Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
L1lpuppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2018 17:54
Locatie: Herzele

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door L1lpuppy »

ik heb ook liever de balsafilters dan de koolstoffilters.
Een tip voor de pijpen waar geen filter in kan, er bestaan filterkristallen om in de ketel onder de tabak te leggen en die werken prima
ik gebruik erg vaak de Nording Keystones en vind dat deze me helpen veel droger te roken zonder smaakverlies

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Ah............ alweer 'n prachtige tip waar ik en men iets aan kan hebben waarvoor bedankt. Ik ga 't morgen na neuzen. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain


Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Volgens mij gemaakt voor Nording pijpen met die tussenschotjes op de bodem van de ketel.

Kiske of iemand anders, persoonlijke ervaringen hiermee?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

L1lpuppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2018 17:54
Locatie: Herzele

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door L1lpuppy »

oehoe schreef: 01 sep 2023 20:59 Volgens mij gemaakt voor Nording pijpen met die tussenschotjes op de bodem van de ketel.

Kiske of iemand anders, persoonlijke ervaringen hiermee?
ik gebruik deze al enkele jaren in al mijn pijpen afhankelijk van de tabak die ik wil roken, nog geen problemen met gehad

Kiske

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Kiske »

Geen ervaring mee.

Ikzelf rook enkel 9mm filterpijpen overigens. Altijd met actieve kool.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door BAARD »

Kun je balsafilters makkelijk in de lengte inkorten? Weet iemand dat?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Wowbagger »

BAARD schreef: 08 sep 2023 10:24 Kun je balsafilters makkelijk in de lengte inkorten? Weet iemand dat?
Balsa is een hele zachte houtsoort, gezien de dikte knip je daar zo met een snoeischaar een stukje af. Ik heb net even een testje gedaan met eentje die ik hier nog had liggen, en zelfs de keukenschaar maakt er korte metten mee. Of ze dan nog voldoende vocht opnemen om optimaal te werken is natuurlijk wel de vraag.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door BAARD »

Dank voor je reactie en voor het testen.

Ik heb hier namelijk een pijpje waar kleine 6mm filters in moeten. Maar de reeds bestelde filters zijn te lang. Balsa waarschijnlijk ook, maar dan kan ik ze op maat knippen. Nogmaals dank.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Ducheyne »

Ik heb een pijpje door de pijpenmaakster gemaakt voor een 6 mm Gizeh filter . Deze zijn beduidend korter dan de normale filters . Ben op reis en kan deze niet opmeten
Deze zijn echter in Benelux niet beschikbaar . Heb deze bij Amazon gekocht en zijn ook in BRD te koop bij Cigarworld Düsseldorf. en Gerd Jansen Pfeifendepot HBG . Een
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door smoorder »

oehoe schreef: 01 sep 2023 20:59 Volgens mij gemaakt voor Nording pijpen met die tussenschotjes op de bodem van de ketel.

Kiske of iemand anders, persoonlijke ervaringen hiermee?
ja, dat klopt.
´k Heb zo´n pijp met een rare kronkel.
De rook gaat door een "vraagteken" , en dat kan je vol steentjes stoppen. Of niet. ´t Maakt niet veel verschil uit want de teer kleeft uit zichzelf al goed genoeg tegen de wand van het labyrint.
Goede pijp trouwens.
S.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Ametist »

Wie kan mij helpen en vertellen waar ik deze ijzeren filters kan kopen. Ik heb verschillende pijpen met deze metalen filters en 2 Big Ben pijpen met een plastic houder met een klein gaatje. Dat plastic dingetje schoonmaken is een gedoe en als ik de Big Ben vergelijk met de andere pijpen vind ik persoonlijk dat de metalen filters lekkerder roken. Wil de big Ben's dus aanpassen naar een metalen filter Heb ze wel gezien bij Ali maar heb geen creditcard. Moet toch ergens in Nederland te koop zijn.



Waar?

Afbeelding
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Eliminator »

De meeste knallen dat ding er gewoon uit, de meeste direct richting het grijze archief, met een beetje mazzel vind je een verzamelaar die niet zo van het weggooien is en kun je ze voor niks scoren, veel waarde word er hier niet aan gegeven
Afbeelding

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door GR69 »

Hahah. Ik he er nog wel een paar. Misschien moeten ze een nachtje in de azijn ofzo maar als je ze wilt hebben...
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Ametist »

GR69 schreef: 16 okt 2023 16:52 Hahah. Ik he er nog wel een paar. Misschien moeten ze een nachtje in de azijn ofzo maar als je ze wilt hebben...
Heb je een pb gestuurd.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Plaats reactie