GBD pijp

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

GBD pijp

Bericht door Ducheyne »

Op een rommelmarkt in Spanje gevonden .
De pijpnaam GRD intrigeerde mij en daarom aangekocht .
Eventjes op internet opgezocht en het zou een Frans pijpmerk zijn met oorsprong in de 19e eeuw , dat later en na vele veranderingen van eigenaar bij Comoy aangeland is .
Op de kop is enkel GBD vermeld - geen vermelding over made in ... Frankrijk of Engeland .
Op de sierring is vermeld GBD met daaronder MRCL .
Dit zou verwijzen naar de laatste eigenaars Marechal, Ruchon Co Ltd die in 1902 dit merk aan Oppenheimer zouden verkocht hebben .
Zijn er leden die hierover wat meer info zouden kunnen hebben .

Uitwendig ziet de pijp er nog " deftig " uit , alhoewel ik denk dat de eigenaar deze pijp nooit " geruimd " heeft .
Ik schat de dikte van de cake op 3/4 mm .

Hierbij enkele foto's .

Afbeelding



Afbeelding
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: GBD pijp

Bericht door Ribbon »

Bwhaaa, jackpot.

Prachtig, die welving en dikte van het mondstuk. Perfect passend bij de periode.

Ik neem aan dat je de pipedia pagina van GBD al geraadpleegd hebt?

Er is genoeg te vinden en er zijn veel verzamelaars (vooral Amerikanen, waaronder Gregory Pease) van dit merk. Een slimme google opdracht levert al een schat van info op. Datering is niet gemakkelijk, maar je kunt een end komen.

Mooie score. =D>
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GBD pijp

Bericht door oehoe »

http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-gbd.html

Oppenheimer (niet die van de atoombom) nam dus hoogstwaarschijnlijk GBD in de zeventiger jaren over. Niet in 1902.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: GBD pijp

Bericht door Ducheyne »

oehoe schreef: 13 mar 2023 13:00 http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-gbd.html

Oppenheimer (niet die van de atoombom) nam dus hoogstwaarschijnlijk GBD in de zeventiger jaren over. Niet in 1902.
Als je de grafiek bekijkt dan staat er toch duidelijk
quote
1902
Marechal Ruchon sold GBD to Oppenheimer
unquote
??
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GBD pijp

Bericht door oehoe »

Sometime in the 1970s Cadogan company (Oppenheimer group) took over GBD. Prior to this time, the pipes were stamped "London England" in a straight
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 364
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: GBD pijp

Bericht door Ducheyne »

oehoe schreef: 13 mar 2023 21:49 Sometime in the 1970s Cadogan company (Oppenheimer group) took over GBD. Prior to this time, the pipes were stamped "London England" in a straight
Er is geen enkele vermelding over made in England or France of London
Zoek nog wat verder om meer info te bekomen
Alvast bedankt voor de info
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GBD pijp

Bericht door oehoe »

Prior to this time, the pipes were stamped "London England" in a straight line, even if they were sometimes crafted in France.
England
France.

Indien de ring van zilver is eventueel even kijken of er hallmarks aanwezig zijn. En als 't al 'n Franse is blijft 't 'n mooie en interessante pijp. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: GBD pijp

Bericht door Robbie-san »

Das een mooie vondst. Zelf heb ik ook een GBD pijp, maar van latere datum. Een fijne roker met een mooi stukje historie!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: GBD pijp

Bericht door Ribbon »

Mateloos intrigerende pijp. De info op pipephil lijkt wat tekort te schieten (...)
Oppenheimer bemoeide zich in 1902 voor het eerst met Marechal Ruchon & Cie . Met de Cadogan overname in de jaren '70 was zijn naam uiteraard ook (opnieuw) gemoeid, maar deze pijp straalt aan alle kanten uit veel ouder te zijn. De MRCL markeringen op de ring van deze pijp lijken (kan het niet heel goed zien) in afzonderlijke blokjes te staan en niet in één rechthoek. Verder gaat het dus om MRCL en niet om MRCoLtd (welke in gebruik lijkt te zijn genomen na de Oppenheimer overname).
Dit samen met de stijl en vorm van de pijp lijkt toch wel te wijzen dat dit er één is van Franse makelij van voor of rond de overgang van de 19e naar de 20ste eeuw. Lijkt, want helaas is het niet zo specifiek ter herleiden als bij Dunhills.

http://pipedia.org/wiki/Marechal_Ruchon_%26_Cie.

Op laten knappen die handel dus. Zeker de moeite waard.

edit: link naar pipedia pagina lijkt niet goed te werken, maar als je doorklikt naar de zoekfunctie kom je er alsnog.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GBD pijp

Bericht door oehoe »

Ribbon schreef: 14 mar 2023 08:01 Mateloos intrigerende pijp. De info op pipephil lijkt wat tekort te schieten (...)
Oppenheimer bemoeide zich in 1902 voor het eerst met Marechal Ruchon & Cie . Met de Cadogan overname in de jaren '70 was zijn naam uiteraard ook (opnieuw) gemoeid, maar deze pijp straalt aan alle kanten uit veel ouder te zijn. De MRCL markeringen op de ring van deze pijp lijken (kan het niet heel goed zien) in afzonderlijke blokjes te staan en niet in één rechthoek. Verder gaat het dus om MRCL en niet om MRCoLtd (welke in gebruik lijkt te zijn genomen na de Oppenheimer overname).
Dit samen met de stijl en vorm van de pijp lijkt toch wel te wijzen dat dit er één is van Franse makelij van voor of rond de overgang van de 19e naar de 20ste eeuw. Lijkt, want helaas is het niet zo specifiek ter herleiden als bij Dunhills.

http://pipedia.org/wiki/Marechal_Ruchon_%26_Cie.

Op laten knappen die handel dus. Zeker de moeite waard.

edit: link naar pipedia pagina lijkt niet goed te werken, maar als je doorklikt naar de zoekfunctie kom je er alsnog.


Ik ben 't volledig met je ééns dat 't hier 'n oude Franse pijp betreft. 'n Pijp om op te (laten) knappen en te koesteren. Met de bemoeienis van Oppenheimer zal 't zeker al zeer vroeg zijn geweest. De overname door Oppenheimer echt wel zeer veel later.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: GBD pijp

Bericht door Ribbon »

In 1902 werd de fabriek verkocht aan Oppenheimer.
https://pipedia.org/wiki/Oppenheimer_Pipe
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GBD pijp

Bericht door oehoe »

Het zij zo. Blijkbaar is pipephil.eu minder op de hoogte. Het blijft 'n leuke website voor 't opsnorren van logo's.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: GBD pijp

Bericht door Ribbon »

Absoluut
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

BelgianGourmand
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jan 2023 11:38

Re: GBD pijp

Bericht door BelgianGourmand »

Ik heb enkele GBD's: op eentje na -die misschien nog niet terug ingerookt is -, zeer goede pijpen die een mooi noterig aroma meegeven aan de tabak en naar mijn beperkte ervaring het vooral goed doen met Engelse/Balkan-blends. Er zijn heel wat series gemaakt. Op Pipedia vind je daar heel wat info over. Gezien de merktekens en vermeldingen op jouw pijp, lijkt het me om een pre-1970 GBD te gaan en dat is goed nieuws. De meeste pijpen uit die periode zijn echt goed. Hoe oud ze echt is, durf ik niet meteen te zeggen. Wel eentje om te koesteren, dus.
Ik hou vooral van de Prehistorics. Mooie zwarte sandblasts zijn dat.

Plaats reactie