terracotta/vochtmuntjes

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Wie weet waar nog de terracotta/vochtmuntjes te verkrijgen zijn?
Nu kan ik wel een bloempot kapotslaan ,(moet deze dan reinigen, ontsmetten) maar wil toch graag de originele.
Ik weet dat mijn vader aardappelschil in de tabak deed, maar ach..misschien wist de beste man niet beter..Dat wil ik dus níet doen.
Is één (of twee) muntje voldoende voor een pakje pijptabak? Hetzelfde voor blik?
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2751
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door oehoe »

Overal bij de betere tabak gerelateerde webwinkels te verkrijgen. Eén zou genoeg moeten zijn. Bij dan nog te droge tabak 't proces herhalen. Geef 't steentje wel even de tijd om 't vocht af te geven.

https://www.haddockspipeshop.com/nl/hydro-stone.html wat betreft de steentjes.
https://www.haddockspipeshop.com/nl/set ... drole.html waar het 'n prima alternatief betreft.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Jozef »

Dank voor je reactie en info !
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Luys »

oehoe schreef: 06 mar 2023 21:08 Overal bij de betere tabak gerelateerde webwinkels te verkrijgen. Eén zou genoeg moeten zijn. Bij dan nog te droge tabak 't proces herhalen. Geef 't steentje wel even de tijd om 't vocht af te geven.

https://www.haddockspipeshop.com/nl/hydro-stone.html wat betreft de steentjes.
https://www.haddockspipeshop.com/nl/set ... drole.html waar het 'n prima alternatief betreft.
Vind de blaadjes wel veel beter werken dan die 'vochtmuntjes'... Misschien komt dat doordat zo'n blaadje een flink stuk groter is (dan zou twee muntjes wellicht een oplossing zijn).
Pijproker des forums

Ducheyne
Berichten: 365
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Ducheyne »

Luys schreef: 06 mar 2023 23:06
oehoe schreef: 06 mar 2023 21:08 Overal bij de betere tabak gerelateerde webwinkels te verkrijgen. Eén zou genoeg moeten zijn. Bij dan nog te droge tabak 't proces herhalen. Geef 't steentje wel even de tijd om 't vocht af te geven.

https://www.haddockspipeshop.com/nl/hydro-stone.html wat betreft de steentjes.
https://www.haddockspipeshop.com/nl/set ... drole.html waar het 'n prima alternatief betreft.
Vind de blaadjes wel veel beter werken dan die 'vochtmuntjes'... Misschien komt dat doordat zo'n blaadje een flink stuk groter is (dan zou twee muntjes wellicht een oplossing zijn).
en met de muntjes duurt het wat langer maar kan je het vochtigheidsniveau beter doseren
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Beginneling »

Stukje vochtig koffiefilter werkt beter vind ik dan die steentjes, met steentjes maak ik het snel te nat...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Sidekickelvis »

Beginneling schreef: 07 mar 2023 07:17 Stukje vochtig koffiefilter werkt beter vind ik dan die steentjes, met steentjes maak ik het snel te nat...
Misschien begin je te snel met bevochtigen?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door George Bertram »

Beginneling schreef: 07 mar 2023 07:17 Stukje vochtig koffiefilter werkt beter vind ik dan die steentjes, met steentjes maak ik het snel te nat...
Heeft ook mijn voorkeur.
Filter even op maat knippen (het opp van de tabaksverpakking), filtertje onder de koude kraan, uitknijpen en op de tabak leggen. Bij check de tabak goed omschudden en indien nodig herhalen.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Jozef »

Heren dank voor de vele tips!
Van de terracotta blaadjes was me niet bekend ,dat deze er ook waren.
Heb via mijn tabakshandelaar 2 stuks besteld, eind van deze week zijn deze binnen.
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Beginneling »

Sidekickelvis schreef: 07 mar 2023 13:09
Beginneling schreef: 07 mar 2023 07:17 Stukje vochtig koffiefilter werkt beter vind ik dan die steentjes, met steentjes maak ik het snel te nat...
Misschien begin je te snel met bevochtigen?
Bevochtigen doe ik niet zo snel. Maar als het dan toch eens voorkomt hebben die steentjes me alleen maar ellende opgeleverd: hoogstwaarschijnlijk is er niks mis met die dingen, maar kan ik er niet mee overweg. Ook niet erg. Stukje koffiefilter bevalt me prima als er onverlet toch iets opgekalefaterd moet worden .

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Ribbon »

Goed punt SKE. Die 'blaadjes' gebruik ik eigenlijk alleen als de tabak (bijna) uitgedroogd is. Volgens mij is het vrij simpel en bevatten die blaadjes meer vocht t.o.v. een stukje filter, afhankelijk van de grootte van het stukje uiteraard.
Bij het bijna volledig uitgedroogde blik Four Square wat ik laatst opende werkte het stenen blaadje prima om er in relatief korte tijd de juiste hoeveelheid vocht in te krijgen. Met koffiefilters had dit ongetwijfeld langer geduurd en had ik er meerdere malen een nieuwe stukje nat filter in moeten leggen.
Bij tabak die 'net te droog' is zou ik eerder voor een stukje filter gaan.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door MilleLuci »

Blaadjes zijn top!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Rob »

George Bertram schreef: 07 mar 2023 13:14Heeft ook mijn voorkeur.
Filter even op maat knippen (het opp van de tabaksverpakking), filtertje onder de koude kraan, uitknijpen en op de tabak leggen. Bij check de tabak goed omschudden en indien nodig herhalen.
Zo doe ik het ook. Makkelijk, snel en goedkoop.

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Deadl0ck »

Na jarenlang aanklooien met muntjes en teracotta doe ik het tegenwoordig anders. Ik heb wat (niet steriele) spuiten met stompe naalden. Als ik een tabak heb die (erg) te droog is, reinig ik zo'n spuitje met een beetje alcohol, doe er een ml of 2 demiwater in, doe de te bevochtigen tabak in een ziplock zakje (of grote pot oid, als het daar niet al in zit) met veel extra ruimte, druppel er 2 of 3 druppels water in, minuutje husselen, paar uur laten rusten, controleren. Dat herhaal ik tot de tabak de status van "Net te droog om te roken" bereikt, en dan laat ik het een dag rusten, het is het dan perfect op vocht, de volgende dag.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Jozef »

Nu werk ik zelf in de zorg, dus aan de injectiespuitjes is niet moeilijk te komen :lol:
Welke ML spuit kan ik het beste gebruiken denk je ? Aan korte (oefen) naalden ook geen probleem.
Ik wil dit experimentje zeker eens proberen. De terracotta tabletjes ik inmiddels binnen hier, en ga eens uitproberen wat voor effect dit geeft voor mijn tabak.
Gegroet,
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2751
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door oehoe »

Mark heeft 't over druppeltjes dus de kleine 2 ml zal zeker voldoende zijn. Als botte naald gewoon de opzuignaald (wit voetstuk) gebruiken. Eigenlijk lijkt me 'n naald niet 'ns nodig. Aquades als vloeistof.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Jozef »

Daar kom ik wel aan..
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: terracotta/vochtmuntjes

Bericht door Deadl0ck »

Ik heb zelf 10ml spuiten, eigenlijk voor gebruik met verf etc bedoeld, gewoon niet steriele hobby dingen. (vandaar dat ik ze ook even was met alcohol voor ik ze gebruik voor tabak, toch ff ontsmetten.) Heb er specifiek eentje apart liggen voor de tabak. Maar inderdaad ik doe het met een paar druppels per keer dus ik kom over het algemeen niet eens aan 2 ml tenzij ik potten van 200 tot 300 gr op vocht aan het brengen ben.
Groet, Mark

Plaats reactie