PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PETERSON

Bericht door Bommel »

Seizoens gebonden smaakartikelen zijn altijd overdreven zoet en gedoctoreerd.
Kijk maar met kerst, Pasen ed. De winkels puilen uit met zoetige gearomatiseerde producten.
En dat is niet anders met pijptabak dat seizoens gebonden is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: PETERSON

Bericht door MaartenS »

Met de Kerst gewoon een kaneelpijp kauwen/roken... :mrgreen:

Is toch bijna een seizoens gebonden produckt. :oops:
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Gebruikersavatar
Moonhowler
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:00
Locatie: Barendrecht

Re: PETERSON

Bericht door Moonhowler »

Ribbon schreef:Puur commercieel dus. Inderdaad is dat wel de meest logische verklaring.

Met hoogaromaten bedoel ik overigens de écht zoete blends en niet de wat minder gesausde aromaten. In mijn beleving (maar ik kan er naast zitten) zijn de Peterson's jaartabakken zonder uitzondering flink zoet.

ja dat klopt wel dan. Vooral de 2013 reserve is erg zoet.
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)

Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: PETERSON

Bericht door Lonny »

Even een tip met jullie delen mbt de Peterson systeem pijp.
Om het reservoir gemakkelijker schoon te maken en te houden, voor het roken een klein propje watten onder in het reservoir.
Dit neemt het vocht op en is na de rooksessie gemakkelijk te verwijderen.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: PETERSON

Bericht door Arclaud »

Lonny schreef:Even een tip met jullie delen mbt de Peterson systeem pijp.
Om het reservoir gemakkelijker schoon te maken en te houden, voor het roken een klein propje watten onder in het reservoir.
Dit neemt het vocht op en is na de rooksessie gemakkelijk te verwijderen.
Ik heb sinds enkele weken ook zo'n systeempijp, maar heb eigenlijk geen problemen met het schoonmaken van het reservoir. Ik maak de pijp op het einde van de dag schoon door er een stuk keukenpapier in te draaien. Het lijkt bij mij niet erg vuil te worden.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: PETERSON

Bericht door robvoorburg »

Lonny schreef:Even een tip met jullie delen mbt de Peterson systeem pijp.
Om het reservoir gemakkelijker schoon te maken en te houden, voor het roken een klein propje watten onder in het reservoir.
Dit neemt het vocht op en is na de rooksessie gemakkelijk te verwijderen.
Slim hoor!

Toen ik in vroeger tijden met enige regelmaat Petersons pijpen rookte vulde
ik het reservoir met kneedbaar hout tot aan het rookkanaal en wist op die
wijze deze onhandige wijze van vochtopvang te omzeilen, steeds naar
tevredenheid.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PETERSON

Bericht door Bommel »

Och....een wattenstaafje na het roken en tijdens de kuis volstaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: PETERSON

Bericht door JoskeB »

Op de site van Peterson (http://www.peterson.ie) staat ter gelegenheid van hun 150 jarig bestaan een mooi filmpje over de vervaardiging van de Peterson pijpen.
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PETERSON

Bericht door PhilipV »

Ik dacht dat ze ook van plan waren om een soort boek uit te brengen, maar uiteindelijk niets meer van gehoord.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: PETERSON

Bericht door JoskeB »

Over een boek heb ik niets gehoord, er staat daarover ook niet op hun website.
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
Immler
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29 mar 2012 20:00
Locatie: Amstelredamme

Re: PETERSON

Bericht door Immler »

https://petersonpipenotes.wordpress.com/
Boek heeft vertraging. Komt nu in mei 2016 uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: PETERSON

Bericht door Mikali »

Aan de Peterson kenners:

Worden Peterson's nog altijd gemaakt met ebonieten mondstukken?

Ik had één van men Iceberg Peterson's een beetje verhakkelt door er mee rond te wandelen bij wat motregen.
Om het nog een beetje erger te maken had ik ze niet afgedroogd en weggelegd dus bijgevolg wat oxidatie plekken ...
Dus even goed poetsen en daarna terug opblinken.
Hieruit blijkt dus wel dat een recent Peterson mondstuk uit eboniet gemaakt word, maar vraag mij dus af of het altijd het geval is, bv. dan ook bij de High-End modellen.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: PETERSON

Bericht door Bommel »

De gisteren gekochte St.Patrick's day 2015 heeft een acryl mondstuk.
En de Dracula ook volgens mij.
Echter weet ik niet wat de rest van de range voor mondstuk heeft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: PETERSON

Bericht door Sidekickelvis »

Ik heb het idee dat P-lip mondstukken nooit van acryl zijn. Waarom ik dat denk weet ik niet en is ook nergens op gestoeld. Zeker niet op kennis.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: PETERSON

Bericht door Mikali »

Bommel schreef:De gisteren gekochte St.Patrick's day 2015 heeft een acryl mondstuk.
En de Dracula ook volgens mij.
Echter weet ik niet wat de rest van de range voor mondstuk heeft.
Ja inderdaad, die 2 zijn zeker acrylaat.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PETERSON

Bericht door PhilipV »

De meeste recente pijpen in "klasse 3 en 4" (dus geen spigots maar wel Sherlock Holmes enz) hebben in het overgrote aandeel (>95%) een non-eboniet mondstuk, ook de p-lips binnen deze reeks. Maar het is inderdaad wel zo dat er af en toe een eboniet tussenzit, ik vermoed wegens oude stock/recyclage van niet-gebruikte oudere stelen.

Vele high-grade Peterson's ("klasse 1 en 2") hebben dan wel een ebonieten mondstuk, hoewel dit zeker ook niet de regel is. Zo heb ik een Straight grain met een acryl mondstuk.

Nu, ik ben geen volleerd Peterson kenner, maar ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten.

Vele groeten!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PETERSON

Bericht door PhilipV »

Op de Amerikaanse tabaksbeurs (IPCPR 2015) werd een preview gegeven van de nieuwe jaarpijp - editie 2016 - welke mogelijk reeds tegen het einde van de herfst uitgegeven zou worden. Dit jaar wordt het blijkbaar een chimney model.
ipcpr_james_008.jpg
Voor mij persoonlijk kan het dooien of koelen ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

dan5102
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 jan 2014 15:37
Locatie: 3510 Hasselt-België

Re: PETERSON

Bericht door dan5102 »

Kan iemand mij vertellen waarom niet ALLE pijpen met filter worden gemaakt. De fabrikant kan er toch een adapter bijvoegen zoals bijvoorbeeld Savinelli dat doet. Iedereen tevreden en geen discussies meer!!! Te eenvoudig???

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 jul 2014 20:55
Locatie: Groningen

Re: PETERSON

Bericht door Bas »

Ik zou niet tevreden zijn! Een adaptor werkt wel, maar geeft meer condensvorming en meer losse onderdelen in de pijp en ook meer schoonmaakgedoe. Ik heb graag een pijp met filter om als zodanig te roken of er een zonder. Bovendien kun je bij pijp zonder filter er even een rager indoen tijdens het roken bij nat roken.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: PETERSON

Bericht door Smokomang »

Het is voor mij geen issue ik rook alles zonder filter en de adapters heb ik geprobeerd maar niet naar tevredenheid. Dus filterpijpen zonder filter roken en een keertje meer schoonmaken dan
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Winslow Collector

Re: PETERSON

Bericht door Winslow Collector »

dan5102 schreef:Kan iemand mij vertellen waarom niet ALLE pijpen met filter worden gemaakt....
Omdat de steel en de flok (het deel van het mondstuk waar het filter in zit ofwel het deel dat in de houten steel/tige gestoken wordt) dan een minimale diameter moet hebben. De meest gebruikte filters zijn Ø 9 mm, het deel van de flok rond het filter wordt dan al snel Ø 11 mm en de tige waar de flok in het hout gestoken wordt mag dan minstens wel Ø 15 mm worden om een beetje stevige verbinding tussen tige en mondstuk te krijgen. Gevolg is een minder slanke pijp. Grovere modellen dus en niet iedereen vindt dat mooi.

Verder zijn er tussen verschillende landen grote verschillen in gewoonten van roken en soorten tabak. Zo is Duitsland, met heel veel "zoetrokers" een typisch filter-rokend land. Nederland en Frankrijk daarentegen roken van oudsher andere tabakssoorten en zijn typische "non-filterrokers". Dit zijn tegenwoordig wat ongenuanceerde indelingen, omdat tabaksgebruik en rookgewoonten niet meer zo strak zijn vastgesteld.

Dus kortom, om reden van vrijheid pijpmodellen in slankere vormen en overblijfsels van gewoonten/gebruiken.

Als laatste reden: het maken van een filterpijp is iets moeilijker en meer werk. Ik heb dat al enkele malen gemerkt bij pijpmakers van normaal gesproken filterloze pijpen, die ik om een 9 mm filterversie vroeg, en waarvan ik merkte dat ze het de eerste 1-2 pijpen met filter nog niet 100% onder de knie hadden. Zowel op artisane pijpmakers (bijvoorbeeld Dirk Claessens, waarbij zijn eerste filterpijp afweek van wat je doorgaans bij filterpijpen ziet) als bij gerenommeerde merken (Dunhill met veel te klein geboorde rookkanalen in mondstuk en tige) valt wel wat op hun technische filterpijpen op te merken. Maar dit is wellicht niet standaard, meer mijn eigen ervaringen.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: PETERSON

Bericht door Ribbon »

Als niet-filterroker geef ik de voorkeur aan een zo eenvoudig mogelijke pijp. I.m.o. zorgen extra 'toeters en bellen' voor meer onderhoud en meer kans op defecten. Bij mijn eerste pijp zat een adapter met een klein rubberen ringetje wat voor de afsluiting zorgde. Toen dat ringetje er keer afschoof wist ik dat ik geen fan zou worden van het filterloos roken van filterpijpen. Daarnaast hebben losse onderdelen zoals een adapter bij mij de neiging om zoek te raken.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat men om esthetische redenen liever kiest voor een filterloze pijp. Bij de 9 mm pijpen is de tige dikker wat altijd zijn uitwerking zal hebben op het uiterlijk van de pijp. Bij grotere pijpen is dit een minder groot probleem, maar bij kleinere modellen vind ik zo'n dikkere tige vaak wat buitenproportioneel. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik niet zo'n liefhebber ben van 'reversed calabash pijpen', maar dat terzijde. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: PETERSON

Bericht door rivulus »

Het verbaasd me dat je zo weinig pijpmakers de 6mm filters ziet gebruiken (of zelfs 3 of 4mm, alhoewel die niet zo goed verkrijgbaar zijn als de 6mm corncob filters).
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: PETERSON

Bericht door dinck »

Misschien omdat de filtercapaciteit zoveel minder is? Een 6mm filter heeft een oppervlak van 45% van een 9mm filer, een 4mm filter maar 20%, dan is het toch niet effectief. Ik heb één pijp met een 6mm filter, een Savinelli prince, die weliswaar een slanke steel heeft maar daardoor ook een erg dunwandige tenon die geen erg prettige verbinding maakt. Op zijn minst in deze pijp is het ook daardoor een slecht compromis.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: PETERSON

Bericht door rivulus »

dinck schreef:Misschien omdat de filtercapaciteit zoveel minder is? Een 6mm filter heeft een oppervlak van 45% van een 9mm filer, een 4mm filter maar 20%, dan is het toch niet effectief. Ik heb één pijp met een 6mm filter, een Savinelli prince, die weliswaar een slanke steel heeft maar daardoor ook een erg dunwandige tenon die geen erg prettige verbinding maakt. Op zijn minst in deze pijp is het ook daardoor een slecht compromis.
Ik denk dat het meer met effectief oppervlakte van het hele filter (huls + vulling) dan alleen het oppervlakte van de opening. Wat grofweg weer afhankelijk is van volume. De 6mm medico's zijn langer, dus dat zou iets compenseren. Balsa is weer een apart verhaal. Ik de indruk dat een 9mm balsa minder effectief is dan een 9mm kool/meerschuim/papierfilter.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: PETERSON

Bericht door dinck »

Ah, ik was er onwetend van uitgegaan dat de lengte gelijk zou zijn. Maar een 6mm filter zou dus ruim 2 keer langer moeten zijn om even effectief te zijn als een 9mm, en een 4mm zelfs 5 keer langer.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: PETERSON

Bericht door rivulus »

dinck schreef:Ah, ik was er onwetend van uitgegaan dat de lengte gelijk zou zijn. Maar een 6mm filter zou dus ruim 2 keer langer moeten zijn om even effectief te zijn als een 9mm, en een 4mm zelfs 5 keer langer.
Medico is 55 mm. Effectief een papieren huls met papieren krulletjes aan de binnenkant om het oppervlak te vergroten.
9 mm filters zijn 35mm lang. Effectief oppervlakte hangt af van de daadwerkelijke vulling; er zit per fabrikant nogal wat variatie in de hoeveelheid vulling.

Een en ander is trouwens wel onder de aanname dat meer=beter.

We gaan hier wel heerlijk off-topic :mrgreen:
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PETERSON

Bericht door PhilipV »

Peterson maakt een jaarpijp voor de GPSS (Gentlemen's Pipe Smoking Society - facebookgroep van pijprokers). Ik vind haar mooi! :mrgreen:
12011143_1038506786189304_5719069190936000220_n.jpg
11225078_1038506776189305_3685125890186844120_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PETERSON

Bericht door PhilipV »

Net bericht gehad van Glen Whelan : er zit er eentje voor mij bij :D ETA is blijkbaar eind november (momenteel)
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

heerenpijp

Re: PETERSON

Bericht door heerenpijp »

heel mooi, en ik betrek beizonder graag een pijpproduct van de heren van peterson.
Met name de een pijp geheel en al uitgevoerd in gemaleerd groen, heeft
mijn bijzondere interesse, de coleur vert is namelijk prominent aanwezig in ons
familiewapen.
aardige societeit, die pipe smoking society,
zal eens laten informeren of er voldoende kwaleit aanwezig is
om de heren te verrijken met mijn kwaliteit als lid.
e.e.a. spreekt mij als Heer en Pijp zeer aan
maar nu eerst mijn deelname, samen met mijn ega,
aan het diner bij Lauswolt bevestigen.
wellicht daarna even een pijpje roken bij Rutger Hauer, old chap

hartelijk dank voor het delen, waarde heer Philip de vijfde
LOL

Plaats reactie