Vragen over pijpmaken

Pijpmakers allerhande, verenigt u!
Massis
Administrator
Contacteer:

Vragen over pijpmaken

Bericht door Massis » 28 mar 2013 11:25

Ons forum bevat steeds meer hobbyisten die zelf pijpen maken. Daaruit rijzen vaak, zeker bij een eerste pijp, allerhande vragen.

Daarom dit topic, waar we de dit soort vragen kunnen centraliseren. We hebben dit ooit proberen op te zetten met een echte meester - Dirk Claessen - maar hij heeft daar jammer genoeg niet altijd tijd voor.
Echter ben ik er van overtuigd dat ons forum ook genoeg leden bevat met heel wat kennis in huis van het pijpmaken.

In dit topic kan je al je vragen over "hoe maak ik een pijp" kwijt, zodat het enigszins een centrale databank wordt van dit soort vragen.

De basiskennis heb ik onderhand toch wel in huis, dus wil ik graag een poging doen mijn - beperkte - kennis met jullie te delen!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Massis
Administrator
Contacteer:

Re: Vragen over pijpmaken

Bericht door Massis » 28 mar 2013 11:31

Dolledokus schreef:Ha dag Masis,

Dank voor je uitleg en tips. Hoorn stinkt als een beest zelfs, nou ja, daar komt het ook vanaf hahaha.
Ik ken Willy van het hout idd, dus das alvast een optie. (Opitec, ook een goeie overigens, weet niet of die acryl hebben, kom er voor mijn hout)
Ook rommelmarkten willen nog wel eens hoorn of iets dergelijks hebben, dus ogen open houden ;)
Die acryl, daar moet ik even achteraan, ik gok dat ik dat via via kan krijgen. Moet ik even achteraan zitten dan.
Heb je wel enig idee hoe ze die "gang" maken als het een gebogen mondstuk betreft? ik kan niet zo goed om de bocht boren eerlijk gezegd ;)
Je boort geen bocht, je maakt een recht mondstuk en dat verwarm je voorzichtig tot je het kan buigen :-)

Verwarmen kan met een gasaansteker, een kaars, of zelfs in kokend water.
De makkelijkste manier is een pijprager door het rookkanaal steken zodat dat niet klapt bij het buigen, en als handvat om hem uit kokend water te vissen.
Zelf doe ik het met een kleine gasbrander, zo'n crème-bruléé brander maar dan een maatje groter zeg maar.
Dolledokus schreef: @Kees,

Even een vraag rondom de draaibank. Hoe heb je die kop ingespannen?
Ik was me al aan het bedenken dit ook een keer te proberen als de zon weer lekker schijnt en als tussendoor projectje (omdat je ook wel eens wat anders wilt doen tussen de opdrachten door ;) )
Maar goed, hoe kreeg je die steel zo lekker rond, m.a.w hoe heb je die ingespannen?
Ik vermoed dat ik het materiaal er niet voor heb. Ik kan namelijk alleen opspannen en niet inspannen.
Heb nog geen goeie klem. Slechts een vierklauw, maar die is origineel voor ijzer draaien.
So help me out kerel ;p Hoe hedde gij da gedoan?
Betreft inspannen van de kop: daarvoor heb je allerhande mooie klauwplaten, ik gebruik zelf een Oneway Chuck met #2 tower klauwen. Werkt erg prettig.

Als je vierklauw genoeg ruimte heeft tussen de klauwen, zou je kunnen op 2 klauwen een alu plaat laten lassen waar richels ingefreesd worden, zo doen de meeste pijpmakers het op termijn.
Dan krijg je zoiets:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector » 28 mar 2013 11:44

Wat betreft het buigen van het mondstuk, zie ik bij pijpenmakers als Holmer Knudsen, Poul Winsløw, Pfeifenstudio Hartman (Design Berlin) en anderen meestal een föhn; zo eentje waarmee je verf kunt afbranden. Ik weet niet hoe warm zo'n ding staat, maar met een smalle opening komt er gericht warme lucht uit en is het buigen in enkele seconden gebeurd. Misschien een tip voor de hobbyïsten, zelf heb ik er geen ervaring mee.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 28 mar 2013 11:51

Een verfafbrander is inderdaad ook een optie. Eigenlijk kan je alles gebruiken wat gericht veel warmte geeft en wat je genoeg kan controleren om het acryl (of eboniet) niet te verbranden.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 28 mar 2013 12:05

Zo Masis!

Jij bent even goed bezig geweest zeg! Ik dank je alvast nu even. Moet echt later even op het gemakje lezen hier. Moet de deur uit nu, vandaar. en dan heb ik nog net de tijd om de pijp even te vullen ahhaha.

Tot later en alvast dank!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Kees Flake

Bericht door Kees Flake » 30 mar 2013 10:22

Massis een vraagje over het lakken en polijsten van de pijp.
heb bij Danpipe verf besteld en deze erop gedaan en dan aangestoken.
vraag hoeveel keer lakken en wel aansteken of niet.
andere vraag tijdens het polijsten krijg ik niet de volledige glans.
moet er nog iets over of heb ik verkeerde polijstborstels.(Danpipe borstel)

bij voorbaat dank

gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 02 apr 2013 22:50

Eerst en vooral voor de duidelijkheid: in 95% van de gevallen gaat het over beits, niet over lak. Met lak krijg je een volledig dekkend effect zonder nerf.

Beits bestaat in 2 varianten (voornamelijk): watergedragen en alcoholgedragen, waarvan de laatste het meest gebruikt wordt naar mijn ervaringen. Om een mooi resultaat te bekomen heeft elke pijpmaker zijn eigen trucjes, maar enkele basisnoodzakelijkheden zijn:
- eerst goed opschuren tot zeker korrel 400, bij alle grovere lagen schuur je toch alles weg
- eerst 1 of 2 lagen donkere - vaak zwarte - beits, deze blijft vooral zitten in de kern van de nerf en zorgt voor contrast
- vervolgens opschuren tot 600, 800 of zelfs korrel 1000
- tot slot beitsen met de 2de en belangrijkste beits, die de kleur is waarmee je wil eindigen.

Nadien polijsten. Dat doe je in 3 of 4 stappen:
1) bruine tripoli "voorpolijstpasta"
2) witte diamond polijstpasta
(3) carnaubawas)
4) blanco

Elke polijststap doe je met een eigen polijstwiel, dus nooit tripoli en diamond op hetzelfde wiel. Carnauba doe je liefst wat langzamer en met een steviger polijstwiel. De laatste stap is met een zuiver polijstwiel zonder pasta het geheel opblinken

Ter info: mijn eerste beits komt ook van danpipe, deze gebruik ik nog steeds. De wielen die ik gebruik zijn 4 inch geloof ik, en komen van PIMO pipecraft in de VS.

Pieter

Bericht door Pieter » 02 apr 2013 22:59

Winslow Collector schreef:Wat betreft het buigen van het mondstuk, zie ik bij pijpenmakers als Holmer Knudsen, Poul Winsløw, Pfeifenstudio Hartman (Design Berlin) en anderen meestal een föhn; zo eentje waarmee je verf kunt afbranden. Ik weet niet hoe warm zo'n ding staat, maar met een smalle opening komt er gericht warme lucht uit en is het buigen in enkele seconden gebeurd. Misschien een tip voor de hobbyïsten, zelf heb ik er geen ervaring mee.
Zo'n 300-400 graden Celsius. Au...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 03 apr 2013 09:53

Massis schreef:Eerst en vooral voor de duidelijkheid: in 95% van de gevallen gaat het over beits, niet over lak. Met lak krijg je een volledig dekkend effect zonder nerf.

Beits bestaat in 2 varianten (voornamelijk): watergedragen en alcoholgedragen, waarvan de laatste het meest gebruikt wordt naar mijn ervaringen. Om een mooi resultaat te bekomen heeft elke pijpmaker zijn eigen trucjes, maar enkele basisnoodzakelijkheden zijn:
- eerst goed opschuren tot zeker korrel 400, bij alle grovere lagen schuur je toch alles weg
- eerst 1 of 2 lagen donkere - vaak zwarte - beits, deze blijft vooral zitten in de kern van de nerf en zorgt voor contrast
- tot slot beitsen met de 2de en belangrijkste beits, die de kleur is waarmee je wil eindigen.

(3) carnaubawas)
4) blanco

Elke polijststap doe je met een eigen polijstwiel, dus nooit tripoli en diamond op hetzelfde wiel. Carnauba doe je liefst wat langzamer en met een steviger polijstwiel. De laatste stap is met een zuiver polijstwiel zonder pasta het geheel opblinken

Ter info: mijn eerste beits komt ook van danpipe, deze gebruik ik nog steeds. De wielen die ik gebruik zijn 4 inch geloof ik, en komen van PIMO pipecraft in de VS.

Dank Massis, zeer verhelderend dit. Toppie!
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl » 04 apr 2013 21:02

Leuk Topic Massis!

Iedere pijpenmaker heeft zo zijn eigen werkwijze zoals Massis in zijn duidelijke verhaal al schreef.

Maar toch een kleine opmerking m.b.t. Carnauba was. Ik breng deze altijd aan met een zeer snel en warm lopende, zachte en losse schijf. Dit heeft als resultaat dat je de was heel dun uitsmeert over het houtoppervlak. Carnauba was is erg hard en moet dus eerst op temperatuur worden gebracht. In mijn geval doe ik dat dus met een snel draaiende schijf. Doordat je het hout tegen de schijf aan drukt, wordt de schijf warm en verdeelt de was zich mooi gelijkmatig over het hout. En de schijf moet juist zacht en los zijn omdat je anders zeer kleine houtvezeltjes weer 'rechtop' laat staan, waardoor je geen superglans effect krijgt. Nadien nog even met een zeer zachte poetsdoek de pijp mooi opwrijven en tada!

PS: Is je pijp niet goed geschuurd, krijg je natuurlijk nooit een goede glans! :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno » 04 apr 2013 21:40

Vandaahl schreef:Leuk Topic Massis!

Iedere pijpenmaker heeft zo zijn eigen werkwijze zoals Massis in zijn duidelijke verhaal al schreef.

Maar toch een kleine opmerking m.b.t. Carnauba was. Ik breng deze altijd aan met een zeer snel en warm lopende, zachte en losse schijf. Dit heeft als resultaat dat je de was heel dun uitsmeert over het houtoppervlak. Carnauba was is erg hard en moet dus eerst op temperatuur worden gebracht. In mijn geval doe ik dat dus met een snel draaiende schijf. Doordat je het hout tegen de schijf aan drukt, wordt de schijf warm en verdeelt de was zich mooi gelijkmatig over het hout. En de schijf moet juist zacht en los zijn omdat je anders zeer kleine houtvezeltjes weer 'rechtop' laat staan, waardoor je geen superglans effect krijgt. Nadien nog even met een zeer zachte poetsdoek de pijp mooi opwrijven en tada!

PS: Is je pijp niet goed geschuurd, krijg je natuurlijk nooit een goede glans! :wink:
Ik moet zeggen dat pijpen die door Vandaahl zijn voorzien van carnauba-was erg "smooth" aanvoelen :)
Afbeelding

Kees Flake

Bericht door Kees Flake » 14 apr 2013 17:27

Massis schreef:Eerst en vooral voor de duidelijkheid: in 95% van de gevallen gaat het over beits, niet over lak. Met lak krijg je een volledig dekkend effect zonder nerf.

(3) carnaubawas)
4) blanco
Massis bedankt voor deze wijze raad,ik ga het proberen en laat het resultaat nog horen.
fijn dat we deze dingen kunnen delen.
vriendelijke groet kees liebherr

gr. kees Flake

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 20 apr 2013 20:14

Okè, dan plak ik mijn vraag hier even neer.
Is er of heeft iemand in bijvoorbeeld PDF vorm een stuk waarin staat hoe het allemaal te doen? Met foto`s en dergelijke? Soort boekwerkje misschien.
Dan heb je en tekst en foto materiaal samen, om wat te kunnen doen.

Ik vond namelijk een leuk stukje hout in de kast. Eeuwenoude wortel, van welke houtsoort geen idee. Mijn neef meende iets van een bessenstruik achtige soort. En laat die nu toevallig (word wel een kleintje dan hoor) Maar laat die toevallig de perfecte vorm hebben. (soort V) En dus wil ik me wel eens wagen aan een project pijp maken.
Groet Dries,

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 20 apr 2013 23:50

Goh zo precies een omschrijving heb ik niet, ik denk dat je beste optie dan youtube is... Wallenstein, Walt Cannoy en enkele andere pijpmakers hebben daar uitgebreide filmpjes staan over het hoe en wat.

Let wel op met die wortel, voor hetzelfde geld is het een houtsoort die giftig is of gewoon in brand vliegt!
Als je wat wil oefenen op kleine rechte pijpjes kan je altijd hier even binnenspringen, ik heb nog een hoop erg kleine ebouchon blokjes waaruit je een kleine pijp kan maken. Zo mag je er gerust enkele hebben om op te oefenen, maar dan weet je tenminste zeker dat het bruyere is en dus veilig.

maboc

Bericht door maboc » 21 apr 2013 08:26

Dolledokus schreef:Okè, dan plak ik mijn vraag hier even neer.
Is er of heeft iemand in bijvoorbeeld PDF vorm een stuk waarin staat hoe het allemaal te doen? Met foto`s en dergelijke? Soort boekwerkje misschien.
Dan heb je en tekst en foto materiaal samen, om wat te kunnen doen.

Ik vond namelijk een leuk stukje hout in de kast. Eeuwenoude wortel, van welke houtsoort geen idee. Mijn neef meende iets van een bessenstruik achtige soort. En laat die nu toevallig (word wel een kleintje dan hoor) Maar laat die toevallig de perfecte vorm hebben. (soort V) En dus wil ik me wel eens wagen aan een project pijp maken.
Ik krijg sterk de indruk, van alle filmpjes die ik op youtube zie, dat iedere pijpenmaker zo z'n eigen ideeen heeft over hoe een pijp te maken. Ik betwijfel in die zin een beetje of je de "handleiding pijpmaken" zult vinden.

Anyway...wel een leuk projectje zeg. Ik zou de tip van Massis ter harte nemen. Na een paar teugen uit je eerste eigen pijp ter aarde storten lijkt me geen goede motivatie voor verdere projecten.
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 21 apr 2013 08:55

Nou eigenlijk zijn er "handleidingen eerste pijp" hoor. PIMO pipecraft heeft een boek(je) van ettelijke pagina's met daarin een how to voor de eerste keer, en ik geloof dat ik zelfs ergens zoiets heb liggen hier van bij danpipe.

Maar het proces verschilt nogal naargelang je materiaal. Boren met een handboor, kolomboor, dremel, draaibank of op een losse motor zijn allen erg verschillend en varieren van poepsimpel tot levensgevaarlijk :-P

Ik zou zo'n handleiding nog wel kunnen maken, maar momenteel heb ik geen werkplaats.

Dit komt anders dicht in de buurt, de how to's van Downie pipes:
http://www.downiepipes.com/pipemaking.html

En op pipedia staat ook een hoop.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 21 apr 2013 09:07

Allereerst weer hartelijk dank voor de info.

Die neem ik graag van je aan Massis!
Massis schreef:je kan altijd hier even binnenspringen, ik heb nog een hoop erg kleine ebouchon blokjes waaruit je een kleine pijp kan maken. Zo mag je er gerust enkele hebben om op te oefenen, maar dan weet je tenminste zeker dat het bruyere is en dus veilig.
Dat zou ik erg graag een keer komen doen overigens. Lijkt me leuk en leerzaam!
Dus ja, ik ben vóór! (wel even kijken hoe ver Bilzen is overigens, ivm autorijden e.d.)

Ik zal ook zeker even kijken bij die link die je gaf.
Van het hout weet ik dus echt niet of het giftig is ja of nee. Weet het simpelweg niet. Dus beter niet gedaan.
Er zijn idd veel filmpjes van te vinden, maar daar doet iedereen het weer anders. Ik had gehoopt dat er een soort van "algemene handleiding" zou zijn. Al was het maar om even door te bladeren of enig idee te krijgen van hoe en wat. Naast dat het erg leuk is om er gewoon zelf eentje te maken!
Groet Dries,

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 21 apr 2013 10:40

Broenssem is 45 minuten van Bilzen. De A76/E314 nemen tot Genk-Oost en dan nog 10 minuutjes binnendoor tot aan Ford Genk, dat is enkele honderden meters van hier. Uiteraard kan ik je nu weinig tonen gezien alles opgeslagen staat in de garage. Als het goed is ga ik van de week nog aan de slag met de verdere renovatie van de werkplaats. Ik hoop alvast voor eind mei up and running te zijn in de nieuwe werkplaats.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 21 apr 2013 13:07

Massis schreef:Broenssem is 45 minuten van Bilzen. De A76/E314 nemen tot Genk-Oost en dan nog 10 minuutjes binnendoor tot aan Ford Genk, dat is enkele honderden meters van hier. Uiteraard kan ik je nu weinig tonen gezien alles opgeslagen staat in de garage. Als het goed is ga ik van de week nog aan de slag met de verdere renovatie van de werkplaats. Ik hoop alvast voor eind mei up and running te zijn in de nieuwe werkplaats.
Hmm, dat laat zich doen denk ik. Dek me wel in ;)
Is wellicht leuk om een keer af te spreken ja. Laat anders maar weten hoe en wanneer dat een keer uitkomt, maar dat lijkt me erg de moeite waard. Naast handje schud en gezelligheid uiteraard ;p
Groet Dries,

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 25 apr 2013 11:19

Deze handleiding kwam ik terug tegen - had hem lang geleden gezien - op pipedia.

Deze bevat vast veel info waar je wat aan hebt:
http://jspipes.com/PipeMaking/drilling.htm

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 25 apr 2013 12:32

Aaah super Massis!
En weer opgeslagen deze ;p
Altijd handig als naslagwerk dit soort dingen of gewoon om maar even te kunnen kijken of zien hoe iets gedaan word. Merci!
Groet Dries,

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 » 25 apr 2013 12:35

Dries , ik heb Meindert het grote Pimo Pipe craft boek gegeven . Mischien wil hij je wel een copie hiervan maken .

Godfrey

Dolledokus

Bericht door Dolledokus » 25 apr 2013 12:37

Ow, das een mooie tip Godfrey. Ik zal de Meindert eens een pb sturen.
Merci voor die tip weer ;p
Groet Dries,

Kees Flake

Bericht door Kees Flake » 10 mei 2013 08:10

Massis hartelijk dank voor de uitleg van het beitsen van een pijpje.
ik kreeg er geen glans op en na jouw advies is dit echter wel het geval.
had nadat ik de beits had aangebracht en aangestoken de pijp gelijk gaan polijsten.
hier zat echter de fout je moet dan eerst schuren en dan pas polijsten.
heb nu een pijpje gedaan en het resultaat is verbluffend mooi en nu moet er nog was op.
vraagje welke was doe jij er op en is de was ook afhankelijk van de soort beits die je gebruikt.
nogmaals hartelijk dank voor het advies.

gr kees liebherr

Afbeelding

gr. kees Flake

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis » 10 mei 2013 09:21

na het beitsen van de eerste laag ga ik inderdaad gelijk door met schuren. Na het laztste schuurwerk komt de toplaag beits. deze laat ik een nachtje intrekken en dan ga ik polijsten. Eerst met tripoli pasta en dan met diamond pasta.
Afwerken doe ik met carnaubawas, zoals de meesten. Het enige waardige alternatief is shellac. Carnauba kan op alle pijpen, shellac moet je mee opletten met alcoholgedragen beits, de kans bestaat dat de beits terug enigszins oplost...

Mooi pijpje trouwens!

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 » 10 mei 2013 09:49

Shellack of politoer lack geeft wel indien goed aangebracht een zeer mooi hoogglans resultaat .
Echter denk ik dat deze methode voor de beginnende pijpmaker te moeilijk is in den beginne .

Godfrey

Kees Flake

Bericht door Kees Flake » 11 mei 2013 09:26

Massis schreef:na het beitsen van de eerste laag ga ik inderdaad gelijk door met schuren. Na het laztste schuurwerk komt de toplaag beits. deze laat ik een nachtje intrekken en dan ga ik polijsten. Eerst met tripoli pasta en dan met diamond pasta.
Afwerken doe ik met carnaubawas, zoals de meesten. Het enige waardige alternatief is shellac. Carnauba kan op alle pijpen, shellac moet je mee opletten met alcoholgedragen beits, de kans bestaat dat de beits terug enigszins oplost...

Mooi pijpje trouwens!
op het eerste oog ziet het er goed uit maar als je goed kijkt zit het mondstuk schuin in de kop.
omdat ik de gaten altijd naderhand boor komt dit vrij nauwkeurig en hier is dit fout gegaan.
echter bij nader inzien blijkt ook dat de draaibank die ik gebruik niet meer in lijn staat met de meedraaicenter.
hierdoor komt het mondstuk ook scheef te zitten dus twee dingen tegelijk fout (leer momentje dat zeer doet).
ga toch proberen dit pijpje te redden en laat dit later nog horen of dit gelukt is anders moet ik het pijpje als verloren beschouwen.
doordat ik voor mijn amphora faros ook een mondstuk heb gemaakt ben ik er achter gekomen deze zit ook scheef echter als je hem 180 graden draait zie je het niet meer.
houd in dat ik de meedraaicenter af moet stellen en mijn hulpstuk voor mondstukken opnieuw moet maken.
al bij al een hoop werk voor niks maar bij gratis gebruik kun je niet alles hebben.
gelukkig weten we de oorzaak en dan kun je weer verder als dit opgelost is.
gr. kees liebherr

gr. kees Flake

Pieter

Bericht door Pieter » 20 mei 2013 20:05

Godfrey59 schreef:Shellack of politoer lack geeft wel indien goed aangebracht een zeer mooi hoogglans resultaat .
Echter denk ik dat deze methode voor de beginnende pijpmaker te moeilijk is in den beginne .

Godfrey
Daarbij lost schellak op in alcohol, dat gebruiken bij het reinigen van je pijp gaat dus vlekken geven.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 20 mei 2013 23:06

De meeste beitsen zijn ook op alcohol basis, vandaar ook het advies om voorzichtig om te gaan met alcohol; alleen de binnenkant van de pijp...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja » 03 nov 2013 12:10

Een vraag over de beits, heeft iemand ervaring met Fiebings?
Schijnt een beits/verf te zijn voor leer maar wordt op vele US fora genoemd als een goeie beits.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Plaats reactie