Je nieuwe pijp wil maar niet op smaak komen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Je nieuwe pijp wil maar niet op smaak komen

Bericht door robvoorburg »

Zelf heb ik dat een paar maal meegemaakt in de jaren dat ik pijp rook.
Er valt geen schuldige aan te wijzen, de fabrikant niet, de winkelier niet en jijzelf ook niet.

Op een goede dag ben je heel feestelijk naar een nieuwe pijp op zoek gegaan. Wanneer je bij een prettige winkel bent, geven ze je de tijd om rustig rond te kijken en iets uit te zoeken. Koop niet te snel!
Ik leg een pijp die naar m'n zin is wel eens apart en ga dan verder kijken wat ze hebben.
Op die manier kom je voor je gevoel op een gewogen keuze uit.
Neem een model dat je vaak rookt en die qua zwaarte en grootte goed bij je past mee en vergelijk deze met de nieuw aan te schaffen pijp.

Uiteindelijk ga je tevreden met je verovering naar huis. Nadat je de pijp volgens de algemene regelen der kunst hebt ingerookt en hem vervolgens geheel kan stoppen gaan er teveel pijpen overheen zonder dat je kan zeggen hij begint te smaken.

Je legt de pijp eens een weekje weg en pakt haar er dan weer bij. Nog heb je geen klik. Je probeert eens een andere tabak. Je maakt haar nog eens extra schoon. Zelfs met alcohol, maar niets wil lukken.

Terwijl het een goed merk is, de afwerking is prima, het rookkanaal zit op de juiste plaats, geeft geen valse trek, kortom alles is naar je zin, maar er ontstaat geen vriendschap.

Dan heb je dus botte pech. Misschien is het een pijp die een paar bewerkingen als ebouchon niet heeft ondergaan of onvoldoende en per ongeluk in de bak terecht is gekomen waar de ebouchons in zitten die tot pijpekop afgewerkt kunnen worden, of het is gewoon de natuur geweest die er voor zorgt dat dit stukje hout ongeschikt is. Wie zal het zeggen.

Het voordeel van dit nadeel is dat je een excuus hebt een andere uit te zoeken.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

En die andere pijp kan in de verkoop. Want volgens mij kan het heel goed dat zo'n pijp die jou niet smaakt voor een ander prima werkt. Ik heb ook het idee dat het niet alleen de smaak is. Sommige pijpen die ik heb rook ik weinig omdat ze net wat minder prettig tussen de tanden klemmen dan een andere. Of omdat ze een afwijkend mondstuk hebben of iets dergelijks. En soms is het niet eens duidelijk wat je niet aanstaat. Net als met mensen eigenlijk, intuïtief weet je donders goed of je iemand wel of niet mag. Het is alleen niet altijd uit te leggen. En dat hoeft vaak ook niet, gelukkig.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mooi verhaal, heb het nog niet meegemaakt als novice roker merk ik wel dat mijn allereerste pijp nu pas op smaak begint te komen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kynikos het klopt, je krijgt de vinger niet goed op de zere plek.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

De laatste zin, Rob, maakte het verhaal compleete. ;)
boyenne Afbeelding

Plaats reactie