De degelijke middenklasse.

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Gedresseerde houtworm? :shock:
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

janneman schreef:Gedresseerde houtworm? :shock:
(T)
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Gypscoprotheres en Paasei,
Jullie vergeten helaas de illustere nr. 7 in dit verhaal;

7-BEYOND EVERYTHING ELSE IMAGINABLE...

Misschien de moeite waard om even een kijkje te nemen bij Tsuge in de lijst der pijpen merken...
Exorbitante materie van een hogere (Japanse) orde...
Groet, Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

smoorder schreef:
Eliminator schreef:Het pijproken zit tweetakt in het bloed, dat is wel duidelijk :wink:
En Tweetakt weet iets dat ik niet weet - wat op zich niet verwonderlijk is :oops: - maar wel aanleiding geeft tot het poneren ( jaja, .. ) van de vraag: een gebogen kanaal gefreesd ?
in vol hout ?
met een fretboor of met een rechte ?
meer informatie daarover?
mijn dank bij voorbaat
S
Het is in de 60er jaren geweest en mijn vader had dus een freesje op een bowdenkabel (binnenkabel van een rem of gaskabel) gelast. Deze werd met behulp van een gebogen buisje in de pijp geleid. De te boren pijpen werden door Gubbels bij Hutten Cartigny in Roermond aangeleverd waar mijn vader dus werkte. Hij heeft het geheim trouwens nooit aan Gubbels verklapt :lol: Nu weet de hele wereld het haha
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Mooi om te lezen dat de trouwe dame van heer Bommel doet wat ze beloofd: (rook)genot schenken. Dat ze daarvoor een kleine prijs vraagt en een goede verzorging is een geschenk.

Nogmaals, een mandjespijp die goed is gemaakt, is niet slechter dan een pijp die 5x duurder is. Ik surf regelmatig op het pipemakersforum, en daar komt naar voren dat van elk niet-toxisch hout een pijp is te maken, en goed rookt (en daar gaat het toch om), mits ketel, rookkanaal en bit perfect zijn (de basis).

Wat we in dit draadje zien is het zelfde als de keuze tussen een Nissan Micra en een BMW 316, of zo. Beide zijn auto's die je van punt a naar punt b brengen en in beide zit je droog, wat wel zo prettig is. De 1 is zuinig en de ander is luxe. Puur een kwestie van keuzes en wat voor jou belangrijk is. In een VW Van kan ik van alles vervoeren en in een ferrari.....

Als de basis goed is, is elke keuze daarna puur GEVOEL, hoe rationeel we ook denken te zijn; en dat is met pijpen zo, met auto's, motoren, ja zelfs met je levenspartner.

En dan beweert dat vrouwvolk nog dat we niet gevoelig zijn :shock:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Pipo
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2011 12:30

Bericht door Pipo »

Wel een leuk en rationeel standpunt van teunis waar ik me, niet gehinderd door enige kennis van zaken, graag bij aansluit. Het lijkt een beetje of er een zekere graad van 'in ontkenning zijn' leeft onder de liefhebbers van 'mooi' rookhout alhier. Waar ik trouwens alle begrip voor heb, passie is nu eenmaal menselijk.

De vergelijking met auto's is misschien een goeie. Mijn Dacia kan alles dat je maar van een auto zou verwachten, en als je maar genoeg uitzoomt (de waan van de dag, prestige, irrationele voorkeuren en dergelijke achterlatend) zijn de verschillen met een Mercedes volledig marginaal. Maar hij kost een kwart.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik denk dat dit voor een ieder verschilt. voor de 1 is het zijn mandjes pijp van fl. 10 gulden. mede om de herinering die men er aan heeft. voor de ander zn eerste duurdere kwaliteits pijp van 80 of 100 euro omdat de afwerking / grain zo goed zijn.
ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat het gros van de gemaakte pijpen doet wat het moet doen en dat is fijn roken. of dat nou een cornbob of een winslow is m.i is dat het belangrijkste.
Groet,
Tom

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ik denk dat dit voor een ieder verschilt. voor de 1 is het zijn mandjes pijp van fl. 10 gulden. mede om de herinering die men er aan heeft. voor de ander zn eerste duurdere kwaliteits pijp van 80 of 100 euro omdat de afwerking / grain zo goed zijn.
ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat het gros van de gemaakte pijpen doet wat het moet doen en dat is fijn roken, of dat nou een cornbob of een winslow is. en dat is m.i is dat het belangrijkste.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik heb eerder weleens wat gelezen hier op dit forum over de vochtigheid van het hout van zo'n mandjespijp. Dit zag hoogstwaarschijnlijk niet voor alles gelden wat in een mand ligt, maar ik kan me goed voorstellen dat het ene hout droger rookt en/of minder snel doorbrandt dan het andere. Het verschil zal 'm dus hier in zitten.

Of het altijd zo is dat een duurdere pijp beter hout bevat, weet ik niet... Maar als ik pijpen zou maken en het hout zou begrijpen, zouden mijn beste pijpen uit het beste hout bestaan.

Een mandjespijp zou best een goede pijp kunnen zijn en hoeft qua rookgenot niet veel onder te doen aan een duurdere, maar de kans dat je een pijp met een lagere kwaliteit hout en een slechtere boring plus afwerking koopt zal waarschijnlijk groter zijn dan bij een pijp die een merknaam moet beschermen.

Ik ga binnen nu en een paar maanden een mandjespijp kopen! Gewoon om te checken hoe deze rookt. :) (dan kan ik tenminste uit ervaring spreken...)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Vind ik eigenlijk een wijs besluit Gypscoprotheres. Houd ons op de hoogte.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Gypscoprotheres schreef:Ik heb eerder weleens wat gelezen hier op dit forum over de vochtigheid van het hout van zo'n mandjespijp. Dit zag hoogstwaarschijnlijk niet voor alles gelden wat in een mand ligt, maar ik kan me goed voorstellen dat het ene hout droger rookt en/of minder snel doorbrandt dan het andere. Het verschil zal 'm dus hier in zitten.

Of het altijd zo is dat een duurdere pijp beter hout bevat, weet ik niet... Maar als ik pijpen zou maken en het hout zou begrijpen, zouden mijn beste pijpen uit het beste hout bestaan.
De mate van dichtheid en het gehalte kiezel (een stof in het hout, niet dat spul van de oprijlaan) geeft aan of het hout vocht doorlaat en weerstand biedt tegen branden; hardhout heeft een hoog kiezelgehalte en een grote dichtheid (moeilijk te bewerken en slecht brandbaar). Als pijphout niet zo geschikt, de ketel wordt een soort hoogoven. Bruyere is nu eenmaal het beste spul dankzij een niet te grote dichtheid en toch voldoende kiezelgehalte om niet snel te branden. Plateelbruyere is het allerbeste, en uiterst zeldzaam. Een stuk voor een pijp of 4 kost meer dan 500 euro, en dan moet de maker er ook nog iets mee doen. Voor amateurs nauwelijks op de markt te koop, wat er is gaat naar de gerenommeerde pijpmakers. Dát maakt de pijp dus erg duur.
Olijfhout en hout van fruitbomen hebben dezelfde dichtheid als het gemiddelde bruyere, en een iets lagere kiezelgehalte; dus geschikt om pijpen van te maken. Met name kersenhout (roodachtig) en olijf(geel-groenig) hebben ook nog eens een mooie grain.
Als een mandjespijp, of een pijp van fruithout, GOED is geboord en een prettig bit heeft, doet hij voor wat betreft het rookgenot niet onder voor een pijp die 10x duurder is. Hoe het er uit ziet, en met welke gemoedstoestand gekocht, bepaald de emotionele waarde. En die kan erg hoog oplopen. Een verzamelaar wil nu eenmaal ook top (of over de top) pijpen in zijn verzameling. Daar is niets op tegen.
Ik denk dan ook dat de collega pijprokers die ook verzamelen kunnen beamen dat de toppijpen vwb rookgenot (en losgekoppeld van de emotionele waarde) niet x keer beter roken dan een "mindere" uit de verzameling. Ik ga er hierbij dan ook vanuit dat een pijpmaker (Winslow?) ook bij een mindere pijp een perfecte ketel, rookkanaal en bit maakt. Het gebruikte hout en vooral het uiterlijk is dan alles bepalend.

De fabriekspijp kan hierin wel eens slechter zijn, machines kunnen wel eens verlopen, en dan is er een verkeerde boring; dit worden mandjespijpen, maar ook de pijpen die wel perfect geboord zijn, maar met een lelijke insluiting. Als je daaraan voorbij gaat, heb je voor weinig een goede pijp!

De motoren van Porche, VW, Seat en Skoda komen allemaal uit de zelfde fabriek, en daar zijn echt geen verschillende machines per merk; het gebruikte materiaal kan wel verschillen, maar het productieproces niet. Het verschil tussen de merken zit vooral in de afwerking van bijv. het koetswerk, zeg maar, het uiterlijk.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Goede argumentatie. Ik heb een paar Winsløws en dat is (heel persoonlijk) mijn "baseline" om de pijpen te beoordelen. Ook die van een ander merk. Misschien niet helemaal reëel, maar in ieder geval mijn referentiekader. En inderdaad, een Winsløw Grade PC van boven de 700 euro rookt niet 3½ keer beter dan een Grade E van rond de 200 euro. Welke emotionele waarde er voor mij ook meer aan vast zit en welke rationele waarde er door een moeilijker, arbeidsintensiever model, mooier hout of applicaties als veel zilverwerk aan zitten.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik waardeer kwaliteit. Kleding, schoeisel, vulpennen, keukenspullen (messen, pannen, fornuis) pijpen, bij dat soort zaken koop ik in de regel het hoogste niveau.
Stuk voor stuk produkten die zich bewezen hebben en lang, vaak een mensenleven meegaan. Je moet het waard zijn ze aan te schaffen voor je eigen lol en niet uit snobisme, dat vind ik een gruwel.
Maar er hangt een prijskaartje aan.

Voor mij mag iets goed tot zeer goed zijn, daar ligt mijn grens, ongeacht mijn financiele positie, daarboven haak ik in de regel af.
Iemand die nog verder gaat veroordeel ik niet, echter over dat stukje of stuk meer kan je de waarde niet goed meer taxeren, noem het emotie.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Tja ik heb een mandjes pij 10 euro of zo zit vol vullingen is rood gelakt de steel sluit niet mooi aan.
Toch is dit mijn meest gerookte pijp. waar om? kan haar zonder verpakking in mijn tas gooien kan er mee naar de bus rennen en hoeft niet bang te zijn als ze valt ze is toch al lelijk.
Rookt ze minder dan mijn duurdere pijpen? beetje (dunne wand dus snel warm).
Gewoon een werk paard.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Zelfs bij mijn eerste mandjes pijpen destijds heb ik het niet over mijn hart kunnen krijgen er slordig mee om te springen. ( voor mij waren dat eigenlijk hele uitgaven, wanneer je aangewezen bent op zakgeld en wat geld van krantenlopen en auto's wassen)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@robvoorburg: hier net zo...
Ik behandel elke dame alsof ze van grote waarde is. Elke pijp heeft zijn moment van aanschaf, en emotionele waarde of dit nu een pijp van 20 euro is of van 450 euro. Ik zal strak net zoveel plezier beleven van mijn David Wagner, als van mijn eerst Big Ben van 35 euro. Het gaat hem mij om het moment waarop ik de betreffende pijp aanschaf. Ik merk alleen nu wel dat ik voor kwaliteit ga dan 5 jaar geleden... En ik geniet ook meer van een handmade. Puur de arbeid wat de maker van de pijp heeft geinvesteerd om het exemplaar te vervaardigen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie