Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

Naar aanleiding van een ander topic (http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... 2&start=30) post ik dit. Ok, het zit zo na wat telefoontjes te hebben gepleegd... De Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen uit Nederland. Sinds enige jaren is het zo dat BAT de licentie (en dus de recepturen) heeft van deze tabakken en dat de Orlik fabriek ze produceren. Echter, met de nieuwe TPD2 richtlijnen moet het artwork van de blikjes worden aangepast (nare afbeeldingen enzo moeten erop komen) en in die kosten heeft BAT geen zin meer. Pijptabak is sowieso daar een volledig ondergeschoven kindje.. Zodoende hebben ze besloten om de licentie in te trekken. Of dit geldt voor de rest van Europa en Amerika weet ik overigens niet, maar iig zullen er voorlopig voor NL geen nieuwe blikken gemaakt worden. Wat er nu nog ligt bij de tabakszaken is voorraad en als die op is.............
Afbeelding

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Damn! Ik zag het net ook in de nieuwsbrief van de oude leeuw voorbij komen (open die dingen eigenlijk bijna nooit).
Toch maar even een voorraadje Nightcap aanmaken...

---edit---

Zag net op de site van de oude leeuw dat Mac Baren Plumcake er ook uitgaat en de tabakken van WO Larsen!
Erg jammer. In een zoete bui rook ik deze namelijk graag :cry:
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Ribbon »

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Lonny »

TabaccoPeanutsch schreef:Damn! Ik zag het net ook in de nieuwsbrief van de oude leeuw voorbij komen (open die dingen eigenlijk bijna nooit).
Toch maar even een voorraadje Nightcap aanmaken...

---edit---

Zag net op de site van de oude leeuw dat Mac Baren Plumcake er ook uitgaat en de tabakken van WO Larsen!
Erg jammer. In een zoete bui rook ik deze namelijk graag :cry:
Zag dat Nightcap daar al beperkt leverbaar is....

EMP, Flake en 965 ook...

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Geoff »

Hierin kan ik me mateloos in opboeien! :evil:
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Tobias Tobit »

Heeft Dunhill als bedrijf hier niets over te melden? Ik snap dat zij de licentie niet bezitten maar wel de naamsbekendheid. Dit zou de reputatie van het bedrijf kunnen schaden. Persoonlijk zou ik er toch eens met BAT over gaan praten!
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Lonny »

Ge moet uw eigen zo niet opboeien, dat is slecht voor het hart!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

Tobias Tobit schreef:Heeft Dunhill als bedrijf hier niets over te melden? Ik snap dat zij de licentie niet bezitten maar wel de naamsbekendheid. Dit zou de reputatie van het bedrijf kunnen schaden. Persoonlijk zou ik er toch eens met BAT over gaan praten!
Dunhill is al lang geen bedrijf meer op zichzelf. Alles (de tabak, de pijpen, de luxe goederen) is al jaren geleden compleet opgedeeld in afzonderlijke bedrijven. Voor de tabak is het geloof ik dat Alfred Dunhill Ltd werd gekocht door Carreras International in 1965. En Rothmans kocht Carreras in 1972. Murray's (gekocht door Carreras in 1953) maakte vanaf 1980 de tabakken. In 1999 werd Rothmans gekocht door BAT. Die sloten de Murray's fabriek en de productie werd verplaatst naar Orlik. Deze link maakt denk ik veel duidelijk: https://groups.google.com/forum/#!topic ... ovPB4HkQj4
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: RE: Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Chris »

TabaccoPeanutsch schreef:Damn! Ik zag het net ook in de nieuwsbrief van de oude leeuw voorbij komen (open die dingen eigenlijk bijna nooit).
Toch maar even een voorraadje Nightcap aanmaken...

---edit---

Zag net op de site van de oude leeuw dat Mac Baren Plumcake er ook uitgaat en de tabakken van WO Larsen!
Erg jammer. In een zoete bui rook ik deze namelijk graag :cry:
Onlangs heb ik bij Hajenius Larsens 1864 laten blenden. Hoewel de smaak enigszins afwijkt, ben ik er niet ontevreden over. De overeenkomst is zeer duidelijk. Hij lijkt vooral in het begin iets scherper te zijn en iets minder aromatisch maar al snel wordt de gelijkenis zo goed als 1 op 1. Wel moet ik erbij zeggen dat de cut van Hajenius 1864 niet echt homogeen is. Ik heb op momenten nog delen tabaksblad eruit kunnen plukken en uit elkaar kunnen trekken om vervolgens te stoppen. Verder lijkt ie ietwat droger te zijn.
Ik heb nog een 1/4 blik WO larsen 1864 staan zodat een goed vergelijk mogelijk is. Will keep you posted [emoji6]

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RE: Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Chris schreef: Onlangs heb ik bij Hajenius Larsens 1864 laten blenden. Hoewel de smaak enigszins afwijkt, ben ik er niet ontevreden over. De overeenkomst is zeer duidelijk. Hij lijkt vooral in het begin iets scherper te zijn en iets minder aromatisch maar al snel wordt de gelijkenis zo goed als 1 op 1. Wel moet ik erbij zeggen dat de cut van Hajenius 1864 niet echt homogeen is. Ik heb op momenten nog delen tabaksblad eruit kunnen plukken en uit elkaar kunnen trekken om vervolgens te stoppen. Verder lijkt ie ietwat droger te zijn.
Ik heb nog een 1/4 blik WO larsen 1864 staan zodat een goed vergelijk mogelijk is. Will keep you posted [emoji6]
Lijkt me wel leuk om eens je eigen blend te laten maken. Toch maar een keer onze hoofdstad bezoeken.
De Oude Leeuw heeft enkele van Larsen ook al als MOB online staan.
~Puff the sorrow away~

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: RE: Re: RE: Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Chris »

TabaccoPeanutsch schreef:
Chris schreef: Onlangs heb ik bij Hajenius Larsens 1864 laten blenden. Hoewel de smaak enigszins afwijkt, ben ik er niet ontevreden over. De overeenkomst is zeer duidelijk. Hij lijkt vooral in het begin iets scherper te zijn en iets minder aromatisch maar al snel wordt de gelijkenis zo goed als 1 op 1. Wel moet ik erbij zeggen dat de cut van Hajenius 1864 niet echt homogeen is. Ik heb op momenten nog delen tabaksblad eruit kunnen plukken en uit elkaar kunnen trekken om vervolgens te stoppen. Verder lijkt ie ietwat droger te zijn.
Ik heb nog een 1/4 blik WO larsen 1864 staan zodat een goed vergelijk mogelijk is. Will keep you posted [emoji6]
Lijkt me wel leuk om eens je eigen blend te laten maken. Toch maar een keer onze hoofdstad bezoeken.
De Oude Leeuw heeft enkele van Larsen ook al als MOB online staan.
Nadeel blijven die zgn. "Ontmoedigende" foto's die hajenius er ook op plakt. Zijn nog van die rotstickers die slecht te verwijderen zijn ook.
Ik wil ook wel eens een bezoekje brengen aan hajenius in Amsterdam. Wie weet kunnen we samen gaan [emoji3]

Gebruikersavatar
TabaccoPeanutsch
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 mar 2015 15:12
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door TabaccoPeanutsch »

Chris schreef:
Ik wil ook wel eens een bezoekje brengen aan hajenius in Amsterdam. Wie weet kunnen we samen gaan [emoji3]
Leuk idee! [emoji106] Maar eerst moet ik even binnen nu en snel een nieuwe job regelen, voordat ik nieuwe tabakken mag aanschaffen [emoji17]

En die plaatjes? Ik ben niet vies van een beetje horror... M'n pakjes shag kies ik op de plaatjes uit:

Heb ik al gehad
Heb ik al gehad
Heb ik al gehad
Ah, die ken ik nog niet
~Puff the sorrow away~

Pruts
Berichten: 51
Lid geworden op: 31 dec 2016 19:44
Locatie: Drenthe

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Pruts »

Is er al een ruilhandel op gang gekomen omtrent die plaatjes? :roll:
As... as is verbrande Tabak :twisted:

Gebruikersavatar
Toonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2016 18:53

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Toonster »

Pfff, net vorige week mijn eerste blik nightcap gekocht, maar nu al dit... Beviel nog wel zo goed!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Wowbagger »

Vind het een raar verhaal, want waarom dan wel eerst het artwork veranderen voor Deluxe Navy Rolls aangezien die nu gewoon Navy Rolls moeten heten. Ik denk dat het dus vooral een NL verhaal is, ook op Duitse forums lees ik hier niets over.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:Vind het een raar verhaal, want waarom dan wel eerst het artwork veranderen voor Deluxe Navy Rolls aangezien die nu gewoon Navy Rolls moeten heten. Ik denk dat het dus vooral een NL verhaal is, ook op Duitse forums lees ik hier niets over.
Ik hoop het, heb het ook op wat internationale fora neergezet om te vragen of mensen van andere landen dit ook hebben of meer weten. Wel grappig, duidelijk erbij gezet dat het waarschijnlijk om Europa gaat (Europese wetgeving) op een Amerikaans forum en meteen (typische) reacties dat de Amerikanen meteen de tabakken gaan hamsteren :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Claude »

Wat een triest nieuws. Niet dat ik veel kocht hier, want ze zijn schreeuwend duur, maar zo nu en dan een blikje Elizabethan, of een Flake, het was toch echt goed dat je ze kon kopen in Nederland.

Ik hoop dat ze terugkomen.

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door TommyLF »

Arno schreef:
Wowbagger schreef:Vind het een raar verhaal, want waarom dan wel eerst het artwork veranderen voor Deluxe Navy Rolls aangezien die nu gewoon Navy Rolls moeten heten. Ik denk dat het dus vooral een NL verhaal is, ook op Duitse forums lees ik hier niets over.
Ik hoop het, heb het ook op wat internationale fora neergezet om te vragen of mensen van andere landen dit ook hebben of meer weten. Wel grappig, duidelijk erbij gezet dat het waarschijnlijk om Europa gaat (Europese wetgeving) op een Amerikaans forum en meteen (typische) reacties dat de Amerikanen meteen de tabakken gaan hamsteren :lol:
Blijft over het algemeen hysterisch volk! en Lezen is best lastig, hahahaha :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door junksculp »

Zo jammer dat ze alles kapot moeten maken voor de mensen die genieten van tabak? Alcohol is volgens mij een groter probleem, daar komen geen plaatjes op??

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Arno »

Meer slecht nieuws over de Dunhill tabakken, ze gaan ook verdwijnen in de VS. Dit komt van Leonard Wortzel Brand Manager, Lane Limited, de VS importeur van dunhill tabakken:

Hi All:
As you may have seen in a separate thread, BAT (owner of the Dunhill brand), has announced that it has decided to 'cease trading' with Dunhill pipe tobacco and cigars.

STG Lane is the importer for the pipe tobacco here in the U.S.

Here is what we know: BAT plans to cease trading Dunhill Pipe Tobacco in the U.S. in the next 12 - 18 months. The decision was the result of an internal BAT business review.

That is ALL we know right now. At the point of this writing, anything else you may read or hear regarding the precise business reasons behind the decision, exact timing, etc., should be considered pure speculation.

As we learn more about the fate of this beloved brand, we will of course keep you informed.


Zie ook: http://pipesmagazine.com/forums/topic/d ... m-stg-lane
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Tobias Tobit »

Wel een beetje vaag. Ik denk wel dat BAT nog even een flinke hamster-actie van alle liefhebbers wil meepakken. Over een aantal maanden gaan we stoppen met de productie. Je kan erop wachten dat de komende tijd de verkoop door het dak gaat schieten.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Afficionado »

Nu rook ik zeer graag tabak van Dunhill en ben gelukkig goed voorzien. Vorige week nog 20 blikken aperitif besteld.
Blijft niettemin slecht nieuws en ik zie zo stilaan gebeuren waar ik al langer schrik voor had.
Bij mijn volgende bestelling toch nog maar wat Dunhill gaan hamsteren voor het ook in Belgistan te laat is.

Als ze zo blijven verder doen moet ik mijn hamster periode van 10 jaar toch gaan bijstellen naar 5 jaar.
Laatst gewijzigd door Afficionado op 27 jan 2017 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Jekke »

Ik ga me dan toch ook nog wat Baby Bottom, Deluxe navy rolls en London mixture hamsteren......

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Afficionado »

Ik heb net even een en ander laten navragen bij de importeur in Belgistan (Coopmans) en voor ons Belgen zou er voorlopig geen probleem mogen zijn. Ze wisten daar niets van een tijdelijke stop op productie van Dunhill tabakken en ze zitten daar nog op een grote berg stock.
Dus geen reden tot paniek in Belgistan en voor onze Nederlandse vrienden is de Belgische grens ook niet onoverkomelijk denk ik.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Toonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2016 18:53

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Toonster »

Nou ja, vanuit Drenthe is dat wel weer een paar uurtjes rijden [emoji13]

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Jekke »

Maar de Baby Bottom heb ik in België nog niet gevonden....

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Afficionado »

Die baby bottom zou je dan nu nog vlug moeten inslaan of kijken of ze die in Duitsland kunnen leveren.

Ik ga regelmatig vanuit België naar Keulen en dat is ook een paar uurtjes rijden.
Natuurlijk ga ik niet voor één blikje de baan op. Dus als je even wil sparen en een grotere aankoop wil doen zou dat toch moeten lukken vanuit Drenthe. Misschien zijn er nog wel mensen die het je willen opsturen naar Nederland.

Ik vrees dat we van het idee vanaf moeten dat we onze rookwaren naar keuze altijd bij ons om de hoek moeten kunnen vinden.
Het zal ons rokers altijd maar moeilijker gemaakt worden en we zullen zelf creatief uit de hoek moeten komen om aan ons gerief te geraken. Ik wil de km's niet tellen die ik jaarlijks doe om aan bepaalde kisten sigaren te geraken en ik maak er dan ook geen groot punt van dit ook voor mijn pijptabak te doen. Bovendien is het vaak goedkoper in het buitenland waardoor je meer tabak voor hetzelfde geld mee naar huis kan nemen. Peterson Old Dublin BE : 15 Euro DE : 11 Euro. Gezellige namiddag met vrienden in Duitsland en op de koop toe meer Old Dublin voor mijn te besteden bedrag.

Blijft natuurlijk lullig dat je het niet meer in eigen land kan vinden.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Jekke »

Bij Verloo en Windels nog geen BB gevonden, de London Mixtur zou er ook uit gaan, die zag ik in Dusseldorf ook nog genoeg liggen...na het roken van de BB spijt dat ik maar 2 blikjes heb gekocht. Aken lijkt me het kortste bij voor mij, mss eens naar daar rijden.

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Afficionado »

Heinrichs in Keulen of Bergheim is maar een klein uurtje verder.
Vooraf even bellen en als ze het niet hebben zullen ze het graag voor je in huis halen.
Je neemt dan best wel meer dan twee blikjes mee zodat het voor beide partijen de moeite is.
Als ik me niet vergis mag je één kilo zo mee de grens over slepen. Dat zijn 20 blikjes. Neem een paar niet rokende vrienden mee en je kan de hele koffer van je wagen vol doen. Of een wagen vol met rokers en je hebt meteen een gezellige mini herf.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Dunhill tabakken gaan voorlopig verdwijnen

Bericht door Jekke »

Controle op tabak aan de grens is minimaal he.....12 jaar met de vrachtwagen ui Luxemburg veel sloffen sigaretten vroeger meegebracht voor rokende vrienden....nooit controle gezien.

Plaats reactie