L. Vuitton pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Lancer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2019 17:24

L. Vuitton pijp

Bericht door Lancer »

Onlangs vond ik een aardig pijpje op een lokale rommelmarkt van het merk L. Vuitton. Ik probeerde wat meer informatie te vinden over dit, voor mij onbekende, pijpenmerk. Het bleek echter erg moeilijk om veel informatie te vinden:

1/ Er is een oud draadje op pipesmagazine.com waar er een vermelding is.

2/ Er is een vermelding van het merk op de mooie overzichtswebsite van pijpmerken pipephil.eu

3/ Ik vond een oude (1946) voorpagina van de Franse krant Le Figaro met een advertentie voor Louis Vuitton pijpen

Kan iemand me iets meer vertellen over dit pijpenmerk? Welke pijpenmaker zou deze pijpen in opdracht van Vuitton gemaakt hebben?

Hartelijk dank! (T)

Hieronder enkele foto's:


Afbeelding

Afbeelding
Instagram: @1ancer0

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: L. Vuitton pijp

Bericht door NoneNicer »

Leuke vondst! Kan bijkans nog eens flink wat waard zijn, want zelf had ik geen idee dat LV zoiets ooit heeft laten maken. Zal wel een reactie op Dunhill en Davidoff geweest zijn? Ik hoop dat het antwoord boven komt, al denk ik wel te kunnen aannemen dat het in Frankrijk gemaakt moet zijn. In de UK en Zwitserland gaat men denk ik geen moeite doen om voor LV zoiets te maken... De vorm lijkt me een Pot, wat dan wel weer minder normaal is voor de Franse pijpmakers. Enfin, aan mijn deducties heb je geen solide houvast. Ik hoop dat iemand zich meldt met meer harde bewijzen!

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: L. Vuitton pijp

Bericht door Sidekickelvis »

Misschien zijn er meer hondjes die Vuitton heten. In la France breek je sowieso je nek over de Louis-en natuurlijk. Of is pa Vuitton een pijpenmaker geweest en zoonlief maakt lelijke tassies.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: L. Vuitton pijp

Bericht door George Bertram »

Het zou met niet verbazen dat je bij Paronelli Museo della Pipa in Gavirate - Varese in Italië antwoord zult kunnen vinden op je vraag. Ze bewaren namelijk zo'n 5000 merkstempels afgedrukt en wel van de productie van Rossi en van Jeantet. Informeer eens bij hen of zij informatie hebben (info@paronellipipe.it). In 'hoe voel jij je vandaag' heb ik daar mijn vakantiebelevenis over vastgelegd.
Fumo et Emergo ;p

Lancer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2019 17:24

Re: L. Vuitton pijp

Bericht door Lancer »

Bedankt voor jullie reacties! Voor mij is het voorlopig ook nog een raadsel waar dit merk precies voor stond. Ik volgde jouw suggestie, George Bertram, en stuurde een mailtje naar Museo della Pipa. Hopelijk kunnen ze me daar iets meer vertellen. Ik hou jullie alvast op de hoogte.

Ik merk nu ook dat in mijn originele post er geen link zat naar de advertentie van Louis Vuitton pijpen. Via deze link kom je tot een oude voorpagina van "Le Figaro" met rechtsbovenaan een kleine advertentie. De tekst gaat als volgt: "Een pijp, een luxe pijp, die koopt men bij Louis Vuitton te Parijs", met 2 adressen eronder.
Instagram: @1ancer0

Lancer
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2019 17:24

Re: L. Vuitton pijp

Bericht door Lancer »

Ik kreeg antwoord van Museo della Pipa, maar jammer genoeg konden ze me ook niet verder helpen. Ze hadden wel eens van dergelijke pijpen gehoord, maar hadden geen documentatie.

Ik polste eens bij Bruno Nuttens en hij wist te vertellen dat deze pijpen in St Claude gemaakt moeten zijn. Precieze fabrikant wist hij niet. Het zou een poging geweest zijn van luxemerk Vuitton om net als Dunhill ook een lijn van pijpen te lanceren. Bvb wat ook Longchamps deed. Maar voor onbekende reden heeft deze poging niet lang stand gehouden.

Ik probeer er nog meer over te weten te komen.
Instagram: @1ancer0

Plaats reactie