maboc

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: maboc

Bericht door jarnogab »

maboc schreef:
Markerbeer schreef:@Geoff, waar zijn de corncob's te koop dan?
Ben er eigenlijk nog wel naar op zoek, lijkt me een leuke kleine pijp voor tussendoor.
De zaak waar ik mijn pijp kocht (selecta in Rijswijk, in winkelcentrum de Bogaard) har er geloof ik ook een paar.
Ik heb ze via internet gekocht bij Missouri Meerschaum. (laat je niet misleiden door de naam - het betreft geen meerschuimen pijpen).
http://www.corncobpipe.com/

Je kunt verschillende modellen bekijken en desgewenst aanschaffen, vooral de Great Dane Egg is een absolute aanrader.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: maboc

Bericht door Toon »

maboc schreef: Als pijp-noob denk ik overigens dat de tabak die je in je pijpje stopt toch wel de belangrijkste "smaakmaker" is. De pijp levert meer (of juist minder) het comofort. En dan heb je nog je eigen handelingen: stoppen/trekken/tamperen/....

Nuja....er ligt weer genoeg om te ontdekken
Klopt grotendeels natuurlijk.
Je kan echter te maken hebben met een zgn. Ghost. Een bijsmaak die tabak in de (wand van de) pijp achterlaat.
Als je dan een volgende pijp stopt met een volledig andere (soort) tabak kan de ene smaak de andere (negatief) beinvloeden.

Ikzelf ben geen enorme purist hierin en heb sommig pijpen die ik allesbranders noem. Daar gaat in principe alles in (maar binnen bepaalde grenzen).
Toch zijn er pijpen die je beter kunt reserveren voor sterkere smaken, zoals sterke aromaten of latakia.
Deze wil je niet mengen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Toon schreef:
maboc schreef: Als pijp-noob denk ik overigens dat de tabak die je in je pijpje stopt toch wel de belangrijkste "smaakmaker" is. De pijp levert meer (of juist minder) het comofort. En dan heb je nog je eigen handelingen: stoppen/trekken/tamperen/....

Nuja....er ligt weer genoeg om te ontdekken
Klopt grotendeels natuurlijk.
Je kan echter te maken hebben met een zgn. Ghost. Een bijsmaak die tabak in de (wand van de) pijp achterlaat.
Als je dan een volgende pijp stopt met een volledig andere (soort) tabak kan de ene smaak de andere (negatief) beinvloeden.

Ikzelf ben geen enorme purist hierin en heb sommig pijpen die ik allesbranders noem. Daar gaat in principe alles in (maar binnen bepaalde grenzen).
Toch zijn er pijpen die je beter kunt reserveren voor sterkere smaken, zoals sterke aromaten of latakia.
Deze wil je niet mengen.
Dat begreep ik inderdaad ook al uit andere topics. Zelfs zo vaak dat ik me aan die ongeschreven regel wil gaan houden :-)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: maboc

Bericht door Toon »

Smart guy :wink: =D>
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: maboc

Bericht door metaltommy »

is een corncob pijp misschien een leuk alternatief. Die kan je al voor een 12 euro kopen. Je dient ze echter wel in te roken.
nou rook ik nog niet zo heel lang pijp, maar naar mijn beste weten hoef je die cobs niet in te roken. heb ze zelf ook gehad, weegt niks, klemt makkeijk tussen de kaken, en smaakt prima
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: maboc

Bericht door janneman »

Corncobs zijn inderdaad een goed idee als je goedkoop wat extra roken wilt hebben.

Aangaande het inroken; corncobs zijn goedkoop, en dat merk je aan de afwerking. Meestal proef je de eerste keer of de eerste paar keer ook iets van de pijp (niet echt onaangenaam, maar wel iets dat verandert na een paar keer roken). Dat zijn voornamelijk losse splinters en 'ruwheden' in de kop die snel wegbranden. Nu heb ik de gewoonte om nieuwe corncobs heel even met wat fijn waterproof schuurpapier te bewerken; even in de kop steken en een paar keer ronddraaien haalt de meeste van die losse dingen ook weg. Het schuurpapier is ook nuttig om de wat scherpere randjes van het mondstuk tot de orde te roepen.

Aangaande het vergeten; ik ga ook wel eens op reis en denk dat ik wel een weekend wel zonder pijp kan omdat ik weinig kans voor rustig roken voorzie. Meestal bleek dat een vergissing te zijn, en ik neem tegenwoordig toch maar altijd een pijp -of meer- mee...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Re: maboc

Bericht door Burrey »

Nog een hartelijk welkom, Martijn!

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: maboc

Bericht door Geoff »

janneman schreef:Aangaande het vergeten; ik ga ook wel eens op reis en denk dat ik wel een weekend wel zonder pijp kan omdat ik weinig kans voor rustig roken voorzie. Meestal bleek dat een vergissing te zijn, en ik neem tegenwoordig toch maar altijd een pijp -of meer- mee...
Zo had ik het natuurlijk nog niet bekeken. Mijn oprechte excuses indien beledigend zou zijn overgekomen. :oops:

Overigens zou ik deze gelegenheid willen gebruiken om je oprecht te danken voor alle wijsheid en tips. Heb er al veel van geleerd.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: maboc

Bericht door janneman »

:D :D :D niks beledigend; vergeten kan iedereen gebeuren, maar denken dat je geen pijp hoeft mee te nemen... Oef! 8)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: maboc

Bericht door Luys »

janneman schreef::D :D :D niks beledigend; vergeten kan iedereen gebeuren, maar denken dat je geen pijp hoeft mee te nemen... Oef! 8)
Ja Jan, da's gewoon stom :mrgreen:

Ik heb liever een (of meer) pijpen bij en tabak en er vervolgens achter komen dat ik geen gelegenheid heb gehad om te roken, dan dat ik gelegenheid heb en erachter kom geen pijp bij me te hebben :roll:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: maboc

Bericht door Charlie »

Hey Maboc!

Goed om nog een SF'er hier te zien!

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Charlie schreef:Hey Maboc!

Goed om nog een SF'er hier te zien!
Hee C.
Ik had je al op het oog :-)
(Je Avatar is van verre al te herkennen, en je boeken ook)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 416
Lid geworden op: 11 okt 2011 23:35

Re: maboc

Bericht door Charlie »

Haha. Goed om te horen!

Victor Baarn zit hier ook.

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: maboc

Bericht door Marc Den Haag »

Martijn, uiteraard ook van mij een hartelijk welkom. Tof om weer iemand in de regio Den Haag te treffen! :P

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Marc Den Haag schreef:Martijn, uiteraard ook van mij een hartelijk welkom. Tof om weer iemand in de regio Den Haag te treffen! :P
Kunnen we de haagse tak van het PRF beginnen.

Nuja een keer een pijpje roken is wellicht leuk.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: maboc

Bericht door Eliminator »

De 'takken' groeien wild hier :mrgreen: (RPG, LiBra), uiteraard zijn jullie ook hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... &start=240 welkom hé heren !
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: maboc

Bericht door jarnogab »

Eliminator schreef:De 'takken' groeien wild hier :mrgreen: (RPG, LiBra), uiteraard zijn jullie ook hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... &start=240 welkom hé heren !
Spijtig dat er te weinig mensen uit het 'verre' West-Vlaanderen op dit forum zitten, anders zou ik overwegen om ook een 'tak' te doen ontspruiten :wink:
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Eliminator schreef:De 'takken' groeien wild hier :mrgreen: (RPG, LiBra), uiteraard zijn jullie ook hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... &start=240 welkom hé heren !
Kunnen we in Rotterdam afkijken hoe het moet :-)
Altijd fijn om je welkom te weten. wellicht treffen elkaar eens IRL.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1024
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: maboc

Bericht door Victor Baarn »

Charlie schreef:Haha. Goed om te horen!

Victor Baarn zit hier ook.
Inderdaad. Bij deze een laat welkom voor Macboc.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Victor Baarn schreef:
Charlie schreef:Haha. Goed om te horen!

Victor Baarn zit hier ook.
Inderdaad. Bij deze een laat welkom voor Macboc.
Tnx.
(Dat onderschrift van je is zo mooi)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: maboc

Bericht door Generaal »

Van mij ook nog 'n late maar welgemeende welkom!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Na een jaar of wat toch weer eens een pijpje opgestoken.....lekker hoor....Mac Baren aromatische tabak (Classical Amber als ik t wel heb).
Ow....dat was weer even fijn.

Ook het PRF weer opgezocht.
Om nu weer een hele frisse introductie te schrijven....lees de vorige maar ;-)

Anyway...we zullen zien of 't beklijft.

grtz maboc
maboc schreef: 17 feb 2012 16:02 Goedemiddag heren (en wellicht dames?),

Al sinds jaar en dag vind ik pijprokers interessant/curieus/mystiek (weet ook niet waarom) en de geur van een pijp echt heerlijk.
Sinds kort kreeg ik ook daadwerkelijk de behoefte om zelf een pijpje te roken.

Dus wat over gelezen, bijvoorbeeld hier op PRF, en de filmpjes van Jan Kusters (Janneman) bekeken op youtube.

Gister was het dan zo ver, een pijp gekocht en tabak en pijprag(g)ers. Een driepootje werd mij gewoon aangeboden :-)

Ahum ..... eerste "blunder" was al in de winkel gemaakt. Ik heb een tijdje voor de vitrine met pijpen staan kijken, er een paar gepakt en gevoeld. Uiteindelijk een fraaie gepakt, en maar eens gevraagd wat die cijfertjes op het stickertje betekenden "Is dit het serienummer oid?". "Nee mijnheer, dat is de prijs van deze pijp". Het bleek een speciaal geval van Dunhil te zijn waar je 369.95 Euro (of zoiets) voor mocht aftikken. Vond ik wat te veel voor een pijp waarvan ik nog niet eens weet of ik'm uberhaupt vaker dan 1x zal aansteken (nuja...de inhoud).

Thuis gekomen heb ik mij in de garage veschanst, want binnen wordt niet gerookt. Wat een succes...lekker zeg. Geheel tegen de orders van dit forum in een paar uur later nog een keer een pijpje gerookt. :-)

De pijp is een Big Ben model 208
Ik zal eens zien of ik een fototje kan maken vanavond.
Wat wel aardig is, voor zo'n eerste pijp, al zeg ik het zelf. Deze hoef je niet in te roken aldus de heer van de tabakszaak. De binnenkant van de ketel(?) is al enigzins voorbewerkt, waardoor dit niet meer noodzakelijk is.

De tabac Mac Baren : Aromatic Choice
Afbeelding

owja...van minder belang:
In het echt heet ik Martijn en ben ik de trotse eigenaar van 1 vrouw en 2 kinders.
Werkzaam in de ICT (voor wie het echt weten wil : database/middleware beheer)

Bij deze al dank voor de vele topics die ik als zeer informatief beschouw.

Met vriendelijke groet,
Martijn
--
Cheers maboc

Naud
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jan 2020 11:46
Locatie: Sint Odilienberg

Re: maboc

Bericht door Naud »

Van harte welkom Martijn, veel genoegen van het pijproken. En nu maar experimenteren met tabak en alles wat er bij pijproken op je weg komt.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Naud schreef: 05 feb 2020 15:33 Van harte welkom Martijn, veel genoegen van het pijproken. En nu maar experimenteren met tabak en alles wat er bij pijproken op je weg komt.
Dank,
Ik ga gewoon op de oude voet verder :-)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: maboc

Bericht door The_Undertaker »

Welkom terug, leuk om je hier weer eens aan te treffen :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

:D
The_Undertaker schreef: 06 feb 2020 15:40 Welkom terug, leuk om je hier weer eens aan te treffen :D
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: maboc

Bericht door MilleLuci »

Hej Maboc das lang time ago!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

MilleLuci schreef: 06 feb 2020 23:56 Hej Maboc das lang time ago!
Yes.
De pijp bleef toch naar me lonken :-)
(Tot grote ergernis van vrouw en kinderen :( )

Hoe is 't in de goudsmederij?
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: maboc

Bericht door MilleLuci »

Tof dat you er weer bent! Druk met gieten van het zilver op dit momentum.....
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

MilleLuci schreef: 08 feb 2020 13:14 Tof dat you er weer bent! Druk met gieten van het zilver op dit momentum.....
Ow...da's tof.
Heb je ergens een site met foto's van je werk?(of moet ik hier op het forum terug gaan zoeken?)
--
Cheers maboc

Plaats reactie