Is topstuk pijp echt beter?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chinedu
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2013 19:46

Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Chinedu »

Wat is het eigenlijk verschil tussen pijp van topmerk zoals Dunhill en goedkopere stukken? Heeft het te maken met het imago dat in feit niets te maken is met het roken?

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Massis »

Het is ondertussen 3 jaar geleden dat je een gelijkaardige vraag stelde, maar dat verandert niets aan het antwoord, of aan het feit dat je je nog steeds niet voorgesteld hebt ;-)

Alle bruyere pijpen zijn uiteindelijk blokken hout met een stuk plastic erin. Wat bepaalt de prijs?
-naam (dunhill bijv)
- nerf van het hout
- afwerking (goud, zilver, ivoor)

Verder is er tussen de meeste degelijke merken weinig objectief verschil en zit er veel tussen de oren. Bijna iedereen heeft een lievelingspijp en bij sommigen is er dat eentje van €40 en bij anderen eentje van €400, maar goed roken doen ze vast allebei.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

gupper
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 jan 2016 18:02
Locatie: bij Zwolle

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door gupper »

Da's ook een fijnzinnige manier om je eigen kunstnijverheid te definiëren Nick: Ik druk stukken plastic in stukken hout en boor een gat in...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chinedu
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2013 19:46

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Chinedu »

Heb ik deze vraag 3 jaar geleden al gesteld? Ha, ok. neem me niet kwalijk, in ieder geval dank voor jouw reply.

Het is me ook niet bewust om anoniem te zijn. :roll: Ik ben 58 jaar en van Chinese komaf. Ja, ben inmiddels al 25 jaar in Nederland. Werk als zelfstandig software engineer, het huidige contract bij IBM (ABN AMRO account) loopt al bijna tegen 8 jaar.

Waarom kom ik op deze forum? Tsja, ik rookte sigar, wilde altijd pijp gaan proberen. Uiteindelijk heb ik ca. 2 jaar geleden de stap gemaakt. Een beginneling dus, heb wel veel geleerd van die video clips van Jan Kusters. En ben nog steeds nieuwsgierig. :D

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Bananabox-Ninja »

Mijn eigen ervaring is dat het niet uitmaakt welk merk pijp je het fijnst vindt roken, als je er een klik mee hebt dan heb je er een klik mee.
Ik heb verhalen gehoord van mensen die een dure Winslow of een Dunhill hebben en er maar niet naar grijpen omdat ie niet lekker rookt en er zijn legio verhalen van een simpele mandjespijp die bijna dagelijks opgestoken wordt.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Jekke »

Aangezien ik nog een "amateur" ben in het pijproken heb ik me nog wat beperkt qua dure aankopen, mijn duurste pijp momenteel is er eentje van 120€.....ik heb al wel een mooie gezien van Tom Eltang, een bamboo poker van 570€, maar dat vind ik toch te duur.
Ik heb een redelijk assortiment corncobs en eigenlijk rook ik die het liefste.....en die zijn spotgoedkoop (het duurste aan die pijpjes zijn de invoerrechten eigenlijk...lol).
Ik geef eerder de voorkeur naar een pijpje dat aangenaam rookt, en dat hoeft voor mij geen peperdure te zijn.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Eliminator »

Ik heb (zeer goedkope) corncobs die geweldig roken en prijzige Winslows die ik met veel plezier rook, het heeft dus weinig met geld te maken,
'de klik' zoals eerder genoemd kun je geen prijskaartje aan hangen.
Het uiterlijk telt zeker ook mee, een mooie nervatuur kost, bijzondere vormen kosten, versiering (zilverwerk) kost, maar geen van allen heeft met de rookkwaliteit te maken.

Wat mij, en meerdere anderen, wel is opgevallen is, is dat een Peterson pijp meer tijd kost om goed in te roken (koollaagje vormen een de binnenkant van de pijp) terwijl dat toch ook pijpen zijn die tot de hogere/top regionen behoren.
Maar ook daar zijn vele, en bijzonder grote, liefhebbers van,.... je zult het kortweg zelf moeten ervaren.

De reis hoef je niet met nieuwe pijpen te maken, hier maar ook elders, zijn prima opgeknapte pijpjes te koop.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door NoneNicer »

Welkom en veel plezier in je reis door tabaksland en de zoektocht.
Een gouden tip is om gedurende de zoektocht diverse pijpen uit te proberen en die pijpen die niet lekker roken te ruilen of te verkopen.
Als de klik er niet is, komt deze nooit. Het is hetzelfde als met partners in de prille / dating periode. Je moet er op kunnen vertrouwen en het moet natuurlijk aanvoelen. Als het samenspel er niet is, stop er mee.

Welke soort tabak je rookt heeft qua prijsstelling geen invloed, maar de ketel grootte en diameter wel. Houd daar rekening mee. Dit artikel is veelzeggend:
http://www.pipesandcigars.com/mobile/fa ... ect-a-pipe

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Massis »

gupper schreef:Da's ook een fijnzinnige manier om je eigen kunstnijverheid te definiëren Nick: Ik druk stukken plastic in stukken hout en boor een gat in...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Maar't klopt wél. Net zoals een picasso ook maar wat verf op een canvas is ;-) Uiteindelijk gaat het meer om het hoe dan het wat en in veel gevallen is dat ook nog geweldig subjectief :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door janneman »

Genoeg nieuwe leden op het forum om de vraag weer eens voorbij te laten komen zou ik zo zeggen. :wink:

Voor een deel gaat 'topstuk' natuurlijk over merken, over namen en reputaties, al dan niet terecht. Meestal -er zijn altijd uitzonderingen- heeft een hogere prijs wel wat te maken met het hout van een pijp (beter of op z'n minst mooier) en met een nauwkeurigere afwerking. In hoeverre dat de hogere prijs rechtvaardigt blijft altijd een beetje twijfelachtig; een twee keer zo dure pijp rookt doorgaans niet twee keer zo goed. En of hij twee keer zo mooi is, is natuurlijk volstrekt persoonlijk.

De kans dat hij beter smaakt of aangenamer is om te roken is wel groter, maar of dat komt omdat het een betere pijp is, of alleen maar omdat je weet dat je er meer voor betaald hebt is de echte vraag.

Het loont wel de moeite om enig onderscheid in de kwaliteit van pijpen te maken; er is een soort van onderkant van de markt, waar relatief veel slechte pijpen tussen zitten. Vroeger waren dat de mandjespijpen; een rieten mandje in de tabakswinkel, met 1 pijp voor 5 gulden, of drie voor een tientje (in een tijd dat een normale pijp toch minstens 30 gulden kostte). Nu zijn dat bijvoorbeeld super goedkope pijpen op E-bay. Te goedkoop om waar te zijn, en inderdaad, slecht geboord, verkeerd houd, onaangename mondstukken.

Het probleem is dat niet alles dat daar in die onderste regionen rondzwerft ook verloren is (not all those who wonder are lost :D ). Er kunnen juweeltjes tussen de bagger zitten. Een van mijn ondertussen 40 jaar oude lievelingspijpen is toch echt een pijp uit dat mandje van 3 voor een tientje. Het is tekenend dat de andere twee die ik daarbij kocht al zo lang weg zijn dat ik ze me niet eens meer kan herinneren...

En dan zijn er nog de uitzonderingen die goedkoop zijn omdat de materialen of de productie gewoon goedkoop is; corncobs, pijpen van maiskolven zijn al genoemd, en voor wie daat de smaak in heeft, kleipijpen zijn doorgaans ook niet al te duur en kunnen prima rokers zijn (met de juiste tabak en het juiste temperament).

Boven dat onderste segment zitten heel veel merkpijpen, van 'niet al te duur' tot 'absolute top' die in de meeste gevallen gewoon goed zijn. Zoals er onderin wel eens een uitzondering wil zitten die beter is, willen er daarboven ook wel missers zitten, maar ik durf veilig te stellen dat de kans op een slechte pijp lager is als je eenmaal uit dat bodem segment weg bent. Een reputatie bouw je niet alleen met reclame, daar moet toch echt ook wel wat goeds voor staan. Maar in dit segment worden de echte verschillen tussen een goeie roker en een geweldige roker ook kleiner.

Over de hoge bovenkant, de duurste stukken, valt uiteindelijk minder te zeggen. Persoonlijke smaak, hype en mode bepalen wat op een bepaald moment boven aan de ladder staat. Ik heb het altijd griezelig gevonden als mensen 'investeren' in pijpen onder het motto van 'een topstuk blijft altijd zijn geld waard'. Zeker nu er minder pijprokers zijn wordt het lastiger om de mensen te vinden die zo'n topstuk nog herkennen. Hier binnen zo'n forum lukt dat nog wel, maar daarbuiten wordt het echt lastig. Het lijkt me altijd veiliger om op eigen smaak af te gaan; wat vind je er zelf van, hoe graag wil je iets hebben. Dat is denk ik uiteindelijk wat bepaald of iets een topstuk is.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Chinedu
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2013 19:46

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Chinedu »

@janneman, dank je voor de heldere uitleg en ook die van anderen. :idea: =D>

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Mikali »

janneman schreef:Ik heb het altijd griezelig gevonden als mensen 'investeren' in pijpen onder het motto van 'een topstuk blijft altijd zijn geld waard'. Zeker nu er minder pijprokers zijn wordt het lastiger om de mensen te vinden die zo'n topstuk nog herkennen. Hier binnen zo'n forum lukt dat nog wel, maar daarbuiten wordt het echt lastig. Het lijkt me altijd veiliger om op eigen smaak af te gaan; wat vind je er zelf van, hoe graag wil je iets hebben. Dat is denk ik uiteindelijk wat bepaald of iets een topstuk is.
Wel hier wil ik toch iets aan toevoegen. Ik heb ook enkele pijpen die ik heb gekocht als "investering".
Het is zoals je zegt, er is een kleine markt voor, maar er is ook geen risico zoals ik het bekijk.
Ik koop een "wat duurdere" pijp (ik laat in het midden hoeveel want dat is voor elke portomonnee verschillend), en leg hem eventueel opzij met het oog om op een later tijdstip misschien te verkopen tegen meerprijs.
Stel nu dat dit niet lukt, denk ik bijzelf, ik heb nog altijd wel een mooi, (hopelijk) goed rokende pijp waar ik nog plezier aan kan beleven.
Het is zo'n beetje met wijn en whisky verzamelen, je koop wat flessen om te kelderen, brengen ze niks op, heb je nog een lekker drankje :)
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Is topstuk pijp echt beter?

Bericht door Stoker »

goede info hier allemaal,,,

komt toch uit eindelijk op eigen smaak aan .. jij kan iets heel mooi en goed vinden terwijl je buurman het vervolgens helemaal niks vind.

Leuk boek heb je geschreven janneman in ene rats doorheen gelezen gisteren :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Plaats reactie