EKONOM (merk)

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

EKONOM (merk)

Bericht door Ametist »

Forumgenoten,

In mijn bezit is een pijp met in de ketel een stempel wat zegt - EKONOM -. Is destijds meegekomen uit een faillissement en weet echt niet meer waar vandaan. Wat ik wel weet is dat het een waanzinnig vergevende roker is en zou er best nog een willen hebben. Mijn vraag..... wie iemand waar het merk EKONOM vandaan komt?

Alvast bedankt,

Ametist.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: EKONOM (merk)

Bericht door oehoe »

Alles afgezocht en niets gevonden. Ik vermoed dat ze uit oost Europa komt. Is EKONOM 't merk of gewoon de type/ modelnaam?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: EKONOM (merk)

Bericht door Ametist »

Staat alleen EKONOM op... Weet verder niet of het een type of merk is. Gezien de spelling zat ik zelf ook te denken aan Oost Europa maar maken ze daar pijpen van het juiste hout? Deze pijp is geen Briar maar wel kneiterhard. Heb hem nu ongeveer een jaar, keertje of 70 opgestoken en mankeert niets aan. Ok, de steel mag een beurt hebben omdat het eboniet is maar technisch is de pijp perfect.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: EKONOM (merk)

Bericht door rivulus »

Het enige dat ik kon vinden was een importeur van tabaksprodukten in rusland. Wat dat hout aangaat: misschien kersen of perenhout? Wordt nog steeds gebruikt voor pijpen in oost europa. Kijk eens bij de Poolse Mr. Brog pijpen, die hadden vroeger goede pijpen van fruitbomen hout.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: EKONOM (merk)

Bericht door Ametist »

Van uit Rusland hoeven we voorlopig niets meer te verwachten. Maar tijdens de speurtocht gisteren kom ik een ander pijpmerk tegen. Myon. Zouden Franse pijpen zijn in opdracht gemaakt voor..?? Diverse pijpen allemaal € 35.00 per stuk. Ik dacht doe eens gek en heb er een besteld. Deze werd vanochtend vroeg al afgeleverd. Eerste indruk.. netjes afgewerkt, oogt, ligt goed in de hand iets wat erg persoonlijk is en rookt verrassend prettig. Zelf vergelijk ik hem met de pijpen van het merk Jean Claude. Weet niet of er meer mensen zijn die een Myon pijp hebben maar zal over een paar weken over deze pijp een update geven.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: EKONOM (merk)

Bericht door Ametist »

Vandaag wat tijd over en moest voor een andere boodschap in Rijswijk zijn. In Rijswijk zit ook een hele bekende sigaren, pijpen zaak en ben op de terugweg daar lang gegaan. Heb de eigenaar mijn EKONOM laten zien en zei dat ik dat als hij meer van dat soort pijpen kon vinden ik in de markt was. De goede man lacht, draait zich om, trekt een lade open en komt met een identieke pijp. Zijn woorden..... zelfde pijp, andere naam. Blijkt dat dit soort 'cheapies' massaal geproduceerd worden voor iedereen die zijn eigen merknaam op een pijp wil.

Thuisgekomen meteen de fik er in en ja hoor.... zelfde mondgevoel, zelfde trek. Of hij 10 jaar meegaat? Zou het niet weten maar voor deze prijs mag je niet verwachten dat hij 10 jaar of langer mee gaat. Mijn zoektocht is ten einde !!
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Plaats reactie