Nieuwe Dunhill tabakken?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Flachpfeife »

Vorige week was ik in Hamburg en had ´s avonds wat tijd voor mezelf. En wat doe je dan in een havenstad waar alle geneugten des levens ruimschoots voorhanden zijn? Juist: een goede tabakwinkel bezoeken. Mijn keus viel op tabacalera Hanseatica, waar ik een paar jaar geleden al eens naar binnen was gelopen. Destijds werd ik geplaagd door kortstondige maar hevige geldzorgen. Dat is inmiddels verleden tijd, dus nam ik mij voor dit keer toe te slaan.

De zaak is een handelspartner van Kohlhase & Kopp met een ruim assortiment aan eigen blends. Veel potten om te besnuffelen en daar was ik een tijdje mee zoet. Mijn keus viel uiteindelijk op twee blends met een behoorlijke flavour, maar daar gaat het hier niet over. Want tijdens het afrekenen viel mijn oog op het schap met merkentabak en daar ontwaarde ik een drietal onbekende Dunhill blikken.

Nu herinnerde ik mij ergens gelezen te hebben (waarschijnlijk hier op het voortreffelijke forum) dat Dunhill deze hefst met nieuwe blends op de markt zou komen. Even nagevraagd en jazeker, het betrof inderdaad deze soorten. Omdat de tabak net was binnengekomen was er zelfs van elke soort een geopend blik om aan te ruiken. Dat aanbod nam ik graag aan. De Dunhill tabakken die ik ken, en met genoegen rook, hebben allemaal een behoorlijk aandeel aan latakia. Terwijl de blikken tevoorschijn werden getoverd, bereidde ik mijn reukorgaan daarom innerlijk voor op een behoorlijke dosis van deze Syrische lekkernij. De verkoopster keek mij aandachtig aan bij het openen van het eerste blik (Ye Olde Signe). Nadat ik het papier had weggevouwen bewoog ik het blik verwachtingsvol in de richting van mijn neus en liet de geur inwerken. Mijn daaropvolgende gezichtsuitdrukking moet een rare mix van verbazing en teleurstelling hebben gehad, want de verkoopster schoot spontaan in de lach. Het was dan ook een flinke anticlimax ten opzichte van mijn verwachtingen. Weinig kracht, veel subtiliteit, geen latakia: dat kende ik van Dunhill nog niet. Ook het tweede blik (221 Baker St.) glansde door terughoudendheid op de eerste reuk.

Ja, haar chef was ook verbaasd geweest, meldde de verkoopster die -terecht- inschatte dat de waarschijnlijkheid, dat ik tot koop zou overgaan, minimaal geworden was. Maar als ik er prijs op stelde, zou ze mij graag een paar plukjes mee willen geven om thuis in alle rust te proeven. Dat aanbod nam ik graag aan. En om tenminste iets daarvoor terug te doen, schrijf ik deze recensie.

Afbeelding

Drie ´nieuwe´ tabakken van Dunhill dus. Eigenlijk niet nieuw, want het zijn herintroducties van voormalige blends: "Dark Flake", "Ye Olde Signe" en "221 Baker St". Omdat ik van nature geen flake-roker ben, heb ik uitsluitend de laatste twee uitgeprobeerd. Links "Ye Olde Signe", rechts "221 Baker St."

Afbeelding

"Ye Olde Signe", oud-Engels voor "The old sign" is een blend dat in 1915 op de markt kwam. Nu dus opnieuw, exact 101 jaar na dato. Het is een loose-cut met uitsluitend Virginia tabakken. De smaak is niet zeer intensief. Wat mij betreft eerder een tabak om zonder filter te roken. Dan ontvouwt het een eigen karakter. De rookeigenschappen zijn typisch voor Dunhill. Aanvankelijk wat lastig op gang te brengen, dan een langdurige, stabiele en koele rook- en smaakontwikkeling, tenslotte een opvallend kleine hoeveelheid lichtgekleurde as. De smaak is zeer complex, zoet en soms aangenaam hooiig. Een absolute aanrader voor iedereen die graag geniet van puur. De tabak is ook goed te roken in kleinere ketels. Wel op de temperatuur letten: wordt de tabak te heet, komt er direct een onaangename scherpte!

"221 Baker St." is een blend dat eind jaren zestig op de markt kwam. Hoewel "op de markt" met een korreltje zout kan worden genomen. Het was namelijk uitsluitend in de Dunhill winkel in Londen te koop. Nu, vijftig jaar later, dus wel in de handel verkrijgbaar. Een ribbon-cut met een grotere verscheidenheid aan donkere en lichte tabakken. Een traditionele engelse mixture met Virginia, Burley en Dark-fired Kentucky. Ook hier dus een grote complexiteit met de notige smaak van Burley en zwaardere Virginiasoorten. Een waar spektakel en een stuk krachtiger dan "Ye Olde Signe". Daardoor zeker ook geschikt voor het roken met filter. De tabak ontvouwt bij het roken een intensiteit die je bij het ruiken aan het blik voor onmogelijk houdt. En dat zonder latakia. Hoewel: in een derde proefgang stopte ik het in een pijp waar ik normaal gesproken zwaardere latakia blends mee rook en die combinatie deed het verassend goed.

Beide tabakken zijn geweldig in hun soort. Ze gaan zeker deel uitmaken van mijn voorraad en ik kan ze van harte aanbevelen!

link: http://tabacalera-hanseatica.de/
link: http://kohlhase-kopp.com/ceemes/

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door TommyLF »

Mooie review =D>
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Huub »

Hallo Flachpfeife,

Ik heb hier al eerder over de Dark Flake en the Ye Old Sign geschreven.

Het doet mij voorkomen dat je denkt dat de Ye Old Sign eerst nu, na 101 jaar, opnieuw wordt uitgebracht.
Dat is niet zo. Mijn grootvader rookte die tabak al in de 50-tiger jaren en zelf heb ik in de 70-tiger jaren deze blend heel veel gerookt, tot dat hij in Nederland niet meer werd verkocht.
Als deze nog net zo lekker smaakt als toen zal het zeker weer een van mijn vaste Virginia tabakken worden.
Laatst gewijzigd door Huub op 18 okt 2016 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Flachpfeife »

Hoi huub,

klopt, ergens eind jaren 70 is de verkoop van "Ye Olde Signe" gestopt. Nu dus na ongeveer 40 jaar weer verkrijgbaar. Ik ben benieuwd of jij de smaak weer kunt herkennen als je ´m rookt. Ik vond hem zeer karakteristiek, zo snel ken ik geen vergelijkbare smaak. Hoe exact kan een smaakherinnering zijn, vraag ik mij af. Ik hoor het graag van je.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Arno »

Flachpfeife schreef:De Dunhill tabakken die ik ken, en met genoegen rook, hebben allemaal een behoorlijk aandeel aan latakia. Terwijl de blikken tevoorschijn werden getoverd, bereidde ik mijn reukorgaan daarom innerlijk voor op een behoorlijke dosis van deze Syrische lekkernij.
Cyperse lekkernij :wink: Sinds jaaaaaaren zit er al geen Syrische latakia meer in Dunhill tabakken.. Maar voor de rest is je kennis van Dunhill tabakken zeer goed! Heb je nog de "jaren '70 en daarvoor" Dunhill blends gerookt?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Meester W »

Dank voor de interessante bespreking

Holmes' own delight zal ik zeker gaan proberen
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Flachpfeife »

Arno schreef:Cyperse lekkernij :wink: Sinds jaaaaaaren zit er al geen Syrische latakia meer in Dunhill tabakken.. Maar voor de rest is je kennis van Dunhill tabakken zeer goed! Heb je nog de "jaren '70 en daarvoor" Dunhill blends gerookt?
Ha, dat wist ik nog niet. Ik dacht eens een blik te hebben gehad waar 'Syrische Latakia' op stond. En zo oud kan dat blik niet geweest zijn; in de jaren zeventig was ik nog iets te jong om Dunhill blends te roken. Bovendien ben ik pas vier jaar pijproker. De proeven van vorige week waren voor mij een eerste kennismaking met de 'oude' Dunhill blends.

.
Meester W schreef:Dank voor de interessante bespreking

Holmes' own delight zal ik zeker gaan proberen
Dank voor de interessante reactie, maar wat is "Holmes' own delight"? Klinkt als een pikante havenbar in Hamburg. :wink:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Arno »

Flachpfeife schreef:
Arno schreef:Cyperse lekkernij :wink: Sinds jaaaaaaren zit er al geen Syrische latakia meer in Dunhill tabakken.. Maar voor de rest is je kennis van Dunhill tabakken zeer goed! Heb je nog de "jaren '70 en daarvoor" Dunhill blends gerookt?
Ha, dat wist ik nog niet. Ik dacht eens een blik te hebben gehad waar 'Syrische Latakia' op stond. En zo oud kan dat blik niet geweest zijn; in de jaren zeventig was ik nog iets te jong om Dunhill blends te roken. Bovendien ben ik pas vier jaar pijproker. De proeven van vorige week waren voor mij een eerste kennismaking met de 'oude' Dunhill blends.
Het kan hoor, zo heel erg lang zijn die blikken nog niet uit de roulatie. Ik heb er nog eentje van Torben Dansk (Danpipe). Ik rook overigens ook nog maar een jaar of 6 pijp.

Afbeelding

Meester W schreef:Dank voor de interessante bespreking

Holmes' own delight zal ik zeker gaan proberen
Flachpfeife schreef:Dank voor de interessante reactie, maar wat is "Holmes' own delight"? Klinkt als een pikante havenbar in Hamburg. :wink:
221b Baker St. is het fictieve adres van Sherlock Holmes :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Flachpfeife »

^^ Ah, kwartje gevallen! :)

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Rudolus »

Hopelijk worden die in ons leuke Belgenlandje metertijd verkocht.
Als dat waar is wat G.L.Pease schrijft over "Ye Old Signe", dan ....?
Voor de geinteresseerden;

http://glpease.com/BriarAndLeaf/?p=51
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Eliminator »

Samengevoegd
Afbeelding

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Genieter »

Goedenavond beste mensen,

Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van de Oude Leeuw waarin men zei dat de Dunhill tabakken niet meer worden geproduceerd door BAT. Ik dacht dat zei door Orlik werden gemaakt?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Arno »

Genieter schreef:Goedenavond beste mensen,

Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van de Oude Leeuw waarin men zei dat de Dunhill tabakken niet meer worden geproduceerd door BAT. Ik dacht dat zei door Orlik werden gemaakt?
Kan je die nieuwsbrief eens doorsturen alsjeblieft? Dan kan ik eens lezen wat er precies staat. De Dunhill tabakken worden nu al enige tijd door Orlik in licentie gemaakt maar de rechten liggen nog steeds bij BAT zover ik weet.
Afbeelding

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Genieter »

Arno,

Je hebt een PB ontvangen.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Huub »

Beste genieter,

Ik denk dat "Oude" niet voor niets in de naam staat van deze overigens goede firma.
Denk toch dat je enigszins op de hoogte moet zijn.

De Dunhill tabakken worden al jaren geproduceerd door de Scandinavian Tobacco Group, die heel groot aantal pijptbakken produceert waaronder bekende namen als Orlik, My Own Blend, Escudo en vele andere.



Genieter schreef:Goedenavond beste mensen,

Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van de Oude Leeuw waarin men zei dat de Dunhill tabakken niet meer worden geproduceerd door BAT. Ik dacht dat zei door Orlik werden gemaakt?

Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Flachpfeife »

Arno schreef: 18 okt 2016 08:50 Heb je nog de "jaren '70 en daarvoor" Dunhill blends gerookt?
Je hebt profetische kwaliteiten. =D> Vandaag op een rommelmarkt twee blikken Dunhill gevonden, die volgens mij uit de jaren ´70 zouden kunnen stammen. Op de gok gekocht, ze voelden allebei nog vacuum aan. Misschien kan iemand hier deze blikken op de tijdas plaatsen? Thuisgekomen bleek één van beide blikken niet helemaal dicht te zijn. Die heb ik dan maar geopend. De tabak is kurkdroog, maar op zich prima behouden. Bijna onvoorstelbaar dat deze tientallen jaren oud zou zijn. De geur is best vertrouwd, lijkt sterk op de Dunhill 965 die ik tot voor kort regelmatig rookte. Roken kan ik de aanwinst op zijn vroegst volgende week, want ik zit nog in het laatste restant van de vastentijd. Geen Tabak, geen alcohol, geen vlees.

Het lijkt mij wel aardig om het einde van de vastentijd te vieren met een pijpje vintage-Dunhill. :-? De marktverkoper raadde aan om de tabak op een tafel te verspreiden en met een plantenspuit een mix van alcohol en gedestilleerd water over de tabak te sproeien. Zo zou de tabak razendsnel weer rookbaar zijn. Heeft iemand misschien ervaring met deze methode? Of misschien nog een betere manier om dit kurkdroge spul binnen een week rookbaar te krijgen?

Tenslotte de foto´s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door capricorn »

je kunt ook het volgende proberen


Gebruikersavatar
Flachpfeife
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2012 08:46
Locatie: Berlijn

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Flachpfeife »

Top! Bedankt, zo ga ik het proberen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill Tabakken.

Bericht door Arno »

Flachpfeife schreef: 14 apr 2019 20:09
Arno schreef: 18 okt 2016 08:50 Heb je nog de "jaren '70 en daarvoor" Dunhill blends gerookt?
Je hebt profetische kwaliteiten. =D> Vandaag op een rommelmarkt twee blikken Dunhill gevonden, die volgens mij uit de jaren ´70 zouden kunnen stammen. Op de gok gekocht, ze voelden allebei nog vacuum aan. Misschien kan iemand hier deze blikken op de tijdas plaatsen? Thuisgekomen bleek één van beide blikken niet helemaal dicht te zijn. Die heb ik dan maar geopend. De tabak is kurkdroog, maar op zich prima behouden. Bijna onvoorstelbaar dat deze tientallen jaren oud zou zijn. De geur is best vertrouwd, lijkt sterk op de Dunhill 965 die ik tot voor kort regelmatig rookte. Roken kan ik de aanwinst op zijn vroegst volgende week, want ik zit nog in het laatste restant van de vastentijd. Geen Tabak, geen alcohol, geen vlees.

Het lijkt mij wel aardig om het einde van de vastentijd te vieren met een pijpje vintage-Dunhill. :-? De marktverkoper raadde aan om de tabak op een tafel te verspreiden en met een plantenspuit een mix van alcohol en gedestilleerd water over de tabak te sproeien. Zo zou de tabak razendsnel weer rookbaar zijn. Heeft iemand misschien ervaring met deze methode? Of misschien nog een betere manier om dit kurkdroge spul binnen een week rookbaar te krijgen?

Tenslotte de foto´s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Proficiat met je aanwinsten! Dat zijn mooie jaren '70 blikken :) (Oh ja, staat het gewicht er in ounces of grammen op? Als het in ounces is kunnen ze nog van eind jaren '60 zijn) Hier nog wat meer info over de blend, Dunhill Standard Mixture Medium: A blend of the choicest matured Virginia and selected Turkish tobaccos, each specially imported by Alfred Dunhill, the Virginia gives a rich flavour and touch of natural sweetness while the presence of the Turkish leaf imparts a grand aroma, this mixture possess a soft mellow flavour difficult to define bur recognized at once by every pipe-smoker: probably bet described as ‘nutty’. [Latakia and Oriental tobaccos blended with flue cured grades from East Carolina and Georgia, lightly toasted in our drying drum-1985] [mild, medium & full refer to Latakia content]

De methode van de verkoper of de stoommethode zou ik niet doen met die oude, fragiele tabak. Ik deponeer zulke oude droge tabak in een schone plastic kom. Daaroverheen leg ik een schone vochtige (dus niet door en door natte) vaatdoek. Eventueel gedestilleerd water gebruiken. De vaatdoek moet de kom afsluiten maar mag de tabak erin niet aanraken. Als de vaatdoek droog is deze weer vochtig maken. Deze methode is wat langzamer, maar minder een schok voor oude tabak. Suc6 en veel rookplezier!
Laatst gewijzigd door Arno op 14 apr 2019 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 apr 2016 22:57
Locatie: Playa Almeria
Contacteer:

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door TommyLF »

Ik sluit me volledig bij Arno aan! Het bevochtingen zal voorzichtig moeten gebeuren en dan zonder direct contact! Daarbij de stoommethode is wel erg heftig en de tabak met alcohol en water besproeien nog veel meer! De tabak wordt ineens dan te nat en wordt dan echt een bende die de rookbaarheid echt niet ten goede zal komen!

Grt TommyLF
Een pijp- en/of sigarenroker is geen onruststoker... :-?

"Ask not what your country can do for you. Ask what you can do for your country" JFK

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Tobias Tobit »

Een tabak blender op een Amerikaans forum drukt iedereen op het hart om nooit maar dan ook nooit alcohol rechtstreeks op je tabak te spuiten. Volgens hem tast de alcohol de tabak aan op een manier die de smaak beïnvloed. Ook na het verdampen van de alcohol is de tabak niet meer wat het ooit was. Wees hier dus voorzichtig mee. Persoonlijk zou ik het advies van Arno aannemen.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Wowbagger »

Even een vraag voor de kenners hier. Met het heengaan van de Dunhill Flake, en het al even niet meer beschikbaar zijn van Capstan Gold in ons mooie kikkerlandje, ben ik op zoek naar een vervanging. Dus een pure, citrusachtige virginia-flake voor in de warmere maanden van het jaar (met toevoeging van geen of zeeeeer weinig perique).
Enig idee?

Gebruikersavatar
kadir8880
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 dec 2013 01:36

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door kadir8880 »

Orlik Golden Sliced?

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Tobias Tobit »

Reiner golden long flake indien beschikbaar evt in Duitsland en daar is natuurlijk ook de Peter Heindrichs golden sliced.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Wowbagger »

kadir8880 schreef: 15 apr 2019 10:08 Orlik Golden Sliced?
Die heeft me dan weer gek genoeg nooit kunnen bekoren. In die zin dus ook huiverig voor de Heinrich's Golden Sliced.

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Hans1 »

Samuel Gawith - Full Virginia Flake misschien?

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Rudolus »

* Dunhill Flake is opnieuw verkrijgbaar als Robert McConell (heritage) Flake (productie Kolhase & Kopp).
* Persoonlijk vind ik de Flake toch wat anders (en beter) dan Capstan Gold en mis ik in de Flake de genoemde referentie naar citrus. De Flake is voor me meer een topreferentie voor een zoete standaard straight virginia.
* Variante zou ook kunnen zijn HU Tobacco Haymaker en Samuel Gawith English Summer (voor zover nog te krijgen).

Groet,
Rudolus
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Tobias Tobit »

Ik bedacht nog de Hamborger Veermaster van Dan Tobacco.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6404
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door Wowbagger »

Dank voor de antwoorden heren.
Dunhill Flake heeft inderdaad minder citrus dan Capstan Gold, maar ging voor mij wel die richting in. HU Haymaker had ik nog niet aan gedacht, die klinkt alsof het de juiste vervanger zou zijn. Gaan we proberen!

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Nieuwe Dunhill tabakken?

Bericht door roocker »

SG Golden glow , Holger Danske royal navy flake…..

Plaats reactie