De Kiseru - Japanse pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
JimmyJ
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2010 00:29

De Kiseru - Japanse pijp

Bericht door JimmyJ »

De kiseru - Japanse pijp

Op aanvraag wat info over de kiseru


kiseru?

De Kiseru is een Japanse pijp gemaakt om fijn gesneden tabak, genaamd kizami, te roken.

De kiseru werd in het begin van het Edo tijdperk (1603 tot 1868) vaak gebruikt bij de thee ceremonie, militaire vergaderingen, of alvorens met een prostituee naar bed te gaan. Later werd de pijp overal mee naartoe genomen in een doran en was er geen vaste reden meer om hem op te steken. Had men bezoek dan was het de beleefdheid om tabak aan te beiden aan de gast.

De kiseru bestaat uit een metalen suikuchi, een houten rau en een metalen ganbuki(gooseneck) ze zijn tussen de 10 en 40cm lang.
Een langere pijp is meer bedoeld voor vrouwen.

De suikuchi is het mondstuk en de ganbuki het uiteinde met de kom. Deze twee stukken zijn meestal uit messing, maar sommige mensen van adel hadden natuurlijk veel duurdere en voor Japan exclusieve metaallegeringen ter beschikking. Vaak vindt men ook elegante tekeningen terug op deze stukken.

De rau is de steel die meestal uit hout is vervaardigd. Traditioneel is dit uit bamboo, maar kan ook uit andere houtsoorten zoals het in Japan geliefde rose wood.

Er bestaan ook kiseru die volledig vervaardigd zijn uit metaal.

Met de komst van de sigarette is de kiseru veel minder in gebruik. Van de vele kizami tabak fabrikanten is er nog maar 1 die deze speciale tabak produceerd.

Afbeelding
kiseru's


Kizami tabak?

Kizami staat voor fijn gesneden, en dat is nu exact wat deze tabak is.
De tabak wordt op een uniek procedure gemaakt en versneden tot 0.1mm dunne haartjes

De smaak is moeilijk te omschrijven. enkele sleutelwoorden zijn: sterk, diep, rijkelijk, delicaat.
Traditioneel omschrijft men de smaak daar in beelden.

Koiki is het enigste merk dat nog bestaat van deze tabak.

Afbeelding
koiki tabak

filmpje over het maken van kizami tabak


Hoe rook je een kiseru?

Kiseru rook je als volgt.
- Je neemt wat kizami en rolt dit in een balletje.
- Dit balletje stop je in de kom
- Je steekt hem voorzichtig aan
- Je neemt heel beheerste en rustige trekjes
- balletje opgerookt? Je klopt je kiseru op je hand met daaronder een asbak


Waar berg je hem in op?

Meestal berg je je kizami tabak en kiseru op in een doran

Een doran is een bijeen passende kiseru-zutsu(zak/doos voor kiseru) en een tabako-ire(zak/doos voor tabak) samengebonden met een netsuke(gordel knoop) om hem achter je riem te hangen.

Afbeelding
Antiek exemplaar van iemand van zeer hoge stand.

Als men de kiseru niet mee op zak heeft wordt deze vaak opgeborgen in een tabako-bon


Tabako-bon

Een tabako-bon is asbak die gebruikt wordt bij het roken van een Kiseru.

In de grote metalen pot zitten gloeiende kolen. Hiermee wordt de kiseru opgestoken.
In de kleine metalen pot doen ze de assen en in de schuifjes ligt de tabak.

Afbeelding
Traditionele tabako-bon


Complete hedendaagse setup

Afbeelding
de setup
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mooie topic JimmyJ.
Rijk geillustreerd met die foto's.
Ja die Japanners makken van alles iets bijzonders.
Thee ceremonie, Cultureel naar de dames, Verdedigingssporten en nu ook tabak roken door middel van een sierlijke pijp.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

Weer wat geleerd over de wonderlijke wereld der pijpen!

JimmyJ
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2010 00:29

Bericht door JimmyJ »

Bommel schreef:Mooie topic JimmyJ.
Rijk geillustreerd met die foto's.
Ja die Japanners makken van alles iets bijzonders.
Thee ceremonie, Cultureel naar de dames, Verdedigingssporten en nu ook tabak roken door middel van een sierlijke pijp.
Bedankt! :)
Het is me ook dat wat me net zo aanspreekt aan die Japanse cultuur
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Interessant verhaal.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Beste JimmyJ,

Een prachtig stuk informatie. Ik ben al jaren geïnteresseerd in de Japanse kunst en cultuur en heb deze ook bestudeerd op het gebied van prentkunst en in mindere mate keramiek en lakwerk/ ivoorwerk. Netsuké's en dergelijke zijn fantastisch.
Overigens een vraagje over de tabak, als men het dan had opgerookt, rookte men dan gelijk weer opnieuw of liet men de pijp rusten? En hoe lang rook je over zo'n klein balletje bij normaal/ goed gebruik?
Wat betreft de lange pijpen voor de dames, ik weet niet beter dan dat pijpen alleen door courtisanes gerookt werden en dat het voor een dame verder ongepast was. Een lange pijp stond voor verfijning niet?
Althans, dat is wat ik mij kan herinneren van verhalen uitde colleges en handel, maar soms weet je het ook niet meer zeker.

Groeten,

T.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

JimmyJ
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 dec 2010 00:29

Bericht door JimmyJ »

Terpentijn schreef:Beste JimmyJ,

Een prachtig stuk informatie. Ik ben al jaren geïnteresseerd in de Japanse kunst en cultuur en heb deze ook bestudeerd op het gebied van prentkunst en in mindere mate keramiek en lakwerk/ ivoorwerk. Netsuké's en dergelijke zijn fantastisch.
Overigens een vraagje over de tabak, als men het dan had opgerookt, rookte men dan gelijk weer opnieuw of liet men de pijp rusten? En hoe lang rook je over zo'n klein balletje bij normaal/ goed gebruik?
Wat betreft de lange pijpen voor de dames, ik weet niet beter dan dat pijpen alleen door courtisanes gerookt werden en dat het voor een dame verder ongepast was. Een lange pijp stond voor verfijning niet?
Althans, dat is wat ik mij kan herinneren van verhalen uitde colleges en handel, maar soms weet je het ook niet meer zeker.

Groeten,

T.
In het begin vooral door courtisanes dat is juist, maar in een niet zo ver verleden toen de kiseru door iedereen gebruikt werd rookte de vrouw ook.

Je rookt er ongeveer 10-15 minuten van, als je het correct doet, en je hoeft hem normaal niet te laten rusten. natuurlijk moet je hem niet te heet gaan roken, want dan kan hij stuk gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Beste Jimm bedankt!
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Plaats reactie