Soorten cuts/snedes

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Soorten cuts/snedes

Bericht door pipealicious »

Ik wil greeg wat meer weten over de verschillende manieren waarop tabakssnedes worden beschreven.
We kennen allemaal wel de grove snee en de shag cut. Ook cube cuts, flakes en twists zijn vrij duidelijk.
Maar wat is het onderscheid (als die al bestaat) tussen volgende Engelstalige benamingen:

1. ready rubbed (uitgewerven flake?)
2. crimp cut (lijkt me een middelgrote tot fijne snede?)
3. ribbon cut (langere middelgrote snede?)
4. cross-cut (kortere vlokken brede snede?)

Zijn er nog benamingen die vaak voorkomen?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Nekker »

Flake medaillons: Zoals de naam zegt, soort van ringen die dun gesneden zijn en een flake vormen. Zij het dan wel in de ongebruikelijke vorm van een cirkel.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Luys »

Nekker schreef:Flake medaillons: Zoals de naam zegt, soort van ringen die dun gesneden zijn en een flake vormen. Zij het dan wel in de ongebruikelijke vorm van een cirkel.
Ik vermoed dat het om de vorm gaat zoals Three Nuns? Vind dat het ook sterk lijkt op plakjes die van rope afgesneden worden, of maak ik het nu alleen maar complexer?! :oops:
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Nekker »

Jij? Het moeilijk maken? Nooit... Mijn beste Luys... :wink:

Neen klopt inderdaad, in de three nuns zitten ook af en toe ronde plakjes, of beter gekend als flake medaillons. Met af en toe bedoel ik dat ze gemengd zitten met de ready rubbed.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Ribbon »

pipealicious schreef:
Zijn er nog benamingen die vaak voorkomen?
Coarse cut
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Eliminator »

pipealicious schreef: 1. ready rubbed (uitgewerven flake?)
Ready rubbed is inderdaad een uitgewreven flake, de mate van 'losmaken' heeft ook nog met de benaming te maken,... zo is er de 'ready rubbed' maar ook de 'broken flake', de laatste is weliswaar los maar nog wel met flinke stukken flake, de eerste is echt alles los gemaakt en heb je (nog wel geperste, maar) redelijk 'losse' tabak.

(die mening heb ik dan toch na gematigde ervaring, kenners mogen me uiteraard altijd verbeteren)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Dukdalf »

Ze zijn wat zeldzamer, maar je hebt ook nog de rope en de plug. Van belang is om onderscheid te maken tussen wel of niet geperste tabak. Mixtures c.q. melanges worden gemaakt van min of meer heel tabaksblad dat grof of fijn gesneden wordt en vervolgens gemengd, al dan niet met een smaakje erbij. Perstabak als flakes, ropes, twists en dergelijke gaat na het snijden en mengen in een stoompers om na dat proces alsnog versneden te worden tot rolls, flakes, navy cut, ready rubbed enzovoort. Veel van de namen die je noemt hebben betrekking op de manier waarop het blok geperste tabak vervolgens werd versneden. Je ziet ze hier eigenlijk nooit en tegenwoordig zijn ze ook in Engeland zeldzaam, maar ooit kon je tabak kopen die eigenlijk zo uit de pers kwam: een keihard blok tabak waar je zelf met een mesje de benodigde hoeveelheid van afhaalde en je pijp mee stopte. Ik heb pijprokers gezien die gewoon een hele plug in hun pijp duwden, afsneden wat er nog bovenuit stak en vervolgens urenlang dezelfde pijp konden roken. Onderstaand plaatje van wat Lane Ltd. ooit heeft gemaakt in een full-strength, medium en light versie, als experiment: een Latakia plug.

Afbeelding

Afbeelding

Deze full-strength heb ik geprobeerd, zoals je ziet. Ik ben echt wel wat gewend als het gaat om de zogenaamde Engelse stijl, maar bij deze moest ik mijn broekspijpen zowat dichtbinden...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Martin Romijn »

Er zijn nog diverse plugs in de handel, 3p's van Peterson en Jack knife plug van G.L. Pease bijv. De laatste is overigens erg lekker !!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Bart Iron »

Een duidelijk plaatje:

Afbeelding


Maar wat de verschillende onderverdelingen zijn, anders dan fine, medium etc cut, zou ik eigenlijk niet weten.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door janneman »

Rope werd al genoemd, voor alle duidelijkheid maar even een plaatje, en dan weet je ook meteen waar medalions vandaan komen; dat zijn dus plakjes rope.

Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door robvoorburg »

Er bestaan 4 cuts als basis:

granulated;
cube;
shag, long cut;
plug, flake.

Dan zijn er de variaties op het bovenstaande:

rough cut;
crimp cut;
fine cut;
ribbon cut;
crushed plug;
slice cut;
ready rubbed;
flake cut.

Bron: Milton Sherman-All about Tobacco.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door pipealicious »

De extreme varianten zijn me wel duidelijk, zoals de ropes, twists, plugs etc..
Maar ik had het voornamelijk over de benamingen van losse tabak, waarvan Robvoorburg er ook enkele vernoemt:

rough cut;
coarse cut;
cross cut;
crimp cut;
fine cut;
ribbon cut;

Wat is hier het onderscheid? Gaat het 'm enkel over de breedte en lengtes van de slierten tabak?
Of maakt men ook nog een onderscheid over hoe het blad is gesneden: langs de lengte van de nerf of dwars op de nerf.
Ik weet dat het allemaal machinaal gebeurt, maar als men bvb tabaksbladeren in een cake prest en hierbij de orientatie van de bladeren consistent doet, dan het je toch een snee die met 'de nerf mee' of 'dwars op de nerf' is.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Pieter »

Nekker schreef:Neen klopt inderdaad, in de three nuns zitten ook af en toe ronde plakjes, of beter gekend als flake medaillons. Met af en toe bedoel ik dat ze gemengd zitten met de ready rubbed.
Nee nee, dat zijn dus curlies! Deze kom je ook wat losgeplukt tegen in de curly cut. Deze zie je op het plaatje van Bart aangeduid als 'plug' (op het plaatje zie je dus geen plug).

Voor flake medallions wordt een grote flake in de breedte opgerold en daarna in plakken gesneden. Daardoor ontstaat weer eem compleet andere structuur (nooit gerookt, wat het nut is weet ik ook niet).
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door antonius »

Wat een gecut allemaal
:lol: :lol: :lol:


sorry kon het niet laten :wink: :mrgreen:

gr antonius

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Bart Iron »

Pieter schreef: Deze kom je ook wat losgeplukt tegen in de curly cut.
Voor de Curly cut kan ik wel een Brazillian wax aanraden. :oops: Afbeelding

(Sorry kon het ook even niet laten).

enfin:
Pieter schreef:Voor flake medallions wordt een grote flake in de breedte opgerold en daarna in plakken gesneden. Daardoor ontstaat weer eem compleet andere structuur (nooit gerookt, wat het nut is weet ik ook niet).
Dat zag ik Arno laatst 'spun cut' noemen. Zoals bij de Navy Rolls.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Eliminator »

Bart Iron schreef: Voor de Curly cut kan ik wel een Brazillian wax aanraden. :oops: Rolls.
AfbeeldingAfbeelding =D>
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Soorten cuts/snedes

Bericht door Pieter »

Bart Iron schreef:
Pieter schreef: Deze kom je ook wat losgeplukt tegen in de curly cut.
Voor de Curly cut kan ik wel een Brazillian wax aanraden. :oops: Afbeelding

(Sorry kon het ook even niet laten).

enfin:
Pieter schreef:Voor flake medallions wordt een grote flake in de breedte opgerold en daarna in plakken gesneden. Daardoor ontstaat weer eem compleet andere structuur (nooit gerookt, wat het nut is weet ik ook niet).
Dat zag ik Arno laatst 'spun cut' noemen. Zoals bij de Navy Rolls.
Ja, zo wordt het ook genoemd.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie