desalniettemin een interessante tip.
Gaat de pijp niet chemisch smaken, of zijn er geen ongewenste stoffen die met de rook meekomen? Zo niet dan lijkt me het een prima oplossing voor los zittende mondstukken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Chris Bogaert
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:31
Locatie: BRUGGE (B)

Re: remi

Bericht door Chris Bogaert »

Bij mij lukt het supergoed.Vooral zeer spaarzaam zijn met de nagellak.
Geen geuren of smaken opgemerkt. Succes.
KEN UZELVE

Plaats reactie