pre-carbonised of niet

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

pre-carbonised of niet

Bericht door Willem-Jan »

Wat is jullie mening over pijpen met naakte ketel versus pijpen die reeds een koollaagje krijgen in de fabriek?
Inroken? Smaak?

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Gnomepje »

Merk qua roken niet echt een verschil, als ik eerlijk ben. Je moet toch nog steeds zelf een koollaag opbouwen. Zo'n pre-carbonised fabriekslaag vind ik niet zo prettig, omdat je dan minder goed je eigen progressie ziet tijdens het inroken.

Nee, geef mij maar een mooi blanke binnenkant.
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Ribbon »

Allebei leuk. Inroken doe ik toch wel, uit gewoonte.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
nicobakker
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 okt 2017 14:51
Locatie: Pijnacker

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door nicobakker »

moeten uit carbon gemaakte pijpen ook ingerookt worden?

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Ribbon »

Het idee is juist dat dit dan niet zou hoeven. Maar uit gewoonte rook ik al mijn pijpen in om ook onderin wat (extra) koolopbouw te krijgen, aangezien ik later vaak zat de pijp niet helemaal tot op de bodem rook.

Ik moet erbij zeggen dat ik het me niet kan heugen dat ik een pre-carbonised pijp hem gerookt...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Gnomepje
Berichten: 103
Lid geworden op: 16 sep 2018 07:45
Locatie: Valkenswaard

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Gnomepje »

Ribbon schreef: 20 sep 2018 06:12 Ik moet erbij zeggen dat ik het me niet kan heugen dat ik een pre-carbonised pijp hem gerookt...
Ff voor de goede orde, dat zijn toch ketels met zo'n zwart laagje aan de binnenkant?
"A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure and the companion of the wise."

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Ribbon »

Volgens mij hebben we het daarover ja. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door George Bertram »

Ik heb geen specifieke voorkeur voor al of niet pre-carbonised. Wat ik wel vind is dat pr-carbonised wat meer veiligheid geeft bij het inroken. Er is immers al een klein beetje koolopbouw voorzien. Voor mij is er geen echt smaakverschil waar te nemen. Iedere 'maagdelijke' pijp smaakt anders dan een al ingerookte pijp, maar dat zal vast ook hangen aan het 'nieuwe'. Een nieuwe auto is in het begin ook heel spannend, terwijl je na het 'inrijden' pas echt de mogelijkheden én beperkingen ontdekt.
Kortom: voor mij eender, maar een nieuwe pijp is altijd bijzonder..
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Deadl0ck »

Een fabrieks kool laagje heeft bij mij wel de voorkeur, de bodem rook ik dan nog wel zelf netjes in, maar de wanden maak ik me dan minder druk om. Ook heb ik de indruk minder hout smaak te hebben bij het inroken van een voorgekoolde ketel.

Dat gezegd hebbende, ook voorgekoolde ketels kunnen hout smaak afgeven, en blanke ketels kunnen roken alsof ze voorgekoold zijn. het is dan ook niet meer dan een milde voorkeur, niet iets waar ik een pijp om laat liggen.
Groet, Mark

Kiske

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Kiske »

Voor mij persoonlijk is er geen verschil. Ik spreek even enkel over bruyere pijpen.

Een nieuwe pijp rook ik altijd in. Met of zonder voorgevormde koollaag. Wel heb ik het idee dat indien een pijp is voorgekoold er in het begin iets sneller een (goede) koollaag vormt. Maar na de 3e tot 4e keer inroken is dat verschil nihil.

Al of niet voorgekoold, een nieuwe pijp smaakt me de eerste keren aanzienlijk minder tot botweg smerig. Ook als ik een pijp tot (bijna) het hout heb moeten ruimen omdat er bv een barst in de koollaag kwam of de koollaag erg ongelijk was gevormd rook ik deze helemaal opnieuw in en helaas is de smaak dan weinig anders dan bij het inroken van een geheel nieuwe pijp.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Mus »

Mijn mening is heel simpel: het maakt mij echt geen donder uit of een pijp is voorgekoold of niet. Bij de aankoop is het daarom voor mij ook geen argument.

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: pre-carbonised of niet

Bericht door Willem-Jan »

Mus schreef: 26 sep 2018 19:08 Mijn mening is heel simpel: het maakt mij echt geen donder uit of een pijp is voorgekoold of niet. Bij de aankoop is het daarom voor mij ook geen argument.
Dat is duidelijk:). Zelf heb ik vooral voorgekoolde pijpen. Toevallig waren mijn eerste pijpen allemaal zo. Ik heb nu slechts twee briar pijpen die niet voorgekoold waren. Verder nog een Missouri hardwood en een olijf. Op dit moment denk ik dat mijn voorkeur uitgaat naar niet voorgekoolde pijpen, maar verder onderzoek is aangewezen:).

Plaats reactie