Additieven in sigaretten.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Additieven in sigaretten.

Bericht door Generaal »

Camel, Barclay en Marlboro zijn het niet eens met de regeling die hen verplicht tot het openbaar maken van de toevoegingen aan tabak. Dat zouden bedrijfsgeheimen zijn.

Net als Coca Cola zouden zij ook een geheime formule hanteren. Er zouden extra additieven in tabak zitten om de tabak een kernmerkende smaakkarakteristiek te geven. Critici denken hier anders over sinds een Brits rapport, dat is gebaseerd op documenten die de tabaksindustrie in de VS openbaar heeft moeten maken. Daarin wordt onder meer gemeld dat ammoniak aan tabak wordt toegevoegd om het effect van nicotine te versterken.

De top 10 van sigaretten additieven:

1. Suiker

Dit komt voor in natuurlijke, maar ook in kunstmatige vorm. Dit is het meest gebruikte additief. Het maakt de sigaret rookbaar voor nieuwe rokers. Suiker verbergt de rauwe smaak van nicotine. Er is wel een nadeel: bij de verbranding van suiker ontstaat acetaldehyde. Philip Morris kwam er in de jaren tachtig achter dat acetaldehyde het effect van nicotine stimuleert. Sinds die tijd is het suikergehalte in het topmerk Marlboro met 40 procent toegenomen. Acetaldehyde heeft wel kankerverwekkende eigenschappen.

2. Glycerol

Bevochtigingsmiddel. Zorgt dat de tabak niet te snel uitdroogt. Vooral handig in shag. Is ongevaarlijk.

3. Ammonia

Veel gebruikte toevoeging. Door de toevoeging van dit ingrediënt wordt de nicotine-afgifte van tabak bevorderd. Van een ammonialoze sigaret wordt tijdens het roken maximaal 13 procent van de aanwezige nicotine geïnhaleerd, met ammonia is dit percentage 29.

4. Cacao

Bij uitstek een smaakstof, zegt de industrie. Tegenstanders beweren dat theobromine in cacao de luchtwegen verwijdt. Daardoor kan de roker makkelijker en dieper inhaleren. De industrie vindt de suggestie alleen al belachelijk: om enig effect van het theobromine te krijgen, zou een roker per dag 4000 sigaretten moeten roken.

5. Drop

Wordt gebruikt al smaakstof.

6. Menthol

Volgens de industrie is dit een smaakstof, maar volgens anders zou menthol een licht verdovend effect op de luchtwegen hebben. Het zorgt voor een makkelijkere, diepe inhalering.

7. Propyleneglycol

Een ingewikkelde banaming, maar onschadelijk. Het zit ook in kazen en diverse snoepgoed.

8. Rozijnensap

Word gebruikt In geconcentreerde vorm, het is een smaakstof, dat ook populair is in bakproducten.

9. Valeriaanwortel-extract

Een smaakstof, ook bekend van kauwgum. Maakt de roker rustig. Valeriaanwortel zit ook vaak in ontspanningsthee.

10. Nicotine

Zit van nature in tabak. Er zouden geruchten zijn dat de tabaksindustrie extra zou toevoegen om het effect te versterken. Dit lijkt echter niet van toepassing, want waarom zou je meer (onsmakelijke) nicotine toevoegen als je met suiker en ammonia hetzelfde effect zou kunnen bereiken? Omdat dit eigenlijk geen toevoeging is, hoort hier eigenlijk water te staan.

Als je toch de sigaret niet missen kunt, is het misschien een idee om additiefloze tabak te roken: het merk Natural American Spirit levert sigaretten en shag van biologisch geteelde tabak zonder toevoegingen. Natural American Spirit is bij elke sigarenboer in Nederland verkrijgbaar.
(Bron top 10: Trouw)

Geen wetenschappelijk verhaal, maar misschien interessant om te weten.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door Immler »

Ik heb een tijdje gewerkt voor een toeleverancier van Philip Morris.
Bij een bezoek aan de fabriek, in het zuiden des lands, vertelde een medewerker dat in sommige merken wel tot 24 hulpstoffen worden
gebruikt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door Generaal »

Een gedachte goed heb ik me eigen gemaakt...
Alles waar 'n commercieel geurtje aan zit..zullen ze weten te manipuleren, in de positieve of negatieve zin! :mrgreen:
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door belphegor »

Terwijl die merken sigaretten totaal niet lekker zijn.
(vind ik)
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door teunis »

Maar heeft iemand enig idee wat er aan sigaren en pijptabak wordt toegevoegd?

Ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat een fabrikant van sigaretten en shag WEL suiker en ammoniak toevoegen om de gebruiker afhankelijker te maken van zijn product, en dat de fabrikanten van sigaren en pijptabak deze mogelijkheden om meer afzet te creëren laten liggen...

Met andere woorden: zijn we niet een beetje bezig met een beschuldigende vinger naar die o zo slechte sigaret te wijzen, terwijl onze gesausde tabakken vol zitten met toevoegingen/toppings zoals honing en karamel, wat ook suikers zijn. De Virginia wordt bijna overal aan toegevoegd, en we weten dat die bomvol zit met natuurlijke suikers....

Potten, ketels en verwijten? 8) :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door dr. Watson »

Ik denk dat er in dit verhaal voorbij wordt gegaan aan het papier en de lijm. Voordeel van pijp en sigaar is dat je deze niet nodig hebt.
Gediplomeerd Clan Roker

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door robvoorburg »

Bij pijptabak en sigaren ligt de nadruk op genieten en niet inhaleren.
Anders dan met sigaretten heb ik met een pijp nooit de drang gehad
er een op te steken om mijn nicotine behoefte te bevredigen.
De industrie weet dat en legt het accent meer bij de soort tabak en
de smaak die daar bij zou kunnen passen.

Door de toegevoegde stoffen aan sigaretten blijf je sterker aan de
sigaret hangen en daar boven op ook nog eens aan hetzelfde merk.

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door culann »

robvoorburg schreef:Door de toegevoegde stoffen aan sigaretten blijf je sterker aan de
sigaret hangen en daar boven op ook nog eens aan hetzelfde merk.
Daar zeg je wat Robvoorburg.
In de tijd dat ik shag rookte, zat ik vast aan 1 merk (Javaanse Jongens 3/4). Elke uitstap naar een ander merk lukte niet, regelmatig na een halve buil al weer mijn 'eigen' merk gekocht.
Met pijp tabak juist de behoefte om te genieten van meerdere merken, smaken en soorten.

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door Generaal »

Heren vat het niet op als 'n verwijt é..

Ik ben er van overtuigd dat ook pijp tabakken ervan hebben..
Het spel van vraag en aanbod...heel veel zoetekauwen. (Aromaten, suikers, natuurlijke en toegevoegde, die door verbranding giftige stoffen geven.)

Mensen klagen dat hun pijp tabak te droog is enz..ze doen er 'n vorm van glycerine in..(SG, Dunhill, enz),
Is dit schadelijk, neen..maar het kan misschien wel 'n andere rookeigenschap geven.

Maar als je bv vertrekt van het pure spul, zoals bv Semois..
Als ze deze plant al gaan besproeien met allerhande pesticides en/of meststoffen gebruiken,
De wolken die met regenwater zijn gevuld, boven fabrieken..
Bodem verontreinigingen enz, enz...

En er al vanuit gaande dat de tabaksplant van nature 'n giftige plant is die gelukkig weinig complicaties vergt om te willen groeien, zullen ze dure producten al minder snel gaan aanwenden.
Maar we zijn gerust, dat er nog VEEEEEL meer negatieve gezondheidsinvloeden zijn, zoals bv Asbest, in glorietijden dat niemand er zich van bewust was.

Volgens 'n studie, hebben pijprokers die niet inhaleren veel minder risico's op de gekende rokersziekten dan diegene die 'n nicotine rush nodig hebben en de rook inhaleren.
Verder is er ook gebleken, dat je best zo weinig als mogelijk de pijp tussen je kaken laat zitten en ze uit je mond neemt na 'n trek.
En ik ben van mening, hetgeen 'n pijproker wel doet, is geregeld van tabak wisselen, dat dit in voeding eveneens 'n goede eigenschap is om toe te passen en de kans dat je van 1 bepaalde stof, door er teveel van in je lichaam te krijgen, serieus verminderd.
Sigaar pijp of sigaret.pdf
Denk dat we beter niet blijven stilstaan aan al dat fraai's en genieten van 'n tabakje dat je bevalt.. :B :B
En voor de diehards,

http://publications.jrc.ec.europa.eu/re ... otzias.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Winslow Collector

Re: Additieven in sigaretten.

Bericht door Winslow Collector »

Zo goed als alle pijptabakken hebben een casing. Dat is de eerste toevoeging in stoomvorm aan de gortdroge, net aangeleverde tabak. Die casing bestaat het vaaksts uit één van de volgende stoffen of een mengsel daarvan:
Witte chocolade (van de Belgische firma Callebaut, waarbij de opmerking dat witte chocolade geen cacao bevat maar een mengsel is van vet, eiwit en suiker), laurier (hierboven in het topic met drop aangeduid), esdoornsiroop (maple syrup) en inderdaad (propyl)glycol waarbij deze laatste voor de vochtigheid dient. Ook worden inderdaad stoffen als munt gebruikt.

Wat ik in de diverse fabrieken gezien heb (zie elders hier het topic "verslag rondreis Denemarken en Duitsland) worden de tabakken van zowel pijptabak als shag op dezelfde wijze met een casing behandeld. Sigaretten heb ik niet in productie gezien, maar aangezien dit zo goed als gelijk is aan shag, verwacht ik daar niet al te grote verschillen met shag.

Deze casing heeft als resultaat, dat de tabak naar tabak gaat ruiken en niet naar visvoer, zoals het ruikt wanneer het droog aankomt. Een echt droge virginia of burley, die rechtstreeks uit de curing komt, ruikt helemaal niet naar tabak. De tabaksgeur die wij kennen is een gecasede tabak.

Dat sigaretten later, als topping, nog andere stoffen meekrijgt, geloof ik meteen. Bij sigaretten is namelijk ook nog iets anders aan de hand. In de loop van de laatste 2-3 decennia zijn de sigaretten in gewicht afgenomen. Men verkoopt dus steeds meer lucht in dat gerolde papiertje. Want die besparing van 1/100 gram per sigaretje levert de producerende giganten behoorlijke besparingen op. Maar men wil u natuurlijk wél aan hun merk binden, dus maken ze u verslaafd. En niet alleen aan de nicotine, maar ook aan de ammoniak en andere frisse schoonmaakmiddelen.

Bij shag gaat dit niet op, want de roker bepaalt zélf hoe dik, dun, vast, los gerold zijn rokertje wordt.

Sigaren moet ik even uitzoeken. Ik vermoed dat hier ook minimaal een casing aan te pas komt.

Wat betreft American Spirit? Daar mag ik helaas niets over zeggen, tenminste ik mocht geen foto's maken. Maar daar zit zeker een casing op, en die zal ook best natuurlijk zijn. Dat er geen ammoniak en ander lekkers aan toegevoegd is geloof ik best wel. Maar één ding wil ik graag duidelijk maken: niet alles lijkt ergens vandaan te komen, waar men pretendeert dat het vandaan komt. Sommige zaken worden geheim gehouden en wie ben ik om daar verandering in aan te brengen. Zoals ik vaker schrijf: niet geloven, want dat is dom, maar zelf onderzoeken. Succes daarmee.

Plaats reactie