Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 533
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Faab »

Sinds ik Rob's mooie bericht hier had gelezen, heb ik geen filters meer gebruikt in mijn filterpijpen. Tot nu toe bevalt me dat uitstekend. Ik merk dat er bij vochtigere tabak was gegorgel kan optreden, maar dat is met een ragertje in het mondstuk tijdens het roken eenvoudig te verhelpen. Dat wil niet zeggen dat ik ze nooit meer zal gebruiken, maar voorlopig zie er geen reden toe. Misschien helpt een filter om de aroma overdosis van heftig gearomatiseerde tabakken wat af te zwakken.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Eliminator »

Faab schreef: 04 jun 2019 20:21 Misschien helpt een filter om de aroma overdosis van heftig gearomatiseerde tabakken wat af te zwakken.
Mocht je ooit Bibo gaan roken, zorg voor een pijp waar tien filters in kunnen :lol: :lol: (kidding, maar 'heftig' is een understatement voor deze tabak)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 533
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Faab »

Eliminator schreef: 04 jun 2019 22:24
Faab schreef: 04 jun 2019 20:21 Misschien helpt een filter om de aroma overdosis van heftig gearomatiseerde tabakken wat af te zwakken.
Mocht je ooit Bibo gaan roken, zorg voor een pijp waar tien filters in kunnen :lol: :lol: (kidding, maar 'heftig' is een understatement voor deze tabak)
Ik had hier inderdaad al over Bibo gelezen. :-) Voorlopig denk ik niet dat ik me daar aan waag.

Gebruikersavatar
yorrick
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2013 16:59
Locatie: Haastrecht

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door yorrick »

Dat is juist lekker eli
groeten yorrick

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Wat moet ik me daarbij voorstellen, bij Bibo? Ik ken deze tabak niet, nooit van gehoord.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Asmodeus »

Paul Tummers schreef: 05 jun 2019 18:59 Wat moet ik me daarbij voorstellen, bij Bibo? Ik ken deze tabak niet, nooit van gehoord.
Tabak met een topping van ingekookte Fanta

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Geen idee of het op waarheid berust, heb echter gehoord
dat je er suikerziekte van zou kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door robvoorburg op 06 jun 2019 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Dan laat ik die kelk liever aan mij voorbij gaan....
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 533
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Faab »

Ik heb in het begin een aantal maal met filter gerookt en nadat ik een bericht van Rob Voorburg had gelezen, besloot ik weer eens zonder te roken en dat is daarna zo gebleven. Ik rook echter uit filterpijpen. Ik laat nu gewoon het filter achterwege en dat rookt prima. Maar ik lees weleens wat over adapters om van filterpijpen filterloze te maken. Wat is daar het nut van?

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Het nut van deze adapters die de plaats van het filter innemen is zoals ik het zie het voor een deel voorkomen dat de ruimte die voor het filter bestemd is vol met condens gaat staan, je hebt anders de kans dat dat in een keer richting pijpekop loopt of richting je mond, beide opties lijken me redelijk ongewenst.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Asmodeus »

Het adaptertje zou moeten voorkomen dat het bruyère bij de tige doorbrandt of anderszins beschadigt door de hitte, omdat de wanddikte bij filterpijpen doorgaans wat dunner is, vooral bij 9mm filters. Echter, om de pijp op die plek te laten doorbranden zul je het keteltje dermate hoog moeten opstoken dat van een aangename rooksessie geen sprake meer kan zijn.
Ik heb enkele filterpijpen van Savinelli die ik al jaren met plezier rook zonder filter of adapter.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

Zo'n adapter heb ik enige malen geprobeerd, echter omdat deze
onvoldoende aansloot werd het een viezige natte boel, einde
oefening.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door rivulus »

Enig voordeel dat ik kan bedenken voor een adapter is dat je bij sommige pijpen met een pijpenrager makkelijker tot in de ketel kunt komen
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door robvoorburg »

rivulus schreef: 11 jun 2019 19:00 Enig voordeel dat ik kan bedenken voor een adapter is dat je bij sommige pijpen met een pijpenrager makkelijker tot in de ketel kunt komen
Klopt inderdaad, voor mij indertijd te weinig reden
het ding te handhaven.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Paul Tummers »

Asmodeus schreef: 09 jun 2019 20:39 Het adaptertje zou moeten voorkomen dat het bruyère bij de tige doorbrandt of anderszins beschadigt door de hitte, omdat de wanddikte bij filterpijpen doorgaans wat dunner is, vooral bij 9mm filters. Echter, om de pijp op die plek te laten doorbranden zul je het keteltje dermate hoog moeten opstoken dat van een aangename rooksessie geen sprake meer kan zijn.
Ik heb enkele filterpijpen van Savinelli die ik al jaren met plezier rook zonder filter of adapter.
Zou je me dat nader kunnen uitleggen? Als het al zo erg is dat de tige brandgevaar loopt staat de kop toch al in de fik?
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door NoneNicer »

Paul Tummers schreef: 11 jun 2019 21:42
Asmodeus schreef: 09 jun 2019 20:39 ...
Echter, om de pijp op die plek te laten doorbranden zul je het keteltje dermate hoog moeten opstoken dat van een aangename rooksessie geen sprake meer kan zijn.
...
Zou je me dat nader kunnen uitleggen? Als het al zo erg is dat de tige brandgevaar loopt staat de kop toch al in de fik?
Jullie hebben het beiden over hetzelfde :D

Als filter gebruiker kan ik terdege zeggen dat de kans klein is dat het boorgat in de kop dusdanig mooi aansluit bij een adapter, waar het gat gecentreerd zit, dat je precies met het gepruttel komt te zitten wat Robvoorburg ook hierboven aanhaalt. Vrijwel geen enkele pijp die ik bezit heeft een mooi geboord gat dat naadloos aansluit. Sterker nog heb ik enkele pijpen die ook niet al te zuiver omgaan met de juiste afmetingen van filters. Soms eindigt dat in een klemmend filter in het mondstuk. De tip is dan om het filter te laten zitten tot het geheel droog is. Anders mocht men een theelepel vochtige, onwelriekende koolstof hagelslag in handen / op kleding / vloer krijgen met alle ellende van dien.
Ook filter fabrikanten hebben soms uitval, bijvoorbeeld in de diameter of plaatsing van de kappen (kunstof/keramisch) waardoor een stukje uitsteekt. Mijn vermoeden is dat budget merk Blitz de wat van de afkeur heeft van de grootste fabrikant in Duitsland. Met de soms daardoor langere filters kun je diverse problemen krijgen als een niet goed aansluitend mondstuk of kappen die er uit vallen. Kans is overigens 1:>200 uit mijn ervaring. Van ieder koolstof filter merk heb ik nog wel een tegenvaller gehad dat zorgde voor een of meer koolstof gruisjes die door het filter kanaal en rookkanaal in de mond komen. De tip daarvoor is om altijd in rookrichting (kunststof/keramisch) blazende op het keramische deel voordat het filter de pijp in gaat de loszittende gruisjes te ontdoen van het filter. Bij keramisch/keramisch filters doe ik hetzelfde en houd ik de tekst richting als rookkanaal richting aan.
/edit: kleine nuance. Blitz filters gebruik ik naar tevredenheid met een budget technische keuze. Ik vind het onzinnig om een filter waarbij de koolstof het werk doet veel te laten kosten. Het is enkel(!) het kleurtje van de inkt en/of de plastic/keramiek combinatie die verschillen voor het gros van de producten. Volgens een gesprek met een van de gasten afgelopen meeting bij Schimmel is de enige fabrikant (!) net over genomen door Kohlhase & Kopp. Zij leveren dan ook ongeveer alle producten op filter gebied. Jongste trend is ongebleekt papier. Koop waar je je goed bij voelt, al mijd ik plastic en kies onder meer voor de koolstof/Meerschaum mix en puur Meerschaum voor de vulling.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door junksculp »

Gisteren voor het eerst een aromaat met meerschuim 9mm filter gerookt. Het gaat om het doosje met de olifant. Wat mij meteen opviel dat ik veel meer smaak krijg van de tabak. In het vervolg dus geen koolstof filters meer. :D

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Deadl0ck »

junksculp schreef: 10 okt 2019 09:03 Gisteren voor het eerst een aromaat met meerschuim 9mm filter gerookt. Het gaat om het doosje met de olifant. Wat mij meteen opviel dat ik veel meer smaak krijg van de tabak. In het vervolg dus geen koolstof filters meer. :D
Fijn he? Zelf gebruik ik mix filters, met zowel kool als meerschaum. Als je naar heukelum komt en je wilt het proberen kun je er wel een paar krijgen.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door junksculp »

Deadl0ck schreef: 15 okt 2019 13:15
junksculp schreef: 10 okt 2019 09:03 Gisteren voor het eerst een aromaat met meerschuim 9mm filter gerookt. Het gaat om het doosje met de olifant. Wat mij meteen opviel dat ik veel meer smaak krijg van de tabak. In het vervolg dus geen koolstof filters meer. :D
Fijn he? Zelf gebruik ik mix filters, met zowel kool als meerschaum. Als je naar heukelum komt en je wilt het proberen kun je er wel een paar krijgen.
Dank je voor het aanbod. Ik sukkel nog steeds met mijn gezondheid. Ik sla heukelem over deze keer.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Rudolus »

Deadl0ck schreef: 15 okt 2019 13:15 Fijn he? Zelf gebruik ik mix filters, met zowel kool als meerschaum. Als je naar heukelum komt en je wilt het proberen kun je er wel een paar krijgen.
Beste Deadl0ck,

Mix filters? Kan je merk opgeven en waar die te koop zijn? Tot nu toe enkel kool of meerschaum filters aangetroffen.
Welke is dan het voordeel van een mix filter of welke zijn je bevindingen?

Dank en groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door junksculp »

Rudolus schreef: 15 okt 2019 19:47
Deadl0ck schreef: 15 okt 2019 13:15 Fijn he? Zelf gebruik ik mix filters, met zowel kool als meerschaum. Als je naar heukelum komt en je wilt het proberen kun je er wel een paar krijgen.
Beste Deadl0ck,

Mix filters? Kan je merk opgeven en waar die te koop zijn? Tot nu toe enkel kool of meerschaum filters aangetroffen.
Welke is dan het voordeel van een mix filter of welke zijn je bevindingen?

Dank en groet.
Hij bedoelt deze denk ik:
https://www.danpipe.de/de/Pfeifenfilter ... tueck_2021

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Deadl0ck »

Rudolus schreef: 15 okt 2019 19:47
Beste Deadl0ck,

Mix filters? Kan je merk opgeven en waar die te koop zijn? Tot nu toe enkel kool of meerschaum filters aangetroffen.
Welke is dan het voordeel van een mix filter of welke zijn je bevindingen?

Dank en groet.
junksculp schreef: 15 okt 2019 20:00 Hij bedoelt deze denk ik:
https://www.danpipe.de/de/Pfeifenfilter ... tueck_2021
Correct, dat zijn de enige die ik tot nu toe gevonden heb, de white elephant supermix, waar beide in zit. En alleen te koop gevonden bij Danpipe.

Het voordeel wat ik daarvan beleef, Rudolus, is dat het door de toevoeging van meerschaum meer vocht op kan nemen, waar ik nogal last van kan hebben als vochtige roker, maar nog wel de eigenschap van koolstof filters heeft dat het de scherpte die ik bij veel aromatics beleef wat tegengaat.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Rudolus »

Deadl0ck schreef: 16 okt 2019 19:50
Correct, dat zijn de enige die ik tot nu toe gevonden heb, de white elephant supermix, waar beide in zit. En alleen te koop gevonden bij Danpipe.

Het voordeel wat ik daarvan beleef, Rudolus, is dat het door de toevoeging van meerschaum meer vocht op kan nemen, waar ik nogal last van kan hebben als vochtige roker, maar nog wel de eigenschap van koolstof filters heeft dat het de scherpte die ik bij veel aromatics beleef wat tegengaat.
Dank voor de info. Je brengt me op gedachten om eens aan het varieren te gaan; geen filter/ wel filter - koolstof - meerschuim - papier - mix koolstof en meershuim. Mogelijks kan een bepaalde tabak en pijp met bovenstaande keuze een match zijn.

Groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Martin van der Spek

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Martin van der Spek »

Vraagje,
Heb mijn oude Big Ben van 30 jaar geleden weer gepakt. Er zat nog een doosje van 10 filters bij, maar die zijn maar 8 mm. Bij nieuwe filters lijk je te kunnen kiezen uit 6 mm of 9 mm. Klopt het dat filters toen iets dunner waren en zijn er nog filters van 8 mm te koop?
Dank en groeten, Martin

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Martin van der Spek schreef: 14 mar 2021 12:53 Vraagje,
Heb mijn oude Big Ben van 30 jaar geleden weer gepakt. Er zat nog een doosje van 10 filters bij, maar die zijn maar 8 mm. Bij nieuwe filters lijk je te kunnen kiezen uit 6 mm of 9 mm. Klopt het dat filters toen iets dunner waren en zijn er nog filters van 8 mm te koop?
Dank en groeten, Martin
Dat is raar, ik heb ook een 30 jaar oude Big Ben maar die pakt gewoon 9mm filters. 8mm had ik nog nooit van gehoord. Probeer de 9mm gewoon en als dat niet past is zonder eventueel ook een optie natuurlijk.

Edit, Vauen Dr Perl Junior 9mm filters zijn net iets dunner dan Big Ben filters.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door NoneNicer »

Bij mijn weten is er slechts een 9mm filter maat gevoerd bij Big Ben. De maten die ik ken, en waarvoor ik eens mijn vaste tabak leverancier in het dorp voor op de knietjes heb gekregen:
3mm - uit de periode voor 1980 voor Bruyère houten pijpen. Dunhill o.a. leverde dit, soms vind je ze ook bij oude merken, zoals de corncobs. Vaak helemaal van papier. Laat ze zitten tot de volgende dag, want het is wat gezeur om ze nat en afgebroken uit je pijpenkop of steel te halen. Als het niet lukt: kleiner boortje met de hand voorzichtig ondiep in het filter draaien. Met een tangetje de boor vasthouden en met iets tegen de tang aantikken terwijl je de kop vasthoudt. Vraag bij online aankopen altijd om het materiaal. Er zijn ook 3mm buisjes van metaal die men vroeger filter noemde en als koelelement door Dunhill ook ingezet zijn.
6mm - in Balsa driehoeken door Savinelli gevoerd, tot op de dag van vandaag. Ook andere merken wilden op deze trend mee. Denicotea heeft zo'n oplossing gehad samen met Dunhill met doorzichtige kristallen. Huls van transparant kunststof; die ontwerper was in mijn ogen niet wijs, het zal er niet fijn uitgezien hebben. Ook leverbaar soms met koolstof of helemaal van papier. Let op met de lengte! Sommige oudere modellen zijn specifiek voor een merk, dus passen niet altijd.
9mm - Een heleboel soorten verkrijgbaar. Elk merk heeft wel zijn of haar stempeltje er op laten drukken. Laat je niet gek maken, als je actieve koolstoffilter gebruikt, koop de nieuwste goedkoopste. Oude filters zijn soms al zo lang stof aan het happen dat het actieve er al af is. Melanges met of pure andere materialen werden hiervoor al genoemd. Pas op met kunststof kappen. De Dr. Perl vond ik nog niet noemenswaardig beter, wel veel duurder. Zoals eerder vermeld, ik heb het liefst de Meerschaum variant van het olifanten merk.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door George Bertram »

Sidekickelvis schreef: 14 mar 2021 15:15 Edit, Vauen Dr Perl Junior 9mm filters zijn net iets dunner dan Big Ben filters.
Inderdaad ook mijn ervaring dat de feitelijke diameter van een 9mm filter van een bepaald merk niet gelijk is aan de diameter van een ander merk.'
Zoals SKV aangeeft past een Dr Perl junior veelal beter dan een BB-filter en ook dan een Olifant. Door de opname van vocht in de filter klemmen sommige filters enorm, bij gevolg wachten tot ze of terug gedroogd zijn of met een tangetje eruit trekken.
Mijn voorkeur voor het moment: Vauen Dr Perl Junior.
Fumo et Emergo ;p

Martin van der Spek

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Martin van der Spek »

Dank jullie wel voor het advies. Zal de Vauen Dr Perl Junior filters proberen.

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door cookiemonster »

Ik rook altijd met filter omdat ik de tabak dan wat zachter vind.
Ik heb echter één bijzondere lievelingspijp waar geen filter in past en die ook niet kan aangepast worden zodat er een filter in kan.
Bestaat er ergens op de wereld een tabaksoort die eigenlijk voorbestemd is om filterloos gerookt te worden.
Zachte smaak met weinig tongbite of scherpte die volledig tot zijn recht komt zonder filter.
Ik weet wel dat in principe alle tabaksoorten zonder filter kunnen gerookt worden maar eentje moet er toch bovenuit komen?
Tips?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Chris »

cookiemonster schreef: 16 mar 2021 10:00 Ik rook altijd met filter omdat ik de tabak dan wat zachter vind.
Ik heb echter één bijzondere lievelingspijp waar geen filter in past en die ook niet kan aangepast worden zodat er een filter in kan.
Bestaat er ergens op de wereld een tabaksoort die eigenlijk voorbestemd is om filterloos gerookt te worden.
Zachte smaak met weinig tongbite of scherpte die volledig tot zijn recht komt zonder filter.
Ik weet wel dat in principe alle tabaksoorten zonder filter kunnen gerookt worden maar eentje moet er toch bovenuit komen?
Tips?
Kentucky Bird zou ik zeggen.

Plaats reactie