Pipe de Roi

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Pipe de Roi

Bericht door smoking-rob »

Onlangs deze twee aparte pijpen op Mpl gekocht, merk Pipe de Roi.
Er is niet zo heel veel info over te vinden, de maker was ene André Bourgeois en ik vermoed dat deze pijpen uit de jaren 70 stammen.

het bijzondere is natuurlijk dat ze er onafgemaakt uitzien en het blijft voor mij speculeren waarom ze dan toch gebeits en in de was gezet zijn....

Toch hele fraaie kwaliteits pijpen vind ik.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Pipe de Roi

Bericht door BAARD »

Ze zien er bijzonder uit inderdaad. Maar ik vind ze niet per se lelijk. Leuke vondst. (T)
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pipe de Roi

Bericht door oehoe »

Ik denk dat het 'n beetje de bedoeling was. Mooie vondst overigens. Inderdaad fraai, apart en erg leuk.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Pipe de Roi

Bericht door smoking-rob »

Dank.
Daar heb ik dus mijn twijfels over...de vierkante onderkant en zijn niet zo symmetrisch eigenlijk.
Zoals deze pijpen er nu uit zien is volgens mij ook een tussenstadium ergens in het fabricage proces.
Ik dacht om ze vast te klemmen aan die vierkanten om zo de kop goed te kunnen schuren.
Om daarna de onderkant in vorm te brengen.
Misschien ook niet ondenkbaar dat iemand deze pijpen, maar dan onafgewerkt, heeft overgenomen van de maker die ze misschien al afgekeurd had en ze daarna zelf gebeitst heeft en in de was gezet.

Ik ga een en ander toch nog even navragen bij de verkoper ervan, misschien geeft dat opheldering.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Pipe de Roi

Bericht door smoking-rob »

Bij navraag kreeg ik dit vriendelijk antwoord

Beste Rob Wij hebben deze pijpen in Frankrijk gekocht en mijn eerste indruk was dezelfde als wat jij had. Namelijk dat ze niet afgemaakt waren maar iemand opde brocante markt heeft ons verteld dat het zo hoort en de benaming koningspijp genoemd. Als je dat op internet opzoekt kun je een bestand downloaden en dan kom je er vast meer over te weten! Goed weekend Groetjes Geertje.

Toch leukđź‘Ť
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Johan86
Berichten: 421
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Pipe de Roi

Bericht door Johan86 »

Mooi Rob. Zo hebben deze bijzondere pijpen gelijk een verhaal, veel plezier ervan

Plaats reactie