ketelrand reinigen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

ketelrand reinigen

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Vraagje: Wil graag de ketelrand reinigen. Nu weet ik dat speeksel en een oude sok goed zijn werk doen.
Maar er is een reinigingsmiddel in de handel voor deze ketelranden. Weet iemand het merk? Is het nog verkrijgbaar, waar? Belangrijk, tast dit middel niet het hout aan?
Gegroet,
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: ketelrand reinigen

Bericht door BAARD »

Hiervoor gebruik ik meestal warm water met wat allesreiniger.
Na de tijd een paar keer afnemen met een schone natte doek. Laat dan geen geurtjes achter.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: ketelrand reinigen

Bericht door Ribbon »

In de eerste jaren van mijn 'pijprokerschap' veegde ik de ketelrand altijd na iedere rookbeurt af met wat speeksel en een oude lap. Werkt prima.

Op forummeetings viel het me echter op dat robvoorburg (een van de meeste aandachtige en beheerste pijprokers die ik heb gekend) altijd steevast met zwarte ketelranden rondliep. Dat gaf karakter aan zijn pijpen zei hij dan.

Inmiddels ben ik zelf ook afgestapt van het boenwerk na iedere rookbeurt. Af en toe, als het te gek wordt, pak ik de oude lap er weer eens bij.

Gevoelsmatig heb ik zeephoudende reinigingsmiddelen over het algemeen op afstand gehouden als het om pijproken gaat.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: ketelrand reinigen

Bericht door dave22 »

BAARD schreef: 12 feb 2024 23:08 Hiervoor gebruik ik meestal warm water met wat allesreiniger.
Na de tijd een paar keer afnemen met een schone natte doek. Laat dan geen geurtjes achter.
Allesreiniger absoluut nooit gebruiken, behalve als je je ketelranden wil uitbleken, of dof wil maken. Je denkt eerst dat het meevalt, maar wat Ribbon ook zegt: geen zeep. Maar vooral geen alcohol. Spuug is echt het beste, als je een ega hebt, of kinderen, allemaal even op een lap laten spugen, en poetsen maar.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: ketelrand reinigen

Bericht door GR69 »

Volgens mij heb ik ooit iemand labello horen noemen als poetmiddel.
Nooit geprobeerd...
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: ketelrand reinigen

Bericht door BAARD »

dave22 schreef: 13 feb 2024 10:23
BAARD schreef: 12 feb 2024 23:08 Hiervoor gebruik ik meestal warm water met wat allesreiniger.
Na de tijd een paar keer afnemen met een schone natte doek. Laat dan geen geurtjes achter.
Allesreiniger absoluut nooit gebruiken, behalve als je je ketelranden wil uitbleken, of dof wil maken. Je denkt eerst dat het meevalt, maar wat Ribbon ook zegt: geen zeep. Maar vooral geen alcohol. Spuug is echt het beste, als je een ega hebt, of kinderen, allemaal even op een lap laten spugen, en poetsen maar.
Doe het al jaren zo.. geen problemen mee gehad.
Je moet het er ook niet puur op doen. Een drupje in een beker warm water. Meer niet.
Nou maak ik mijn pijpen slechts een paar keer per jaar schoon, dus dat zal dan ook wel meevallen.
Maar nog nooit gezien dat de rand dof wordt of uitbleekt. Het spul kan wel wat hebben.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: ketelrand reinigen

Bericht door Sidekickelvis »

GR69 schreef: 13 feb 2024 10:50 Volgens mij heb ik ooit iemand labello horen noemen als poetmiddel.
Nooit geprobeerd...
Dat is voor mondstukken oppoetsen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: ketelrand reinigen

Bericht door George Bertram »

GR69 schreef: 13 feb 2024 10:50 Volgens mij heb ik ooit iemand labello horen noemen als poetmiddel.
Nooit geprobeerd...
Labello kun je gebruiken om de stem/steel van eboniet zwart te houden (dus om oxidatie tegen te gaan).
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: ketelrand reinigen

Bericht door George Bertram »

Een gewoon vochtig gemaakt (niet kletsnat) microvezel huishoud/vaatdoekje werkt prima.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: ketelrand reinigen

Bericht door GR69 »

Sidekickelvis schreef: 13 feb 2024 12:03
GR69 schreef: 13 feb 2024 10:50 Volgens mij heb ik ooit iemand labello horen noemen als poetmiddel.
Nooit geprobeerd...
Dat is voor mondstukken oppoetsen.
Sorry..😅 ik zal het onthouden. Overigens doe ik gewoon de ketels met spuug en een eeltige duim..als ik ze poets...
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: ketelrand reinigen

Bericht door Paasei »

en achteraf opblinken met neusvet...

even langs je neus halen om wat huidvet op te pikken, en zachtjes oppoetsen
Koninklijke Eikel Des Forums.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: ketelrand reinigen

Bericht door oehoe »

Of enkel zwarte pijpen gebruiken. :roll:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: ketelrand reinigen

Bericht door Ametist »

Lekker poetsen met een stukje keukenrol doordrenkt met wat persoonlijk spuug haalt het voor 99.9% wel weg.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: ketelrand reinigen

Bericht door Martin Romijn »

Ametist schreef: 14 feb 2024 22:49 Lekker poetsen met een stukje keukenrol doordrenkt met wat persoonlijk spuug haalt het voor 99.9% wel weg.
Wat spuug aanbrengen op de ketelrand en even wachten met uitpoetsen is beter. De enzymen in het speeksel hebben even de tijd nodig om hun werk te doen. Ouderwetse nivea crème in de blauwe pot schijnt ook te werken maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Plaats reactie