Beginnersvraag 2.0

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sebastian
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jun 2017 23:58

Beginnersvraag 2.0

Bericht door Sebastian »

Beste liefhebbers,

Na een introductieperiode pijproken is de pijp weer in de kast gegaan om stof te verzamelen... Ik kon dat ding maan niet aan houden en ik was drukker met de handeling, dan met het genieten. Twee weken geleden heb ik besloten om het nogmaals te proberen en ik heb een pakje heerlijke, zoete pijptabak gekocht. Ik heb de pijp gevuld met de duim, licht aangedrukt en het genot kwam mij tegemoet. Mijn eerdere problemen lijken tot dusver absent.

Nu spookt het volgende door mijn kop...:
Ik heb een robuuste, redelijk zware pijp. Tussen de tanden klemmen gaat wel, maar is niet ideaal. Ik merk dat ik hier wel enige behoefte aan heb (is rustgevender dan alsmaar in de hand houden). Nu ben ik aan het oriënteren naar een mooie, lichte pijp. Alleen dat inroken staat me een beetje tegen... Volgens mij heb ik dit probleem niet bij een pijp van meerschuim?
Maar nu mijn vraag.. Ik heb de smaak dit keer goed te pakken, dus ik wil mijn arsenaal ook uitbreiden. Hebben jullie tips voor mij wat een lichte pijp betreft tot Max 100 euro? en Klopt het dat een pijp van meerschuim niet hoeft te worden ingerookt?
Ik zie namelijk erg veel dure pijpen, maar vooral heel veel, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle tips!

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Geoff »

Kijk even op de website van Dré, die heeft meestal wel wat leuks liggen voor een prikkie.
http://www.puffaway.eu/
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Sidekickelvis »

Goedkope, lichte bruyere pijpen voorzien van een coating in de ketel(minder inroken dus) zijn Molina's, Vanaf een eurootje of 40. verkrijgbaar bij vele winkels met een assortiment pijpen en op het net natuurlijk.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Rob »

Je kan ook eens denken aan een Shortstop corncob pijpje (https://corncobpipe.com/short-stop-corn-cob-pipe.html). Die verenigt alle voordelen die je zoekt: goedkoop ($4,95), licht en hoef je niet in te roken. Ik weet niet of je de looks goed genoeg vindt natuurlijk maar het is een van m'n favoriete pijpjes als ik een pijp wil roken zonder m'n handen te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Rob op 08 jun 2019 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door NoneNicer »

De voorgaande tips zijn goed.
Aanvullend mijn manier van pijpen uitzoeken die ik niet hoef te voelen etc:
Ik rook pijp met een filter en houd van klemmen van deze pijp tussen de tanden. Dat werkt het best bij een lengte van de pijp van minder dan 14cm en minder dan 45 gram.
Verder wil ik een fatsoenlijk binnenwerk, dus de boring moet 4mm zijn in de kop.
Websites van o.a. in willekeurige volgorde
- Haddocks uit Maastricht
- Motzek uit Kiel
- Smokingpipes Europe
- Danish Pipeshop
Deze hebben filters in hun website waarmee je jouw voorkeuren kunt ingeven. Zo kun je zoeken op gewicht, filter, etc.

Voor starters neem ik graag Morgan Bones pijpen mee, afkeur van een grote Italiaanse topfabriek. Technisch goede pijpen voor minder dan €50. Ook tevreden over mijn Molina, al heeft die een niet mooi passend mondstuk.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door junksculp »

Haddock is een super zaak, anders mail of bel even met Paul, hij zal je zeker weten goed helpen zodat jij de juiste pijp krijgt.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Jekke »

https://www.pijptabak-shop.nl/
Een onderdeel van Tabakado Eindhoven......Mariska heeft intussen ook al een mooi assortimentje pijpen (Rattray's, Molina, Bones, enz...) en een standje tabak. Ook ragers, filters en de gebruikelijke toebehoren zijn aanwezig.
Gisteren nog eens rondgekeken toen ik sigaren ging kopen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Paasei »

Forumlid Rudi heeft ook een webshop met heel wat kwalitatieve en betaalbare pijpen.
Contacteer 'm even met je wensen, en hij vindt ongetwijfeld de geschikte pijp.

Niet alles staat op zijn webshop, maar hier heb je toch al een idee :

https://www.tobaccoshop.nl/pijpen
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door Mus »

Als je een pijp tijdens het roken tussen je tanden wilt houden zijn er wel een paar dingen die mijns inziens wat aandacht verdienen:

Handsfree roken gaat het beste met een gebogen pijp. Ik zou zelfs zeggen hoe dieper gebogen, hoe makkelijker handsfree te roken, maar helaas ook hoe moeilijker te roken. Met name bij uitbundig gesausde tabakken of bij iets te snel roken zal er eerder een ophoping van vocht onderin de pijp komen dan bij een rechte(re) pijp. Het gevolg is dan een pruttelende pijp, vies tabakssap in je mond en/of onderin de ketel een prop kleddernatte tabak die niet meer wil branden. Even een rager in het mondstuk steken tot bijna aan de ketel kan helpen, maar dit is bij een gebogen pijp niet altijd even makkelijk en bij een filterpijp zelfs onmogelijk. Het is niet voor niets dat de oudgedienden op dit forum een al te diep gebogen pijp afraden voor beginners!

Van het continu met je tanden kracht zetten heeft het mondstuk natuurlijk meer te lijden. Ook ga je er meer door kwijlen, en dat kan in je mondstuk lopen, of in het minst erge geval leiden tot een natgezeverd mondstuk.

Meerschuim is niet aan iedereen besteed (ik heb zelf een meerschuimen pijp gehad en ik vond er geen drol aan) en het is ook een stuk duurder én een stuk kwetsbaarder dan bruyère.

Als ik zelf handsfree wil roken dan doe ik dat eigenlijk nooit met een rechte pijp. Ik zorg dat ik een pijpenstoeltje bij de hand heb zodat ik mijn pijp kan neerzetten zonder dat hij omvalt, of ik kies een pijp met een vlakke onderkant.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door The_Undertaker »

Persoonlijk vind ik handsfree roken beduidend minder rustgevend dan de pijp in de hand te houden. Dit laatste voorkomt dat m'n handen allerlei dingen doen die niks met pijproken te maken hebben, en houdt zodoende de aandacht bij de pijp.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnersvraag 2.0

Bericht door robvoorburg »

Daar kan ik mij bij aansluiten, daarnaast moet je je realiseren
dat bij veelvuldig hands free roken enige tanden uit het lood
kunnen gaan staan.

Plaats reactie