Pijp voor flakes

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Pijp voor flakes

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ben voornemens om binnenkort eens een flake te proberen.
(Erinmore of Orlic bijvoorbeeld).
Welke pijp is hiervoor te adviseren ?

Ik heb ondertussen begrepen dat die pijp niet te fors moet zijn, en ook niet een te ondiepe ketel moet hebben.

Dan denk ik zelf aan een maat van ongeveer 1,7 cm doorsnee, bij ongeveer 3,5 cm.
Klopt dit?

En zijn er verder nog kenmerken waar een 'flakepijp' aan zou moeten voldoen ?
I'm thinking, Lewis...

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik rook m'n flake uit een enigszins kleine billiard, bevalt prima. Sommige mensen roken flakes het liefst uit een Dublin of iets anders met een conische bowl, omdat ze het fijn vinden roken als er onder de flake nog een beetje ruimte overblijft in verband met de airflow of iets dergelijks. Bovendien zorgt een conische bowl voor een smaak die versterkt naarmate je dichter bij de bodem komt, als ik het goed heb.

Maar over het algemeen maakt het allemaal niet zo veel uit. Ik vind alleen flake niet zo goed roken in een ondiepe bowl zoals een prince of iets dergelijks. Ik heb het idee dat het 'ritme' van de verbranding niet helemaal goed zit dan, en dat de flake de neiging heeft om naar buiten te springen. Dit is echter vooral het geval wanneer je flake opvouwt/rolt in plaats van uit elkaar pluist en als enigszins losse tabak in de bowl doet. Maar met alles wat op een billiard lijkt moet je sowieso wel goed zitten. Flake roken uit een grote kop is overigens ook niet zo probleem, maar de meesten kiezen ervoor dat niet te doen omdat flake nog al langzaam brandt. Voor je het weet zit je zo meer dan twee uur te roken.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Okay, dank.
En is een gebogen model ook een probleem ?
Aangezien je het over een billiard hebt ?
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ik gebruik altijd een filterpijp.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

2u roken is niets, de hoeveelheid tabak veranderd toch niet?

dus de verbranding is sneller in een kleine kop?
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

stoffel schreef:2u roken is niets, de hoeveelheid tabak veranderd toch niet?

dus de verbranding is sneller in een kleine kop?
Ah nee hé, flake tabak is gewoon veel compacter aan elkaar geplakt, dus heb je meer tabak voor het zelfde volume, en daarom rookt hij trager.

Leg maar es 50 of 100 gr flakes naast een ribbon cut, of nog beter, naast 100 gram semois...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ronnie de Ponnie schreef:Okay, dank.
En is een gebogen model ook een probleem ?
Aangezien je het over een billiard hebt ?
Nee hoor, dat maakt volgens mij niets uit. Ikzelf rook alleen graag rechte modellen, dus dat zal wel in m'n mening doorsijpelen wat dit betreft. Ook vind ik gevoelsmatig flake bij een rechte pijp 'horen', maar dat is ook maar een ongefundeerd beeld dat ik er van heb. Niets van aantrekken dus.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

Paasei schreef:
stoffel schreef:2u roken is niets, de hoeveelheid tabak veranderd toch niet?

dus de verbranding is sneller in een kleine kop?
Ah nee hé, flake tabak is gewoon veel compacter aan elkaar geplakt, dus heb je meer tabak voor het zelfde volume, en daarom rookt hij trager.

Leg maar es 50 of 100 gr flakes naast een ribbon cut, of nog beter, naast 100 gram semois...
bedoel je dat je meer flake in een grote pijp zou stoppen? (ik doe meestal één flake ongeacht de grote van de kop)
heil Donar god van de donder!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik pas de hoeveelheid flake altijd aan aan de kop van de pijp, vandaar dat ik zei dat het met een grote kop wel heel erg lang roken wordt, aangezien flake compacter is. In pijp x zou ik dus altijd meer tabak roken wanneer ik flake rook dan wanneer ik een losse tabak rook, en daarom kies ik voor het roken van flake voor een kleinere pijp.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Dat maakt wel sense ja. Minder tabak qua volume, dus een bijpassende kleinere pijp.
Lijkt me beter dan een portie flake in een deels lege kop.

En gezien de omvang van de flake lijkt me een relatief smalle en diepe ketel voor de hand liggen. Als je de flake helemaal uit elkaar pulkt is dat van minder belang natuurlijk.

Nou zit er ook niet zo heel veel verschil in de verschillende pijpen onderling, maar als je toch een pijp reserveert voor alleen flake lijkt het me raadzaam om met alle bijzonderheden rekening te houden.

Zelf zit ik te denken aan een Peterson System 313. Een gebogen pijp heeft mijn voorkeur, en de binnenmaten van dit model zijn 1,7 bij 3,5 cm.
Vrij klein dus, en relatief smal en diep.

Een 'panmodel' (zoals de Stanwell Relief serie er een heeft), of een grote apple lijken me het minst geschikt om flake te roken.
I'm thinking, Lewis...

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Pete 313 zal wel prima zijn, is voor zover ik weet een bescheiden gebogen billiard. Mooi pijpje overigens.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Klein tot middelgroot voor flake hierzo ook. Ik heb ook een kleine vauen en een kleine falcon, dat rookt echt niet lekker flakes..
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

stoffel schreef:
Paasei schreef:
stoffel schreef:2u roken is niets, de hoeveelheid tabak veranderd toch niet?

dus de verbranding is sneller in een kleine kop?
Ah nee hé, flake tabak is gewoon veel compacter aan elkaar geplakt, dus heb je meer tabak voor het zelfde volume, en daarom rookt hij trager.

Leg maar es 50 of 100 gr flakes naast een ribbon cut, of nog beter, naast 100 gram semois...
bedoel je dat je meer flake in een grote pijp zou stoppen? (ik doe meestal één flake ongeacht de grote van de kop)
Ik vind het belangrijk om een kop te 'vullen'. Heb ik dus zin in een flake, maar niet in twee uur roken, dan neem ik een kleinere pijp. Neem ik een grotere pijp (Peterson 307...) dan doe ik daar ook meer tabak in in het algemeen, en dus ook meer flake in het bijzonder.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Net nog even het 'flake-draadje' op dit forum doorgelezen.
Ook veel bruikbare informatie.

Ik neem aan dat je een pijp die je voor flake wil reserveren wel gewoon met een neutrale tabak moet inroken ?
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Hangt er vanaf welke flake...

Ga je voor pure va/per/burley flakes, ga je voor gesausde flakes of ga je voor latakia flakes?

Inroken doe je best met een wat droger rokende tabak. Maar de soort is van ondergeschikt belang. Als je toch een ghost hebt achtergelaten met een bepaalde soort, ben je die meestal na een rookbeurt of vijf kwijt. Het mondstuk even reinigen met alcohol (en 24 uur laten drogen) zal hier al veel aan helpen, wat in het hout zit rook je wel weg.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Mijn laatste 2 pijpen heb ik ingerookt met Neptune.
Hoewel ik het idee heb dat dat niet direct de meest droge tabak is, brandt hij wel erg goed, is vrij zacht qua structuur, en smaakt ook nog eens erg goed.
Heb weinig zin om een pakje neutrale baai te kopen puur en alleen voor het inroken.

Maar die tip voor het mondstuk is inderdaad een goeie. Thanks.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Groot gelijk eigenlijk hoor, dat je je pijp inrookt met een tabak die je lekker vindt. Het drogere roken van baai of zo is nu ook weer niet echt zo heel erg noodzakelijk om een pijp goed in te roken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

enkel zien dat je een tabak neemt die een goede koollaag geeft, heb zo ooit eens een nieuwe pijp verbrand met alsbo... :oops: niet geschikt voor inroken!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Zit daar dan verschil in?
Alsbo black heb ik in mijn beginperiode ook gehad, maar beviel me niet.
Wel telkens een flinke portie natte prut onderin de pijp, bezwaarlijk kool te noemen. Misschien bedoel je dat?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

Paasei schreef:Zit daar dan verschil in?
Alsbo black heb ik in mijn beginperiode ook gehad, maar beviel me niet.
Wel telkens een flinke portie natte prut onderin de pijp, bezwaarlijk kool te noemen. Misschien bedoel je dat?
ja maar ook de houten rand die verbrande ipv een koollaagje kreeg. mischien lag dat ook aan mijn toen nog niet ontwikelde rookstijl... ik snap niet dat alsbo overal te verkrijgen is. het is met alle respect een goedkoop tabakje in de zin van smaak, verfijnheid, verbranding en nicotine
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Tja, naar mijn smaak (en nu ga ik de Alsbo liefhebbers tegen mij krijgen...) hoort Alsbo gewoon thuis in dezelfde categorie als clan...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ho, Ho Paasei.
U Krengt mij als Albo Black liefhebber.
Au dat doet zeer, want u trapt op mijn ziel. :lol:

Als liefhebber van de tabak die volgens Paasei onder de zelfde categorie valt als Clan moet ik mijn mede formers mededelen dat ik een ander mening toe gedaan ben en hiervan geen last heb.
Ook geen doorgefikte pijp.
Ik heb mooie rook momenten met deze tabak en het vormt een mooie koollaag.
Maar gelukkig is iedere pijproker een individu die ook gelukkig een eigen stijl heeft van roken en nog gelukkiger een eigen smaak ontwikkeld.
Vandaar dat er zoveel tabakken zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Hihi, stout he?

Nee hoor, iedereen rookt wat hij lekker vindt.
Het is gewoon mijn smaak niet. Enkel even een stokje in het hoenderhok gegooid...
:wink: :wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie