$enna

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
$enna
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2023 17:06
Locatie: Bleiswijk

$enna

Bericht door $enna »

Goedemiddag allen,

Volgens goed gebruik, zal ik mij allereerst even voorstellen hier op het forum.
De naam is Simon, bijna 42 lentes oud en woonachtig met vrouw en kinderen in de regio Rotterdam.

Begin 2015 gestopt met roken van sigaretten om daarna het roken van sigaren op te pakken. Dit doe ik alleen in de mooie maanden van het jaar, lekker buiten en het liefst onder het genot van een whisky of cognac. Nu heb ik al enige jaren het plan om ook het roken van pijp op te gaan pakken.
Nu heeft dit plan iets meer concrete vormen aangenomen sinds ik vorig jaar in het bezit kwam van de pijp van mijn opa. Geen idee wanneer deze voor het laatst gebruikt is, maar dit zou zo maar 40+ jaren terug kunnen zijn. Het gaat om deze pijp, een Masta standard patent 822. Ik heb er verder geen info over, dus ook geen idee of het qua kwaliteit een beetje wat is.
Wel heb ik een aantal vragen die ik gelijk zou willen stellen:

1. Kan ik deze zelf schoonmaken, en zo ja hoe?
2. Is dit kwalitatief een beetje goede pijp, of kan ik beter een nieuwe kopen om de hobby mee te beginnen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal verder nog wel even lekker het forum afstruinen om meer informatie op te doen over de wondere wereld van het pijp roken. In de online wandelgangen heb ik al gelezen dat het roken van pijp niet iets is dat je even zo 1, 2, 3 onder de knie hebt.

Groeten,
Simon

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Even voorstellen

Bericht door oehoe »

Allereerst 'n warm welkom. Met je pijp heb je in ieder geval 'n fraaie pijp.

https://pipedia.org/wiki/Masta

Gefeliciteerd en vooral veel lezen en filmpjes kijken (ook hier op 't forum en Youtube). Er zijn geen wetten en probeer uit wat je het beste bevalt en bij je past.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Wil van suske
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 nov 2017 19:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Wil van suske »

Hartelijk welkom kerel

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Even voorstellen

Bericht door PietGeniet »

Van harte welkom op dit mooie forum.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Even voorstellen

Bericht door Johan86 »

Van harte welkom

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 893
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Eelco »

Van harte welkom!

Zo te zien heeft je opa de pijp heel behoorlijk behandeld. Het zwarte laagje op de rand van de kop lijkt vrij dun en oppervlakkig. Met een beetje geluk kun je die heel makkelijk verwijderen door het in te smeren met Nivea, even in te laten werken en dan met een stuk keukenrol af te wrijven. Het koollaagje in de pijp zelf lijkt wel toe aan een schraapbeurt (maar we hebben véél ergere gevallen gezien, hoor :D ), daarvoor zou een senior pipe reamer een goede investering zijn.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1635
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Even voorstellen

Bericht door GR69 »

:D welkom. Fijne reis door tabaksland.😊
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Even voorstellen

Bericht door oehoe »

Eelco schreef: 30 mar 2023 19:59 Van harte welkom!

Zo te zien heeft je opa de pijp heel behoorlijk behandeld. Het zwarte laagje op de rand van de kop lijkt vrij dun en oppervlakkig. Met een beetje geluk kun je die heel makkelijk verwijderen door het in te smeren met Nivea, even in te laten werken en dan met een stuk keukenrol af te wrijven. Het koollaagje in de pijp zelf lijkt wel toe aan een schraapbeurt (maar we hebben véél ergere gevallen gezien, hoor :D ), daarvoor zou een senior pipe reamer een goede investering zijn.


En zo'n reamer hoeft ook geen kapitalen te kosten. Wanneer je 'n beetje verstandig inkoopt met pijpenragers erbij en andere handige zaken zoals pijpgereedschap zit je al redelijk snel op de limiet van waaraf de verzending gratis is

https://www.haddockspipeshop.com/nl/far ... eamer.html
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Even voorstellen

Bericht door Jozef »

Hey die Simon.
Hartelijk welkom hier op het PRF.
Groet,
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Even voorstellen

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum.
Je pijp heeft een mooie stamboom en is zeker de moeite waard om schoon te maken en te gebruiken.

Zie voor verdere info:
https://pipedia.org/wiki/Masta
Ad impossibile nemo tenetur

$enna
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2023 17:06
Locatie: Bleiswijk

Re: Even voorstellen

Bericht door $enna »

Dank jullie wel voor het warme welkom!

Ook leuk om te lezen dat de pijp die ik al heb een mooie pijp is. Die ga ik zeker (laten) schoonmaken èn gebruiken. En ja, voor zover ik weet is opa altijd erg zuinig geweest op zijn spullen. Wel jammer dat ik over dit specifieke model niets heb kunnen terugvinden, dat had ik nog wel leuk gevonden.

Dank ook voor de tips hiervoor, voor hoe en wat ik hiervoor nodig zou kunnen hebben.

Voor dinsdag een tripje in de planning naar mijn favoriete tabakszaak, Tabakado in Eindhoven. Hier zal ik mij ook verder laten informeren over wat ik precies nodig heb.
Zo heb ik ook mijn oog laten vallen op een Vauer startersset, maar daar lees ik ook wat uiteenlopende verhalen over dus weet nog niet helemaal of ik deze al dan niet moet gaan aanschaffen.

Enfin, dat is dat weer het leuke van een nieuwe hobby starten. Je bent zo groen als het maar kan en kan dus een hoop leren.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Even voorstellen

Bericht door Sidekickelvis »

Welkom. Weer een pijproker in de regio erbij. Voor een goeie tabakszaak hoef je trouwens niet helemaal naar Eindhoven. De Ouwe Leeuw in Rijswijk is ook zeer goed qua pijptabak en ook in Delft zit een fijne zaak (van Renssen).
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Even voorstellen

Bericht door PietGeniet »

Bij Peter Heinrichs zijn momenteel verschillende Savinelli Rocca pijpen afgeprijsd van 169 of 149 euro naar 49 euro.
Misschien is zo'n Savinelli voor die prijs ook niet gek. Over het algemeen is dat een prima pijp.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

$enna
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2023 17:06
Locatie: Bleiswijk

Re: Even voorstellen

Bericht door $enna »

Sidekickelvis schreef: 31 mar 2023 09:26 Welkom. Weer een pijproker in de regio erbij. Voor een goeie tabakszaak hoef je trouwens niet helemaal naar Eindhoven. De Ouwe Leeuw in Rijswijk is ook zeer goed qua pijptabak en ook in Delft zit een fijne zaak (van Renssen).
Ah dank je wel, goede tips weer. Ken beide niet.
Tabakado kom ik al vanaf 2017, ligt een soort van op de route naar ons hoofdkantoor. In de tijd dat je daar nog een lounge had, ging ik daar voor of na een bezoek aan kantoor nog even lekker roken en genieten van de Brabantse gezelligheid.

Zal Rijswijk ook zeker een keertje proberen.

Zutphen ben ik ook wel eens geweest en ook bij onze vriend Harold in Arnhem
PietGeniet schreef: 31 mar 2023 09:31 Bij Peter Heinrichs zijn momenteel verschillende Savinelli Rocca pijpen afgeprijsd van 169 of 149 euro naar 49 euro.
Misschien is zo'n Savinelli voor die prijs ook niet gek. Over het algemeen is dat een prima pijp.
Net even online gekeken. En hoewel mijn kennis zeer beperkt is, zie ik voor leuke prijzen een hoop te koop staan.
Voor nu wil ik echt eerst een pijp voelen, maar kan mij voorstellen dat met wat meer ervaring, online aankopen ook tot de mogelijkheden gaan behoren.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Even voorstellen

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.

Als ik de foto’s bekijk vind ik het best meevallen wat schrapen en poetsen betreft.
De rand van de ketel kan je goed schoon krijgen met wat spuug erop te smeren en even in te laten trekken om daarna met een ouwe sok de rand te poetsen, eventueel herhalen als het resultaat niet voldoet.
De koollaag in de ketel kan je wat verwijderen met een rond stukje hout met daar omheen wat schuurpapier, niet te grof, en voorzichtig al draaiende de koollaag dunner maken.
Er moet wel een dun laagje kool blijven zitten, dat rookt prettig dus niet tot op het hout werken.
Let er wel op dat het schuurpapiertje onder de rand blijft om beschadiging aan de rand te voorkomen.
En oh ja, doe een pijpenrager in de steel tot aan het gaatje, dat houd de toegang schoon.
Ga voorzichtig te werk en je hebt een mooie pijp om te beginnen.
Afbeelding

$enna
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mar 2023 17:06
Locatie: Bleiswijk

Re: Even voorstellen

Bericht door $enna »

Dank je wel. Gisteren een bezoekje gebracht aan Tabakado en daar erg fijn geholpen. Hebben ze meteen ook even naar de pijp gekeken en heb ik wat tips gekregen om hem schoon te maken. Ook heb ik daar een mooie nieuwe pijp van Molina gekocht, maar daar moet ik nog even op wachten. Die krijg ik als beloning wanneer ik weer een jaartje ouder word 😉.

Daarnaast tabak en toebehoren gekocht. Gisteravond mijn eerste pijp gerookt. En, zoals ik al gelezen had viel dit niet mee. De tabak had ik er te los in gedaan waardoor die steeds uit ging. Tijdens de vele aansteekbeurten door veel gelezen en diverse filmpjes gekeken. Dit hielp enorm en richting het einde lukte het mij al aardig om de pijp aan te houden.

Wellicht straks na voetbal nog even van de laatste zonnenstraaltjes genieten en de pijp van opa weer gebruiken. Denk dat ik dit wel een erg leuke en aangename toevoeging vindt naast het roken van sigaren.

Plaats reactie