4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
BelgianGourmand
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jan 2023 11:38

4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door BelgianGourmand »

Goed, het moet er maar eens van komen. Het bloed kruipt een beetje waar het niet gaan kan, hier. Mijn eerste tabakrecensie, en waarom ook niet? Ik heb het jaren professioneel voor wijn gedaan, dus moet ik het toch maar eens proberen. Vergeef me als de sommelier wat teveel naar boven komt ...

Samenstelling

Ongetwijfeld gele en gouden Virginia's, al lijkt het erop dat er toch ook wat donkere blaadjes in geslopen zijn. 1855 is een streepjessnede met hier en daar wat grove ongewreven korrels. Plempt fijn in het bakkie. Ik heb zelf het gevoel dat hij wat steviger mag aangedrukt worden. Ideaal om meteen in de hens te zetten, want qua vochtigheid in de goudlokjeszone. Drogen hoeft niet. Plemp-en-paf, dus.

Verpakking
Het klassieke 50 gr.-blikkie.

Neus
Virginia all-the-way, maar minder jeugdig en fris als verwacht op basis van de beschrijving. Eerder aan de al wat gerijpte kant: gedroogde vijg, sultana's, geperst hooi. Volgens sommige kenners zou er toch een zekere casing aanwezig zijn, maar daarvan is in de neus alleszins nauwelijks wat te merken.

Mondgevoel
Crèmig, maar niet dik, eerder zoals volle melk. Iets meer dan je van een straight virginia zou verwachten. Beetje astringent bij momenten wanneer het lurken het kruid wat te warm onder de voeten wordt.

Smaak
De natuurlijke suikers van de virginia slaan je meteen in het gezicht: een ongecompliceerde - misschien wat vlakke - fructosezoetigheid zwaait de plak doorheen de hele smookervaring. Rond die kern komen bij koel roken in het begin abrikoos en sinaasappelmarmelade (niet de bittere) tevoorschijn. Bij revers ademen is wit brood, misschien zelfs licht getoaste brioche merkbaar. Halverwege komt de honing opzetten: kruidige honing van heidebloemetjes met lichte hints van gistigheid. Verrassend is het aroma van vers dennenhoutzaagsel dat het grassige doorkruist. Op de achtergrond spelen wat kastanjes mee (wat ook wel hint aan donkere virginia).
Het lijkt wel op een boterhammetje krentenbrood eten in de zaagschuur van bompa op de hei tijdens de hooimaand. Niet slecht ... . Mist wel wat zuurtjes om fris te blijven en de hele bol door te blijven boeien.

Brandbaarheid
Recht van het blikkie in de hens te steken. Tweemaal de fik erin en je kan even wegpaffen. Gemakkelijk, niet te gauw heet. Halfweg gaat ie wel wat lopen en komen er wat ruwe kantjes naar boven als je het honingzoetje niet met satijnen handschoentjes behandelt. Rookt netjes af tot een hoopje fijne as, helemaal tot de bodem van het bakkie.

Kamersnuifje
Welk? Erg mild zoetig, kan alleen een schoonmoeder wat op tegen hebben. Ga je 'm stoken, dan wordt het een toiletsigaretje. Niet doen dus.

Vitamine-N-stomp
Geen. Of het moet een vlinderkusje zijn, maar echte kerels voelen d'r niks van.

Prijs
Voor een 50g.-blikje: €21,60

Mariage
Lekker met homemade gember-limoen-limonade, Congo-koffie uit de doorloop of een Tokaji 3 puttunyos (Hongaarse zoete wijn).

Smookbuis
Savinelli Silver 804KS Canadian - Bijna gerestaureerd, maar ik kon 'm niet laten liggen. Ongeveer 2 uur pafplezier, want een grote kop.

Tabakslentes
Vrij jong. Blikje drie weken open.

Aanrader?
Voor wie op zoek is naar zachte virginia, best wel. Ik ben er niet wild van, want hij blijft niet boeien: mist wat ruggengraat omdat de zuurtjes er te weinig zijn om de overheersende zoetheid te counteren. Misschien wat voor in de zomer in de tuin als ik geen spa in de kurkdroge grond krijg.
Laatst gewijzigd door BelgianGourmand op 16 jan 2023 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: 4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door oehoe »

Poeh, wat 'n recensie. :D

De recensie is meer dan boeiend. Spannend in zijn geheel en tot en met de afsluitende woorden. Van de weloverwogen bewoordingen gaat hier dan ook 't hart van de taalliefhebber sneller kloppen en 't bloed sneller stromen. De sommelier (vast 'n zéér goede) in U beschrijft de tabak tot in de kleinste nuances waarvoor ik als slobberaar van soepele drieliterpakken rode wijn en goedkoop bier alleen maar mijn hoed kan trekken.

Ik kijk naar verdere prachtige recensies zoals deze BelgianGourmand. 'n Juweeltje om te lezen.

Dank!
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: 4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door Chris »

Mooi onderverdeeld in de verschillende aandachtspunten! Ik zou het zo mooi uiteengezet niet kunnen (denk ik). Hooi of gras, honing en vijg/pruim haal ik er wel uit maar citrus kan ik nog altijd niet oppikken.. als chemicus zijnde in de voedingsindustrie ben ik bekend met citrus accenten, terpenen bv. maar misschien moet ik die juist niet zoeken.
Ik heb nog een ongeopend blik 1855 liggen, ik denk er nu wel aan om die als eerstvolgende te openen.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: 4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door Beginneling »

Ja mooi. Dank! Staat al een tijdje op mijn lijstje om eens te proberen 😀

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: 4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door George Bertram »

Mooie recensie. Beeldende woordenschat gebruikt.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: 4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door Wowbagger »

Dank voor deze vlot lezende recentie, toch wel een van mijn favoriete onderdelen op dit forum.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: 4th Generation (Erik Stokkebye's) - 1855 Erik Peter's Blend

Bericht door Jozef »

Wat een prachtige recensie ! Woorden die bij elkaar passen, dat je al in gedachte je pijp in je hand ,de geuren kunt ruiken. Ook bij elk subject is het een plezier om het te lezen. Zeker een grote aanwinst voor het PRF. Ga zo door Erik !
Groet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Plaats reactie