Dobie's - Four Square Curlies

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Ribbon »

Four Square Curlies

‐‐------‐--------------------------

Merk: Dobie's
Blender/ fabriek: George Dobie & Son
Blend type: Virginia/ Perique
Ingrediënten: Virginia, Perique
Toegevoegde smaken: Geen
Snede: Curly cut
Verpakking: blik 50 gram
Land: VK
Productie: niet verkrijgbaar

Onze eigen 'historisch tabaksjournalist' Arno noemde Cope's Escudo in zijn blog 'The VaPer King'. Nu ik deze Four Square Curlies rook kan ik niet anders concluderen dat deze blend op zijn minst een serieuze poging is om de voornoemde 'koning' naar de kroon te steken. Welke van de twee ikzelf nu echt lekkerder vind laat ik wijselijk in het midden. Ten eerste omdat je ze dan eigenlijk naast elkaar, of op zijn minst kort na elkaar zou moeten roken. Ten tweede omdat er ook nog een derde Schotse kroonprins was, misschien de meest beruchte van allen; de oude Bell's Three Nuns.

Nu ik de FSC rook en mijn review van de Escudo nog eens doorlees kom ik m.b.t. de smaak/kwaliteit zo'n beetje tot dezelfde conclusies. De heerlijk zachte Virginia's gaan gepaard met een uiterst smaakvolle Perique. De intensiteit en smaakdiepte zijn echt fenomenaal en ook hier moet ik weer oppassen mezelf niet te verliezen in superlatieven. Topspul dus.

De verschillen met het blik Escudo zitten 'm meer in de tijd en plaats van productie. De Escudo die ik rookte kwam waarschijnlijk uit de jaren '80 en uit Londen (?). De FSC stamt van tussen 1935 en 1956, vermoedelijk meer uit het einde van die periode. In 1956 werd de fabriek van Dobie's in Paisley opgedoekt. Een leuk detail is dat de fabrikant van het blik zelf ook vermeld staat; Drummond Tin Box Makers uit het naburige Greenock.

Excuses dus; alweer een review van een zeer moeilijk te verkrijgen 'tijdscapsule'. De online prijzen voor een blik oude Dobie's blijven (net als andere vintage blikken) de pan uit rijzen. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik mijn blik destijds voor een alleszins schappelijk bedrag van een forumlid heb kunnen overkopen.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat ze gewoon nog wel te vinden zijn, misschien zelfs nog wel op een stoffige rommelmarkt.

Mijn blik gaf nog een geruststellend zuchtje bij het openen. De tabak bleek desondanks bijna uitgedroogd, maar gelukkig nog te reanimeren...
Het reclamevelletje van Pronk was een leuk extraatje. Het grootste deel van de inhoud was niet bepaald curly-cut te noemen, eerder een soort gekrulde shag. Al met al heeft het toch twee bevochtigingsronden gekost, maar het resultaat mag er zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Robbie-san »

Soms, was vroeger, toch echt alles beter!!!! 😁😁😁
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door Arno »

Zeer, zeer jaloers! Ooit de latere versie gehad, die was al heerlijk. Laat staan een echte vintage!
Afbeelding

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door PietGeniet »

Mooi artikel Ribbon.
Als ik dit zo lees dan krijg ik echter steeds meer het gevoel, als op latere leeftijd herintredend pijproker, veel goede tabak gemist te hebben en soms zelfs het idee (in vergelijking met vroeger) slechts wat restanten in mijn tabakskast te hebben. Gelukkig ben ik tevreden met wat ik wel heb. "Bezit van de zaak is het eind van het vermaak" zullen we maar zeggen ;p .
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Dobie's - Four Square Curlies

Bericht door oehoe »

Fraaie recensie! Chapeau.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie