cavendish

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

cavendish

Bericht door metaltommy »

nou zie ik het vaker van amerikaanse pijprokers, vooral op TR. maar waarom zijn er mensen die cavendish tabakken, of tabakken met een gedeelte cavendish erin mijden als de pest? aangezien het een bewerking van een tabaksoort is en geen eigenlijke tabak. ?
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: cavendish

Bericht door Arno »

Omdat cavendish vaak zwaar gearomatiseerd wordt. En dat vinden Amerikanen over het algemeen niet zo lekker :wink:
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: cavendish

Bericht door metaltommy »

uitgezonderd de CB-serie dan mag ik aannemen, de gold, die ik ooit is gehad heb vanuit de states, die was me toch een partij gesausd alsof het erin zwom.. niet lekker dus.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: cavendish

Bericht door jarnogab »

1) Is het niet gewoon zo dat de blend toch heel veel bepaalt? Ook blends met latakia, oriental, virgina, perique en noem maar op kunnen in feite op niets trekken. Maar net zo goed zijn ze heerlijk. Hangt toch af van het evenwicht in de blend me dunkt. Voor (black) cavendish geldt hetzelfde denk ik.

Meer specifiek op jouw vraag metaltommy:
2) Of misschien gebeurt het pro rata vaker dat cavendish-blends te wensen over laten? Ik heb hier absoluut geen zicht op hoor... ik denk even luidop: ik ken niets van prijzen van de tabak die in blends wordt gebruikt. Ik meen wel te weten dat latakia, perique en orientals wat duurder zijn... of niet?
Is cavendish dan goedkoper? En wordt dit dan daarom ook frequent gebruikt bij blends waarbij men nadien vast stelt: 'ach, het is geen topper, maar er zal wel een publiek zijn die het kan smaken'. En kan het daarom zijn dat er vaker minder geslaagde blends op de markt komen, bijvoorbeeld in de USA?

3) Kan het zijn dat pijprokers vaak ooit begonnen zijn met sigaretten of sigaren en vanuit deze optiek aldus zwaar gesausde tabak minder of niet waarderen? En aangezien (zoals Arno zegt) cavendish zwaar gearomatiseerd is...

4) Ik begeef me met het volgende misschien wat op glad ijs... ik wens duidelijk te maken dat ik niemand op dit forum wens te schofferen. Mocht dit zo zijn, alvast mijn excuses - dit was zeker niet mijn bedoeling. Je mag me er zeker op wijzen als ik het verkeerd voor heb.
Wat ik dus wil zeggen: zou het ook kunnen dat er een 'harde kern' aan pijprokers bestaat die aromatics iets typisch vinden voor wannabe-pijprokers die vanuit pakweg een ideaalbeeld aan gezelligheid, een herinnering aan zoet geurende tabak, misschien wel LOTR films, en noem maar op, begonnen zijn met pijproken? En dat die 'harde kern' dat maar niets vindt? En vooral: dat deze mensen zich geroepen voelen om van leer te trekken tegen aromatics rokers op bijvoorbeeld tobaccoreviews? Zoiets in de trant van: de luidste roepers worden gehoord? En dan speelt iets wat men in de commerciële psychologie en bijgevolg ook in marketing vaak toepast: men herhaalt en kiest nogal vaak de kant van de luidst verkondigde, of laatst verkondigde mening.




Ik hoop dat de anciens op dit forum voldoende wijsheid hebben om deze opwerpingen te weerleggen, aan te vullen of te bekrachtigen. Ik kan er alleen maar van leren :wink:
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: cavendish

Bericht door janneman »

Om te beginnen: ik denk dat Jarnogab met punt 4 wel degelijk iets raakt dat soms -maar voor verreweg de mensen niet- opgaat. Er bestaat, ook onder pijprokers, en zeker op de Amerikaans georiënteerde fora, wel iets van een tabaksmacho; naarmate minder mensen het echt prettig vinden zal hij harder roepen dat dit het enige ware is. In een Latakia blend kan nooit teveel Latakia zitten, en Perique roken wij het liefst puur en op nuchtere maag... Een tabak die de meeste pijprokers lekker vinden kan dan al bij voorbaat niets zijn...

Een probleem dat ik heb met Cavendish heb, is dat het op zichzelf niets zegt; met een Cavendish kan de blender alle kanten opgaan. Bij Latakia, Virginia en dergelijke heb je een redelijk idee wat je kunt verwachten. Het een goede of een slechte Latakia blend zijn, maar de smaakrichting weet je. Bij Cavendish is dat niet zo, die kan naar pure tabak smaken en heerlijk zacht zijn. Maar de methode Cavendish is ook de manier om smaken ana tabak te geven. Vanille, diverse soorten drank, kersen, noten of noem maar op. Dat is niet goed of slecht, maar je weet gewoon niet welke kant het opgaat. Cavendish zegt dus niet zoveel.

Verderherkennen de meeste pijprokers wel de ervaring dat, als er op de verpakking over een bepaalde smaak wordt gesproken, kan het ook nog eens zo zijn dat je die geur wel in de verpakking tegen komt, maar niet terugvindt tijdens het roken.
Vrij vertaald; bij Cavendish zul je moeten kopen en proeven om te ontdekken wat het is, de beschrijvingen op een verpakking zeggen minder, en de term Cavendish zegt nog minder. Er zijn fantastische Cavendish tabakken, Troost, de Winslows, sommige jaartabakken. Maar dat blijkt niet uit wat op de verpakking staat, dat moet je zelf proberen, of aannemen van mensen die een vergelijkbare smaak hebben.

Een laatste factor die vermoedelijk ook nog wel meespeelt is dat het aantal gesausde tabakken de laatste 20 of 30 jaar enorm is toegenomen. Tal van tabakken die ik van vroeger ken als redelijk neutrale tabakssmaak -de meeste baai tabakken bijvoorbeeld- zijn nu ook gesausd, al dan niet via de Cavendish methode. Het wordt steeds moeilijker om nog ergens de wat klassiekere smaken te vinden. En dan kom je nogal wat Waldorf & Statler-achtige figuren tegen voor wie alles vroeger beter was...

Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: cavendish

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:..... Bij Cavendish is dat niet zo, die kan naar pure tabak smaken en heerlijk zacht zijn. Maar de methode Cavendish is ook de manier om smaken ana tabak te geven. Vanille, diverse soorten drank, kersen, noten of noem maar op. Dat is niet goed of slecht, maar je weet gewoon niet welke kant het opgaat. Cavendish zegt dus niet zoveel.
Precies Janneman. Cavendish is niets meer dan de geperste platen tabak met stoom verhitten. Hierdoor komen de natuurlijke suikers uit de tabak + die van de stoffen van de casing. Dan hoeft er niet per sé een topping-aroma overheen en rook je de suikers uit de Virginia's en Burley's, die soms tot meer dan 30% suikers bevatten.

Verder moet iedereen gewoon roken wat hij/zij lekker vindt, denk ik. Zelf rook ik al ruim 24 jaar zo goed als uitsluitend zoete tabakken, vaak met Cavendish-tabakken er in. Het is een zeer groot deel van de markt. Het heeft voor- en tegenstanders, net zoals ieder elektro-merk, automerk en kledingmerk. Simpel gevalletje van voorkeur hebben voor iets en in dit geval van smaak en aroma: geheel persoonlijke willekeur.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: cavendish

Bericht door metaltommy »

mooi bewoord heeren, mijn dank. ik kwam er zo op omdat ( ja daar issie weer ) op TR was er iemand die na 40 jaar pijproken, en cavendishes vermeden te hebben, om welke reden dan ook, nu met een bepaalde blend helemaal over stag was, en ik vond dat interessant en vandaar mijn vraag.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: cavendish

Bericht door pipealicious »

Cavendish kan zoveel zijn. Vaak maakt men het onderscheid tussen aromatic cavendish (gesausd dus) en natural cavendish (ongesausd). Je ziet ook vaak de term 'black cavendish' die waarschijnlijk zwaar gefermenteerd is. Ik meen te kunnen zeggen dat vrijwel alle cavendish zoet is (natuurlijk via lange fermentatie of gesuikerd) en dat de meeste cavendish mild in nicotine is (door de fermentatie verlaagt het nicotinegehalte). Ik geloof ook dat cavendish voor een verlaging van de verbrandingstemperatuur zorgt.
Ik vind zelf een hybride process, dat toasting heet, het lekkerst. Hierbij wordt de tabak zonder te persen wat opgewarmd of gebakken. Ik heb wel eens filmpjes gezien van mensen die hun tabak even in de wok of magnetron doen om hem zo wat te roosteren.
Interessante links:






Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: cavendish

Bericht door dr. Watson »

jarnogab schreef: 4) Ik begeef me met het volgende misschien wat op glad ijs... ik wens duidelijk te maken dat ik niemand op dit forum wens te schofferen. Mocht dit zo zijn, alvast mijn excuses - dit was zeker niet mijn bedoeling. Je mag me er zeker op wijzen als ik het verkeerd voor heb.
Wat ik dus wil zeggen: zou het ook kunnen dat er een 'harde kern' aan pijprokers bestaat die aromatics iets typisch vinden voor wannabe-pijprokers die vanuit pakweg een ideaalbeeld aan gezelligheid, een herinnering aan zoet geurende tabak, misschien wel LOTR films, en noem maar op, begonnen zijn met pijproken? En dat die 'harde kern' dat maar niets vindt? En vooral: dat deze mensen zich geroepen voelen om van leer te trekken tegen aromatics rokers op bijvoorbeeld tobaccoreviews? Zoiets in de trant van: de luidste roepers worden gehoord? En dan speelt iets wat men in de commerciële psychologie en bijgevolg ook in marketing vaak toepast: men herhaalt en kiest nogal vaak de kant van de luidst verkondigde, of laatst verkondigde mening.:
Er wordt idd door sommige mensen zo gedacht. Misschien zijn het wel hele schriele mannetjes met kippekracht? Ze kunnen wel latakia verdragen en hebben het gezegde gehoord "latakia separates the boys from the men". Dan is het voor hun fijn dat ze zichzelf even stoer mogen vinden :lol:

Zelf zou ik een beginnende pijproker nooit een aromatische tabak aanraden omdat die nogal heet kan roken.
Zelf ben ik overigens een latakia liefhebber en met name van Dunhill 965 en deze bevat ook cavendish.
Evenals Clan!!! En als je deze kunt roken hoor je echt bij de pijprokersgeuzen :lol:

Voor mijn gevoel hoort cavendish er gewoon bij....
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: cavendish

Bericht door Arno »

De befaamde Balkan Sobranie Mixture 759 bevatte ook (zwarte) cavendish om het geheel ietsje zoeter te krijgen.
Afbeelding

Plaats reactie