Oud Brugge - Vanille

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Sidekickelvis »

Liebaart schreef: 11 nov 2019 15:48 Een snelbrandende tabak dus.
Het vanille aspect ervan trekt me aan, maar om meteen 100 gram te kopen als ik er misschien toch niets aan vind?
Ik heb nu een pijp met kleinere kop en lange steel, waarin ik mijn normale aromatische tabak niet zo lekker vind. Misschien dat deze Oud-Brugge dan beter tot zijn recht komt in deze pijp. Vandaar mijn vraag.

Wat voor tabak roken de mensen hier uit kleinere koppen?
Zware tabakken en Flakes meestal uit kleinere koppen. Maar het is niet vastgelegd ofzo. Gewoon proberen. Vraag anders een sample in de sampleruil post. Dan kun je de tabak proberen zonder meteen een blik/doos te kopen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Liebaart »

Nou, ik heb net de "horrortrip" gemaakt en heb meteen een pot van 100 gram gekocht. Ondertussen al twee pijpjes gerookt uit mijn Chacom met kleine kop en langere steel.

Dat was dus een goede keuze! Bevalt me enorm goed. De pijp is ideaal voor dit soort tabak en tijdens het rustig roken behoudt die zijn smaak. De geur bevalt me ook zeer goed.

Ik heb de tabak bij het stoppen redelijk goed aangedrukt en ik denk dat dit zeker nodig is. Te los zou veel te heet branden denk ik. Nu bleef de temperatuur gelijkmatig en de smaak ook. Dit is dus zeker een blijver en een mooie afwisseling voor mijn andere zwaar gesausde tabak Chacom no.3.

Ik rook dus de Chacom tabak niet in de kleine Chacom pijp, wel in de grote Chacom. Ik ben gelukkig....

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door smoorder »

'k was zaterdag in Brugge.
Je kan van de bevrijdingslaan naar de vrijheidsstraat lopen, enkel door op chocolade of spanjaarden te trappen, zonder één keer de grond te raken .
't Duurt wel 35 minuten, zonder de bloedkapel.
Overal uithangborden :
"Belgian beers ( 1.322 intussen !) , chocolate and English tobacco"
Jullie weten dat ik de streekdranken en streekdampen graag lokaal betrek ... 'k zal toch eens even moeten kijken waar "oud brugge" vandaan komt, want in Brugge lijkt het geen evidentie.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door smoorder »

Redelijk heet maar een goede vaste waarde als je van fijne smaken houdt.
Tamelijk bescheiden maar goed voor elk moment.
Waardeer en geniet !
s

Gebruikersavatar
Chris Bogaert
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:31
Locatie: BRUGGE (B)

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Chris Bogaert »

Mochten er forumleden zijn die Oud Brugge wensen aan te kopen dan kan ik deze meebrengen naar de forumbijeenkomst.
Laat het weten langs deze weg, liefst niet te laat opdat ik ze bij grotere hoeveelheden tijdig moet bestellen.
KEN UZELVE

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door GR69 »

Helemaal weg van deze tabak. Fijn spul!
Ik ga zeker wat inslaan.
19 juni ben ik voor 3 dagen in Antwerpen, nog aanraders? Ben er nog nooit geweest.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door oehoe »

Je bent niet de enige die er weg van is............... :P
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door George Bertram »

GR69 schreef: 25 mei 2022 18:03 Helemaal weg van deze tabak. Fijn spul!
Ik ga zeker wat inslaan.
19 juni ben ik voor 3 dagen in Antwerpen, nog aanraders? Ben er nog nooit geweest.
Waar gaat je interesse naar uit in Antwerpen?
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door GR69 »

Ik ga met mn beste vriend dus het zal uitdraaien op speciaalbier, misschien wat mooie gebouwen, eventueel een interessant museum.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Asmodeus »

GR69 schreef: 25 mei 2022 18:03 Helemaal weg van deze tabak. Fijn spul!
Ik ga zeker wat inslaan.
19 juni ben ik voor 3 dagen in Antwerpen, nog aanraders? Ben er nog nooit geweest.
Blij te horen dat het je smaakt

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door oehoe »

't Plantijn museum is 'n échte aanrader.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 25 mei 2022 19:10 't Plantijn museum is 'n échte aanrader.
👍gaan we doen
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Geoff »

Probeer eens te letten op het beeld voor de kathedraal: Nello en Patrasche. Ook de binnenkant van de kathedraal loont.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door GR69 »

Geoff schreef: 26 mei 2022 17:05 Probeer eens te letten op het beeld voor de kathedraal: Nello en Patrasche. Ook de binnenkant van de kathedraal loont.
😊dank
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Paasei »

GR69 schreef: 25 mei 2022 19:01 Ik ga met mn beste vriend dus het zal uitdraaien op speciaalbier, misschien wat mooie gebouwen, eventueel een interessant museum.
Het MAS... vrij toegankelijk, mooie panorama's - zeker op het dak. De zalen zijn wel betalend, en dan hangt het van je interesse af of de vaste tentoonstellingen en/of de wisselende je aanspreken.

Ook een (dikwijls over het hoofd geziene) aanrader : de poorterswoning, dicht bij de kathedraal.
https://www.antwerpen.be/info/54ef1099c ... de-pelgrom
Na je bezoek daar ga je buiten, en duik je gelijk de middeleeuwse kelders in waar je wat kan gaan drinken (en ook eten) in dit 'cafe' : https://www.pelgrom.be/nl/home

En als je dan toch rond de kathedraal hangt, zeker ook even door de Vlaeykensgang lopen :
https://www.visitantwerpen.be/nl/bezien ... eykensgang
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
ikpatje
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 dec 2010 21:59
Locatie: ******* (g)Limburg(er).

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door ikpatje »

Zag die gisteren per toeval bij mijn sigarenboer in Pelt staan en herrinnerde mij dat velen hier op het forum dat een aangename tabak vonden dus blikje 100gr meegenomen, (ondertussen al 25,50€)
Rookt zacht af , heeft aangename roomnote maar hier reeds eerder aangehaald, de kop van de pijp wordt ni warm maar superheet,
ondertussen in 4 pijpen gerookt , net nog eens met de tabak heel hard aangedrukt maar dat rookte niet lekker en bij laatste deel weer oerwarm, hoe pakken jullie dat aan ?

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door oehoe »

't Spulleke brandt als 'n lier inderdaad. Misschien enigszins bevochtigen en zéér rustig roken. Puffertje deze tabak. Zeker niet te hard aandrukken. De pijp uit laten gaan en wanneer afgekoeld tamperen en opnieuw aansteken is ook 'n optie. 'n Pijp hoeft niet in één keer tot op de bodem leeg.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Liebaart »

Zeker niet extra bevochtigen. Deze tabak is van zichzelf reeds ideaal te roken en kan zelfs eerder wat droogtijd voor het roken verdragen.

Als je pijp zeer heet wordt, dan ligt dat waarschijnlijk aan je manier van roken of vullen. Zelf heb ik daar met Oud Brugge helemaal geen last van. Hoe ik deze tabak stop is als volgt : Ik start met zeer los vullen van de onderste helft van de kop. Een beetje zoals de tabak gewoon in de kop laten vallen en niet echt aandrukken. Vervolgens neem ik ongeveer dubbel zoveel tabak als ik eerst in de kop deed en druk deze wat aan in een soort prop tussen mijn vingers en druk deze dan bovenop in de kop. Niet te hard aandrukken naar beneden. Bedoeling is dat die eerst ingestopte tabak los blijft zitten onderaan.

Dan gewoon aansteken en heerlijk wegpuffen. En ja, kleine pufjes heeft deze tabak wel nodig, geen diepe rookzuig toestanden. Af en toe zeer licht blaasje ertussen. Tussendoor regelmatig tamperen.

Gebruikersavatar
ikpatje
Berichten: 109
Lid geworden op: 18 dec 2010 21:59
Locatie: ******* (g)Limburg(er).

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door ikpatje »

@Liebaart , danks voor het advies , net pijpje gerookt volgens uw methode met oud-brugge en toppie

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Oud Brugge - Vanille

Bericht door Jozef »

Omdat ik ook onlangs "Oud Brugge" heb gekocht, ga ik het advies van Liebaart ook eens opvolgen.. :D
Non, Je Ne Regrette Rien

Plaats reactie