PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Mooi !
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Mijn eerste kennismaking was zeer aangenaam.

Onder het genot van een kopje koffie heb ik het inroken feestelijk laten beginnen ..

Pijp voor 1/4 deel gestopt met Baai en rustig gerookt. Pijp rookt koel, echt merkbaar verschil met hetgeen ik gewend ben. Natuurlijk rustig aan gedaan met de pijp .... immers: nog geen koollaag! Heerlijk!

Na 10 minuutjes te hebben gerookt de pijp laten rusten .. daarna even schoongemaakt. Binnenkant van de pijp is onderdaan voorzien van een klein koeklaagje. Het begin van iets moois!
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Mooi pijpje! :D
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Erg mooi peterson altijd goed :wink:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Een fijne mooie klik is geboren.
Heelveel plezier met haar Boyenne.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Een hele mooie pijp! Veel plezier ermee (en dat zal denk ik wel goed komen ;) )

Het is (denk ik) inderdaad pararubber. Heb zelf ook eens een nieuwe pijp aangeschaft waar hetzelfde mee gebeurde. Bij mij rook de pijp ook nog eens heel raar :S Na het polijsten was de rubberlucht (en smaak) verdwenen en was het mondstuk weer mooi zwart.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Gypscoprotheres schreef: Het is (denk ik) inderdaad pararubber. Heb zelf ook eens een nieuwe pijp aangeschaft waar hetzelfde mee gebeurde. Bij mij rook de pijp ook nog eens heel raar :S Na het polijsten was de rubberlucht (en smaak) verdwenen en was het mondstuk weer mooi zwart.
Ha, een etalagepijp! Daar heb ik al lang niet meer van gehoord!
Het verkleuren van pararubber is in feite een zwavelverbinding die uit de rubber komt (en die erin zit om de rubber hard te maken). Overschot van die zwavelverbindingen komen heel langzaam naar buiten, daarom wordt pararubber altijd na verloop van tijd donkerbruin, en dan steeds lichter bruin of zelfs bruin/geel. Dat 'uitdampen gaat sneller onder invloed van vocht (vandaar dat een mondstuk bij de beet altijd het snelst verkleurd) en onder invloed van licht.
Vroeger is me wel eens in een winkel afgeraden om een pijp die in de etalage lag te kopen. 'Normaal verkopen we alleen wat we hier in de kast hebben. Pijpen die in de etalage liggen krijgen een bijsmaak, wij verkopen die hooguit na jaren via het mandje', zo werd me verteld. Later, in een andere zaak werd me wel ooit een pijp uit de etalage verkocht. Ik wilde die niet hebben vanwege wat me verteld was. Daar leerde ik dat een goeie poetsbeurt het probleem oplost; daar werd het mondstuk waar ik bij was even goed opnieuw gepolijst (de eerste keer dat ik dat zag).

In de jaren daarna heb ik wel vaker een pijp gekregen die inderdaad eens even goed gepoetst moest worden na aanschaf. Pijpen die in de winkel in het licht hangen krijgen hetzelfde probleem, als ze lang genoeg hangen.

Goh, dat was ik nou echt helemaal vergeten...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Wel een interessant verhaal.

En inderdaad; de pijp smaakte bij eerste inname een beetje rubberachtig, maar dat verdween eigenlijk meteen.
Janneman: ik begrijp je verhaal over de etalagepijpen, maar kan helaas niet de link leggen met het materiaal van het roer en eventuele bijsmaak? (het is nog vroeg in de ochtend)... Enne.. polijsten, hoe gaat dat precies?:oops: :oops:

Mag ik overigens concluderen dat alleen Peterson dergelijke roeren in steeds mindere mate maakt? Want dát maakt het wel weer een beetje uniek...
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

janneman schreef:
Gypscoprotheres schreef: Het is (denk ik) inderdaad pararubber. Heb zelf ook eens een nieuwe pijp aangeschaft waar hetzelfde mee gebeurde. Bij mij rook de pijp ook nog eens heel raar :S Na het polijsten was de rubberlucht (en smaak) verdwenen en was het mondstuk weer mooi zwart.
Ha, een etalagepijp! Daar heb ik al lang niet meer van gehoord!
Het verkleuren van pararubber is in feite een zwavelverbinding die uit de rubber komt (en die erin zit om de rubber hard te maken). Overschot van die zwavelverbindingen komen heel langzaam naar buiten, daarom wordt pararubber altijd na verloop van tijd donkerbruin, en dan steeds lichter bruin of zelfs bruin/geel. Dat 'uitdampen gaat sneller onder invloed van vocht (vandaar dat een mondstuk bij de beet altijd het snelst verkleurd) en onder invloed van licht.
Vroeger is me wel eens in een winkel afgeraden om een pijp die in de etalage lag te kopen. 'Normaal verkopen we alleen wat we hier in de kast hebben. Pijpen die in de etalage liggen krijgen een bijsmaak, wij verkopen die hooguit na jaren via het mandje', zo werd me verteld. Later, in een andere zaak werd me wel ooit een pijp uit de etalage verkocht. Ik wilde die niet hebben vanwege wat me verteld was. Daar leerde ik dat een goeie poetsbeurt het probleem oplost; daar werd het mondstuk waar ik bij was even goed opnieuw gepolijst (de eerste keer dat ik dat zag).

In de jaren daarna heb ik wel vaker een pijp gekregen die inderdaad eens even goed gepoetst moest worden na aanschaf. Pijpen die in de winkel in het licht hangen krijgen hetzelfde probleem, als ze lang genoeg hangen.

Goh, dat was ik nou echt helemaal vergeten...

Groet, Janneman
En inderdaad! Het is een etalage pijp. (die staan vaak uren in het zonnetje ;) )
boyenne schreef: Enne.. polijsten, hoe gaat dat precies?Embarassed Embarassed
Ik heb het advies van Janneman opgevolgd: CIF + Tandenborstel. (voor het mondstuk dan) en daarna heel licht insmeren met slaolie(heb zelf zonnebloem olie gebruikt, omdat ik geen slaolie in huis had hehe. Zal wel niks uitmaken.) Lees de info van Janneman anders even op dit forum. Ik heb er veel aan gehad.

Groeten,
Stanley
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 mar 2010 19:19
Locatie: Halle (BE)
Contacteer:

Bericht door Dan »

Inderdaad, een mooie Peterson. Ik wens je er veel ontspannen momenten mee. Nu ze nog langzaam "inroken".
Cogolin Courrieu
Alsbo Vanilla, Mac Baren Vanilla Cream, Peterson Sunset Breeze

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

De smaak kom ook door dat zwaveloxide of zwaveldioxide, de zwavelverbinding die uit de rubber komt, met poetsen verdwijnt dus zowel de smaak als de kleur...

http://members.home.nl/j.kusters/PIJPEN ... #onderhoud voor het hele verhaal met een paar foto's erbij.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Bericht door Remon »

Ik heb nu een paar keer mijn nieuwe Peterson Donegal Rocky gerookt, en moet nog steeds aan de zogenaamde P-lip wennen. Ten eerste voelt het ietwat ongewoon om zo'n grote knobbel plastic in je mond te hebben, en ten tweede houd ik er altijd een beetje een verschroeid stukje gehemelte aan over (waarschijnlijk doordat ik ietwat te gulzig ben). Ben ik nu echt zo'n ketter, of zijn er meer mensen die de rook liever over de tong de mond in voelen rollen?
Verder ben ik overigens heel tevreden met mijn aankoop, het is een prima pijp en hij rookt lekker, alleen de P-lip is even wennen.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Onvoorstelbaar hoe een pijp beter begint te smaken nadat deze ingerookt is!

De pijp rookt een stuk droger, voller en minder scherp. Ik heb vanochtend ondervonden dat het echt veel uitmaakt, het inroken en het verkrijgen van zo'n koollaag.

:shock:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Heel bekend :) Ik merk dan altijd dat hij minder snel uitgaat en dat de pijp zijn eigen smaak krijgt :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Dit is misschien een tip óf iets dat de meeste al lang weten...

Het rookkanaal van een System pijp is schoon te maken met een rager. Eerst dacht ik dat het onmogelijk was, maar ik ben er net achter gekomen dat als je even goed zoekt, het redelijk te doen is.

Ik irriteerde me een beetje aan mijn System 303... Deze trok te zwaar, zelfs als de pijp leeg was. Voorheen kon ik nooit een pijpenrager door de kop heen krijgen... Bij geen één van mijn Systems trouwens...

Als je een boogje buigt in de rager, en je zoekt een beetje aan de bovenkant(aan de kant waar je het mondstuk in steekt) dan kun je na een beetje pielen de rager er door heen steken. Aan de andere kant kun je hem dan uit de kop trekken (ik heb dat met een klein tangetje gedaan..)

De pijp trekt nu niet meer zwaar en hij rookt vele malen beter!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Om het Peterson informatie topic niet te veel te vervuilen kopieer ik het ook even naar dit topic ;)
Dit is misschien een tip óf iets dat de meeste al lang weten...

Het rookkanaal van een System pijp is schoon te maken met een rager. Eerst dacht ik dat het onmogelijk was, maar ik ben er net achter gekomen dat als je even goed zoekt, het redelijk te doen is.

Ik irriteerde me een beetje aan mijn System 303... Deze trok te zwaar, zelfs als de pijp leeg was. Voorheen kon ik nooit een pijpenrager door de kop heen krijgen... Bij geen één van mijn Systems trouwens...

Als je een boogje buigt in de rager, en je zoekt een beetje aan de bovenkant(aan de kant waar je het mondstuk in steekt) dan kun je na een beetje pielen de rager er door heen steken. Aan de andere kant kun je hem dan uit de kop trekken (ik heb dat met een klein tangetje gedaan..)

De pijp trekt nu niet meer zwaar en hij rookt vele malen beter!
Hebben meer mensen last van het moeilijk(of niet!) kunnen doorsteken met een rager???? Is dit oud nieuws?


Groeten,
Stan
Afbeelding

de bolle
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2009 10:26
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel

Bericht door de bolle »

Neen, geen problemen, ook de spies van het pijpbestek gaat probleemloos in het rookkanaal. '
Jan
Boller is Beter

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Moet eerlijk bekennen dat ik zelfs niet helemaal snap wat t probleem is, heb dr echt nooit moeite mee, is er nu iets mis met me :shock:?

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik heb nog geen problemen gehad met het schoonmaken van mijn Peterson Systeempijpje, kon redelijk snel de rager in het gaatje friemelen.
Misschien ben ik een uitzonderlijk geval, maar ik buig altijd de rager voor, omdat ik veel kromme pijpen heb is dit een gewoonte geworden. :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Voor mij was het echt een verrassing :P Het zijn redelijk kromme pijpen en ik snapte het systeem eerlijk gezegd niet helemaal hehe. Achteraf heel logisch dat het wel kan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Neen. Waarschijnlijk is er al die tijd iets met mij mis geweest :P Ik moet wel zeggen dat het eerste model waar ik het mee probeerde een erg krom model was waarvan het rookkanaal érg krap was. Ik heb hem er uiteindelijk met moeite doorheen gekregen. Doordat dit eerst niet lukte dacht ik dat het door het systeem niet mogelijk was(ik snapte het systeem niet helemaal..) Toen het ineens wel lukte, was het zo'n verrassing voor me :| Eerst ging het erg stroef en toen wat makkelijker :)

Het lag dus aan mijn System 303 met (voorheen) een krap rookkanaal :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Wat je niet moet vergeten Gypscoprotheres, is van tijd tot tijd het reservoir van het systeem met een wattenstaafje gedrenkt in een beetje alcohol schoon te maken.
Zie de doorsnede in de post van Jos hierboven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ja :D Dat doe ik inderdaad eens in de zoveel tijd. Ik dacht zelf altijd dat dat het enigste gedeelte was wat je schoon kon maken, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Zo leer je iedere keer weer wat :) Ben ook nog een beginneling. Zelfs na 4 jaar pijproken!

Bedankt voor de tip ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Ook ik zou graag een Peterson aanschaffen. Na het zien van het youtube-filmpje (dank aan Gypscoprotheres) ben ik op slag verliefd geworden op de River serie. Zijn dit ook system pijpen?

In september breng ik een bezoek aan Dublin, dus waarschijnlijk ook aan de Peterson winkel aldaar. Heeft 1 van jullie deze winkel wel eens bezocht?

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ja! Is zeker een aanrader. Het is geen gigantische winkel, maar het is zeker de moeite waard. Het is trouwens wel even zoeken... Het zit op Graftonstreet.. Ten minste, daar zou het moeten zitten, maar volgens mij zit het op het verlengde ervan. Het is even zoeken, maar hij bestaat wel. Schrijf het exacte adres van te voren even op :)

Ze hebben er héél veel en nog voor een betaalbare prijs ook. De BIG-BEN prijs in Nederland, zeg maar.

Succes ermee! Of ze die River-collectie ook in System hebben, weet ik niet. Heb even de Peterson site gechecked, maar wat een mooie serie is dat zeg! Ik denk niet dat het een system-pipe is, maar dat mag de pret niet drukken als ik dit zo zie =) En anders koop je toch 2 pijpen??? Voor dat geld :)

Ik heb er een beetje spijt van dat ik maar 1 pijp heb gekocht toen ik daar was...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Nieuwe accessoires op de Peterson-site: http://www.peterson.ie/pipes/pipes-stan ... trays.html (*Mooie pijpenstandaards!)

Dat zijn dingen die je (volgens mij) niet in Nederland vind. Ook de Pouches en zo..
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

O jee, het is vanavond weer prijs, eerst al Kapitein Haddoc met zijn nieuwe pot, en die 178 en 188 zijn wel heel mooie asbakken voor alle gezindten.
:evil:

Af, in je mand, down Willy!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Gypscoprotheres schreef:Ja! Is zeker een aanrader. Het is geen gigantische winkel, maar het is zeker de moeite waard. Het is trouwens wel even zoeken... Het zit op Graftonstreet.. Ten minste, daar zou het moeten zitten, maar volgens mij zit het op het verlengde ervan. Het is even zoeken, maar hij bestaat wel. Schrijf het exacte adres van te voren even op :)

Ze hebben er héél veel en nog voor een betaalbare prijs ook. De BIG-BEN prijs in Nederland, zeg maar.

Succes ermee! Of ze die River-collectie ook in System hebben, weet ik niet. Heb even de Peterson site gechecked, maar wat een mooie serie is dat zeg! Ik denk niet dat het een system-pipe is, maar dat mag de pret niet drukken als ik dit zo zie =) En anders koop je toch 2 pijpen??? Voor dat geld :)

Ik heb er een beetje spijt van dat ik maar 1 pijp heb gekocht toen ik daar was...
Bedankt voor de info, ik ga er zeker even kijken. Ik zal ze wel even een mailtje sturen van tevoren om er zeker van te zijn dat de River-serie inpandig is.

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Bericht door PJ »

Robb schreef:Ook ik zou graag een Peterson aanschaffen. Na het zien van het youtube-filmpje (dank aan Gypscoprotheres) ben ik op slag verliefd geworden op de River serie. Zijn dit ook system pijpen?

In september breng ik een bezoek aan Dublin, dus waarschijnlijk ook aan de Peterson winkel aldaar. Heeft 1 van jullie deze winkel wel eens bezocht?
Nee dat zijn geen system pijpen. Ze zijn in Duitsland wel met 9mm filter verkrijgbaar, in Engeland is dat bijna niet het geval, hoe het in Ierland zit weet ik niet.

Ik heb de winkel op een foto staan, ik ben 6 keer in Dublin geweest, in mijn niet-rokende tussenperiode, ik ben er helaas dus nooit geweest. Veel plezier!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Robb schreef:...Ik zal ze wel even een mailtje sturen van tevoren om er zeker van te zijn dat de River-serie inpandig is.
Zou wel opmerkelijk zijn indien niet, gezien het hun 'fabriekswinkel' is...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie