VAUEN

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Dukdalf »

Huub schreef:Maar als je daarvan houdt is het een prachtige pijp vind ik.

Fijne avond,

Huub
Ik heb nog wat schrik voor niet-zwarte mondstukken, maar inderdaad erg fraai. Mooi uit het blok gekomen, met voor deze vorm exact de juiste nerf. Is-ie aan de andere kant net zo zuiver van draad?

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Huub »

Hallo Dukdalf,

Zoals ik hierboven al schreef is deze pijp niet van mij, maar van een Duitse vriend. De andere kant heeft ook een redelijke mooie nerf ( zie bovenste foto ). Echter dit is een foto dat de pijp nog niet lichtelijk in de Carnauba-wax was gezet. Dus nog een matte uitstraling.

Fijne dag,

Huub
ce5mlj57lv0hnfftg.jpg
ce5mkxsevxkgi8gr8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Dukdalf »

Dank je voor de extra foto's, Huub. In de was is inderdaad mooier en die andere kant is fraai zat... Hoe meer ik er naar kijk des te mooier ga ik dat witte mondstuk vinden :wink: .

Laafke

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Laafke »

Weet iemand een zaak in de buurt van Vlissingen die Vauen in t assortiment heeft??? Liefst met een beetje keuze zodat ik ze eens kan bekijken.
Ga van de zomer naar Amsterdam naar t pijpenkabinet en heb Hajenius gevraagd maar die heeft ze niet in t assortiment

Winslow Collector

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:Hoe meer ik er naar kijk des te mooier ga ik dat witte mondstuk vinden :wink: .
Een wit mondstuk (mits het bij de rest van de pijp past) is inderdaad apart en ik vind het ook zeer mooi. Ben wél benieuwd welke materialen Vauen gebruikt voor het wit acryl, want vorig jaar waren we bij Poul Winsløw thuis (die ook wat pijpen met witte mondstukken heeft gemaakt) en hij wist ons te vertellen, dat het witte acryl dat hij gebruikte niet meer toegepast mag worden. Dus van hem komen er geen witte mondstukken meer (behoudens oudere, nog niet verkochte, voorraad bij winkeliers). Jammer.

Of de toevoegingen in het witte acryl nu ongezond zijn voor de roker was niet zozeer het probleem. Ik meen me te herinnren dat er schadelijke dampen vrijkomen bij de bewerking van het witte acryl. Zal het hem, bij gelegenheid, nog eens vragen.

Bovendien kunnen dit soort regels en wetten over toegestane materialen per land verschillen. Als Denemarken daar strenger in is dan Duitsland, is er voor Vauen weinig aan de hand.

Winslow Collector

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Winslow Collector »

Overigens, on topic, heb ik sinds afgelopen zondag de Vauen jaarpijp 2013 in bezit. En de eerste rookbeurt is al perfect bevallen: goede aroma's en kurkdroog roken. Mijn filter verkleurde niet eens, zó droog rookt deze (en nochtans gebogen) pijp. Uitermate tevreden en blij met deze pijp.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Huub »

Winslow Collector schreef:
Dukdalf schreef:Hoe meer ik er naar kijk des te mooier ga ik dat witte mondstuk vinden :wink: .
Een wit mondstuk (mits het bij de rest van de pijp past) is inderdaad apart en ik vind het ook zeer mooi. Ben wél benieuwd welke materialen Vauen gebruikt voor het wit acryl, want vorig jaar waren we bij Poul Winsløw thuis (die ook wat pijpen met witte mondstukken heeft gemaakt) en hij wist ons te vertellen, dat het witte acryl dat hij gebruikte niet meer toegepast mag worden. Dus van hem komen er geen witte mondstukken meer (behoudens oudere, nog niet verkochte, voorraad bij winkeliers). Jammer.

Of de toevoegingen in het witte acryl nu ongezond zijn voor de roker was niet zozeer het probleem. Ik meen me te herinnren dat er schadelijke dampen vrijkomen bij de bewerking van het witte acryl. Zal het hem, bij gelegenheid, nog eens vragen.

Bovendien kunnen dit soort regels en wetten over toegestane materialen per land verschillen. Als Denemarken daar strenger in is dan Duitsland, is er voor Vauen weinig aan de hand.
Hallo Winslow Collector,

Mijn vriend Jens " Tao " Nielsen heeft vroeger heel veel gewerkt met Kunstrav (geel en bruin kunstbarnsteen van acryl). Sedert een jaar of 10 gebruikt hij dat niet meer omdat er volgens hem schadelijke stoffen vrijkomen bij het bewerken tot een mondstuk.

Winslow Collector

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Winslow Collector »

Huub schreef:Hallo Winslow Collector,

Mijn vriend Jens " Tao " Nielsen heeft vroeger heel veel gewerkt met Kunstrav (geel en bruin kunstbarnsteen van acryl). Sedert een jaar of 10 gebruikt hij dat niet meer omdat er volgens hem schadelijke stoffen vrijkomen bij het bewerken tot een mondstuk.
Dan zal dat bij Poul W. wel dezelfde reden hebben. Het zal in de ingrediënten zitten die bepaalde kleuren geven, vermoed ik.

Thanks voor de info, Huub.

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door MfOx »

Winslow Collector schreef:Overigens, on topic, heb ik sinds afgelopen zondag de Vauen jaarpijp 2013 in bezit.
Van harte Winslow met deze mooie aanschaf. Mag ik vragen welke versie u heeft?

Winslow Collector

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Winslow Collector »

MfOx schreef:
Winslow Collector schreef:Overigens, on topic, heb ik sinds afgelopen zondag de Vauen jaarpijp 2013 in bezit.
Van harte Winslow met deze mooie aanschaf. Mag ik vragen welke versie u heeft?
(zeg maar "je" en "jij", hoor :wink: )
De zwart gelakte versie. Ben nogal een fan van mooie nerven, maar soms vind ik een bepaalde pijp de gelakte uitvoering mooi bij het model passen. Dit was er ook zo eentje.

Afbeelding

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door MfOx »

Dat is een zeer mooie uitvoering inderdaad, veel plezier ervan.

Gebruikersavatar
Mezelf77
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 nov 2012 22:19

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Mezelf77 »

Arno schreef:
The_Undertaker schreef:
Arno schreef:
Calinero schreef: Klopt Arno, normaal kosten ze €170,-, maar Willem heeft voor mij geregeld dat ik 'm voor €140,- mocht meenemen, dat is nog eens wat je noemt een korting! :D
:? Als ik dat had geweten.. Die gozer van Vauen zei tegen mij dat ze 10% korting hadden dus €153..
Oef, inderdaad, wat Arno zegt. Ik had voor mijzelf een grens aangegeven, niet meer dan 150,- voor een pijp deze dag. Ook al is het dan maar 3 euro, ik ga er dan niet overheen, want anders is voor mezelf 't einde zoek... Voor 140 had ik 'm meegenomen dus :|

Ach, leuke dag, leuke zaak, leuke mensen, alles was super, dus dit vergeten we dan maar snel ;)
Datzelfde had ik zo'n beetje ook, €150 als ik echt iets zie wat ik wil hebben en meer niet.. Tsja, we zouden het nog eens aan Willem kunnen vragen..
De adviesprijs van Vauen is 159,-. Willem besloot echter een extra korting te geven. Wellicht doordat Calinero ook al 2 andere pijpen had aangeschaft die dag. De 159,- zal in Nederland niet door iedere winkel gehanteerd worden, doordat Vauen voor de export andere prijzen hanteert. Ik verwacht dat men in Nederland 169,95 zal rekenen, tenzij de winkelier zelf genoegen neemt met een wat lagere marge.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Wowbagger »

Meeste webshops in Duitsland hebben hem volgens mij ook voor de Vauen adviesprijs van 159 staan. Ik heb mezelf beloofd om in januari mezelf een Gilg cadeau te doen voor mijn verjaardag, maar dan waarschijnlijk wel via een Nederlandse winkel (waarschijnlijk Schimmel, die zit het dichtst bij mij in de buurt) zodat ik het van tevoren kan bekijken voor ik het aanschaf en een plek heb om naar terug te gaan als er iets mis blijkt in de eerste rookbeurten. Uiteindelijk is me die service best wel een tientje waard.
Ik heb qua Vauen pijpen tot nu toe alleen ervaring met een Nobile 293, maar van alle pijpen die ik nieuw gekocht heb was deze het snelst op smaak (vrijwel direct) en is de afwerking meer dan prima te noemen als je het afzet tegen de prijs.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door teunis »

Wat mij verbaasd is dat niemand het heeft over die geheel witte pijp in een strak krulmodel....

Hebben jullie die bij Schimmel niet op de tafel gezien of.... :shock:

Het plaatje plakken lukt mij niet, maar hierbij de link:
http://www.vauen.de/photo/detail/de/Vol ... .4.10.html

Bovendien kon de volgende serie mij ook heel erg bekoren:
http://www.vauen.de/photo/album/de/Wood/10.4.10.html
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Winslow Collector »

teunis schreef:Wat mij verbaasd is dat niemand het heeft over die geheel witte pijp in een strak krulmodel....

Hebben jullie die bij Schimmel niet op de tafel gezien of.... :shock:

Het plaatje plakken lukt mij niet, maar hierbij de link:
http://www.vauen.de/photo/detail/de/Vol ... .4.10.html

Bovendien kon de volgende serie mij ook heel erg bekoren:
http://www.vauen.de/photo/album/de/Wood/10.4.10.html
Er stond bij Willem in de vitrine nóg een geheel witte Vauen (met een gestileerde "v" op de kop). Beide apart en best mooi, maar doordat het mondstuk en witgelakte kop net een paar tinten in wit verschillen, zal dit mijn keuze nooit zijn. Liever een flink contrast, dan nét even "off-colour", waardoor het lijkt alsof het ene deel vuil is of er niet echt bijhoort.

Door de 2 verschillende materiaalsoorten (gelakt hout en wit acryl) is het moeilijk de kleur helemaal identiek te krijgen.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door robvoorburg »

Nooit bij stilgestaan, maar daar heb je wel een punt WC.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Wowbagger »

Voor de liefhebbers: http://www.haddockspipeshop.com/nl/prod ... ra-na-159/
Vindt hem zelf ook zeer fraai, maar helaas nog steeds geen loterij gewonnen dus als ik dit soort bedragen ga uitgeven zal het iets moeten zijn wat ik écht wil.

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door MfOx »

Hoort hier wellicht niet helemaal thuis, maar ik wilde hier toch even melding van maken: Vauen Auenland tabak?

http://www.tecon-gmbh.de/product_info.p ... ts_id=7117

Laafke

Re: VAUEN Pijpen.

Bericht door Laafke »

Ja Mfox, daar ziet het wel naar uit...eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht. Op de site staat de tabak ook, niet vermeld wordt waar die geproduceerd wordt. Ze geven zichzelf als producer aan......

En, zoals uit de nieuwsbrief die ik net kreeg blijkt, hebben alle modellen van Auen hun eigen filter....

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door colourpipe »

Hallo beste mederokers,

Ik zit al weken te dubben.... Zal ik hem wel of niet bestellen? De Vauen Purisme Sandblat PUR 3 en inderdaad je vind het leuk of niet... :D
Ik vind het een heel interessante pijp qua vormgeving maar lijkt me ook vrij lomp. En heb deze alleen nog maar een afbeelding gezien. Heeft iemand toevallig ervaring met deze Vauen Pijp? Het blijft natuurlijk altijd persoonlijke smaak, Het is geen goedkope pijp. Er werd mij verteld dat er langere 9 mm filters in moesten (zijn die er dan??) maar zo te zien kunnen er gewoon de standaard filters erin. Is er toevallig iemand die deze pijp in zijn bezit heeft?
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door Rob »

Winslow Collector heeft de carbon versie. Hij zag er niet zo lomp uit, vind ik (zowel wc als de pijp :) ). Ik hoop dat hij kan vertellen hoe de pijp bevalt.

Winslow Collector

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door Winslow Collector »

Hallo colourpipe, hier de niet zo lompe W.C. (dank Rob :wink: ).

Tsja, ik heb inderdaad de carbon versie en natuurlijk gekocht omdat ik hem waanzinnig mooi vind. En eens wat anders met de steel aan de bovenkant en de rookkamer eronder hangend. Als mensen mij hem zien roken, denken ze dat de pijp op zijn kop in mijn hoofd steekt. :mrgreen:

Hij is vrij zwaar, dus als je dat niet gewend bent hem zeker in de hand houden tijdens het roken. Ik klem hem best gemakkelijk tussen de kaken, waarschijnlijk omdat ik ook wat grotere Winsløws gewend ben.

De rookkamer is vrij klein, wat hem voor mij ideaal maakt voor een sterke tabak als BiBo. Maar ook voor een andere mixture of een Latakia blend is de kleine kop zeker geschikt. Voor grove flakes of baai is de kop mijns inziens gewoon te klein. Als deze laatste 2 jouw favoriete tabakken zijn en je wilt die in de Purisme roken, raad ik je hem eigenlijk niet aan.

En ik gebruik daar gewone 9 mm filter in, hoor. Ik ken niet eens langere versies dan de standaard maat. Dus waar dat verhaaltje vandaan komt, weet ik niet.

Hij kost een paar centen, maar je hebt dan wel een speciale pijp, die zeer goede rookkwaliteiten heeft. Vauen weet inmiddels redelijk goed hoe zij een pijp moeten maken. En dat is een understatement. 8)

Dus qua roken en filtermaat geen belemmering om hem je aan te raden. Het hangt van jou af of je hem het geld waard vindt en welke tabak je erin denkt te roken.

Succes met de beslissing en als je hem aanschaft: veel plezier met deze bijzondere pijp.

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door colourpipe »

De ene heeft facebook en ik heb het pijprokersforum waar ik dus echt wat aan heb!! :D :D

Rob en zeker Winslow Collector bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord wat betreft de Vauen.
Ik rook altijd Peterson Sunset Breeze en heb nog 4 blikken Holiday Season 2012 gekocht want die vind ik helemaal te gek. Dus hoop dat deze zullen smaken in de Vauen die ik zeker zal aanschaffen na je duidelijke antwoord.
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Winslow Collector

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door Winslow Collector »

colourpipe schreef:De ene heeft facebook en ik heb het pijprokersforum waar ik dus echt wat aan heb!! :D :D

Rob en zeker Winslow Collector bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord wat betreft de Vauen.
Ik rook altijd Peterson Sunset Breeze en heb nog 4 blikken Holiday Season 2012 gekocht want die vind ik helemaal te gek. Dus hoop dat deze zullen smaken in de Vauen die ik zeker zal aanschaffen na je duidelijke antwoord.
Oh ja hoor, die tabakken gaan daar zeker in smaken. En graag gedaan, ik ben blij dat ik een gat in je budget heb helpen slaan. :wink: :mrgreen:

Zonder gekheid: je zult er geen spijt van krijgen, hij rookt gewoon geweldig. De rest is budget en persoonlijke smaak, maar daar ben je al uit, merk ik. 8)

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door colourpipe »

Hallo Winslow Collector,

Aangezien ik gek ben op toch wat zoetere tabakssoorten maak je me toch wel heel erg nieuwsgierig naar het merk Bibo. Mag ik vragen waar je dat koopt? Bij de online winkel waar ik meestal bestel kon ik het niet vinden.
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Gebruikersavatar
VikingRedBeard
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 jul 2013 00:37
Locatie: Dordrecht

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door VikingRedBeard »

BiBo is o.a te verkrijgen bij danpipe (DE)
Beware of the Viking

Winslow Collector

Re: Vauen Purisme Sandblast PUR3

Bericht door Winslow Collector »

colourpipe schreef:Hallo Winslow Collector,

Aangezien ik gek ben op toch wat zoetere tabakssoorten maak je me toch wel heel erg nieuwsgierig naar het merk Bibo. Mag ik vragen waar je dat koopt? Bij de online winkel waar ik meestal bestel kon ik het niet vinden.
Als je me per PB jouw NAW gegevens doorgeeft, stuur ik je een sample.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

VAUEN

Bericht door Eliminator »

Meerdere Vauen topics samengevoegd, gelieve voortaan voor al uw Vauen vragen en opmerkingen, dit topic gebruiken
Afbeelding

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: VAUEN

Bericht door Immler »

Afbeelding
Nieuwigheid van Vauen: de Diamond. Deze pijp is gemaakt van hittebestendig kunststof en voorzien van een bruyere inlay.
Eur 249,- (als je het snel zegt, dan.....)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VAUEN

Bericht door Bananabox-Ninja »

:shock: WOW
Wordt ie ook niet opgepikt op de radar?

"Meneer, u mag hier niet roken."
"Maar ik rook niet." :mrgreen:

Ik vindt hem wel wat hebben eigenlijk.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Plaats reactie