LEX PIJPJE

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Ik heb van iemand een pijpje gekregen met de naam LEX, teminste dat staat er in gestandst .
Nou is mijn vraag, heeft iemand dit merk wel eens gezien . Want dit is een klein bol pijpje maar ken hem nergens terug vinden.....ik zal kijken of ik er een foto bij kan doen.mvg leonardo.
Afbeelding
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

Gedetailleerde foto's van de merktekens zouden kunnen helpen. Er zijn vele mannen en honden die Lex heten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Ik ga even kijken of hem beter in beeld kan krijgen ,maar het is erg vaag .....in ieder geval bedankt voor de reactie ,ik heb namelijk nog een pijpje ,ik zeg steeds "pijpje" omdat het kleine lage keteltjes zijn. Mar die andere is een Sirhenry ,als ik het goed lees. Maar net wat ik zeg ik ga er nieuwe fotos van nemen...gr leonardo
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

Benieuwd. Hopen dat we je raadseltjes kunnen duiden. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Nou ik heb een betere foto proberen te maken van "lex" pijpje .....komtie
Afbeelding
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

Zou 'n Alexander kunnen zijn. Griek die 't als producent 't nooit heeft weten te maken verder.

https://pipedia.org/wiki/Alexander_Pipes

Verder nog 'n Engelse link.

https://www.briar-pipes.com/en/

Misschien dat onze Liebaart meer weet.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Dat vind ik toch top 😉😁ben hier al blij mee want dat betekend ,dat het toch een bijzonder pijpje is.....😉😁👍🏻voor zo ver mijn dank ,de zoektocht gaat verder!!
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: LEX PIJPJE

Bericht door Liebaart »

Ik wil niet als pretbederver optreden, maar afgaande op de foto's is dit een oude mandjespijp van 13 in een dozijn.
Datering is wat moeilijk, maar jaren 50 of 60 van vorige eeuw lijken me waarschijnlijk.

Redenen dat het een mandjespijp is :
- Onbekend merk "ALEX". De A lijkt wat verwijderd van de LEX, maar ik denk toch dat we hier ALEX moeten lezen gezien de centrering t.o.v. REAL BRIAR. De "I" daarvoor lijkt me een fout in het hout te zijn, maar de foto is te onduidelijk daarvoor.
- Er bestaat blijkbaar geen gereputeerd merk ALEX. Veel mandjespijpen krijgen een denkbeeldig merk mee, om ze wat meer standing te geven.
- Het gaat duidelijk niet om de Griekse Alexander, of toch ten minste niet van zijn normale productie. Dat was een heel ander logo. Misschien dat hij een mandjespijpserie had om zijn afgekeurde pijpen in onder te brengen en dat hij die dan ALEX genoemd heeft. Maar zelfs dat lijkt me weinig waarschijnlijk omdat de link dan te duidelijk zou zijn. Een beetje serieuze pijpenmaker doet dat niet.
- De aanduiding "REAL BRIAR" is een bijna exclusieve hint dat het een mandjespijp betreft.
- De nikkel (?) band lijkt een barst in de schacht samen te houden?
- De eerste foto lijkt te tonen dat het mondstuk gegoten is. Ik meen een gietnaad te zien. Typisch voor mandjespijpen.
- Tenslotte de meest voor de hand liggende reden: De duidelijk minderwaardige kwaliteit van de kop. Een pokkekop vol vullingen...

Al met al een pijpje van nog geen 10 Euro waarde.
Let op: misschien rookt ze als de beste! Dat zal je pas weten als je haar eens uitprobeert. Maar ik zou er niet te veel op hopen.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

De man weet bijna alles! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

:D nou een heel verhaal en ik kan niet anders zeggen een eerlijk verhaal zo heb ik het graag . Ik heb hem nog niet gerookt ik ga hem eerst maar is trachten schoon te maken ,waarschijnlijk v d winter ik heb er nog èèn maar daar staat SirHenry in gedrukt maar ook die kan ik zo ver ik kan kijken niet zo 123 terug vinden ik zal daar ook een fotootje van bij doen ,als èèn van jullie het weet .....graag,
Mvg leonardo
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

We kijken uit naar de gedetailleerde foto's. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Nou ik krijg ze even niet geupload....later maar even proberen,toppers
Afbeelding
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Afbeelding
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

Déjà vu gevoel. Jozef is ook bezig geweest met zo'n pokdalig pijpje niet al te lang geleden. Dezelfde naam, dezelfde "mindere" kwaliteit. De tijd en opknappen niet waard lijkt me.

Mag ik je in onderstaande link wijzen op de reactie van Ribbon die nog 't meeste hout lijkt te snijden.

viewtopic.php?p=405777&hilit=Jozef+sir+Henry#p405777
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

leonardo
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:59

Re: LEX PIJPJE

Bericht door leonardo »

Tja, kijk ik heb ze gekregen van een wat oudere dame die wat van die pijpen rekjes had hangen ,daar ik wat onderhoud had gedaan bij deze mensen mocht ik van haar een paar pijpjes uitzoeken . Ik vond deze SIR HENRY wel aardig lijken op die pijp van leonardo di caprio en dacht om tabak te sparen omdat het steeds duurder word ,ach neem ik deze mee . En denk toch aan ze op te knappen . Heb hier naast een Peterson ,en twee Big Ben pijpen .....alleen gaat daar iets meer tabak in maar goed toch bedankt voor de info...Oehoe...we houden contact....
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: LEX PIJPJE

Bericht door oehoe »

Gaan we doen Leonardo en succes ermee verder. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie