maboc

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

maboc

Bericht door maboc »

Goedemiddag heren (en wellicht dames?),

Al sinds jaar en dag vind ik pijprokers interessant/curieus/mystiek (weet ook niet waarom) en de geur van een pijp echt heerlijk.
Sinds kort kreeg ik ook daadwerkelijk de behoefte om zelf een pijpje te roken.

Dus wat over gelezen, bijvoorbeeld hier op PRF, en de filmpjes van Jan Kusters (Janneman) bekeken op youtube.

Gister was het dan zo ver, een pijp gekocht en tabak en pijprag(g)ers. Een driepootje werd mij gewoon aangeboden :-)

Ahum ..... eerste "blunder" was al in de winkel gemaakt. Ik heb een tijdje voor de vitrine met pijpen staan kijken, er een paar gepakt en gevoeld. Uiteindelijk een fraaie gepakt, en maar eens gevraagd wat die cijfertjes op het stickertje betekenden "Is dit het serienummer oid?". "Nee mijnheer, dat is de prijs van deze pijp". Het bleek een speciaal geval van Dunhil te zijn waar je 369.95 Euro (of zoiets) voor mocht aftikken. Vond ik wat te veel voor een pijp waarvan ik nog niet eens weet of ik'm uberhaupt vaker dan 1x zal aansteken (nuja...de inhoud).

Thuis gekomen heb ik mij in de garage veschanst, want binnen wordt niet gerookt. Wat een succes...lekker zeg. Geheel tegen de orders van dit forum in een paar uur later nog een keer een pijpje gerookt. :-)

De pijp is een Big Ben model 208
Ik zal eens zien of ik een fototje kan maken vanavond.
Wat wel aardig is, voor zo'n eerste pijp, al zeg ik het zelf. Deze hoef je niet in te roken aldus de heer van de tabakszaak. De binnenkant van de ketel(?) is al enigzins voorbewerkt, waardoor dit niet meer noodzakelijk is.

De tabac Mac Baren : Aromatic Choice
Afbeelding

owja...van minder belang:
In het echt heet ik Martijn en ben ik de trotse eigenaar van 1 vrouw en 2 kinders.
Werkzaam in de ICT (voor wie het echt weten wil : database/middleware beheer)

Bij deze al dank voor de vele topics die ik als zeer informatief beschouw.

Met vriendelijke groet,
Martijn
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Markerbeer
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 feb 2012 21:53

Re: maboc

Bericht door Markerbeer »

Welkom Maboc!

Ben sinds je aanhef enorm aan het kijken of ik ergens het percentage vrouwelijke leden kan vinden. :twisted:
“A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.”
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: maboc

Bericht door Nekker »

Een warm welkom op dit forum!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: maboc

Bericht door Luys »

Welkom Martijn! Kan me inderdaad voorstellen dat bijna 400,- voor het opstarten van een hobby waarvan je niet weet of het een blijvertje is iets teveel van het goede is :) Big Ben is een prima starterskeuze. Goede prijs/prestatieverhouding, niks mis mee. Veel plezier d'r van.

@Markerbeer: volgens mij zijn er twee pijprokende dames aangemeld; beiden niet extreem actief op het forum... Er heeft zich naar mijn weten ook wel eens een ander vrouwspersoon aangemeld, maar die rookte zelf geen pijp (was op zoek naar info, moest wat kwijt, of zoiets).
Pijproker des forums

Whitesnake

Re: maboc

Bericht door Whitesnake »

Maboc, een warm welkom!!!

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: maboc

Bericht door Peregrijn »

Welkom Maboc,

De eerste keer een pijp roken is blijkbaar goed bevallen, anders had je er geen tweede meer aan gestoken lijkt me! Vrouwelijke pijprokers... tja behalve de fraaie exemplaren op de foto's ergens hier op het forum zijn ze in geen velde of wegen te vinden!

Veel plezier hier op het forum!

Peregrijn
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: maboc

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom. Ik denk dat je wel een goeie keuze gemaakt hebt met die Big Ben; Dunhill is nogal een ferme stap voor een experiment :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: maboc

Bericht door jarnogab »

Hartelijk welkom. Leuke anekdote ivm die prijs overigens, maar niet mee inzitten - hier op het forum ga je snel op de hoogte zijn met alles wat je wil weten over pijproken!
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Markerbeer schreef:Welkom Maboc!

Ben sinds je aanhef enorm aan het kijken of ik ergens het percentage vrouwelijke leden kan vinden. :twisted:
:-)
Dank
Nekker schreef:Een warm welkom op dit forum!
Dank
Luys schreef:Welkom Martijn! Kan me inderdaad voorstellen dat bijna 400,- voor het opstarten van een hobby waarvan je niet weet of het een blijvertje is iets teveel van het goede is :) Big Ben is een prima starterskeuze. Goede prijs/prestatieverhouding, niks mis mee. Veel plezier d'r van.
......
Psies...Dat was me teveel. Ook nu ik weet dat m'n eerste twee pijpjes heerlijk waren zou ik het er nog niet zo snel voor neerleggen :-)
Whitesnake schreef:Maboc, een warm welkom!!!
Dank
Peregrijn schreef:Welkom Maboc,

De eerste keer een pijp roken is blijkbaar goed bevallen, anders had je er geen tweede meer aan gestoken lijkt me! Vrouwelijke pijprokers... tja behalve de fraaie exemplaren op de foto's ergens hier op het forum zijn ze in geen velde of wegen te vinden!

Veel plezier hier op het forum!

Peregrijn
Dank, Ik zou met de dames op de plaatjes toch anders graag een pijpje roken geloof ik.
janneman schreef:En nog een hartelijk welkom. Ik denk dat je wel een goeie keuze gemaakt hebt met die Big Ben; Dunhill is nogal een ferme stap voor een experiment :D
Ja dat was me te gortig.
Volgens mij zijn de rookeigenschappen dan niet 10x beter, maar is het dan veel meer een beleving van de hobby icm. het merk. Maargoed...wat weet ik ervan met maar liefst 2x een pijpje te hebben gerookt :-)
jarnogab schreef:Hartelijk welkom. Leuke anekdote ivm die prijs overigens, maar niet mee inzitten - hier op het forum ga je snel op de hoogte zijn met alles wat je wil weten over pijproken!
Dank...ik geloof het ook, hier kom ik wel het een en ander te weten.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: maboc

Bericht door St Patrick »

Beste Maboc,
Welkom op dit mooie en zeer leerzame forum. Je bevindt jezelf in uitstekend gezelschap en ik zou zeggen steek nog maar eentje bij op en scroll maar eens goed door alle topics. Er is voldoende te lezen en te leren... Succes met dit mooie avontuur en schroom niet te vragen.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: maboc

Bericht door culann »

En nog een welkom Maboc!

keiler
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 dec 2011 19:04

Re: maboc

Bericht door keiler »

Welkom Martijn!!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: maboc

Bericht door Bart Iron »

Welkom Maboc!

Je bent altijd vrij om meer vrouwelijke pijprokers te enthousiasmeren voor dit forum.

Succes!

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: maboc

Bericht door jarnogab »

Bart Iron schreef:Welkom Maboc!

Je bent altijd vrij om meer vrouwelijke pijprokers te enthousiasmeren voor dit forum.

Succes!
Of voor bijeenkomsten in real life :mrgreen: :wink:
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: maboc

Bericht door Eliminator »

Hier nog een hartelijk welkom,... veel plezier hier !
Afbeelding

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: maboc

Bericht door belphegor »

Welkom.

Aan je korte inleiding te zien krijg ik het idee dat je ook wel leuke (korte) verhalen kunt schrijven.
Waarom niet eens een uitgebreid verslag in het topic van de eerste keer dat je een pijp rookt?

Altijd leuk te lezen dat soort verhalen.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: maboc

Bericht door Bart Iron »

jarnogab schreef:
Bart Iron schreef:Welkom Maboc!

Je bent altijd vrij om meer vrouwelijke pijprokers te enthousiasmeren voor dit forum.

Succes!
Of voor bijeenkomsten in real life :mrgreen: :wink:
First things first.

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: maboc

Bericht door Wallace »

Van harte welkom :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: maboc

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Allen dank.
--
Cheers maboc

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: maboc

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom, in welke winkel ben je geweest?
Niet overal worden Dunhills verkocht.

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: maboc

Bericht door diego »

en nog een hartelijk welkom :-?
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

robvoorburg schreef:Hartelijk welkom, in welke winkel ben je geweest?
Niet overal worden Dunhills verkocht.
In de Bogaard (Rijswijk) zit de zaak : selecta
Deze heeft naast pijpen etc. ook een fraaie verzameling Zuid Amerikaanse sigaren (let op....Zuid Amerikaans dus niet, of in ieder geval minder, Cubanen)
Vriendelijke mevrouw en mijnheer die de zaak runnen. Gaven mij als leek het gevoel dat ze degelijk advies gaven.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: maboc

Bericht door Geoff »

Ook van mij: hartelijk welgekomen Maboc!

Zoals ik kan lezen in je verhaal, ben je al toch al wel gegrepen door de pijprookkriebel. Misschien alvast een kleine tip. Als je van plan bent om meer dan 1 pijp per dag te roken, maar toch niet meteen het ziet zitten om opnieuw een (ik vermoed) 50 à 60 euro uit te geven, is een corncob pijp misschien een leuk alternatief. Die kan je al voor een 12 euro kopen. Je dient ze echter wel in te roken.

Ik bezit er ook een en ben er heus tevreden over. Als ik me niet vergis, koopt Janneman ze af en toe ook als hij op reis is en zijn pijp vergeten is. (Ik vraag me soms nog wel eens af hoe je zo'n essentieel iets kan vergeten :mrgreen: , maar langs de andere kant is mijn geheugen ook vaak kaas met gaten.)

Hopelijk ben je er iets mee en nogmaals welkom!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: maboc

Bericht door Toon »

Of kijk even op de site van Joey www.puffaway.nl

Daar vind je pijpen in prima staat van André (Annie69).
Voor weinig geld een prima pijp. Volledig te vertrouwen.
Ze kun je snel en voor weinig geld je collectie verruimen. Dat is om twee redenen prettig:
1. meerdere pijpen per dag kunnen roken, terwijl ze toch voldoende rust krijgen
2. proberen wel soort pijp nou echt bij je past. Recht of gebogen, klein of groot, etc.

Zeker de moeite van het proberen waard.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Markerbeer
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 feb 2012 21:53

Re: maboc

Bericht door Markerbeer »

@Geoff, waar zijn de corncob's te koop dan?
Ben er eigenlijk nog wel naar op zoek, lijkt me een leuke kleine pijp voor tussendoor.
“A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.”
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: maboc

Bericht door Geoff »

Markerbeer schreef:@Geoff, waar zijn de corncob's te koop dan?
Ben er eigenlijk nog wel naar op zoek, lijkt me een leuke kleine pijp voor tussendoor.
Ik heb de mijne gekocht bij 'De Compagnie' in Breda. Zij hebben ook een mooie collectie sigaren en organiseren ook sigarendiners, moest je geïnteresseerd zijn.

Kijk maar even op hun website: http://www.hetpijpenhuis.nl/index.php?a ... me&lang=NL

De Corncobpijpen staan misschien niet op hun website, maar ze hebben ze wel. En als ik me niet vergis, heb ik daar vorig jaar rond 12 euro voor betaald. Ik rook er nu nog steeds uit en heb er geen klagen van.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Geoff schreef:Ook van mij: hartelijk welgekomen Maboc!

Zoals ik kan lezen in je verhaal, ben je al toch al wel gegrepen door de pijprookkriebel. Misschien alvast een kleine tip. Als je van plan bent om meer dan 1 pijp per dag te roken, maar toch niet meteen het ziet zitten om opnieuw een (ik vermoed) 50 à 60 euro uit te geven, is een corncob pijp misschien een leuk alternatief. Die kan je al voor een 12 euro kopen. Je dient ze echter wel in te roken.

Ik bezit er ook een en ben er heus tevreden over. Als ik me niet vergis, koopt Janneman ze af en toe ook als hij op reis is en zijn pijp vergeten is. (Ik vraag me soms nog wel eens af hoe je zo'n essentieel iets kan vergeten :mrgreen: , maar langs de andere kant is mijn geheugen ook vaak kaas met gaten.)

Hopelijk ben je er iets mee en nogmaals welkom!
Mijn Big Ben was iets van 39 Euro. Dat leek mij een nette prijs voor een nog-niet-bestaande liefhebberij.
Maar inderdaad, het zou mij niets verbazen als ik er nog 1 of 2 bij zou willen hebben. Ik kan me zo voorstellen dat ik zomers op het terras ook wel een pijpje wil roken, en dan 's avonds ook nog een.

Zo'n corncob is wellicht een goed idee voor de korte termijn.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Toon schreef:Of kijk even op de site van Joey http://www.puffaway.nl

Daar vind je pijpen in prima staat van André (Annie69).
Voor weinig geld een prima pijp. Volledig te vertrouwen.
Ze kun je snel en voor weinig geld je collectie verruimen. Dat is om twee redenen prettig:
1. meerdere pijpen per dag kunnen roken, terwijl ze toch voldoende rust krijgen
2. proberen wel soort pijp nou echt bij je past. Recht of gebogen, klein of groot, etc.

Zeker de moeite van het proberen waard.
Dank voor de tip.
Vooral de tweede reden die je noemt spreekt me aan. Want ik ben bijzonder benieuwd of dat werkelijk zo'n verschil maakt.

Als pijp-noob denk ik overigens dat de tabak die je in je pijpje stopt toch wel de belangrijkste "smaakmaker" is. De pijp levert meer (of juist minder) het comofort. En dan heb je nog je eigen handelingen: stoppen/trekken/tamperen/....

Nuja....er ligt weer genoeg om te ontdekken
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: maboc

Bericht door maboc »

Markerbeer schreef:@Geoff, waar zijn de corncob's te koop dan?
Ben er eigenlijk nog wel naar op zoek, lijkt me een leuke kleine pijp voor tussendoor.
De zaak waar ik mijn pijp kocht (selecta in Rijswijk, in winkelcentrum de Bogaard) har er geloof ik ook een paar.
--
Cheers maboc

Plaats reactie