Welke voordelen voor tabak in blik?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Animalis

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Animalis »

jarnogab schreef:
Animalis schreef:Je had een aantal jaren geleden ook zakken die je kon vacium kon zuigen via een stofzuiger nu weet ik niet of je die ook in klein verpakking had, maar dat waren ook handige systemen.
Heb ik, maar dat waren grotere dingen, vooral bedoeld om dekbedden of truien op te bergen
klopt inderdaad ik weet ook niet meer in welke maten ze te verkrijgen waren.

Geloof

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Geloof »

Ik heb intussen even een experiment gedaan met vacuum zuigen in een vacuum zak.
Blik met schroefdeksel gaat niet gaan.
Blik met drukdeksel zoal mb flake, en davidoff blikken, die gaan wel gaan, maar sluiten niet heel erg goed.
In bewaarbus met vacuumpomp zit echt veel dichter.(vaster) en deze hoor je dan ook openklikken zoals bij een nieuw blik.

Gaat nog wel proberen een blik met schroefdeksel, want het davidoff blik past niet in mijn vacuumbus, dus ik moet toch een grotere bewaarbus halen.

Word vervolgd.......

Animalis

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Animalis »

Nu zag ik dat er ook glas/plastic potje in de handel zijn waarbij via een vacuüm handpompje het potje vacuüm kan zuigen. een vergelijkbaar handpompje als wanneer je een wijnfles opnieuw vacuüm wilt zuigen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Geloof

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Geloof »

Zo een soort pot heb ik nu ook, maar daar kunnen alleen de flake blikjes in, de andere zijn te groot.
Wat je wel kunt is hierin de tabak los uitstorten, en dan vacuum zuigen, maar ik denk dat je dan na een paar keer de tabak misschien droog zuigt, en dat is nu net niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Luys »

Andere oplossing om blikken weer vacuum te krijgen: de bergen in! Zelf ondervonden tijdens motorvakantie... Na een paar bergetappes aangekomen op de camping moest ik mijn blikje Old Dublin weer openwrikken, draaien lukte echt niet meer. Een klein nadeel: om nou elke keer de bergen in te gaan om een paar blikken tabak vacuum te krijgen... Ik vermoed dat Geloof's oplossing wellicht goedkoper is (en minder tijdrovend, maar ook minder leuk).
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Animalis schreef:Nu zag ik dat er ook glas/plastic potje in de handel zijn waarbij via een vacuüm handpompje het potje vacuüm kan zuigen. een vergelijkbaar handpompje als wanneer je een wijnfles opnieuw vacuüm wilt zuigen.
Neee, pijproken vrdelievend. Browning niet vredelievend. Dat is een merk jachtgeweren.
The eagle flies alone!

Animalis

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Animalis »

pijpliefhebberrobin schreef:
Animalis schreef:Nu zag ik dat er ook glas/plastic potje in de handel zijn waarbij via een vacuüm handpompje het potje vacuüm kan zuigen. een vergelijkbaar handpompje als wanneer je een wijnfles opnieuw vacuüm wilt zuigen.
Neee, pijproken vrdelievend. Browning niet vredelievend. Dat is een merk jachtgeweren.
Het ging om het idee.. :wink:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Bommel »

pijpliefhebberrobin schreef: Neee, pijproken vrdelievend. Browning niet vredelievend. Dat is een merk jachtgeweren.
Kan je wel je blikken mee open :mrgreen: schieten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Bommel »

Heb je ook gelijk gaatjes om het weer vacuüm te zuigen. :-T
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Pieter »

Geloof schreef:Deze week een nieuw testje gedaan om tabak langer houdbaar te maken na opening.
Heb hier een vacu pompje van vacu vin, waar je een rubber dop mee op een opengemaakte wijnfles kan zuigen.
Hierbij hebben we ook een bewaarpot voor chips of iets dergelijks in te bewaren.
Deze bewaarpot word ook vacuem gezogen met het pompje.
Heb vervolgens een geopend blikje tabak (mb navy flake) in de bewarpot gedaan, het geheel vacuem gezogen, en jawel het deksel van het tabaksblikje zat weer potdicht, en moest met een botermesje worden geopend, als ware het een nieuw blik.
Ga deze week nog kijken of ik een iets grotere bewaardoos kan vinden, waar ook de grotere tabaksbliken met schroefdeksel in passen.
Als dat ook lukt, dan kun je dus de WO Larsen tabakken in een ander blik overgooien, en vervolgens weer vacuem trekken.
Zelf vind ik dit erg interesant omdat een blik van 100 gram veel te lang duurt voor deze leeg gerookt is.
Verdomd!


...Volgens mij heb ik nog ergens zo'n pot staan.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Geloof

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Geloof »

Heb intussen een vacuumpot van solis gekocht, en machinaal de blikken geprobeerd.

Conclusie:

Flake blikjes gaat goed. Soms zit er eens een tussen welke niet meer werken, maar vermoed dat het rubber onder het deksel hier de oorzaak zal zijn.
Indien mislukt kun je het blik met de hand openen, indien gelukt dan moet je er een mes of iets dergelijks onder steken, gelijk als bij een nieuw blik.

Davidof blikken ook geen probleem.

Dan de meest spannende, het mac baren blik met schroefdeksel....
Gewoon dicht alsof het een nieuwe betreft, dus wat mij aangaat is dit een zeer geslaagd experiment.

Geloof

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Geloof »

Vergeet er even een ander soort blik bij te vermelden.

De blikken van Winslow zijn een geval appart.

Heb zo een blik in de vacuumpot gedaan, machientje aan, en na een korte tijd ineens een heel leuke klap in de pot.

Deksel van winslow is een indruk deksel, net als van een verfblik.
Als de pot vacuum word is de druk in het blik dusdanig groter dan in de pot, dat het deksel van het blik afklapt.
Deze blikken zijn dus onbruikbaar.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Bommel »

Interessant experiment met leuke bij geluidjes. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Welke voordelen voor tabak in blik?

Bericht door Generaal »

Hmm, toch wel de moeite om te investeren, al is het maar voor de kast te vullen! Maar denk dat je voor long term, best de juiste blikken kiest en ze zelf voorziet van 'n etiket van de desbetreffende tabak.
En ander, roken, roken, roken en ook es blazen intussen! :wink:
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Plaats reactie